Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای شیت نیز دارای مناظر طبیعی بی‎همتایی است که می‎توان از آن به عنوان جاذبه گردشگری این روستا عنوان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از موج رسا،روستای شیلاندر (چیلاندر) در 64 کیلومتری شهر زنجان واقع شده است . این روستا یکی از زیباترین روستاهای استان زنجان است و پس از گذر از روستای تهم و روستای علی آباد قرار گرفته و از روستاهای با معماری پلکانی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جاده منتهی به این روستا جاده زنجان – طارم (زنجان – تهم) است که بعد از گذر از سد زیبای تهم و روستای تهم توسط یک جاده فرعی خاکی به این روستا می‌رسد .
معماری این روستا شبیه ماسوله است که به شکل حیرت آوری در بافت کوهستانی قرار گرفته است.

وجود آبشارهای فراوان، به زیبایی این روستا افزوده است و طبیعت بکر و شاداب منطقه نیز چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند .
اهالی روستا چند سالی است که روستا را تخلیه کرده و تقریبا این روستای زیبا با معماری پلکانی خالی از سکنه می‌باشد. بازگشت اهالی روستا و آغاز فعالیت‌های اجتماعی از عوامل مهم تاثیر گذار در جذب گردشگر در این منطقه و باعث بازگشت روستائیان به روستا محسوب می شود.

روستای شیلاندر با دارا بودن طبیعت بکر یکی از بهترین مناطق کوهستانی برای طبیعت گردی به شمار می‌آید.
شیلاندر به گونه ای است که هم طبیعت گردانان ماهر از آن به خوبی یاد می کنند و هم افرادی که فقط برای سیاحت به این روستا می‌آیند.

معمار ی این روستا همانند ماسوله در گیلان است که در میان طبیعتی سرسبز خودنمایی می کند . وجود آبشارهای فراوان در طبیعت اطراف، زیبایی این روستا را دوچندان کرده است.

مهمانخانه کوچکی در آن وجود دارد که هر از گاهی پذیرای مسافرانی می شود که به دنبال مقصدی بکر به شیلاندر می روند.

طبیعت سر سبز و کوهستانی با آب های همیشه در جریان، هوای شیلاندر را مطبوع کرده است. این روستا به دلیل آب و هوایی خنک و دلپذیر یک منطقه ییلاقی به حساب می آید. اهالی روستا که شهر نشین شده اند، برای گذران اوقات فراغت و استراحت در فضایی دور از شهر و جمع آوری محصولات باغات خود به شیلاندر می روند. از محصولات این روستا می توان به توت، گردو، گیلاس و سیب اشاره کرد.

این روستا علاوه بر زیبایی های شگرفی که دارد به روستای پروانه ها مشهور است، در واقع مسیر سرزمین پروانه ها جاده ای خاکی است. از شهر به سمت شرق ۱۶ کیلومتر که حرکت کنید به بالای کوهی می ‏رسید که قله آن در محاصره ابرهاست.دو کیلومتر دیگر باید مسیر را ادامه داده، جاده کم کم پیچ در پیچ و در مسیر ‏رسیدن به مقصد مملو از چشمه های زیبا و پروانه های رنگارنگ می شود. 

منزلگاه پروانه ها  که در یک طرف جاده که شامل درختانی پر از توت، فندق، آلو وگردو و در طرف دیگر روستای زیبای شیلاندر ‏واقع شده را مشاهده می کنید.

مردم شهر نشین شده این روستا، برای بهره مند شدن از هوای پاک و خنکای سایه درختان تنها سه ماه تابستان را به این منطقه نقل مکان می کنند. استفاده از هوای پاک، اکسیژن خالص و زیبایی فوق العاده طبیعت در سه ماه برای ساکنین این ‏روستا بسیار لذت بخش است در حالی که شیلاندر منزلگاه دائمی پروانه ها در تمامی سال است.‏

 آب این منطقه از چشمه های فراوان و خوشگوارای آن تامین می گردد و مردم روستا، اب چشمه را لوله کشی کرده و در حوضچه ای جمع ‏آوری می کنند که می توان از خنکای آن همیشه بهره مند شد.‏ آبشاری به ارتفاع ۹ متر کمی آنطرف تر از روستا نیز وجود دارد که زیبایی این منطقه را چند برابر می کند.

