Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:47:22 GMT

بازگشت ناو سایوز ام.اس-8 از سفر 6 ماهه

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۵۵۳۱۶

بازگشت ناو سایوز ام.اس-8 از سفر 6 ماهه

سفینه فضایی روسی سایوز که یک فضانورد روس و دو فضانورد ناسا سرنشینان آن بودند بعد از ماموریتی 197 روزه از فضایی ایستگاه بین‌المللی به زمین برگشت و در استپ‌های جنوب قزاقستان و در نزدیکی شهر ژزکازگان بر زمین نشست.

به گزارش ایسنا، بخش فرودی ناو کیهانی سایوز ام.اس-8 در ساعت 7:45 بعد از ظهر به وقت محلی(4 به وقت گرینویچ) با چتر نجات به زمین نزدیک شد و در فاصله حدود یک متری و ناو بر روی بالشتکی از گاز خروجی موشک‌های کوچک زیرین سایوز آرام فرود بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم‌های بازیابی روسیه که در نزدیکی محل فرود مستقر بودند، اولگ آرتمیف، درو فیوستل و ریکی آرنولد، را در خروج از سفینه کمک کردند. هر سه نفر ظاهری مناسب و روحیه خوبی داشتند و بعد از معاینه پزشکی اولیه با تماس تلفنی خبر سلامتی خود را به خانواده و دوستان اطلاع دادند.

سه فضانورد چهار ساعت پیش از آن در ساعت 3:57 بعد از ظهر در بالای ماداگاسکار سفینه سایوز را از ایستگاه فضایی جدا و راهی زمین شدند. نیم ساعت بعد، در ارتفاع حدود 159 کیلومتری زمین، سه بخش مداری, خدمات و فرودی سفینه سایوز ام.اس-8 طبق برنامه از هم جدا و بخش فرودی در مسیر بازگشت قرار گرفت.

در این زمان سپر حرارتی ناو از شدت حرارت قرمز شده بود و فشار به فضانوردان به 4 برابر جاذبه زمین رسید. چتر نجات اصلی بخش فرود در ارتفاع تقریبی 9 کیلومتری زمین باز شد و شدت نزدیک شدن به زمین را کم کرد. در این زمان مرکز هدایت پرواز صدای آرتمیف را شنید که گزارش داد: "ما احساس خوبی داریم." چند دقیقه بعد، ابر گرد و غبار به وجود آمده از موشک‌های نرم کننده فرود نشان داد که سفر 196 روز و 18 ساعته فضانوردان به پایان رسید و این گروه که از 21 مارس در فضا بسر می‌بردند, سالم به خانه برگشته‌اند.

مجموع زمان اقامت فضایی آرتمیف در جریان دو سفرش به 366 روز، فیوستل پس از سه پرواز، از جمله ماموریت برای تعمیر تلسکوپ فضایی هابل، 226 روز و آرنولد با دو ماموریت در ایستگاه فضایی بین‌المللی به 210 روز رسید.

در طول اقامت خود در ایستگاه، این سه نفر پذیرای الکساندر گرست، فضانورد آلمانی، سرگئی پروکوپف، کیهان نورد روس و سرنا آونون-چنسلور فضانورد ناسا بودند که با ناو سایوز ام.اس-9 به دیدار آنان آمدند و اینک همچنان در ایستگاه فضایی بین‌المللی, ماموریت فضایی‌شان را ادامه می‌دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سایوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۵۵۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی

آفتاب‌‌نیوز :

یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.

تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفتگو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.

این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفر‌هایی در منطقه استفاده کرده‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

دیگر خبرها

  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • آرنه اسلوت یا روبن آموریم؛ آن‌ها به چه فوتبالی علاقه‌ دارند و چگونه فکر می‌کنند؟ / ایستگاه تاکتیک