Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي گفت: صنعت توليد مواد غذايي و کشاورزي اين استان به شدت نيازمند تاسيس واحد هاي تبديلي و فرآوري محصولات است.

مجتبي مزروعي روز يکشنبه در همايش گراميداشت روز ملي دامپزشکي در مشهد افزود: مهمترين رکن رشد و توسعه امنيت غذايي و اين مهم نيز در گرو تامين تغذيه سالم براي همگان مي باشد زيرا جامعه توسعه يافته نتيجه رشد و نمو انسان سالم و توسعه يافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: تامين غذاي سالم براي جامعه مستلزم فعاليتهاي کار شناسي و پيگيري شبانه روزي شاغالان بخش دامپزشکي است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي در ادامه پرورش دام و طيور را 36 درصد از کل فعاليتهاي اقتصادي در اين استان اعلام و بيان کرد: گرچه خراسان رضوي با هشت درصد توليدات کشاورزي و 34 درصد توليد دام سبک کشور از جايگاه ويژه اي برخوردار است اما در زمينه توليد مواد غذايي متنوع، فرآوري شده و بسته بندي دچار کاستيهاي جدي مي باشد.
وي گفت: از سرمايه گذاري بخش خصوصي براي ايجاد واحدهاي بازتوليدي، فرآوري و بسته بندي مواد غذايي در خراسان استقبال و از همه ظرفيتهاي براي حمايت از سرمايه گذاران استفاده مي کنيم.
مزروعي در ادامه همچنين اظهار داشت: کشتارگاههاي مدرن در مشهد، فريمان، تربت جام و تربت حيدريه در دست ساخت است و در نيشابور نيز يک واحد کشتارگاهي مدرن هفته دولت امسال بهره برداري رسيد.
وي افزود: با وجود جايگاه مناسب در توليد و نهادهايي مثل خوراک دام، در صنايع وابسته رشد مناسب نداشته ايم و هم اکنون در خراسان رضوي نياز به فعاليت کارخانه هاي فرآوري، بازتوليد و بسته بندي به شدت محسوس است که در صورت ايجاد علاوه بر ايجاد اشتغال مي تواند در ارزش افزوده ملي و افزايش سطح کيفي سلامت مردم موثر باشد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي گفت: زماني در فصل بهار بخاطر نبود صنايع تبديلي، مازاد شير وجود داشت اما هم اينک با ايجاد کارخانه هاي مدرن با ارزش افزوده فراواني شير تبديل به شير خشک شده و به کشورهايي نظير روسيه و آلمان صادر مي شود.
855 پروانه بهره برداري در خراسان رضوي در زمينه صنايع غذايي با سرمايه گذاري 13 هزار و 414 ميليارد ريال صادر شده که در مقايسه با کل صنايع غذايي کشور از نظر سرمايه گذاري 9 درصد و اشتغال 11 درصد را شامل مي شود. صنايع غذايي خراسان رضوي در مقايسه با ساير بخشهاي صنعتي استان از نظر سرمايه گذاري 15.4 درصد را شامل مي شود. همچنين 20 درصد نيروي کار بخش صنعت اين استان شامل 35 هزار و 496 نفر در صنايع غذايي مشغول کار هستند. بطور ميانگين 19 درصد صادارت سالانه خراسان رضوي مربوط به صنايع غذايي و بازارهاي اصلي هدف صادراتي آن نيز آسياي ميانه، حوزه خليج فارس و کشورهاي همجوار هستند.
رئيس شوراي نظام دامپزشکي خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: دو هزارو 700 کارمند اداره کل دامپزشکي استان شبانه روزي تلاش مي کنند تا امنيت غذايي مردم و ميليونها زائر امام هشتم(ع) تامين شود.
مجيد کوشکي افزود: با تلاش کارکنان دامپزشکي هم اکنون بيماريهاي خطرناکي مثل تب کريمه کنگ،و تب مالت و ساير بيماريهاي مشترک بين انسان و دام در خراسان رضوي بطور کامل مهار شده و فرآورده هاي مورد تاييد دامپزشکي هيچگونه آلودگي و خطري ندارند. همچنين پارسال خراسان رضوي از معدود استانهايي بود که با مراقبتهاي ويژه از صدمات و خسارات بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در امان ماند.
مديرکل دامپزشکي خراسان رضوي هم در اين مراسم گفت: کمتر دستگاهي مثل دامپزشکي تنوع وظايف دارد. فعاليتهاي دامپزشکي در پژوهش، فعاليتهاي مرکز رويان، توليد محصولات تراريخته، اقتصاد، معيشت و سلامت جامعه تاثيرگذار است و از اين رو کارکنان دامپزشکي وظيفه خطيري در خدمت به جامعه بر دوش دارند.
احمد شريعتي همچنين به همه دامپزشکان و توليدکنندگان طيور توصيه کرد همزمان با آغاز فصل سرما تمام تلاش خود را براي مراقبتهاي بهداشتي در جهت مقابله با شيوع احتمالي بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان بکار گيرند.
همچنين در اين مراسم از بازنشستگان و کارمندان نمونه اداره کل دامپزشکي خراسان رضوي تجليل شد.
چهاردهم مهر ماه در تقويم ملي جمهوري اسلامي ايران `روز دامپزشکي` ناميده شده است.
دو هزار و 617 نفر عضو شوراي نظام دامپزشکي خراسان رضوي هستند که از اين تعداد هزار و 200 نفر دامپزشک و دکتراي عمومي، 65 نفر دکتر متخصص و هزار و 400 نفر در رده هاي تکنسين، کاردان، کارشناس و کارشناس ارشد دامپزشکي خدمت مي کنند. 760 نفر فعال دامپزشکي و دکتر دامپزشک در بخش خصوصي اين استان با شوراي نظام دامپزشکي خراسان رضوي همکاري دارند. همچنين 20 مرکز درماني، 120 واحد داروخانه و 80 مرکز مايه کوبي مستقل دامپزشکي در سطح خراسان رضوي داير هستند.
6070/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۵۲۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: با توجه به آمار تولید گوشت قرمز استان توسط جهاد کشاورزی میزان ۱۵ درصد تولید گوشت متعلق به عشایر است.

محمدحسین جعفری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تولید گوشت قرمز توسط عشایر خراسان رضوی طی سال گذشته اظهار کرد: تولید گوشت قرمز عشایر استان طی سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۲ هزار و ۷۱۸ تن بوده است.

وی افزود: میزان تولید گوشت قرمز توسط عشایر خراسان رضوی نسبت به سال قبل ۱۱۷۲ تن افزایش داشته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی درخصوص اینکه چند درصد تولید گوشت استان با عشایر است، تصریح کرد: با توجه به آمار تولید گوشت قرمز استان توسط جهاد کشاورزی میزان ۱۵ درصد تولید گوشت متعلق به عشایر است.

جعفری همچنین با اشاره به استقبال عشایر استان از طرح تولید قراردادی گوشت قرمز که از سال گذشته آغاز شده است بیان کرد: استقبال عشایر از طرح فوق بسیار زیاد بود، به گونه‌ای که با پیگیری‌های صورت گرفته مقدار ۵۰۰۰ تن جو مدت دار (۶ ماهه) در اسفندماه از شرکت پشتیبانی امور دام اخذ و تعداد ۱۱۰ راس دام عشایر تحت پوشش قرار گرفت. همچنین مقرر شد با توجه به محدویت نهاده و متقاضی زیاد به ازای هر راس ۴۵ کیلو گرم جو اختصاص پیدا کند.

وی درباره میزان تحویل علوفه در قالب طرح تولید قراردادی دام سبک عشایر خراسان رضوی گفت: در قالب طرح تولید قراردادی دام سبک عشایر استان در آذر ماه ۱۴۰۲ مقدار ۹۰۰۰ تن جو ۴ ماهه به سررسید ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری بین ۶۸۲ نفر از عشایر توزیع شد. رقم ریالی  این طرح ۹۲۷ میلیارد ریال بوده است. با این میزان نهاده تعداد ۵۰ هزار راس دام عشایر تحت پوشش قرار گرفت که ۲۰ درصد دام طرح، یعنی ۱۰ هزار راس دام را عشایر پروار و مقدار حدود ۲۰۰ تن گوشت روانه باز مصرف شده است. ضمنا در طی سال ۱۴۰۲ مقدار ۴۷ هزار تن انواع علوفه تامین و برای تغذیه و تعلیف دام بین عشایر استان توزیع شده است. 

جعفری ادامه داد: ۸۲۰۰ خانوار عشایر در خراسان رضوی شناسایی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • میامی نیازمند ایجاد کارخانه‌های فرآوری/ مسئولان به فکر باشند
  • حیله غیراخلاقی تولیدکنندگان معروف تنقلات برای فروش بیشتر
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • نقش۳۰۶هزارمیلیاردریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده