Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی، یادواره شهید محسن حججی، امروز، 15 مهرماه، با حضور حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مدیران کل دفاتر سازمان برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست از برگزاری سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی طی 17 مهرماه، ساعت 9 در مرکز همایش‌های بین المللی باغ موزه دفاع مقدس خبر داد و گفت: این همایش یادواره شهید حججی نیز هست که با حضور محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار و از سه پیشکسوت حوزه تألیف کتب درسی تجلیل به عمل می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تورانی رونمایی از تمبر یادبود مؤلفان کتب درسی و آغاز تألیف دانشنامه مؤلفان کتب درسی را از دیگر بخش‌های این مراسم معرفی و عنوان کرد: در این مراسم از برگزیدگان جشنواره شهید حججی نیز تجلیل به عمل می‌آید.

وی در ادامه به تبیین سیاست‌های جدید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پرداخت و اظهار کرد: سیاست‌های خود را متناظر با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه در شش محور تنظیم کرده‌ایم که اولین مورد آن ماندگاری کتاب‌های درسی است.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انطباق مواد درسی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از دیگر سیاست‌های این سازمان برشمرد و گفت: سیاست چند تألیفی برای درس‌هایی که از این امکان برخوردار هستند و همچنین تألیف‌های چند رسانه‌ای را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. درس زبان انگلیسی جزو اولین چند تألیفی‌ها خواهد بود.

چرا عمر کتاب‌های درسی یک ساله است؟

وی پایدارسازی کتاب‌های درسی را از دیگر سیاست‌هایی دانست که این سازمان دنبال می‌کند و گفت: چرا باید این حجم از کتب درسی با پایان سال تحصیلی به دور انداخته شود و مورد استفاده مجدد قرار نگیرد.  پایدارسازی کتب درسی موضوعی است که جنبه‌های حقوقی نیز به لحاظ مالکیت دارد اما درصدد هستیم با بررسی ابعاد مختلف زمینه استفاده مجدد بخشی از کتب درسی را در سال‌های بعد ایجاد کنیم.

تورانی از مرزگستری و ایجاد زمینه‌های ورود مؤسسات غیردولتی، انجمن‌های آموزشی و .. به حوزه تألیف کتب درسی خبر داد و گفت: امسال همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی در بعد وسیع‌تری برگزار می‌شود و این امر نمونه‌ای از مرزگستری در این سازمان و بهره‌مندی از مؤلفان مختلف است. در واقع مؤلفان رسمی سازمان نزدیک به 50 نفر هستند و بیش از 700 تا 800 نفر از خارج سازمان با ما همکاری دارند.

وی بر ضرورت چابک‌سازی برنامه درسی نیز تأکید و تصریح کرد: حجیم بودن کتب درسی از موانع یادگیری محسوب می‌شود، بدین جهت چابک سازی کتب درسی و ممنوعیت استفاده از کتب کمک آموزشی در دوره ابتدایی را با جدیت دنبال می‌کنیم و با مدارسی که از مهرماه امسال با مراکز آموزشی قرارداد فوق برنامه ببندند برخورد می‌شود.

وی در ادامه گفت: اگر چه تا سال 1400 کتاب نونگاشت نخواهیم داشت، اما تغییرات جزئی اعمال می‌شود. در آینده سیستم آموزشی براساس سیستم 3-3-3-3 اداره می‌شود، به نحوی که سه سال اول ابتدایی از سیستم یکپارچه‌ای تبعیت کند.

تورانی به مشکل کمبود کتاب اشاره و عنوان کرد: در شرایط کنونی معلمان نمی‌توانند از نبود کتاب گلایه داشته باشند چرا که تمام کتب پیش از توزیع در پایگاه اطلاع رسانی کتب آموزشی بارگذاری می‌شود و اگر تأخیری در ارائه کتب به معلمان وجود داشته باشد، می‌توانند با مراجعه به این پایگاه و دانلود کتاب مرتفع شود.

کمبود کاغذ برای چاپ کتب درسی

تورانی به مشکل کمبود کاغذ برای چاپ کتب درسی اشاره و عنوان کرد: در سنوات گذشته با فاصله دو ساله، ذخیره کاغذ برای کتب درسی وجود داشت، اما امسال با کمبود 30 تا 40 درصدی برای کتب سال 98 مواجه هستیم. در بخش ترخیص با مشکلاتی مواجه شده‌ایم اما در حال رایزنی و خرید برای رفع مشکل هستیم.

وی در بخش دیگری از این نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد و در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه در کتاب آموز‌ش قرآن سال اول ابتدایی چه ساز و کارهایی را در نظر گرفته‌اید تا یادگیری در توان دانش‌آموزان نوپا باشد، گفت: نوع ورود به این موضوع از اهمیت به سزایی برخوردار است به طوری که نیمی از کودکان آموزش قرآن را از دوران پیش دبستان آغاز می‌کنند و این آموزش‌ها در مدرسه برای آنان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه معلمان در آموزش قرآن نباید وارد خواندن زود هنگام شوند، تصریح کرد: برنامه آموزش قرآن در کتب درسی هماهنگ با فارسی آموزی آنان است و با شیب ملایم و به صورت سماعی پیش بینی شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که برنامه درسی قرآن به گونه‌ای است که همه بچه‌ها در آن احساس موفقیت می‌کنند و به مشکل و دغدغه برای آنان تبدیل نشده است.