هوای این روستا اکسیژن خالص است، هوایی پاک و فوق العاده که باعث می شود ریه های آلوده از دود و دم ماشین ها را برای ‏مدتی هر چند کوتاه تازگی و شادابی بخشید و از آلودگی هوا رهانید.‏ سوغات این روستای زیبا توت، آلو، گردو و فندق به همراه ریه هایی مملو از هوای پاک می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه در طرح جامع گردشگری استان زنجان 480 جاذبه برای استان تعریف شده است تصریح کرد: با توجه به نوع کاربرد این جاذبه‎ها و پس از غربال، 98 جاذبه گردشگری در سطح بین‎المللی، منطقه‎‌ای و محلی شناسایی شده است.
رحمتی با اشاره به اینکه در میان روستاهای استان زنجان 37 روستا به عنوان هدف گردشگری انتخاب شده‎ است، تصریح کرد: روستاهایی از جمله «گلابر»، «شیت»، «شیلاندر» و «خوئین» از این نوع روستاها محسوب می‎شوند.

وی با بیان اینکه این روستاها به دلیل دارا بودن جاذبه‌های طبیعی خاص، معماری بدیع و آئین‎های سنتی خاص و زنده جزو روستاهای هدف گردشگری هستند، افزود: روستای گلابر به دلیل داشتن یکی از قدیمی‎ترین مساجد دوره سلجوقی جاذبه گردشگری است.

این مسئول بیان کرد: روستای شیت نیز دارای مناظر طبیعی بی‎همتایی است که می‎توان از آن به عنوان جاذبه گردشگری این روستا عنوان کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۴۹۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ماشین آلات جدید به شهرداری‌های آذربایجان شرقی

 موحدنیا در دیدار با فرماندار اسکو گفت: به منظور توانمند سازی شهرداری‌های استان آذربایجان شرقی و رفع نیاز‌های شهر‌های تحت پوشش ۴۲ دستگاه  ماشین آلات به شهرداری‌ها تحویل داده شد.

وی از تداوم تخصیص قیر رایگان به شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر استان خبر داد و افزود: افزون بر ۱۶۰ تن قیر رایگان طی سال گذشته به شهر اسکو تحویل داده شد که نقش شهرداران و شورا‌های اسلامی در پیگیری ،تحقق و جذب آن موثر بود.

موحدنیا با اشاره به گردشگرپذیر بودن شهرستان اسکو بر ضرورت ایجاد واحد‌های بوم گردی در اسکو تاکید کرد و ادامه داد:باید از ظرفیت روستای تاریخی کندوان نهایت استفاده را کرده و به جذب سرمایه گذار اقدام کنیم تا از رهگذر آن بتوانیم درآمد پایدار برای این شهر ایجاد کنیم.

فرماندار اسکو هم در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان روستای توریستی کندوان را جزو روستا‌های پربازدید از نظر گردشگری در کشور دانست و افزود: طبق آمار میراث فرهنگی در نوروز امسال روستای تاریخی کندوان رتبه پنجم کشوری و رتبه اول استانی را از نظر میزان حضور گردشگر به خود اختصاص داد.

 فیروزی گفت: با ثبت جهانی روستای گزدشگری کندوان استانداردسازی در مسیر‌ها و مبادی ورودی شهر‌های مجاور این روستا لازم است.

در این نشست محسن رحیم زاده به عنوان شهردار جدید اسکو معرفی و از زحمات رمضان سلیم زاده قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • سفری به یادماندنی به طبیعت روستای نیاکان در قالب تصاویر
  • طبیعت بهاری زیر کوه، مقصدی برای گردشگری
  • تحویل ماشین آلات جدید به شهرداری‌های آذربایجان شرقی
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی
  • اردیبهشت ماه؛ بهترین زمان برای دیدن جاذبه های رویایی ایلام
  • مراسم هزار دف کردستان (عکس)
  • مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان کردستان (عکس)
  • روستای سهیلی جزیره قشم مقصد گردشگری دریایی در کشور
  • تصاویر| مراسم هزار دف در روستای پالنگان