Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به شرایط اقتصادی فعلی کشور آن را به مناسبات رانتی هفت لایه ای تشبیه کرد که تا حدود زیادی از بازار پول ، سرمایه را تحت تاثیر قرار داده و موجبات حاکمیت زدایی را به وجود آورده است .

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، فرشاد مومنی در نشست خبری تبیین نامه دوم اقتصاد دانان به سران قوا و ارائه راه حل های برون رفت از چالش های اقتصادی افزود: هدف ما از انتشار این نامه ها به دلیل نبود نهادهای مدنی و نظارتی مناسب بر عملکرد این گونه مناسبات رانتی است و می خواستیم بگوییم سهم رانت ایجاد شده از ناحیه شوک ارزی از سهم ناشی از خام فروشی بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: با وجود اینکه همه عوارض سوء و نابسامان کننده این مناسبات تا به مرحله بلوغ و تثبیت نرسیده و آثار غیرقابل برگشت ایجاد نکرده باید ساز و کارهای مناسب برای رویایی اصولی و توسعه گرا تمهید شود.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در اثر برنامه تعدیل ساختاری که اساس خود را در مبنای شوک درمانی قرار داده شاهد چنین مناسبات رانتی در کشور هستیم که بررسی های ما نشان می دهد که فقط طی دوره زمانی سال های 1370 تا 1395 سهم صنایع شبه دولتی از کل تولید ناخالص بخش صنعت از 30 به 70 درصد رسیده است .
رئیس موسسه دین و اقتصاد ویژگی های این صنایع را به شدت آب بر ، آلوده ساز محیط زیست با اشتغال زایی بسیار اندک برشمرد و گفت: این گونه صنایع برای کشور خطرات بزرگی ایجاد وبرای گروهی اندک ثروت بسیاری به وجود آورد و نامناسبات نابرابری شکل داده اند و کشور را به سمت وابستگی های عمیق و ذلت بار هدایت می کنند.
وی گفت : کشوری که در سال 1370 با واردات 15 میلیارد دلاری به راحتی اداره می شد حالا با واردات 70 میلیارد دلاری به بحران می رسد و این عملکرد مناسبات موسوم به رانت جویی هفت لایه است .
این صاحب نظر حوزه اقتصاد تصریح کرد: فلسفه وجود پتروشیمی ها و فولادی تامین مواد اولیه صنایع میان دست و پایین دست کشور و در مجموع رونق تولید بود.حال آنکه­ در حال حاضر نه تنها به نیاز کشور پاسخ نمی دهند و حتی بالاتر از قیمت های جهانی مواد در اختیار تولید کننده داخلی قرار می دهند که همین موجب اشتغال زدایی می شود عمده محصولاتشان را به خارج کشور صادر می کنند و از آنجا که از رانت قدرتی بالایی برخوردارند ارز حاصل را نیز با قیمتهای بالا به فروش می رسانند وبا مافیای رسانه ای که راه می اندازند نظام تصمیم گیری کشور را گیج می کنند و مدام آدرس های غلط می دهند.
مومنی خاطر نشان کرد: کشوری که در منطقه ای بحرانی قرار دارد اگر قادر به اعمال برنامه هایش نباشد اعتماد عمومی را از دست می دهد و این رهاورد پدیده ای است که از آن به عنوان مناسبات رانتی هفت لایه نام می بریم .
وی با طرح این سوال که اداره کشور به شیوه آزمون و خطا تا چند سال دیگر باید ادامه داشته باشد گفت:31 سال است دائم نرخ ارز را بالا می برند و وعده می دهند صادرات افزایش و واردات کاهش می یابد در حالی که مدام عکس آن اتفاق افتاده است باید بپذیریم سیاست دستکاری نرخ ارز به انتها رسیده و تاب تحمل مردم ، تولید کنندگان و دولت به نقطه صفر رسیده است وبا استمرار این مناسبات دائم این شرایط بحرانی و بی ثبات تر می شود.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی محور اصلی دور باطل دولت را طمع از طریق گران فروشی نرخ ارز در بازار غیر رسمی و در آمدزایی از این مسیر عنوان کرد و گفت: در این دور باطل که از سال 70 شروع شده دولت اگر به بازار دلار تزریق کند منابع مالی واردات قاچاق کالاهای لوکس و تجملی و سفرهای تفریحی و اشرافی اتفاق می افتد و اگر هم ارز به بازار ندهد همه مقدرات کشور چون به نرخ آن وابسته است بحران های مختلف در کشور بروز می کند.
وی رویکرد تحریم کنندگان کشور را افزایش نابرابری ها، تضعیف ارزش پول ملی ، صرف دلارهای کشور در امور­ غیر مرتبط با توسعه ، تسهیل واردات کالاهای لوکس و تجملی ، افزایش هزینه های تامین مالی شرکت های تولیدی برشمرد و گفت: تمام این مولفه ها که برای بی ثبات سازی فضای اقتصادی کشور به اجرا در می آید از طریق فضای رانتی حاصل از درآمدزایی با نرخ ارز شکل می گیرد.
وی بخش دیگری از سخنانش را با عنوان گذر خطرناک از دولت خام فروش به دولت آینده فروش اختصاص داد و گفت : بیش از 5 سال است دولت برای امور جاری خود رقم های بسیار بزرگ ، وام های ارزی و ریالی پیش بینی می کنند و این روند بسیار نگران کننده است .
به گفته آقای مومنی این خام فروشی تسویه منابع ملی ، بحران سازی و اشتغال زدایی برای مردم نمی تواند ادامه دار باشد و برای گذر از این مرحله ناچار به رویکردی برنامه ای هستیم.
وی با بیان اینکه باید ساختارهای هزینه ای به گونه ای باشد که خانواده های ایرانی با یک شیفت کاری بتوانند از عهده هزینه کرد یک زندگی شرافتمندانه برآیند گفت: متاسفانه برنامه گریزی موجود در دولت موضعی انتزاعی و جزیره ای عمل کردن هر بخش آن بی توجه به پیوندهای عناصر آن موضوع شرایط فعلی را به وجود آورده­ است.
این تحیلگر اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت باید از توهم برنامه داشتن خارج شود و ما به یک برنامه توسعه به معنای واقعی نیاز داریم باید رویه ها اصلاح شود و به نظام دانشگاهی و ذخیره دانایی اعتماد شود و هزینه فرصت ابراز آزادانه راهکار به این اندازه افزایش نیابد.
وی گریز دیگری به اقتصاد رانتی شبه دولتی سال های اخیر زد و گفت: حجم صادرات محصولات پتروشیمی از سال 80 تا 96 ده برابر آهن و فولاد خام 17 برابر و سنگ آهن 39 برابر شده است اینها آمار عملکرد خام فروشی ما از طریق مناسبات رانتی هفت لایه است.
وی در ادامه از مسئولان دولتی و بانک مرکزی خواست به جای توصیه برای سرمایه گذاری نکردن در حوزه ارز وعده های مبتنی بر کارشناسی علمی دهند تا بذر امید در دلهای مردم بروید و از رهگذر آن اگر دشمن ببیند ما از تحریم به عنوان­ فرصت ارتقا تولید ملی استفاده کردیم قطعا از تحریم هم منصرف می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فرشاد مومنی اقتصاد رانت حاکمیت زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۵۱۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران ویژه است

