Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - جمعي از مردم شهر قلعه تل نسبت آنچه که حفر چاه در منطقه گردشگري هفت چشمه عنوان شده معترض هستند و از مسئولان مي‌خواهند روند انجام اين طرح را متوقف کنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا به گفته اهالي، وضعيت آب آشاميدني 11 هزار نفر از شهروندان قلعه تلي در معرض خطر قرار دارد چرا که آب چاه چيت‌خار ، يکي از دوچاه تامين آب شرب شهر قلعه تل به کمترين ميزان خود رسيده و تنها منبع آب شهر چاه دوم در کوه مُدبَق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرکت آبفا خوزستان راه‌حل رفع مشکل آب قلعه‌تل را حفر چاه جديد در اين شهر مي‌داند اين در حاليست که بخشي از مردم و طبيعت دوستان با تشريح وضعيت به گفته آنها بحراني سطح آب‌هاي زير زميني و اعلام ممنوعيت حفر چاه جديد در دشت قلعه تل، به دليل افت شديد سطح آبهاي زيرزميني و خطر برداشت بيش از حد از اين آب‌ها توسط وزارت نيرو، مخالف حفر چاه جديد هستند.
مسئول انجمن دوستداران محيط زيست قلعه‌تل گفت: براي مديريت وضعيت بحراني آب قلعه‌تل، خواهان پلمپ چاه‌هاي غير مجاز در دشت قلعه‌تل و اجراي صحيح و کامل ممنوعيت کشت‌هاي آب‌بر هستيم
سميه علي دشت در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: آب شرب قلعه‌تل توسط حدود 80 چاه آب عميقي که در دشت قلعه‌تل وجود دارد تامين مي شود.
وي گفت: راه‌حل مشکل حفر چاه در هفت چشمه نيست؛ اين چشمه تنها رشته باقيمانده از چشمه‌هاي قلعه‌تل است که با حفر چاه به نابودي کشيده مي‌شود و متعاقب آن، محيط زيست اين منطقه دچار آسيب جدي خواهد شد.
علي‌دشت افزود: چندي پيش جمعي از مردم و دوستداران محيط زيست قلعه‌تل با حضور در محل اين چشمه ضمن پاکسازي محيط اطراف آن، در يک بيانيه اعتراضي، از استاندار خوزستان خواستند
تا حفاري چاه‌هاي آب در دشت قلعه تل، به ويژه منطقه گردشگري هفت چشمه متوقف و آب اين شهر از سد کارون سه تامين شود.
** در هفت چشمه قابليت حفر چاه وجود ندارد
رييس اداره منابع آب ايذه و با‌غملک نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه اعتراض مردم قلعه تل نسبت به حفر چاه هفت چشمه را به معاونت حفاظت و بهره‌برداري منعکس کرده ايم گفت: با توجه به کاهش نزولات جوي و نبود تغذيه سازندهاي آهکي، منطقه هفت چشمه ظرفيت حفر چاه ندارد.
بهنام ايلخاص افزود: حدود 80 حلقه چاه آب مجاز و 14 حقله چاه غيرمجاز در دشت قلعه تل وجود دارد که اقدامات مقتضي براي برخورد با صاحبان چاه‌هاي غيرمجاز در انجام است.
وي گفت: طبق قانون امکان تامين آب شرب از چاه کشاورزي وجود دارد به شرطي که مالکيت چاه به صورت دايمي به آبفا منتقل شود.
** اولويت تامين آب شرب مردم است
رييس آبفا با‌غملک نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا بيان کرد: اولويت ما تامين آب شرب مردم است و در مضيقه قرار گرفتن مردم از حيث کمبود آب خط قرمز ماست.
فريدون احمدي افزود: محيط زيست براي ما نيز از اهميت خاصي برخوردار است؛ چشمه هفت چشمه آب چنداني ندارد و ما در صورت حفر چاه و کاهش دبي فعلي هفت چشمه، داوطلبانه نسبت به تامين آب تنها براي محيط زيست اقدام و قول مي‌دهيم حداقل چند برابر ميزان دبي آب کنوني چشمه، تامين و تخصيص دهيم. ضمن اينکه يک آبشخور نيز براي اين منطقه و در کنارهفت چشمه براي استفاده پرندگان و حيوانات وحشي خواهيم ساخت.
وي افزود: همه بايد بپذيريم که نجات جان انسان‌ها و همچنين صحت، سلامتي و ايجاد شرايط بهداشتي افراد در گرو آب سالم و بهداشتي است و در اين خصوص انسان بر محيط زيست اولويت دارد ضمن اينکه بايد در حفاظت از محيط زيست هم به طرق ديگر اقدام کرد.
وي در رابطه با تامين آب از چاه‌هاي کشاورزي قلعه تل گفت: با بررسي انجام شده مشخص شد که از بين چاه هاي موجود به لحاظ کميت وکيفيت آب، تنها يک حلقه قابليت تامين آب شرب را دارد که مالکان آن مايل به فروش نبودند.
رييس آبفا با‌غملک درباره حفر چاه در مناطق ديگر قلعه تل بيان کرد: با توجه به بررسي و بازديد کارشناسان استاني و آزمايش هاي ژئوفيزيکي، هفت چشمه از ظرفيت بيشتري نسبت به ساير مناطق برخوردار است.
وي افزود: استفاده از اين چاه تنها در مقطع اضطراري و تا زمان انتقال آب از سد کارون سه است و پس از آن تامين آب شرب از طريق پروژه بزرگ خط انتقال آب، استفاده از چاه‌ها متوقف خواهد شد.
احمدي ادامه داد:در صورت هرگونه اتفاق در اجرا نشدن طرح چاه هفت چشمه و برگشت اعتبار، در سال آينده ممکن است با جيره بندي آب درشهر قلعه تل روبه رو شويم.
وي گفت: تنها راه‌حل برطرف کردن مشکل بي آبي درشهرهاي قلعه‌تل، با‌غملک و ايذه انتقال آب از پشت سد کارون سه بوده و حفر چاه‌ها تنها يک مُسَکن مقطعي است، لذا تکميل طرح انتقال آب بايد از سوي مسئولان مربوطه، در اولويت قرار بگيرد‌.
قلعه‌تُل در بخش مرکزي شهرستان باغملک در شرق خوزستان قرار گرفته‌است. اين شهر در فاصله 155 کيلومتري اهواز واقع شده است.
9434/ 6037
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۶۴۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از بناهای تاریخی قشم

   ابراهیم رستم گورانی گفت: به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، بازدید عمومی از غار خربس و قلعه تاریخی قشم روز پنجشنبه۳۰  فروردین ۱۴۰۳ رایگان است.  وی گفت: در نوروز امسال برای قلعه تاریخی قشم بالغ بر ۶۰۰۰ بازدید ‌و غار خوربس ۲۳ هزار بازدید گردشگران ثبت شد. گورانی گفت: برنامه های لازم برای توسعه صنعت گردشگری جزیره به ویژه و مرمت آثار تاریخی قشم و فرهنگی جزیره در دست اقدام است و همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی از فعالان و پیشکسوت های این عرصه تقدیر به عمل می آید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • پالنگان؛ زیبایی‌هایی در دل صخره و سنگ
  • اطلاعیه قطع گاز در قلعه چنان
  • فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!
  • بازدید رایگان از بناهای تاریخی قشم
  • مایلی‌کهن: مشکلی با زندان رفتن ندارم!
  • دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
  • آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • داستان شغل ۵۰۰ ساله با ۳۳ چشمه مهارت
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا