Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-30@21:43:49 GMT

نامه ضدایرانی عربستان به گوترش

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۵۳۷۴۳

نامه ضدایرانی عربستان به گوترش

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت مدعی شد: دلایل زیادی وجود دارد که نشان دهنده دخالت ایران در یمن ، حمایت موشکی از حوثی ها(انصارالله) و ایجاد ناامنی در منطقه بوسیله سلاح و مجموعه هایی همانند حزب الله در لبنان، سوریه، یمن، بحرین و عربستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در این نامه مدعی شد: ایران اموالش را در راه حمایت از تروریست ها هدر می دهد، ما از ایران می خواهیم که رفتارهای خصمانه اش را تغییر دهد و به کشورهای همسایه و قوانین بین المللی احترام بگذارد. سیاست عربستان بر اساس عدم دخالت در امور دیگران است و دخالت دیگران در امور داخلی‌اش را نمی پذیرد.عبدالله المعلمی مدعی شد: گزارش‌های بین المللی وجود دارد که نشان دهنده گسترش تحرکات فرماندهان گروهک القاعده در ایران است.

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در این نامه متهم شدن عربستان به دست داشتن در حمله تروریستی اهواز در 21 سپتامبر از سوی مقامات ایرانی را محکوم و اعلام کرد که کشورش این اتهامات را رد می کند.

وی مدعی شد: ایران از طریق این اتهامات می خواهد سیاست ویرانگرش در منطقه را پوشش دهد. ایران به جای اینکه سیاستش را تغییر دهد و دخالت هایش در منطقه را متوقف کند متهم کردن عربستان را انتخاب کرده است.

ادعای حمایت ایران از گروهک‌های تروریستی درحالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین مخالف تروریسم در جهان به شمار می‌رود و برای ریشه کن کردن آن تلاش های فراوانی کرده است. ایران در بیرون راندن داعش و دیگر گروهک‌های تکفیری از سوریه و عراق نقش پررنگی داشته است که دولت های قانونی این کشورها بارها این مساله را اعلام کرده اند و از جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی کرده‌اند این درحالی است که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات مرزهای خود را بر روی داعش باز کردند تا وارد عراق و سوریه شوند.

بهرام قاسمی،سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش از این در واکنش به ادعاهای مطرح شده توسط محمد بن سلمان در رابه با ارتباط ایران و گروهک القاعده گفت: ادعای بن سلمان درباره حضور رهبران القاعده در ایران دروغی بزرگ است. او  نمی‌تواند با این دروغ پراکنی‌های ناشیانه نقش دولت و حاکمان عربستان را در ایجاد خطرناکترین گروه‌های تروریستی تاریخ معاصر و حوادث تروریستی مهمی همچون ١١ سپتامبر را کتمان کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: در سال‌های اول حمله ایالات متحده امریکا به افغانستان و متواری شدن نیروهای القاعده و حضور برخی از آنان در منطقه و کشور عربستان، تعدادی از آنها به صورت خود خواسته و غیر قانونی از طریق برخی مرزهای زمینی طولانی ایران با کشور افغانستان وارد ایران شدند که دستگیر و متناسب با نوع مدارک و تابعیت شان تحویل دولت‌های خود آنها شدند که از آن جمله تعدادی از خانواده بن لادن بود که به دلیل دارا بودن مدارک و تابعیت کشور عربستانی سعودی، موضوع به اطلاع دولت عربستان رسید که با هماهنگی آنها دختر بن لادن تحویل سفارت عربستان در تهران شد و نظر مقامات سعودی این بود که سایر اعضای خانواده بن لادن از همان مرزی که از آن بصورت غیر قانونی وارد ایران شده بودند، اخراج شوند که طبق خواسته آنان به همین  شکل عمل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: تاسیس سازمان تروریستی القاعده توسط نهادهای اطلاعاتی عربستان و ارتباط سیستماتیک  با آنان بر کسی پوشیده نیست؛ بخش منتشر شده گزارش طبقه بندی آمریکایی ها در مورد حادثه ١١ سپتامبر بیانگر بخشی از این حقایق غیر قابل تغییر است که نشان می‌دهد بسیاری از مقامات و افرادی که هم أکنون در عربستان در مسندهای گوناگون به حکمرانی مشغولند، در این حادثه نقشی آشکار  و عیان داشته‌اند.

ادعای دخالت ایران در یمن در حالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران یمن است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این نیز در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی بر علیه تجاوز خارجی محافظت کنند.

وی در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن است سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۵۳۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیلگر اسرائیلی: جنگ پایان یافته، حمله به رفح توهمی بیش نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یک تحلیلگر نظامی اسرائیلی تاکید کرد که آخرین حمله زمینی گسترده ارتش رژیم صهیونیستی در خان یونس بود و از آن زمان دیگر شاهد علمیات زمینی گسترده در نوار غزه نبوده‌ایم.

«آوی یسخاروف» تاکید کرد: پس دیگر از القای توهم ضرورت ادامه جنگ به ما دست بردارید، جنگ پایان یافته، اما فراموش کرده‌اند به ما اطلاع دهند.

وی گفت: رفح توهمی بیش نیست و تهدید به حمله به آن می‌کنند تا ایده "پیروزی مطلق" را که پس از جنگ در غزه هیچ چیزی را حل نخواهد کرد، به ما بفروشند.

از سوی دیگر، «اورزلا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا امروز سه شنبه با اتخاذ مواضعی عوام فریبانه با عملیات نظامی برنامه ریزی شده اشغالگران قدس به «رفح» در جنوب نوار غزه که مملو از ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی است، مخالفت کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، این مقام اروپایی در مناظره ای که توسط پولیتیکو در ماستریخت هلند برگزار شد، در این خصوص گفت: کاملاً غیرقابل قبول است که اسرائیل به رفح حمله کند.

رئیس کمیسیون اروپا که برای دور دوم این تصدی نامزد شده است، با اشاره به بازدید خود از شهر رفح گفت که وضعیت در آنجا غیرقابل تحمل و غیرقابل قبول است.

فون در لاین در پاسخ به این سوال که آیا حمله به رفح خط قرمز خواهد بود، گفت: من هرگز خط قرمز نمی‌کشم، اما فکر می‌کنم اگر نتانیاهو (نخست وزیر صهیونیست های اشغالگر) حمله کند، کاملاً غیرقابل قبول است.

علاوه بر این، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی اعلام کرد که پس از گذشت نزدیک به ۷ ماه از رخ‌دادهای هفتم اکتبر سال گذشته میلادی وضعیت ساکنان غزه روز به روز بدتر می‌شود.

گوترش گفت: از کابینه اسراییل و سران حماس می‌خواهم که به توافقی برای آتش‌بس و آزادی اسیران دست پیدا کنند. از کشورهای هم‌پیمان اسراییل می‌خواهم که اسراییل را به عدم عملیات نظامی زمینی در رفح قانع کنند.

وی ادامه داد: حمله به رفح تاثیرات ویرانگری روی فلسطینیان در غزه و پیامدهای خطرناکی در کرانه باختری و تمامی منطقه دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: حمله به کاروان‌ها و تاسیسات بشردوستانه و افراد نیازمند مجاز نیست. از کابینه اسراییل می‌خواهم که روند ورود کمک‌ها به غزه را تسریع ببخشد و امنیت کاروان‌های همراه آن از جمله آنروا را تامین کند.

گوترش ادامه داد: مهم است که تحقیقاتی مستقل در خصوص گورهای جمعی تازه یافته‌شده در غزه صورت بگیرد. جنگ، نظام بهداشتی غزه را ویران کرده است و برخی بیمارستان‌های این باریکه اکنون به گورستان شباهت دارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: طرحی برای اجرای توصیه‌های گزارش مستقل آماده‌شده درباره آنروا وجود دارد. از کشورهای عضو و طرف‌های کمک‌کننده می‌خواهم که تامین مالی لازم برای تداوم کار آنروا را انجام بدهند.

گوترش در پایان مدعی شد: ما به اقدام برای دستیابی به راه حلی بر پایه پایان اشغالگری و تاسیس کشور قابل زندگی فلسطین پایبندیم.

همچنین «یاییر لاپید» رییس جریان مخالف کابینه کنونی رژیم صهیونیستی در سخنانی شدید به «ایتمار بن گویر» وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و «بتسییل اسموتریچ» وزیر تندرو دارایی این رژیم حمله کرد.

لاپید در این سخنان تاکید کرد: اسراییل به گروگانی در دستان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است. وزیری که سابقه کیفری دارد در برابر دفتر نخست‌وزیر می‌ایستد و وی را در خصوص پیامدهای عدم اجرای آنچه دیکته می‌کند، تهدید می‌کند.

کد خبر 6093638

دیگر خبرها

  • تحلیلگر اسرائیلی: جنگ پایان یافته، حمله به رفح توهمی بیش نیست
  • گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد
  • سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره گورهای دسته جمعی در غزه شد
  • گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران
  • بلینکن در ریاض ادعای ضدایرانی کرد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر اقتصاد راهی عربستان می‌شود