به گزارش خبرگزاری مهر، «کایهان ترکمن اوغلو»، رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران که در رأس هیأتی پارلمانی به کشورمان سفر کرده است، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و در خصوص روابط و همکاری‌های فی مابین دو کشور گفت‌وگو کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات با ابراز خرسندی از دیدار با نمایندگان مردم شریف و مسلمان ترکیه اظهار داشت: ملت ترکیه جایگاه و سهم شایسته ای در گسترش تمدن و فرهنگ اسلامی و اشاعه اخلاق و ارزش‌های انسانی داشته اند و امروز هم در حمایت از ملت مظلوم فلسطین نقش مؤثر دارند.

امیرعبداللهیان جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران را ویژه دانست و نقش آفرینی ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند در ایجاد ثبات پایدار در منطقه غرب آسیا را کلیدی ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تمجید از نقش گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور در ارتقای مناسبات دوجانبه، تقویت دیپلماسی پارلمانی و تعاملات مستمر نمایندگان مجالس دو کشور را در پیشبرد دیپلماسی رسمی حائز اهمیت توصیف کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور اسلامی ایران به ترکیه و توافقات صورت گرفته در هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور، روند مناسبات در حوزه‌های مختلف را رو به رشد ارزیابی نمود و اظهار داشت: اراده رؤسای جمهور دو کشور گسترش مناسبات بویژه در بعد اقتصادی در راستای منافع مشترک دو ملت است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به همکاری‌های نزدیک جمهوری اسلامی ایران با ترکیه در بحران غزه، تصمیم رئیس جمهور ترکیه در قطع مناسبات تجاری با رژیم صهیونیستی را اقدامی مؤثر و ارزشمند عنوان نمود.

کایهان ترکمن اوغلو، رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و تقدیر از حسن میزبانی کشورمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره یاور مظلومان بوده و در تحولات اخیر غزه و فلسطین شاهد حمایت مؤثر دولت و ملت ایران از مردم مظلوم فلسطین هستیم و این رویکرد از نظر ما درخور تقدیر و تشکر است.

وی در ادامه حمله تروریستی رژیم اسرائیل به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را قویاً محکوم نمود و تاکید کرد برای کاهش تنش در منطقه توقف نسل کشی در غزه ضروری است.

کایهان در ادامه با اشاره به روند رو به رشد مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه و توافقات انجام شده در نشست اخیر رؤسای جمهور دو کشور در آنکارا، بر حمایت پارلمان ترکیه از ارتقای مناسبات دو کشور، رفع موانع موجود و تسریع در اجرای توافقات مشترک تاکید کرد.

در این دیدار متین ارگون، دوغان بکین، بنیامین بزگیک و خانم زحل کاراکوچ دورا اعضای گروه دوستی پارلمانی ترکیه و آقای عادل نجف زاده، رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه نیز حضور داشتند.

کد خبر 6100062 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۷۰۰ پروژه محرومیت زدایی در مازندران
  • ویژگی‌های ژئوپلیتیکی کشورهای شیخ‌نشین؛ از اختلافات پیچیده سرزمینی تا همگرایی در ساختارهای اجتماعی ـ تاریخی
  • دیدار وزیر خارجه و گروه دوستی پارلمانی ترکیه
  • جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران ویژه است
  • دیدار هیات پارلمانی ترکیه با امیرعبداللهیان
  • هشدار مقام اتحادیه اروپا به چین درباره صنعت زدایی
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است