Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر مرتضی هنری در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین با اشاره به روز جهانی کودک بیان داشت: در طول تاریخ انتخاب یک روز به مناسبت‌های متفاوت یک دلیل مشخص دارد و آن جلب توجه مردم به موضوع خاص در آن روز بوده است، به طبع توجه به آن موضوع در تمام زندگی موثر است همچنین گونه‌ای از گاهشماری را نیز در ذهن افراد زنده نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: خانواده اکوسیستمی است که در آن کارها و رویدادهای بسیاری صورت می‌گیرد که مهمترین آن آمادگی کودک برای ورود به اجتماع است.

هنری ادامه داد: فرهنگ ایران اسلامی از دوران گذشته تا به حال به تربیت کودک توجه ویژه‌ای داشته است و آموزش خواندن و نوشتن به کودک در دورترین زمان تاریخ نیز به عنوان ابزاری برای انتقال تجربه‌های انسانی بوده است. از علل پیشرفت اسلام در جهان و ایران، نگه داشتن حرمت زن و کودک است؛ چنانچه امام علی (ع) از دوران کودکی، احترام بسیاری نزد پیامبر اسلام(ص) داشته است.

این متخصص اکولوژی انسانی با بیان اینکه نقـش تربیتـی خانواد‌ه به عنوان رکن اساسی تربیت، نقش بسیار مهمی د‌ر کمک به رشد‌ و تربیت کود‌کان ایفا می‌کند‌، افزود: خانواد‌ه به عنوان یک محیط طبیعی که تربیت کود‌ک را برعهد‌ه د‌ارد‌، رشد‌ جسمانی، عاطفی و اجتماعی کود‌ک را تحت تأثیر قرار می‌د‌هد‌.

هنری ادامه داد: خانواده اولین مرکز یادگیری کودک است چراکه کودکان بسیاری از رفتارهای اجتماعی خود را از محیط خانواده فرا می گیرند که از آن جمله می‌توان به داشتن خصلت های نیکو با زشت، احترام به حقوق دیگران و سازگاری با دیگران اشاره کرد و سپس با این آموخته‌ها وارد جامعه می‌شوند.

وی با اشاره به فضاهای تربیتی کودکان در ادامه گفت: امروزه روانشناسی تربیت کودک وارد فضاهای تعریف شده علمی شده که از نظم خاصی برخوردار است. محیط خانه، فضای آموزشی و جامعه به صورتهای مختلفی بر شخصیت کودک و افزایش خلاقیت او تأثیر می‌گذارد. گفته می‌شود از طریق اثر متقابل با محیط فیزیکی و اجتماعی، کودکان دانش و فهمیدن را میآموزند. همچنین برای این دوران ویژگی‌هایی ذکر می‌شود که با تحریک و اثرگذاری بر روی آن می‌توان خالقیت را در کودک افزایش داد.

این متخصص اکولوژی انسانی با بیان اینکه جایگزین شدن مهدکودک به جای کانون خانواده آثار مخربی دارد، افزود: در قدیم کودکان نقش‌های مشخصی در خانواده داشتند و در کارهای خانه کمک می‌کردند. این فعالیت‌ها اغلب به ارتباطات زیادی با والدین منجر می‌شد و کودکان نه تنها مهارت‌های شغلی را یاد می‌گرفتند، بلکه حس مسئولیت پذیری نیز پیدا می‌کردند که به نوبه خود در شکل‌گیری اعتماد به نفس کودکان نیز نقش به‌سزایی دارد.

هنری گرد هم آمدن اعضای خانواده سر سفره را مهم‌ترین نماد سیستم فرهنگی دانست و بیان کرد: دور‌هم بودن افراد خانواده بر سر سفره سبب می‌شود تا بسیاری از مفاهیم اخلاقی و فرهنگی به آسانی و به‌طور مستقیم به کودکان انتقال یابد و در شکل‌گیری تربیت فرزندان نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط شغلی پدر و مادر و با حذف فضای خانه و خانواده برای کودکان آسیب‌هایی ایجاد خواهد کرد که نقش منفی خود را در آینده آن‌ها نشان خواهد داد و از عوامل آن نیز می‌توان به تداخل تربیتی کودکان نیز اشاره کرد.

این متخصص اکولوژی انسانی با بیان اینکه وجود افراد بزرگسال و خانواده در زندگی فرزندان ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: کودکان ما از ارتباط دائمی با افراد فامیل یا دوستان خانوادگی بسیار سود خواهند برد. از آنجا که هر فردی نقطه نظر منحصر به فردی دارد، وجود افراد فامیل در زندگی کودکان ما می‌تواند کمک بزرگی برای موفقیت آنها در زندگی محسوب شود.

هنری در پایان گفت: اشتغال زوجین گرچه فوایدی همچون بهبود وضعیت اقتصادی و تأمین نیازهای مادی خانواده، عزتمندی اجتماعی، اثبات قابلیت های زنان در عرصه های اجتماعی، و استقلال مالی و به دست آوردن پشتوانه‌ای برای ایام پیری زنان و نیز رفاه و تأمین نیازهای مادی بیشتر، خود نظم دهی و رشد سازگاری اجتماعی سریع‌تری را برای فرزندان به دنبال دارد، اما در مجموع می توان گفت استفاده از مهدکودک تأثیرات نامطلوبی در فرایند رشد فرزندان، به ویژه رشد عاطفی آنها، بر جای می گذارد و میزان آسیب پذیری کودکان را در سال های اولیه کودکی افزایش می دهد.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مهدکودک کانون خانواده روز جهانی کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۶۶۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیده شدن دو اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودکان هند


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بابک نبی‌زاده کارگردان و سیدجلال چاوشیان تهیه‌کننده «اقیانوس پشت پنجره» هرکدام به طور جداگانه برای این فیلم در بخش رقابتی فیلم‌های بلند، تندیس طلایی و جایزه نقدی بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کردند.

همچنین در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاهِ پویانمایی از عبدالله علیمراد کارگردان پویانمایی «جایگزین» مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» از تولیدات سال ۱۳۹۸ و پویانمایی «جایگزین» از تولیدات سال ۱۴۰۱کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

جشنواره بین‌المللی کودکان لکنو هند یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های کودکان در هند است که در هر دوره میزبان بیش از ده‌ها هزار کودک از مراکز و مهدکودک‌های مختلف ایالت اوتار پرادش هندوستان می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • برگزیده شدن دو اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودکان هند
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند
  • آثار مخرب شبه‌علم‌ها به اقتصاد سلامت کشور/ تازه شدن دعوای اهدای خون و حجامت
  • آثار مخرب شبه‌علم‌ها به اقتصاد سلامت کشور/ تازه شدن دعوای اهدای خون و حجامت با تعرفه‌های پزشکی 1403
  • کودکتان را در گرداب بازی‌های رایانه‌ای رها نکنید
  • صیانت از همه کودکان وظیفه مرجع ملی حقوق کودک است
  • حضور ۳ فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند