Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص رابطه بین سیاست و اخلاق اظهار کرد: این یک بحث فلسفی است که از گذشته‌های دور نیز مطرح بوده که نسبت اخلاق با سیاست چیست و همیشه این پرسش مطرح بوده که آیا اخلاق بدون سیاست ممکن است؟

وی افزود: برخی از دیدگاه‌ها، اخلاق بدون سیاست را مطرح می‌کنند؛ نگاه‌هایی نیز وجود دارند که رابطه‌ای بین اخلاق و سیاست قائل نیستند و تفکراتی نیز آمیختگی اخلاق و سیاست را مورد توجه قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما معتقد به تعامل اخلاق با سیاست هستیم؛ یعنی سیاست در اخلاق تاثیر دارد و متقابلا اخلاق در سیاست تاثیرگذار است.

آرین‎منش بیان کرد: حاکمیت نمی‌تواند به اخلاق بی‌توجه باشد و به عنوان یک الگوی اخلاقی عملکرد مناسبی از خود ارائه نکند اما انتظار داشته باشد که آحاد مردم اخلاق را رعایت کنند؛ چنین چیزی ممکن نیست. 

این فعال سیاسی گفت: ما آمیختگی دین و سیاست را پذیرفتیم و معتقدیم دین در سیاست و سیاست در دین موثر است. مردم نیز اخلاق کارگزاران خود را مورد توجه و الگو قرار می‌دهند. اگر کارگزاران، سیاستمداران و حکمرانان الگوی اخلاق، درستی، صداقت و صلاح باشند، انتظار می‌رود که آحاد مردم نیز این امر را رعایت کنند اما اگر حاکمیت آلوده به فساد و رشوه شد، نباید انتظار داشت که آحاد مردم دست به مسائل سوء اخلاقی نزنند؛ بنابراین دین، اخلاق و سیاست با هم آمیخته است.

وی با بیان اینکه اخلاق، خویشتن‌داری است، عنوان کرد: اگر خویشتن‌داری، اراده و تقوا تقویت شد، می‎توانیم از تجاوز به حقوق دیگران پیشگیری ‌کنیم؛ در واقع اخلاق و خویشتن‌داری در فعالیت‌ها و مسائل اجتماعی اثر دارد؛ بدین معنی که ساخته شدن افراد، جامعه را می‌سازد. جامعه از انسان‌ها تشکیل شده و انسان‌های متخلق به اخلاق الهی و اسلامی، یک جامعه سالم را می‌سازند و برعکس فضای حاکم بر جامعه افراد را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد که این دو رابطه متقابل دارند.

آرین‎منش با اشاره به اینکه ریشه بداخلاقی‌ها، فساد و ناهنجاری‌های اجتماعی را باید در نظام آموزش و پرورش خود جستجو کنیم، تصریح کرد: آموزش و پرورش مکانی است که انسان‌ها باید از دوران کودکی و نوجوانی در آن ساخته شوند اما به دلیل مشکلات اقتصادی نظام آموزش و پرورش ما مورد توجه قرار نگرفته و کارآمدی لازم را ندارد و نتوانسته خروجی مناسبی از انسان‌های تربیت شده و متخلق به اخلاق الهی و اسلامی تربیت کند؛ بنابراین دولتمردان و افراد فاسد امروز دانش‌آموزان تربیت نشده دیروز نظام آموزش و پرورش هستند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که جامعه‎ای آرام، مطمئن، سالم و متعادل داشته باشیم، نیازمند انسان‌های تربیت شده آگاهی هستیم که حاکمیت باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشد و تلاش لازم را انجام دهد اما به دلیل وجود کاستی در این زمینه، با انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی، سیاسی و اخلاقی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: شاخص‌های بداخلاقی و نیز شاخص‌های مربوط به انحرافات اجتماعی، طلاق، سرقت، فساد و رشوه در طول 20 سال گذشته روند رو به افزایشی داشته و آمار زندانیان نیز افزایش یافته است. این موارد شاخص‌هایی هستند که نشان می‌دهند نظام جمهوری اسلامی کارآمدی لازم را در ترویج اخلاق و تربیت انسان‌ها نداشته است.

آرین‌منش بیان کرد: اگر ما بخواهیم که به گلوگاه‌ها توجه کنیم، باید نظام تعلیم و تربیت خود را مورد بازنگری و اصلاح قرار دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی سیاست و اقتصاد سیاست و اخلاق قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۶۶۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن

سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه در حاشیه مراسم آیین تکریم فرهیختگان و فعالین قرآنی در فرماندهی یگان‌های ویژه پاسداران فراجا، ضمن درود و رحمت بر روح بلند و ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، جبهه مقاومت و مدافعان حرم به ویژه سید شهدای مقاومت شهید سپهبد حاج "قاسم سلیمانی" و شهیدان عرصه نظم و امنیت و همچنین شهدای مظلوم فراجا اظهار کرد: خدا را شاکریم که کارکنان یگان ویژه در مسیر انس با قرآن قرار دارند چرا که قرآن تنها نسخه شفابخش انسان‌های آزاد است؛ بر اساس تجربیات و پژوهش‌های مختلفی که صورت گرفته مشخص شده کارکنانی که با قرآن بیشتر آشنا هستند در اجرای ماموریت هایشان موفق‌تر عمل کرده اند.

وی ضمن اشاره به طرح "من قرآن می‌خوانم" و طرح "حافظان قرآن کریم" در یگان‌های ویژه فراجا، بیان کرد: این طرح معنوی نقطه طلایی انس گرفتن نیرو‌های ولایی یگان ویژه با قرآن است، در این طرح بیش از سی هزار نفر از کارکنان، فصیح خوان و مفسر قرآن کریم شده اند و ۵۳۰ نفر هم به عنوان حافظان قرآن کریم از ۱ جزء تا حافظ کل قرآن به جامعه قرآنی کشور معرفی شده اند که از این نظر هم یگان ویژه پیشگام تعلیم و تربیت حافظان قرآن کریم است.

این مقام انتظامی در ادامه افزود: نفرات برتر و برگزیده این مسابقات به سفر زیارتی کربلای معلی مشرف خواهند شد و همچنین فرماندهانی که باعث رشد و تربیت و تعالی فرهنگ قرآنی در بین کارکنان و خانواده‌ها شده اند هم مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

 این مقام انتظامی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های سالیانه یگان ویژه در سراسر کشور برگزاری مسابقات قرآنی است، تصریح کرد: برگزاری مسابقات قرآنی در سطح یگان‌های ویژه باعث می‌شود تا اولا همه خانواده‌ها و کارکنان از ظرفیت قرآنی یکدیگر آگاه شده و ثانیا در تربیت نیروی انسانی متدین و ولایی بتوان استفاده بهینه کرد.

فرمانده پلیس ویژه با بیان اینکه انس با قرآن در خانه و خانواده تاثیر مثبت در رفتار و کردار دارد، گفت: انس با قرآن تحکیم روابط سالم در خانواده‌ها را رقم می‌زند، خداشناسی، مردم داری، اخلاق نیک و حفظ ارزش‌های اسلامی، دوری از معصیت همه از آثار مفید نگاه و توجه به قرآن است؛ تک تک آیات قرآن درس زندگی است باید این درس‌ها را فراگرفت و به آن عمل کرد و در زندگی فردی و اجتماعی پیاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی یک نفر با قرآن انس می‌گیرد و با ابعاد مختلف آن آشنا می‌شود تاثیر بسزایی در کسب موفقیت در همه مراحل زندگی وی دارد، اذعان کرد: انس عمیق با قرآن کریم زمینه ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است و بهره گیری از آموزه‌های قرآنی، راه را بر شکل گیری بسیاری از ناهنجاری‌ها در جامعه خواهد بست.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • مراسم تجلیل از ۴۰۰ معلم در عالی‌شهر برگزار شد
  • ۲۵۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش بوشهر اختصاص یافت
  • معلم؛ روایتگر تاریخ و مظهر فرهنگ
  • حیات یک کشور وابسته به معلمان است
  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول
  • معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند
  • معلم انسانی‌ترین و گرمترین عنصر نظام آموزشی است
  • برای آموزش و پرورشی که سرپا نیست
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین است