Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-28@09:30:47 GMT

سد احتکار، در مسیر انبار تا بازار

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۶۳۲۱۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قم، چند ماهیست که نوسانات قیمت ارز و به تبع آن قیمت کالا در کشور به یکی از مهمترین دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده؛ اما آن چیزی که بیش از نوسان قیمت ها برای مردم عجیب و دردناک است کمبود برخی کالاها، به ویژه کالاهای اساسی در بازار است.

 ریشه این مشکل را باید در شهرک های صنعتی جستجو می کردم؛ جایی که در کنار بخش کشاورزی، یکی از نمادهای تولید و تامین مایحتاج کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا به سراغ یکی از تولید کنندگان قدیمی استان رفتم؛ آقای شاکردوست سال هاست که در کار تولید مواد سلولزی فعالیت می کند. او می گفت: مشکل اصلی از تولید نیست چرا که من و همکارانم با تمام توان در حال تولید محصولات خود هستیم.

برای اثبات ادعایش ما را به انبار کالاهایش برد؛ انباری پر از محصولات سلولزی از جمله دستمال کاغذی، پوشک و ...؛ او معتقد بود ریشه کار را باید در افراد دیگری جستجو کرد؛ همان هایی که می گویند کالا نیست؛ اینها همان هایی هستند که ما با نام محتکر می شناسیمشان.

با سر زدن به چند واحد تولیدی دیگر به صحت ادعای آقای شاکردوست پی بردم؛ ظاهرا باید علت خالی بودن قفسه های فروشگاهها  را در جای دیگری جستجو می کردم.

صبح روز بعد، سری به بازار لوازم خانگی قم، در خیابان شهید کیوانفر زدم.

مریم 27 ساله سراغ یخچال ساید آمده بود و ایرانی و خارجی اش را سوال می کرد؛ نو عروس بود و به دنبال تکمیل جهیزیه اش؛ اجناس داخل مغازه را با دقت وارسی می کرد.

حاج حسن، کهنه کار بازار طاق ضربی قم که می بیند مشتری اش راضی نشده می گوید: در انبار دو سه مارک دیگر هم داریم آدرس می دهم سر بزن؛ این گفت و گو شصت خریدار، واسطه و مشتری را خبردار می کند که کالا در هر مدل و برای هر سلیقه ای موجود است.

 

اقتصادی که پایش می لنگد

دلار 4 هزار و 200 تومانی به یکباره راهش را کج کرد و صعود از قله اعداد و ارقام مختلف را در پیش گرفت، 6 هزار تومان، 6700 تومان، روز بعد 7200 تومان،  ظهر همان روز 7900، روز بعد 8100، ساعتی بعد 8500، دقیقه ای بعد 9 هزار تومان، ثانیه ای بعد 10000 تومان...

انگار دلار سوار بر اسبی تندرو شده که افسار گسیخته و شیهه کشان بالا می رود و این صدای تند و کُشنده، حال و روز بازار را این روزها در هم کرده است؛ کسی نمی داند باید چند بفروشد و چند بخرد!!

 هر لحظه یک قیمت؛ مثل همان یخچالی که مریم به دنبالش بود که امیدوارم همان روز آن را خریده باشد، چرا که قیمت 6 میلیون و 200 هزار تومانی آن روزش شده 30 میلیون تومان!

به مغازه دیگری رفتم؛ پای صحبت یکی از اعضای هیئت امنای بازار نشستم؛ حاج آقای توکلی می گوید: خب این جنس ها بیشترشان خارجی است، با این اوضاع دلار داشتن این قیمت ها هم بعید نیست، بروید دعا کنید گران تر نشود!

آقای منیری، که مغازه بلور فروشی دارد و مغازه اش درست رو به روی مغازه آقای توکلی است هم می گوید: جنس در بازار نیست، اجازه نمی دهند جنس وارد کشور شود.

افکارم دچار آشفتگی خاصی شده است؛ اعداد و ارقام مختلف را مرور می کردم که خودم را در مغازه دیگری یافتم؛ نگاهی به قیمت ها انداختم؛ عدس8 هزار ، لوبیا 12 و پسته170 هزار تومان!

 

فروشی در کار نیست، اینجا همه محتکرند

این بمب دلار که درست وسط بازار و زندگی مردم فرود آمده است چه گرد و خاکی به پا کرده است؛ از بازار فاصله گرفتم و به سمت خیابان 45 متری عماریاسر آمدم؛ آنجا مملو از مغازه هایی است که لوازم خانگی می فروشند، وارد یکی از آنها شدم مردی با تجربه و خوش برخورد پرسید چی لازم دارین؟ خودم را معرفی کردم و از علت بالا رفتن قیمت کالاها از او سوال کردم.

 او که مردی با انصاف به نظر می رسید گفت: دخترم بیشتر افزایش قیمت ها به خاطر عدم عرضه کالاها در بازار است نه دلار، جنس هست اما می گویند نیست، در حالی که انبارهای تولید کنندگان پر از محصول است و واسطه ها هم احتکار کرده اند به امید اینکه هر روز گران تر از روز قبل بفروشند.

باید سری به سازمان صنعت، معدن و تجارت میزدم؛ آقای سیجانی رئیس این سازمان هم این موضوع را تایید کرد و گفت: از این پس هر کسی که کالای موجود در انبارش را در سامانه انبارداران به ثبت نرساند محتکر محسوب و با آن برخورد می شود؛ از او خواستم تا با تیم بازرسی اصناف و تعزیرات حکومتی همراه شوم برای کشف کالاهای موجود در انبار.

هر روز به همراه بازرسان به سراغ یکی از این انبارها می رفتیم؛ انبارهایی که اگر کالاهایشان وارد بازار شود حتما قیمت ها این گونه نمی شود؛ برنج، آلومینیوم، چای و لوازم‌خانگی به ارزش 299 میلیارد ریال در صدر کالاهای احتکاری در قم است.

پوشک با قیمت های باور نکردنی اش، شده است موضوع این روزهای فضای مجازی که آن را در کنار ساخت موشک در ایران قرار می دادند و این مسئله همه را به فکر فرو می بَرد که چرا؟!

در لابه لای این بازدید ها سراغ انباری در یکی از مناطق استان رفتیم؛ آنجا پر بود از همین پوشک های بچه و دستمال کاغذی و سایر محصولات سلولزی؛ صاحب انبار مرد جوانی بود و بسیار مضطرب؛ آقای نیرومند رئیس شعبه سوم مبازره با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی استان از او پرسید: چرا کالاها را وارد بازار نمی کنید در حالی که مردم به آنها نیاز دارند؟ گفت احتکاری در کار نیست و هر روز در حال ارسال محصول به فروشگاه ها هستیم.

آقای نیرومند از او فاکتور فروش خواست؛ فاکتورهای فروش  نشان می داد هر روز یک یا دو بسته دستمال کاغذی یا پوشک از انبار خارج شده است که بسیار نامتعارف بود؛ در نهایت این انبار پلمپ شد و پس از آن انبار برنج، چای، جو، لوازم التحریر، کاغذ و گلاسه.

اما در کنار این کشف ها، آنچه مهم تر است و من باید پیگیر شوم توزیع کالاهای احتکاری در بازار است؛ بازاری که طوفانِ بود و نبود کالا در آن، گرد و خاکی به پا کرده که چشم هر بیننده ای را به داشتن شبنمی غمگین وا می دارد.

چند روزی گذشت تا مراحل اداری طی شود؛ به سراغ معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت رفتم؛ او گفت: کاغذ و گلاسه در بین چاپخانه داران استان، برنج وارداتی در پنج فروشگاه، لوازم التحریر در چند فروشگاه از منطقه محروم، 23 تن جو در اختیار اتحادیه دامداران و پوشک های بچه هم در چند فروشگاه و هفت داروخانه توزیع شده است.

آقای محمدی چهر ادامه داد: کالاهای مصرفی استان به مقدار کافی وجود دارد و مردم نگران نباشند.

 

سرعت عمل، نیاز امروز بازار

در مرحله بعد لازم است به سراغ فروشگاه هایی بروم که کالاهای احتکاری را به دست مصرف کننده واقعی می رسانند؛ آدرس ها را از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت گرفتم و خواستم تا یکی یکی به سراغشان بروم؛ ابتدا به سمت آدرسی رفتم که محل توزیع کاغذ و گلاسه بود طبیعتا باید چاپخانه می دیدم، اما کوچه ای است که یک دیوارش تالار پذیرایی و دیوار دیگرش کارخانه ای متروک بود و خبری از چاپخانه نبود؛ مقصد بعدی محلی برای توزیع محصولات سلولزی بود که وقتی وارد فروشگاه شدم و پرسیدم که کالاها چگونه توزیع شده؟ صاحب مغازه با عصبانیت به سمتم آمد و گفت: نه ما تمام محصولاتمان با قیمت روز به فروش می رسد و کالایی به ما تحویل داده نشده است.

آدرس ها اشتباه بود و ما شهر را دور باطل می زدبم؛ همان جا با روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت( صمت) آقای محمدی تماس گرفتم گفت: من چنین آدرسی ندادم و شما سرخود به این محل ها رفته اید!

خلاصه اینکه مجبور شدم هر کالایی را از اتحادیه مورد نظرش پیگیر شوم، با آقای خرمی رئیس اتحادیه ناشران استان قم تماس گرفتم، گفت: کاغذها و گلاسه ها توزیع نشده و زمانی که قرار بر توزیع شد خبرم می کند.

روز بعد آقای محمودیان رئیس اتحادیه چاپخانه داران با من تماس گرفت و خبر توزیع را داد و من به چاپخانه ای رفتم که کاغذها احتکار شده بود و هر کسی با وانت می آمد و مقداری از این کاغذها یا گلاسه ها را با معرفی نامه می برد؛ او گفت: فرآیند توزیع این کالاها طولانی است و این زمان یازده روز بعد از کشف برای توزیع بسیار مناسب است.

رد پای محصولات سلولزی را در یکی از فروشگاه های همیشه شلوغ استان یافتم؛ آنجا از همان روز پیگیری من توزیع را شروع کرده بودند و با هماهنگی به داخل فروشگاه رفتم مردی جوان با قیافه ای بشاش در حال برداشتن دو بسته پوشک بود که از او پرسیدم همیشه اینقدر راحت پوشک تهیه می کنید گفت نه، چند جا رفتم اما پوشک با این مارک را گیر نیاوردم؛ آمدم اینجا که خوشبختانه پیدا کردم؛ از او در مورد قیمت ها هم سوال کردم؛ گفت: در این فروشگاه 41 هزار تومان خریدم اما مغازه های دیگر 80 می فروشند.

به سمت قفسه های پر از پوشک رفتم؛ راستش هیچ وقت موقع خرید توجهی به پوشک نداشتم اما حالا که می دیدم این قسمت فروشگاه شلوغ تر از هر جایی است، برایم جالب.

دو دختر با نمک و دوست داشتنی که یک سال و چند ماهه به نظر می آمدند داخل سبدهای بزرگ فروشگاه نشسته بودند و مادرشان در حال قرار دادن پوشک درون سبد ؛ به سمتش رفتم و گفتم چرا اینقدر زیاد برمی داریند؟ گفت: چند روز است که دنبال پوشک هستم؛ خیلی گشتم و اینجا این برند را پیدا کردم، خداروشکر که هست.

برنج های احتکاری هم خوشبختانه به مدد پیگیری هایم در بین چند غذاخوری با قیمت مناسب توزیع شد.

اما یک سوال هنوز در ذهنم در جریان است، اینکه چرا برخی از این کالاهای احتکاری اصلا رسانه ای نشدند مثل ماشین های میلیاردی دپو شده که خود می توانست در آرامش این طوفان نقش بسزایی داشته باشد؟!

از آقای نیرومند در مورد رسانه ای نشدن برخی کالاها هم پرسید او می گفت: برخی ها را اطلاعات سپاه پیگیری می کند و برخی را هم دستگاه های دیگر، و هر کدام براساس صلاح دید آنها را مطرح می کنند.

به گفته رئیس شعبه سوم مبازره با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی استان، مردم نگران نباشند روال پیگیری ها ادامه دارد و همه انبارها و تولیدات زیر ذره بین متولیان مربوطه است و با متخلفین طبق قانون برخورد خواهد شد.

 

ماراتنی برای خرید

همین شش ماه پیش بود که صدای رفت و آمد مردم نوید آرامش در بازار می داد؛ آن روزهایی که هر کسی در پی خرید مایحتاج مورد نیاز خود بود؛ یکی پوشاکش را می خرد و دیگری پوشک بچه اش را؛ آن یکی نخود و لوبیا و عدس و آن یکی پی کار و کاسبی اش؛ اما چه شد که خریداران این روزها در تب و تاب بازار، دوره گرفته اند ؟ گویی آنها هم محتکر شده اند!

از خانمی که یک بسته 20 عددی کنسرو ماهی برداشته بود پرسیدم چرا اینقدر زیاد خرید می کنید؟گفت لازم دارم که میخرم.

آقایی که سبد خریدش را پر کرده بود از روغن خوراکی، سوال کردم، گفت معلوم نیست چند روز دیگه بیام بتوانم روغن پیدا کنم، تازه ما تحریم هستیم و دیگر مواد اولیه به ما نمی دهند.

سری به یکی دیگر از فروشگاههای شهر زدم؛ آقای زرنوشه مدیر این فروشگاه از نوعی احتکار به نام احتکار خانگی پرده برداشت و  گفت: زمانی شرکت ها التماس می کردند که بیا جنس ها را ببر، هر وقت پول داشتید تسویه کنید؛ اما حالا مردم از ترس گرانی ها و کمبود کالا در بازار دست به احتکار خانگی زده اند و کار را به جایی رسانده اند که شرکت ها علاوه بر بالا بردن شدید قیمت ها، به صورت نقدی پول خود را دریافت می کنند.

با آقای فیروز آبادی که صاحب یکی دیگر از فروشگاههای شهر می گوید:: اینها همه جَو روانی است که در فضای مجازی ایجاد شده، همه مطمئن باشند کالا به اندازه کافی در کشور وجود دارد و نیاز به خرید به مقدار زیاد نیست.

همیشه پدرم برای منِ دهه شصتی تعریف می کند روزهای دفاع مقدس را، روزگاری که دشمن  جنگی سخت علیه ایران عزیزمان به راه انداخت اما مردان و زنان مدافع و غیور، ایثار و از خود گذشتگی را چاشنی روزهای دفاع مقدس کردند و پیروز کارزار شدند.

پیروزی که از وحدت یک ایران به دست آمد، اگر آذوقه ای بود بین همه تقسیم می شد و هر کسی به اندازه می برد، اگر مایحتاج جنگ بود این خانه و آن خانه بسیج می شدند و آن را به دلیر مردان مدافع وطن می رساندند.

و این هشت سال دفاع جانانه، همواره الگویی است برای هر نسلی، نسلی که می داند برای اصلاح اقتصاد کشور خود باید پا به عرصه بگذارد و مثل پدران و مادرانمان به اندازه بخریم و بسیجی وار دیگران را به این پویش دعوت کنیم تا همچنان وحدت، رمز پیروزی ایران در دنیا شناخته شود.

حاجی احمدی_ خبرگزاری صدا و سیما_ قم

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: قم انبار احتکار کالا اقتصاد دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۶۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

قیمت طلا، سکه و ارز طی ۲۴ ساعت گذشته در بازار تهران تغییر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران با کاهش ۱۰ تومانی، به قیمت ۳ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه امامی نیز با افزایش ۵۱۵ هزار تومانی، در کانال جدید قرار گرفت و به قیمت ۴۲ میلیون و ۴۰۹ هزار تومان فروخته شد.

قیمت انواع ارز، سکه و طلا را در روز جمعه، هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید.

دلار (در صرافی بانکی)

۴۴ هزار و ۳۸ تومان

یورو

۴۷ هزار و ۶۰ تومان

سکه تمام بهار آزادی

۳۹ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان

سکه امامی

۴۲ میلیون و ۴۰۹ هزار تومان

نیم سکه

۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

ربع سکه

۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

سکه گرمی

۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۳ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار

۴ میلیون و ۶۹۷ هزار تومان

هر مثقال طلا

۱۵ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان

هر انس طلا

۲۳۳۱.۴۰ دلار

دیگر خبرها

  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • نفت در مدار رشد؟
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳
  • کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند