Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری "اسپیس"، منتخبی از تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از تصاویر فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

بازگشت به زمین

یک "فضاپیمای سایوز" که حامل  ۳ خدمه "اکسپدیشن ۵۶ "(Expedition ۵۶) بود روز پنجشنبه(۴ اکتبر) از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"درو فیوستل"(Drew Feustel) فضانورد ناسا و "ریکی آرنولد"(Ricky Arnold) فضانورد روس و "اولگ آرتمیف"(Oleg Artemyev)، پس از سپری کردن ۱۹۷ روز در فضا، به قزاقستان بازگشتند.

ابرهای هیدروژنی

در تصویری که آژانس فضایی اروپا اخیرا منتشر کرده، ابرهای مملو از هیدروژن اتمی در میان تعداد زیادی از کهکشان‌های دور می‌درخشند.

پژوهشگران توسط "تلسکوپ‌های وی ال تی"(VLT) در شمال شیلی موفق به مشاهده شدند.

تلسکوپ‌های وی ال تی چهار تا از بزرگترین تلسکوپ‌های نوری جهان هستند که در رصدخانه پارانال در شیلی بصورت آرایه‌ای قرار گرفته اند.

این چهار تلسکوپ مشابه در سال‌های ۱۹۹۸-۲۰۰۱ آغاز به کار کردند، و هر یک از آیینه‌های مقعری با قطر هشت متر و ۲۰ سانتیمتر تشکیل شده‌اند. مالکیت این تلسکوپ‌ها با سازمان رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) است.

با استفاده از یک طیف‌سنج فوق حساس به نام "MUSE"، تلسکوپ‌های وی.ال.تی موفق به ثبت تصویر از این ابرهای ضخیم در آسمان شدند.

صبح ایستگاه فضایی بین‌المللی

"ریکی آرنولد" (Ricky Arnold) فضانورد ناسا اول اکتبر تصویری از ایستگاه فضایی بین‌المللی با جمله "صبح بخیر از ایستگاه فضایی بین‌المللی" منتشر کرد. در این تصویر پرتوهای تابش نور طلوع آفتاب قابل مشاهده است.

شصتمین سالروز شروع فعالیت ناسا

اول اکتبر شصتمین سالروز شروع فعالیت رسمی ناسا بود. اداره کل ملی هوانوردی و فضا(ناسا) یک سازمان مستقل در شاخه اجرایی حکومت فدرال ایالات متحده آمریکا است که مسئولیت برنامه‌ریزی در حوزه‌های برنامه فضایی کشوری و تحقیقات مکانیک پرواز و هوافضا را برعهده دارد.

در زمان جنگ سرد و پس از پرتاب ماهوارهٔ اسپوتنیک-۱ توسط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به فضا، آمریکا به فکر ایجاد سازمان فضایی ملی خود افتاد و ناسا در ۲۹ ژوئیهٔ ۱۹۵۸ با امضای رئیس‌جمهور وقت دوایت آیزنهاور جای کمیتهٔ رایزنی ملی هوانوردی آمریکا (ناکا) را گرفت و بنیانگذاری‌شد. توماس کیت گلنان به عنوان نخستین مدیر ناسا و هیو لاتیمر درایدن به عنوان معاون او برگزیده‌ شد و فعالیت رسمی ناسا از ۱ اکتبر ۱۹۵۸ آغاز شد. نخستین ماهوارهٔ فضایی ناسا نیز اکسپلورر ۱ بود.

خوشه ستاره‌ای باز

در تصویری که ۱۵ سپتامبر "کریس چور"(Chris Schur) عکاس نجومی منتشر کرده، دنبال دار "۲۱P/Giacobini-Zinner" در حال گذر از خوشه ستاره‌ای باز به نام "مسیه ۳۵ "(Messier ۳۵) است.

مسیه ۳۵ یا ان‌.جی‌.سی ۲۱۶۸ یک خوشه ستاره‌ای باز در صورت فلکی "دوپیکر" است که فاصله آن از زمین دو هزار و هشتصد سال نوری و قدر ظاهری آن ۵.۵ است. زمانی که این تصویر گرفته شد، این خوشه ستاره‌ای ۳۷ میلیون مایل دور از زمین بود.

کهکشان‌های کهن

تلسکوپ فضایی هابل در ماموریتی تحت عنوان "بوفالو"(BUFFALO) موفق به ثبت تصویر یک خوشه کهکشانی به نام "آبل ۳۷۰ "(Abell ۳۷۰) که پنج میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد، شده است. در تصویر مذکور بسیاری از کهکشان‌های دیگر که بسیار دورتر از  نام "آبل ۳۷۰ " قرار دارند نیز قابل مشاهده هستند.

هابل برای ثبت این تصویر شگفت‌انگیز، از خوشه‌های کهکشانی به عنوان "تلسکوپ‌های طبیعی" که کهکشان‌ها و ابرنواخترها را تقویت می‌کنند، استفاده کرد. از آنجا که این کهکشان‌ها خیلی دور و کم نور هستند، ثبت تصویر و مشاهده آنها بدون تقویت کننده بسیار مشکل بود.

هابل با استفاده از یک ترفند کیهان‌شناسی به نام "همگرایی گرانشی"(gravitational lensing) موفق به ثبت این تصویر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۵۲۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از فعالیت بخش حوزوی در نمایشگاه بین المللی قرآن

سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «می‌خوانمت» از اول فروردین مصادف با نهم ماه مبارک رمضان تا چهاردهم فروردین برابر با ۲۲ ماه رمضان از ساعت ۱۷ تا نیم ساعت بعد از بامداد در مصلای امام خمینی (ره) تهران در حال برگزاری است.

این نمایشگاه در بخش‌های مختلفی همچون کودک و نوجوان، ترجمه قرآن، نهج‌البلاغه، دعا، فلسطین و طوفان الاقصی، مشاوره، هنر‌های دینی، محافل خانوادگی، مسابقات و رویداد‌ها و نشست‌های محتوایی، خادمان قرآنی، طرح بشری، حفظ آسان قرآن و بخش مکتوب، بخش حوزوی، دانشگاهی و موسسات قرانی فعالیت دارد.

شهروند خبرنگار ما با ارسال تصاویر فعالیت بخش حوزوی در این نمایشگاه را به نمایش گذاشت.

منبع: شهروند خبرنگار - تهران

بیشتر بخوانید:

گزارش شهروند خبرنگار دهه نودی از نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • انتخابات مجلس در فضایی امن و توأم با آرامش و با مشارکت خوب مردم برگزار شد
  • تصاویری از فعالیت بخش حوزوی در نمایشگاه بین المللی قرآن
  • فعالیت ۲۰ ایستگاه بین جاده‌ای و ۲۱ نوروزگاه در استان
  • اولین نقشه میدان مغناطیسی سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری منتشر شد
  • شروع فعالیت‌های عمرانی شهرداری شهرکرد براساس بودجه ۱۴۰۳
  • دورترین چیزی که می‌توانیم در آسمان ببینیم چیست؟
  • اسکن سه‌بعدی به اکتشافات ایستگاه فضایی بین‌المللی یاری می‌رساند
  • فعالیت بیش از هزار نیروی مردم ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان در نوروز
  • نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی
  • عکس برتر فضایی هفته / نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی