Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ به دنبال ثبت شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه دولت ایالات متحده آمریکا به دلیل اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه ایران و درخواست از دیوان برای صدور قرار موقت، دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه قرار موقت خود را به اتفاق آراء علیه تحریم‌های آمریکا صادر کرد و مقرر شد آمریکا موانع ایجاد شده را به موجب تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) در ارتباط با صادرات اقلام دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی به جمهوری اسلامی ایران برطرف نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت ابعاد سیاسی رأی دیوان بین‌المللی دادگستری

مهدی دواتگری، حقوقدان و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ابعاد مهم رأی دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع ایران و علیه تحریم‌های آمریکا گفت: موضوع حقوق بین‌الملل ارتباط نزدیکی با حوزه سیاست دارد. دیوان بین‌المللی دادگستری یکی از ارکان مهم سازمان ملل متحد و مهم‌ترین رکن قضایی این سازمان است. هر چند که مسائلی که در این دیوان مطرح می‌شود ضمانت اجرایی لازم را ندارد اما در مواردی مانند ملی شدن صنعت نفت رأی این دیوان نقش مهمی ایفا می‌کرد.

وی ادامه داد: نکته جالب در رأی اخیر این بود که برخی قضات که تابعیت امریکایی داشتند به اعتبار استقلال این نهاد، علیه دولت امریکا انشاء رأی کردند. این نشان می‌دهد نقض حقوق بین‌الملل از سوی دولت آمریکا آنقدر آشکار و عیان بوده که قضات آمریکایی علیه دولت این کشور رأی دادند.

دواتگری اظهار کرد: از طرف دیگر با وجود عدم ضمانت اجرایی آراء دیوان مگر با مجوز شورای امنیت سازمان ملل، اما این رأی از بعد سیاسی نشان داد که دولت آمریکا هیچ‌گاه پایبند به معاهدات بین‌المللی نبوده و نیست و این حق را برای خود قائل است که معاهدات بین‌المللی را نقض کند.

جمهوری اسلامی با ادبیات حقوقی و دیپلماسی فعال به این دستاورد بزرگ نائل شد

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که جمهوری اسلامی ایران در این ماجرا با ادبیات حقوقی و دیپلماسی فعالانه و مؤثر توانست در دیوان بین‌المللی دادگستری طرح شکایت کرده و با صدور رأی علیه آمریکا در واقع حقانیت ملت ایران و نظام را در مقابل ادعاهای امریکایی‌ها به اثبات رساند.

وی با بیان اینکه رأی دیوان بین‌المللی دادگستری نشان از اوج بلوغ حقوق بین‌الملل در کشورمان و دستگاه دیپلماسی ایران دارد، گفت: حال می‌توان امیدوار بود که حقوق بین‌الملل بالغ ایران بتواند مدافع خوب حقوق و منافع کشور و ملت در عرصه‌های جهانی باشد. تحلیل مواجهه امریکا با این رأی الزام‌اور و تأثیر آن بر روی اقتصاد کشور مباحث ثانویه است و وظیفه ما استفاده بهینه از این دستاورد بزرگ دیپلماسی است.

دواتگری یادآور شد: در واقع واکنش آمریکا متعاقب این رأی مبنی بر خروج از معاهده مودت ناشی از دست خالی آنها به لحاظ استدلال و منطق است که نتوانسته‌اند در عرصه حقوق بین‌الملل با جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند و لذا این یک موفقیت چشمگیر برای کشور بود.

جریانات و احزاب سیاسی این اتفاق را پیروزی نظام تلقی کنند/ ضرورت توجه به قدرت دیپلماسی و حقوقی در کنار قدرت نظامی

این حقوقدان تأکید کرد: تمام جناح‌ها، جریانات و احزاب سیاسی کشور موظفند در بهره‌برداری دیپلماتیک، سیاسی و تبلیغاتی این دستاورد بزرگ در کنار نظام باشند و آن را یک پیروزی بزرگ برای نظام، نه یک جریان یا یک دولت، تصور کنند و به دستگاه دیپلماسی مجال‌ دهند تا از این پس به مؤثرترین شکل از این رأی استفاده کند. این مسئله نشان‌دهنده اهمیت حضور فعال در عرصه دیپلماسی و پیگیری حقوقی مسائل در صحنه‌های بین‌المللی است که می‌تواند در سایر موارد نیز به کار گرفته شود.

دواتگری درباره اهمیت پیگیری حقوقی مسائل مورد اختلاف با کشورهایی مانند آمریکا و تأثیر آن بر افکار عمومی جهان گفت: به اعتقاد من در کنار قدرت نظامی باید به قدرت دیپلماسی و حقوقی نیز توجه کرد تا بتوانیم از این طریق در نهادهای بین‌المللی و افکار عمومی جهانیان نقش مؤثری ایفا کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: در واقع استفاده از ادبیات حقوقی و قابل پذیرش در نزد افکار عمومی و اثبات ادعای خود علیه کشوری مانند امریکا، نقش مهمی در خنثی کردن سناریوی ایران‌هراسی و توطئه‌های آمریکا در ارائه تصویر غلط از ایران در سطح رسانه‌ای و تبلیغاتی خواهد داشت و این اتفاق تجربه مهمی در جدی تلقی کردن پیگیری حقوقی مسائل در عرصه بین‌المللی بود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: دیوان بین المللی دادگستری لاهه دیپلماسی حقوق بین الملل تحریم های امریکا ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۶۵۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) پنجم اردیبهشت ماه ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در خصوص فعالیت‌های سایبری را قویا رد و محکوم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شرکت و چهار فرد ایرانی را به ادعای فعالیت‌های سایبری تحریم کرد.

کنعانی تصریح کرد: نهاد‌های آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهاد‌های ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به دولت آمریکا توصیه کرد به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشور‌ها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری کرده و مسؤولانه رفتار کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش فعالان مدنی در انگلیس علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال صدورحکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • نشست اضطراری در تل‌آویو دربار احتمال صدور حکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • بررسی مخفیانه قرار بازداشت تتانیاهو توسط دادگاه لاهه
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • نتانیاهو دست به دامن آمریکا و انگلیس شد
  • حقایق نسل‌کشی غزه با صدور احکام بین‌المللی علیه نتانیاهو آشکارتر می‌شود
  • 5 درس از مواجهه ایران با رژیم صهیونیستی