Web Analytics Made Easy - Statcounter

فخرالدین صابری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت باغ سیب و زمزمه‌هایی که پیرامون خروج این باغ از لیست آثار ملی کشور مطرح‌شده است، گفت: این باغ جزو آثار ارزشمند و طبیعی کشور با قدمت بیش از ۵۰ سال است که سال۹۵  در لیست آثار ملی کشور ثبت‌شده است.

وی افزود: باغ سیب کرج مالک خصوصی ندارد و متعلق به همه مردم است، به همین دلیل الزامی در خصوص انجام هماهنگی‌های لازم برای اخذ اجازه ثبت ملی شدن باغ سیب با شخص یا نهادی که مالک آنجا باشد برای اداره کل میراث فرهنگی البرز وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز گفت: کرج از قدیم یک باغشهر بوده است و بخشی از این هویت شهری به باغ سیب مهرشهر کرج بازمی‌گردد که  دارای درختان مثمر است و برای ثبت ملی آن حمایت مقامات استانی ازجمله  نماینده ولی‌فقیه در استان البرز را هم پیگیری و دریافت کرده‌ایم، چون درگذشته هم مقابل تعرضات به باغ سیب اعتراض داشته و همیشه حامی دفاع از تمامیت عرصه باغ به نفع مردم شهر بوده‌اند.

صابری گفت: از حدود چهل روز قبل بنیاد مستضعفان شکایتی را به دادگاه ارائه کرده و طی آن درخواست کرده است که باغ سیب ۳۶۰ هزار هکتاری مهرشهر کرج از فهرست آثار ملی کشور خارج شود.

وی عنوان کرد: اکنون پرسش ما از مسئولان بنیاد مستضعفان این است که چه انگیزه و دلیل مهمی برای خروج باغ سیب از لیست آثار ملی کشور از سوی این نهاد مطرح است؛ چون اداره کل میراث فرهنگی البرز که دنبال کننده ثبت ملی این باغ بوده است هیچ ادعایی مبنی بر تصرف آنجا ندارد که موجب نگرانی نهادهای دیگر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز گفت: اداره کل میراث فرهنگی البرز با ثبت ملی باغ سیب تنها به دنبال حفظ آن و مصون کردن باغ از هرگونه تعرض و تغییر کاربری این باغ است و با این اقدامات درواقع می‌خواهیم جلوی مواردی ازجمله قطعه‌بندی باغ و یا قطع درختان که به‌منظور انجام ساخت‌وسازهای ساختمانی ممکن است پیش آید، گرفته شود.

صابری توضیح داد: نگرانی ما این است که نکند به دلایلی ازجمله منافع اقتصادی قرار است نقشه‌هایی برای باغ سیب مهرشهر دنبال شود و در پی آن فضای باغ آسیب ببیند و درختان آنجا هم از بین برود، به همین دلیل برحسب وظیفه انسانی و ملی تا آخرین لحظه از این منافع ملی شهر کرج و استان البرز دفاع خواهیم کرد.

کد خبر 4423243

منبع: مهر

کلیدواژه: باغ سیب مهرشهر کرج میراث فرهنگی البرز بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان اربعین حسینی مشهد شیراز شهرکرد یاسوج گردشگری خرم آباد خطبه های نماز جمعه سنندج آتش نشانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۵۳۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در نشست خبری شصت و دومین جایزه البرز اظهار داشت: جایزه البرز به عنوان قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور، بیش از ۶۰ سال پیش پایه گذاری شد و در طول شش دهه بیش از ۶ هزار نخبه را شناسایی و از آنها حمایت کرد. این بنیاد با سه هدف کاهش آلام بشری، ارتقای زندگی انسانی و اعتلای نام ایران فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه جایزه البرز به عنوان نوبل ایرانی شناخته می‌شود، گفت: ویژگی مهم دیگر این جایزه اتکای آن به سنت حسنه وقف است و همه هزینه های آن از محل بنیاد و عواید آن تأمین می شود. همچنین پرونده ثبت جایزه البرز در یونسکو به عنوان جایزه ای جهانی در دست انجام است.

ارشدی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۶۰ دوره اعطای جایزه البرز رخ داده است، گفت: از سال ۱۳۴۲ شمسی بیش از سه هزار دانشجو وام تحصیل و اشتغال و ۴۶۵۰ نفر جایزه البرز را دریافت کرده اند. از اوایل دهه ۹۰ شمسی هم آیین اعطای سالانه جایزه هم در قالب دو مراسم نخبگانی (در اردیبهشت ماه) و دانش آموزی (در آبان ماه) برگزار می شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از رشد ۵۰ درصدی جایزه البرز در شصت و دومین دوره برگزاری خبر داد و تأکید کرد: در این دوره قریب به ۹ میلیارد تومان جایزه در بخش های مختلف به برندگان اعطا می شود؛ در دانشجویی و طلاب هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان همراه با گواهی و تندیس فناوران، در بخش مخترعان و شرکت های دانش‌بنیان هر یک ۱۵۰ میلیون تومان همراه با گواهی و تندیس جایزه به برگزیدگان اعطا می شود. با توجه به افزوده شدن بخش دانشمند جوان به جایزه ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه ها با شرط سنی زیر ۴۰ سال، به دانشمند جوان جایزه ۳۰۰ میلیون تومانی همراه با نشان و تندیس جایزه البرز، و به چهار دانشمند هم هر کدام ۵۰۰ میلیون تومان همراه با نشان و تندیس جایزه اعطا خواهد شد.

وی ادامه داد: همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه با حضور وزرای علوم و بهداشت، رئیس بنیاد ملی نخبگان، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از شخصیت های علمی فرهنگی در سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار می شود.

ارشدی درباره میزان استقبال از فراخوان جایزه در دوره شصت و دوم، اعلام کرد: طی مدت یک ماهه فراخوان، دو هزار و ۳۴۸ نفر شرکت کردند که از این تعداد ۵۴ درصد به بخش دانشجویی غیرپزشکی، ۱۵ درصد حوزویان، ۱۱ درصد دانشجویان پزشکی، ۱۲ درصد دانشمندان جوان، ۸ درصد هم به دانش بنیان ها، مخترعان و فناوران مربوط می شود که با شروطی همچون معدل بالا، رزومه قوی علمی و پژوهشی و نقش آفرینی های اجتماعی مجوز ورود در جایزه را یافتند.

وی تأکید کرد: اگرچه بنابر اساسنامه هر سال به تناسب افزایش سن جایزه بر میزان برندگان نیز افزوده می شود و برای مثال در شصت و دومین دوره، جایزه به ۶۲ نفر تعلق می گیرد اما تأکیدی بر تکمیل همه این ظرفیت نیست و باید افراد شرکت کننده واجد دریافت جایزه باشند، چنان که در بخش دانش آموزی در دوره شصت و یکم علی رغم ظرفیت ۶۱ نفری، تنها ۴۲ نفر موفق به دریافت جایزه البرز شدند.

کد خبر 6093269 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • اقدامات لازم برای خروج اتباع غیرمجاز استان تهران از کشور در حال انجام است
  • تشریح‌ جزئیات برگزاری شصت و دومین جایزه نخبگانی البرز
  • وحید امیری در لیست خروج تابستانی پرسپولیس
  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • اعطای جایزه به ۶۲ نفر در شصت‌ودومین جایزه ملی البرز
  • شصت و دومین جایزه نوبل ایرانی ۶۲ منتخب خواهد داشت/ جایزه البرز(جایزه نوبل ایرانی) قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است
  • اعطای جایزه ملی البرز به ۱۶۰۰ نخبه علمی
  • نشست خبری مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز آغاز شد
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا