Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@08:44:04 GMT

به کجا چنین شتابان - آمنه صارمی*

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۶۰۱۷۶

به کجا چنین شتابان - آمنه صارمی*

این روزها با ورق زدن صفحه روزنامه ها یا جستجو در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و فضای مجازی خبرهایی از حوادث تلخ جاده ای و کشته و مصدوم شدن بسیاری از هموطنان را می توانی بخوانی.
دیدن تیترهایی با عنوان حادثه رانندگی در بروجرد پنج کشته و یک مصدوم داشت، حادثه رانندگی در آزادراه پل زال 2 کشته بر جا گذاشت، حادثه رانندگی آزاد راه کاشان نطنز 19 کشته داشت، حادثه رانندگی در محورهای اصفهان چهار کشته داشت و حادثه رانندگی در جاده ساوه - همدان یک کشته برجا گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همه اینها خبرهای تکان دهنده ای هستند که در اثر برخورد خودروها، واژگونی، بی احتیاطی رانندگان، خواب آلودگی، نداشتن ایمنی لازم خودروها و یا غیراستاندارد بودن جاده ها رخ داده است.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل فرهنگ غلط رانندگی و پایین بودن سطح استاندارد خودروها میزان مرگ و میر در سوانح جاده ای آن بسیار است و سالانه هزاران نفر از مردم کشور را به کام مرگ می فرستد و ده ها هزار نفر را معلول و مجروح می کند.
یکی از دلایل بالا بودن تصادفات جاده ای نبود فرهنگ رانندگی است، نمی توان صرفا به دلیل داشتن گواهینامه خود را راننده دانست و بی مهابا دل به جاده زد و بعضا با حرکات خطرناک در رانندگی جان خود و سرنشینان را به خطر انداخت.
زمانی که راننده به جاده و یا به خودرو آشنایی نداشته و توانایی در کنترل خودرو را ندارد، می تواند موجب حوادث مرگ باری در جاده ها شود که نتیجه آن خسارتهای مالی و جانی غیر قابل جبران است.
زمانی که خودرویی در اثر تصادف جاده ای واژگون می شود و راننده قادر به کنترل آن نمی شود نتیجه آن است که پنج عضو خانواده ای یکباره به کام مرگ می روند و اینجا گناه طفل شیرخواره چیست.
اما تنها نبود مهارت نیست که به بروز تصادف منجر می شود، بلکه مصرف مواد مخدر، داروهای خواب آور و بعضا مشروبات الکلی موجب می شود تا فرد از حالت عادی، دچار خواب آلودگی شود و سوانح رانندگی رخ دهد.
بررسی ها نشان می دهد بیشتر حوادث رانندگی، از سوی رانندگان خودروهای سنگین ناشی از خستگی و خواب آلودگی آنهاست که ناچارند به دلیل تامین هزینه های زندگی مدام در جاده ها بوده و در این شرایط، خستگی و خواب بر فرد غلبه می کند و تعادل وی را در رانندگی به هم می زند.
علت 85 درصد از حوادث جاده ای کشور و نزدیک به سه پنجم از حوادث جاده ها که به مرگ یا معلولیت ختم می شوند عامل انسانی و رفتارهای رانندگان است بنابراین لازم است رانندگان رفتارهای پر خطر در رانندگی، سبقت های غیر مجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و جلب توجه دیگران را در جاده ها کنار گذاشته و بدانند جاده همانند دریا با کسی شوخی ندارد.
باید گفت که عوامل انسانی به تنهایی دلیلی برای وقوع سوانح جاده ای نبوده و پایین بودن استاندارد خودروهای، نداشتن کیسه هوا، ترمزهای ضد قفل، کمربندهای ایمنی مناسب و مقاوم نبودن بدنه خودروها، نقص های فنی و وجود خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل جاده ای از دیگر عوامل تصادفات برون شهری است.
اما در کنار استاندارد نبودن خودروها، نداشتن فرهنگ رانندگی و صحبت با تلفن همراه حین رانندگی یکی دیگر از مهمترین دلایل تصادف در جاده ها است اگر چه در سالهای اخیر طرح تعریض در بسیاری از محورهای اصلی و جاده های ترانزیتی صورت گرفته است، اما تا رسیدن به ایده آل فاصله زیادی وجود دارد.
حوادث رانندگی موجب مشکلات فراوانی در زمینه های روانی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه می شود و آثار روحی و روانی از دست دادن عزیزان یکی از مشکلاتی است که سال ها می تواند بازماندگان آنها را رنج دهد.
برای کاهش تصادفات جاده ای و کاهش نرخ مرگ و میر در جاده های کشور ضمن ارتقای فرهنگ رانندگی و افزایش سطح دانش و آگاهی رانندگان باید عوامل خطرآفرین را تغییر داد و در راستای بالا بردن سطح استاندارد جهانی خودروها، افزایش کیفیت راه های کشور، راه اندازی رشته های دانشگاهی در زمینه مددکاری اجتماعی و ترافیک و استفاده از تمام ظرفیت های موجود در جامعه برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه ترافیک و حوادث جاده ای گام های جدی برداشت.
6052/7273
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: اهواز اجتماعی و اقتصادی ترافیک خستگی و خواب آلودگی خواب ناوگان حمل و نقل اهواز امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۶۰۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف خودرو سوخت‌بر در خراسان جنوبی ۲ کشته داشت

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس با وانت حامل سوخت قاچاق در محور نهبندان - زاهدان ۲ نفر جان خود را از دست دادند.

سرهنگ علیرضا رضایی روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در این خصوص به رسانه‌ها اظهار کرد: ساعت پنج و ۱۰ دقیقه صبح امروز با اعلام مرکز فوریت های پلیسی مبنی بر وقوع حادثه رانندگی در کیلومتر ۱۴ محور نهبندان - زاهدان، بلافاصله ماموران و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: ماموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند یک دستگاه اتوبوس با یک وانت تویوتا حامل سوخت قاچاق برخورد کرده است که بر اثر این حادثه رانندگی خودرو تویوتا حامل سوخت دچار حریق شده و ۲ نفر به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست دادند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی بیان کرد: علت تصادف برابر نظریه کارشناسان پلیس راه، تغییر مسیر ناگهانی از سوی راننده اتوبوس تشخیص داده شده است.

وی گفت: رانندگان با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از هرگونه عجله و شتاب بی مورد پرهیز کنند تا شاهد اینگونه حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

تردد خودروهای شوتی حامل سوخت قاچاق با سرعت‌های بالا از معضلات جاده‌های شرق کشور و خراسان جنوبی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصادف خودرو سوخت‌بر در خراسان جنوبی ۲ کشته داشت
  • تکمیل باند دوم جاده امیدیه تا سه راهی آغاجاری
  • هشدار پلیس نسبت به استفاده از این دو وسیله تزیینی در خودروها
  • استفاده از «چراغ زنون» و «استیکر تزئینی» روی خودرو مطلقاً ممنوع است
  • تصادف مرگبار در خوزستان ۴ نفر را به کام مرگ کشاند
  • پرداخت ۴۷ میلیارد تومان خسارت بدنی به علت حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد
  • ۴ کشته و یک مصدوم در سانحه رانندگی پارس آباد
  • ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود
  • سوانح رانندگی در مشهد یک کشته و ۶۵ مصدوم بر جا گذاشت
  • سیل کنیا ۷۶ کشته و ۱۹ مفقودی برجا گذاشت