وی به وضعیت شبکه ملی رشد نیز اشاره و عنوان کرد: امسال نمونه دوم و جدید این شبکه رونمایی و نسبت به گذشته از ظرفیت‌های بیشتری برخوردار شد و تمام قطعه‌های آموزشی و کتاب‌های درسی در آن بارگذاری شده است؛ در واقع شبکه ملی رشد یکی از بسترهای این سازمان برای رسیدن به سیاست‌های شش گانه مطرح شده محسوب می‌شود.

تأخیر در توزیع کتب به واسطه قطع برق کارخانجات و اعتصاب کامیون دارها

وی در پاسخ به پرسش‌های مرتبط با کمبود کتب درسی و تأخیر در توزیع آن گفت: امسال قطع برق کارخانجات و اعتصاب کامیون دارها لطمه بزرگی به چاپ و توزیع کتب درسی زد. تولید کتاب‌ها بیش از نیاز دانش‌آ‌موزان است اما برخی کمبودها به سبب توزیع نامتوازن کتب در سطح شهر است و این امر به تخلفات موجود در زمینه توزیع مرتبط می‌شود.

امینی، مدیرکل نظارت بر نشر و مواد آموزشی در تکمیل سخنان سرپرست سازمان گفت: تأخیر در توزیع کتب گاهی به واسطه تأخیر در ثبت‌نام‌ها رخ می‌دهد. در پایه اول و دهم این تأخیر وجود دارد. ارسال کتب با توجه به سفارش مدرسه صورت می‌گیرد و گاهی مدارس در ارائه آمار به سبب تغییر رشته دانش‌آموزان با مشکل واجه می‌شوند.

خبرنگاران از چرایی عدم توانمندی دانش‌آموزان در تسلط ابتدایی به زبان انگلیسی و عربی بعد از 12 سال تحصیلی پرسش کردند که امانی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های ابتدایی و متوسطه نظری گفت: حجم کلی زبان آموزی به اندازه‌ای نیست که دانش‌آموزان را توانمند کند و این امر به ازدیاد دروس دانش‌آموزان مرتبط می‌شود. در درس عربی هدف درک احادیث و آیات و روایت است و اصول قاعده محور و ارتباطی دنبال نمی‌شود اما با این حال نسبت به گذشته اقبال دانش‌آ‌‌موزان به زبان آموزی بیشتر شده است. اگرچه در پی تألیف جدید در این زمینه هستیم.

 تورانی در پایان به برنامه درسی ملی اشاره و عنوان کرد: یک چهارچوب کلی به مدارس ارائه شد است تا در هفته دو ساعت از زمان خود را به برنامه‌های اختیاری و فوق برنامه اختصاص دهند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قران شبکه ملی رشد شبکه ملی رشد کلاس اول سازمان پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۵۱۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تبریکی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، این دهه را فرصت مغتنمی دانست تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم.

متن پیام تبریک قاسم عموعابدینی به شرح زیر است:

خدمت‌رسانی به جامعه، فرهنگ‌سازی و توسعۀ حرفه‌ای تدریس از جمله اهداف راهبردی دانشگاه‌های موفق دنیاست. جایگاه والای ایران در کسب دستاورد‌های علمی، مرهون تلاش‌های عالمانه و متعهدانه اعضای هیات علمی و یاوران علمی است که روشنی‌بخش مسیر اعتلای دانایی و فرهیختگی‌اند. بخش اعظم این تلاش‌ها در کلاس‌های درس که سنگر اصلی خدمت‌رسانی اساتید است، در تعامل اثربخش با دانشجویان رقم می‌خورد.

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی است تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم. توجه به کیفیت در آموزش عالی از لوازم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و همت ستودنی و کوشش خستگی‌ناپذیر بزرگ‌مردان و زنانی که طلایه‌داران علم‌آموزی و معرفت‌افزایی هستند، در تحقق دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌آفرین نقشی مهم و غیر قابل انکار دارد.

در دانشگاه ها، اساتید نه تنها از آثار علمِ آموزش، بهره‌مند هستند، بلکه در تولید آن مشارکت دارند و تولید این دانش منحصر به متخصصان آموزش نیست. تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان و تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی آموزش، نیازمند توجه جدی به مقولۀ آموزش است و بر این اساس رویکرد برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌مداری در کانون توجه نظام آموزش عالی کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش مهم اساتید در این مسیر، انتخاب سرآمدان آموزشی را مورد توجه قرار داده است. دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۴۰۳ با شعار «سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمی‌سازی آموزش» از هشتم تا هفدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف تبیین جایگاه والای آموزش و تقدیر و تجلیل از سرآمدان آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.

در پایان، با تبریک دهۀ سرآمدی به همه تلاشگران عرصه آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، بر عهد خود، که حمایت همه‌جانبه از توسعه کیفی، نیازمحوری و مبتنی بر دانایی فرایند آموزشی است، تأکید می‌کنم و از همه دست‌اندرکاران برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم دعوت می‌نمایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوشمندسازی ۴۰۰ کلاس درس در بردسکن
  • ۷۱۰ آموزگار جدید از ماه مهر تدریس را در مدارس آذربایجان‌غربی آغاز می‌کنند
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید