Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از گیلان، مقام معظم رهبری در اجتماع عظیم و پرشکوه بسیجیان که در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی برگزار شد، «فهم صحیح واقعیت های ایران و جهان و گرفتار نشدن در تصویرسازی های غلط» را یکی از شروط غلبه بر موانع پیشرفت برشمردند و اظهار کردند: بدخواهان و کینه توزان ملت ایران، تلاش دارند با استفاده از ابزارهای رسانه ای به ویژه رسانه های نوپدید، تصویرسازی غلطی از ایران، منطقه و همچنین از خودشان، انجام دهند و افکار عمومی ایران را از واقعیات منحرف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان با اشاره به تلاش دشمن برای اثرگذاری بر افکار عمومی با استفاده از ابزار رسانه، گفتند: ابزار رسانه مهم است و اگر دست دشمن باشد، ابزار خطرناکی است که می توان آن را به سلاح شیمیایی در جنگ های نظامی تشبیه کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، استفاده دشمنان از رادیو، تلویزیون، اینترنت، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را علیه افکار عمومی ملت خاطرنشان کردند و خطاب به کسانی که مسئولیت بخش ارتباطات را بر عهده دارند، تاکید فرمودند: همچنانکه در جلسات حضوری هم تذکر داده شده است به این مسائل درست توجه کنید و با ایفای جدی وظایف خود، ابزاری نشوید که دشمن راحت بتواند سلاح شیمیایی خود را علیه مردم به کار گیرد.

امروز شاهد ظهور «انسان آنلاین» هستیم

حسین فرختار، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان در گفت وگو با ایکنای گیلان، با اشاره به پارادایم جدید که متاثر از تحولات عینی در ساحت های زندگی فردی و اجتماعی شهروندان است، اظهار کرد: عصر اطلاعات و ظهور جامعه شبکه ای، دوران شتابزدگی تاریخ و در هم فشردگی مکان، فضا و زمان از این جمله هستند.

وی با بیان اینکه جامعه معرفتی جدید هندسه معرفتی جدید را می طلبد، گفت: در این هندسه، دانایی و سرعت دستیابی به آن موضوعیت و محوریت دارد.

این مسئول فرهنگی، جهان پیش رو را با صفت «شتاب تحولات» توصیف کرد و یادآور شد: مارشال مک لوهان معتقد است که هر رسانه صرفا یک ابزار برای انتقال پیام نیست، بلکه از وجودشناسی، آنتولوژی و متافیزیک خاص برخوردار است.

مدرس دانشگاه، تحولات تکنولوژی جدید رسانه ای را صرفا در حوزه جهانی و پیرامونی ندانست و اضافه کرد: این تحولات سبب ظهور آنتروپولوژیک و اگزیستانیس شده و ما امروز شاهد ظهور انسان جدید هستیم که می توان آن را «انسان آنلاین» نامید.

وی ادامه داد: برای چنین انسانی کنش و کنشگری معنای جدید پیدا کرده و کنشگری اش اصطلاحا «کلیکی» شده است؛ یعنی می کوشد از طریق موبایل، تبلت، کامپیوتر و... به کنشگری بپردازد.

فرختار، با بیان اینکه کنشگران نظام های دولتی نسبت به موقعیت ذهنی و عملی مردم عقب تر هستند، اظهار کرد: نظام های اجتماعی عمدتا در پایین یا در سطح کلان اجتماعی ساخته می شوند؛ نه در بالا، اما نظام های سیاسی در بالا هستند و نگاه از بالا به پایین دارند. در واقع نظام های سیاسی با یک درک بیولوژیک و زیستی تصور می کنند که هر کاری را بخواهند می توانند در جامعه انجام دهند، در حالی که تجربه تاریخی چنین چیزی را نمی پذیرد.

عصر حاضر عصر «فرایند کالاشدگی» است

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: در دنیای امروز ما با یک شبکه ارتباطات و مبادلات پیچیده سر و کار داریم که تاثیرات متفاوتی بر روی یکدیگر دارند و اینکه نظام اجتماعی یا نظام سیاسی هر کاری را که بخواهند انجام دهند، رد شده است.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص اثرگذاری رسانه ها، یادآور شد: امروزه کنشگری در فضای مجازی تبدیل شده به شبکه هایی که در ابتدا جاذبه دارند، در حالی که این جاذبه ها «دولت مستعجل» هستند و به سرعت از بین می روند و بعد از مدتی ملال آور می شوند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان، با اشاره به وجود ابزارهای هوشمند ارتباطی معادل دو برابر کل جمعیت جهان، عنوان کرد: این ابزارها توانسته سبک زندگی، تعامل، فکر کردن و اتصال را در جهان تغییر دهد. در واقع در دنیای مجازی میلیون ها نفر با هم در تعامل هستند و تبادل افکار می کنند که یکی از چالش های جدید حکمرانی است.

وی عصر حاضر را عصر «فرایند کالاشدگی» معرفی کرد و متذکر شد: در دورانی زندگی می کنیم که همه چیز نمود کالاشدگی و قابلیت خرید و فروش دارد. در جهان قلاب هایی است که ما را به داخل خود می کشند و وادارمان می کنند آنگونه که آنها می خواهند رفتار کنیم لذا متولیان فرهنگ و رسانه باید با تولید بسته های فرهنگی در دل این فضا حفره به وجود آورند؛ بسته های فرهنگی با قابلیت رقابت.

مدرس دانشگاه، با تاکید بر لزوم اینکه باید بدانیم در کجای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار داریم، گفت: باید برای فضای مجازی نشانه گذاری کنیم و براساس آن نشانه ها مراوده با دیگران را شکل دهیم. اگر منطق ارتباطی را رعایت نکنیم، بی تردید به صورت مداوم و سیستماتیک شکست خواهیم خورد.

فرختار خاطرنشان کرد: امروز باید مزیت استراتژیک داشته باشیم و با تولیدات فکری و فرهنگی قابل رقابت با جهان، به مقابله با توطئه های دشمن بپردازیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۵۳۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال

استاندار کردستان در شورای برنامه‌ریزی استان در سنندج اظهار کرد:  جهش تولید با استفاده از ظرفیت و مشارکت مردمی تکلیفی است که مقام معظم رهبری در سال‌جاری از ما مطالبه کرده‌ان و این مهم بدون مشارکت مردم در حوزه اقتصاد و رفع مشکلات محقق نمی شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود: در کنار جهش تولید موضوع مشارکت مردم بسیار مهم است و باید در این حوزه برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه مسئولان باید زمینه را برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال فراهم سازند، بیان کرد: جامعه دانشگاهی و جوانان متخصص در هر حوزه باید دسترسی لازم را به برنامه‌هایی که دستگاه‌های دولتی ارائه می‌کنند داشته باشند تا در مورد آن نظر دهند.

کردستان ظرفیت ایجاد بندر خشک را دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: استقبال از افتتاح راه آهن نشان می‌دهد این ظرفیت در قالب بندر خشک در این استان وجود دارد که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه خیلی از محصولات که در کردستان تولید و یا از کشور عراق وارد می‌شود از طریق بندر خشک به سایر نقاط دور و نزدیک کشور ارسال می‌شود، گفت: از کردستان به سمت دورترین نقاط ایران زاهدان و از آنجا به پاکستان و ... محصولاتی که تولید می‌شود صادر خواهد شد.

 وی بیان کرد: قرارداد ۷ هزار تن غلات و ۴۰۰ هزار تن سیمان با کشور عراق بسته شده و از طریق سیستم راه آهن در حال انتقال به مرز شلمچه است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • لزوم جبران تأخیر ایجاد شده در اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی