Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@09:20:18 GMT

جمال خاشقجی و حماقت سعودی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۶۵۸۷۳

جمال خاشقجی و حماقت سعودی‌ها

در حال حاضر نمی‌توان از انگیزه‌ها و دلایل قطعی این اتفاق سخن گفت، اما من جمال خاشقجی را سال‌هاست که از نزدیک می‌شناسم. بارها با یکدیگر در رسانه‌های مختلف از جمله، بی‌بی‌سی، RT، الجزیره و تلویزیون چین مناظره کردیم. در میزگردها و کنفرانس‌های متعدد همزمان حضور پیدا کردیم و با یکدیگر بحث کردیم و رودرروی هم قرار گرفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در این سال‌ها مدافع سرسخت آل‌سعود بود. اما باید این واقعیت را بیان کرد که برخلاف برخی از سعودی‌ها و اماراتی‌های نزدیک به حکومت که افرادی حقیقتا، هتاک و اهل توهین و اهانت هستند، خاشقجی در مقابل ما هیچگاه اینگونه نبود.

حتی به همراه دکتر سجادپور نیز چند بار باهم در نشست‌ها شرکت کردیم، ایشان هیچ‌وقت هتاکی نمی‌کرد و همواره بحث‌ها محترمانه ادامه پیدا می‌کرد. هرچند که من هیچگاه حرف‌های ایشان را نپذیرفتم و او نیز علاقه‌ای به من نداشت ولی رفتار و منش خاشقجی متفاوت با سایر هم‌کیشان خود بود. او زمانی که سرسختانه از سعودی‌ها دفاع می‌کرد به نسبت سایرسعودی‌ها و اماراتی‌ها تلاش داشت تا حرف خود را به نحوی منطقی بیان کند. اولین‌باری که خاشقجی به دردسر افتاد در واقع به خاطر شخص آقای ترامپ بود. زیرا ایشان یک سخنرانی علیه آقای ترامپ در امریکا انجام داد و بلافاصله محمد بن سلمان و حکومت عربستان به وی یک اخطار جدی داد و دیگر اجازه نداشت از توییتر و شبکه‌های اجتماعی استفاده کند و همچنین دیگر اجازه نداشت مقاله یا سرمقاله‌نویسی کند. مدتی صحبت نکرد، اما من بازهم او را در کنفرانس‌‌ها دیدم و بازهم از حکومت سعودی دفاع می‌کرد.

پس از بازداشت‌هایی که در عربستان صورت گرفت ایشان از عربستان رفت اما اجازه خروج به خانواده را ندادند و رفته رفته شروع به انتقاد از سیاست‌های عربستان کرد. اما انتقادهای او تند و ضد حکومت نبود. حتی در مواردی از محمدبن سلمان دفاع می‌کرد. آخرین مناظره تلویزیونی که من با ایشان انجام دادم در شبکه RT روسیه بود و تلاش می‌کرد تا از سعودی‌ها دفاع کند اما در عین حال انتقادهای محدودی را مطرح می‌کرد. از همین رو این اتفاق برای ایشان بسیار عجیب است.

حتی باورکردنی نیست که سعودی‌ها چنین کاری را با آقای خاشقچی انجام دهند و با هیچ منطقی همخوانی ندارد. بالاخره نشان می‌دهد که جنس حکومت سعودی شبیه رفتارهایی است که القاعده و داعش از خود بروز می‌دهند.

خاشقچی در سال‌های گذشته هیچگونه انتقادی علیه حکومت سعودی نداشت و از جنگ یمن و عملکرد عربستان سعودی در عرصه سیاسی دفاع می‌کرد اما این اواخر شروع به انتقادهای محدودی علیه سیاست‌های عربستان انجام داد و این انتقادها علیه حکومت و در مخالفت با حکومت سعودی نبود بلکه بیشتر مخالفتی رویکردی بود و این اواخر با جنگ یمن نیز مخالفت کرد اما هیچگاه بیان نمی‌کرد که حکومت باید سرنگون شود.

گاهی یک فرد را با دستور می‌کشید یا ترور می‌کنید، اما اینکه فرد وارد کنسولگری می‌شود و اینچنین ناپدید شود نوعی حماقت جدی است و آدم را یاد حکومت صدام و پسر وی عدی می‌اندازد. اما در خصوص تاثیرهای احتمالی این اتفاق در عرصه بین‌الملل نیز باید گفت که کشورهای غربی تلاش می‌کنند که عربستان سعودی تضعیف نشود، ولی اکنون یک چالش جدی وجود دارد. خاشقچی یک عمر برای عربستان سعودی سخنگو بوده است. در میان مدافعان حکومت سعودی بهترین فرد با فاصله زیاد بود و یک عمر به آل‌سعود خدمت کرد و به دلیل حمایت‌های مالی که از خاشقچی در طول این سال‌ها صورت گرفته توانسته نفوذ بسیار زیادی پیدا کند و در همه اتاق فکرها و مراکز مهم امریکایی فردی شناخته شده است و حتی دوستانی در این میان دارد که ساکت ماندن برای آنها مشکل خواهد بود.

تاکنون رسانه‌ها برخورد جدی با این مساله نداشتند، هیچ‌یک از اتاق فکرها به عربستان سعودی تا این لحظه حمله جدی نکردند. اما اگر این اتاق فکرها و دوستانی که خاشقچی در خارج از عربستان دارد در این زمینه سکوت کنند برای آنها بد خواهد شد. بین من و آقای خاشقچی دوستی برقرار نبود ولی نحوه کشته شدن احتمالی ایشان مرا عمیقا متاثر کرد.

منبع:اعتماد

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۶۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین مهلت خروج عمره‌گزاران از عربستان چه زمانی است؟

وزارت حج و عمره عربستان به‌روزرسانی مهمی را درباره پایان اعتبار ویزای عمره برای زائرانی که از خارج از عربستان وارد می‌شوند، اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اعلامیه اخیر، ۱۵ ذی‌القعده (مصادف با ۲۳ می و سوم خرداد) آخرین روز انقضا روادید عمره خواهد بود، که نسبت به تاریخ انقضا قبلی ۲۹ ذی‌القعده (مطابق با ۶ ژوئن و ۱۷ خرداد) تغییر کرده است؛ این تغییر با هدف تسهیل حضور روان زائران حج ۲۰۲۴ به شهرهای مکه و مدینه اتخاذ شده است.

با تاکید بر هماهنگی بین وزارت حج و عمره و وزارت امور خارجه عربستان، اعتبار ویزای عمره به مدت ۳ ماه از تاریخ صدور با اطمینان از انقضا آن، حداکثر تا ۱۵ ذی‌القعده تأیید شده است.

به گزارش اکونومیک تایمز، مناسک حج تمتع ۲۰۲۴ از غروب جمعه ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) آغاز می‌شود و در عصر روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) به پایان می‌رسد؛ این زمان مشروط به رؤیت ماه ذی‌الحجه، دوازدهمین ماه از تقویم اسلامی است.

عربستان سعودی پیش از این به زائران کشورهای دیگر و ساکنان خارجی مقیم این کشور هشدار داده است در مراسم حج آینده بدون مجوزهای لازم شرکت نکنند، در غیر این صورت مشمول مجازات‌های سخت خواهند شد.

وزارت حج و عمره عربستان تاکید کرد که انجام حج بدون مجوزهای لازم که هنگام ثبت‌نام برای این مناسک دریافت می‌شود، حرام است و انجام آن جریمه ۵۰ هزار ریال (حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ دلار) سعودی خواهد داشت.

همچنین افرادی که بدون مجوز در حال جابه‌جایی زائران دستگیر شوند تا سقف ۵۰ هزار ریال سعودی جریمه نقدی خواهند داشت.

اتباع خارجی در صورت محکوم شدن به این گونه جرایم پس از گذراندن حکم ۶ ماه حبس، از عربستان سعودی اخراج خواهند شد. آنها دوباره ۱۰ سال ممنوعیت ورود به کشور خواهند داشت.

رسانه‌های عربستان همچنین اعلام کرده‌اند افرادی که قوانین این کشور در حج را زیر پا می‌گذارند، توسط رسانه‌ها به شکلی علنی معرفی شده و بی‌اعتبار می‌شوند.

به گزارش ایمنا، طبق اعلام مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها، زائران ایرانی در قالب ۱۱ پرواز به ترتیب از فرودگاه‌های مشهد (۳ اردیبهشت)، زاهدان (۴ اردیبهشت)، اهواز (۵ اردیبهشت)، تبریز (۶ اردیبهشت)، یزد (۷ اردیبهشت)، کرمان (۸ اردیبهشت)، بندرعباس (۹ اردیبهشت)، ساری (۱۰ اردیبهشت)، اصفهان (۱۱ اردیبهشت)، شیراز (۱۲ اردیبهشت) و مشهد (۱۳ اردیبهشت) و در قالب ۱۱ پرواز نیز از فرودگاه امام خمینی (ره) عازم کشور عربستان خواهند شد و آخرین پرواز برگشت زائران در تاریخ ۲۳ اردیبهشت خواهد بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 746625

دیگر خبرها

  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • آخرین مهلت خروج عمره‌گزاران از عربستان چه زمانی است؟