Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@17:28:14 GMT

آل‌اسحاق: مداخله ارزي ادامه يابد

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۶۷۵۳۹

آل‌اسحاق: مداخله ارزي ادامه يابد

خبرگزاري آريا - آل اسحاق گفت: اگر اقدام بانک مرکزي براي کنترل بازار دو ماه و حتي يک هفته قبل صورت مي‌گرفت، اوضاع اصلا به اينجا نمي‌رسيد که دشمن شاد شود؛ تا حدي که براي براندازي نظام برنامه‌ريزي کنند و به هم وعده دهند.
به گزارش خبرگزاري آريا، يحيي آل اسحاق درباره مداخله دولت و بانک مرکزي براي کنترل بازار ارز، گفت: افزايش چند روزه قيمت ارز تا 2 و 3 برابر و همانطور کاهش سريع آن حاکي از آن است که اين افزايش نرخ اقتصادي نيست بلکه ناشي از انتظارات، عوامل رواني و تحريکات است و اگر عوامل سوء داخلي و خارجي را هم به آن اضافه کنيم حتما يک نوع نظارت و دخالت لازم است اما نوع دخالت و شکل دخالت مساله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزير اسبق بازرگاني افزود: بنابراين در کشوري که بازار دو يا پنج درصدي ارز در تمام شئون زندگي مردم از جمله مسکن،‌ غذا، معاملات و مايحتاج زندگي روزمره تاثيرگذار است بي‌تدبيري است که اين بازار را به حال خود رها کنيم و تنظيم آن را به عرضه و تقاضا بسپاريم؛ بنابراين حتما بايد دولت دخالت کند.
عضو اتاق بازرگاني تهران اظهار داشت: جداي از مساله ارز موضوع عرضه و تقاضا به معناي بازار رقابتي، در هر کالا وقتي جوابگو است که شرايط عادي باشد.
آل اسحاق گفت: در شرايط غيررقابتي، انحصار،‌ احتکار و در شرايط خاص مانند جنگ اقتصادي و در شرايطي که عوامل غيراقتصادي بازيگر اصلي هستند عرضه و تقاضا براي کنترل قيمت کالا و همچنين دلار مفهوم ندارد.
اين کارشناس اقتصادي بيان داشت: حتي طرفداران اقتصاد بازارپسند شروطي براي عرضه و تقاضا دارند و از نظر آنها هم کنترل قيمت کالا از طريق عرضه و تقاضا بايد در شرايط عادي و غيرانحصاري باشد.
* در شرايط جنگ اقتصادي بازار ارز نيازمند مداخله دولت است
وي با تاکيد بر اينکه شرايط فعلي بازار ارز شرايط عادي نيست، اظهار داشت: ما در جنگ اقتصادي قرار داريم و وقتي امارات و اقليم کردستان به عنوان يک ابزار دخالتي در اقتصاد ايران مداخله مي‌کنند و حتي در کشور ترکيه 417 نفر به اتهام خريد دلار در ايران و ارسال آن براي يهوديان آمريکايي بازداشت مي‌شوند، بنابراين کنترل ارز در چنين شرايطي نيازمند مداخله است.
وي در ادامه با اشاره به خروج ارز از کشور تحت عنوان خروج سرمايه گفت: همچنين واردات سالانه 10 ميليارد دلار قاچاق و خريد ارز به قصد سوداگري و درآمدزايي از عوامل افزايش مصرف ارز است و در اين شرايط ساده‌نگري است که گفته شود عرضه و تقاضا و عدم دخالت دولت بايد حاکم باشد.
* جهش يک روزه قيمت ارز چگونه ممکن است؟
آل اسحاق گفت: چطور مي‌شود که ظرف يک روز قيمت دلار بالا رود؟ مگر در ايران شرايط اقتصادي ساعتي تغيير مي‌کند؟ ساعت يازده شب يک عده براي نرخ ارز قيمت‌گذاري مي‌کنند بنابراين اين عوامل عرضه و تقاضا نيست و براي کنترل آن نيازمند مداخله دولت هستيم.
وي اظهار داشت: اگر قرار باشد شرايط عرضه و تقاضا، بازار ارز را کنترل کند بنابراين دولت بايد ارز واردات قاچاق را هم تامين کند و همچنين اجاره دهد هر کسي که خواست پول خود را به گرجستان ببرد.
آل اسحاق بيان داشت: در قضيه مسائل بانکي که براي آمريکا پيش آمد ترامپ، اوباما و حتي بانک مرکزي آمريکا هم دخالت کردند؛ بنابراين در شرايط غيرعادي اقتصاد لازم است که دولت براي کنترل اوضاع وارد شود.
* اگر مداخله بانک مرکزي دو ماه زودتر اتفاق مي‌افتاد به اينجا نمي‌رسيديم
وي افزود: اگر اقدام بانک مرکزي براي کنترل بازار دو ماه و حتي يک هفته قبل صورت مي‌گرفت، اوضاع اصلا به اينجا نمي‌رسيد که دشمن شاد شود. تا حدي که براي براندازي نظام برنامه‌ريزي کنند و به هم وعده دهند.
وزير اسبق بازرگاني با تاکيد بر اينکه دخالت دولت و برنامه‌ريزي‌هاي دولت در هفته گذشته بسيار خوب بود، گفت: مهم استمرار و پايداري است.
وي با بيان اينکه در اين شرايط حساس دولت بايد تصميمات بسيار دقيق و کارشناسي اتخاذ کند بيان داشت: وقتي در هفته گذشته با توجه به افزايش فروشنده و کاهش خريدار بانک مرکزي اعلام کرد که دلار خريداري مي‌کند اين اعلام بانک مرکزي اين سيگنال را به بازار داد که فروشندگان دست نگاه دارند زيرا ممکن است بانک قيمت ارز را افزايش دهد.
* بانک مرکزي بايد براي رساندن قيمت ارز به نرخ تعادلي برنامه‌ريزي داشته باشد
وي بيان داشت: بانک مرکزي بايد تمام برنامه‌هايش را براي رساندن نرخ ارز به يک نرخ تعادلي که اقتصاد با آن به آرامش مي‌رسد را به کار گيرد و اگر بانک مرکزي و دولت به اين نتيجه رسيد که نقطه تعادل اقتصاد ما ارز با نرخ 7 يا 8 هزار تومان است؛ بنابراين بايد با برنامه‌ريزي آرام آرام نرخ دلار را به اين نرخ تعادلي برساند.
آل اسحاق بيان داشت: قطعا ذينفعان بزرگ که تصور سودهاي هزار ميلياردي از آشفته‌بازار ارز دارند،‌مقاومت مي‌کنند و براي نرسيدن قيمت ارز به نرخ تعادلي برنامه‌ريزي مي‌کنند همانطور که در روزهاي اخير از سوي رسانه‌هاي معاند نظام به مردم تاکيد مي‌شد ارزهايتان را نفروشيد و دست نگه داريد.
به گزارش فارس، وي گفت: بانک مرکزي حتما براي کنترل نرخ ارز بايد دخالت کند اما دخالت بايد هدفمند، برنامه‌ريزي شده و غيرمنفعل باشد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۶۷۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح کالابرگ ادامه می یابد؟

به گزارش خبرنگار مهر یکی از رویکردها و اهداف اصلی دولت سیزدهم از زمانی که ارز ترجیحی حذف شد تمرکز بر روی نحوه تأمین سبد غذایی مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه بود تا فشاری در زمینه تأمین نیازهای غذایی و خوراکی بر مردم وارد نشود.

بدنه اقتصادی دولت سیزدهم با یک تدبیر ویژه و خرد جمعی طرح کالابرگ الکترونیکی را طراحی و اجرایی کرد تا فشار کمتری به مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه در جهت تأمین نیازهای غذایی وارد شود.

در این طرح جامع و البته هوشمندانه دولت سعی کرد تا از طریق یارانه‌ها سبد غذایی مورد نیاز مردم را در حد قابل قبولی تأمین کند از این رو با اختصاص این طرح به دهک‌های مختلف جامعه شیوه جدیدی را در تأمین نیازهای غذایی مردم ابداع کرد.

در طرح کالابرگ الکترونیکی برای همه یارانه‌بگیران اعتبار کالابرگ الکترون یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود که افراد می‌توانند با کارت بانکی سرپرست خانوار ۱۱ قلم کالای مورد نظر شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، قند و شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات را خریداری کنند.

طبق اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع رسانی دولت در طرح کالابرگ الکترونیکی ۷ دهک از افراد جامعه تحت پوشش قرار دارند و هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک‌های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

گفتنی است طبق آمارها و گزارش‌های منتشر شده دولتمردان و تیم اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی نمره قابل قبولی را از مردم در جهت اجرای این طرح کسب کرده است روندی که زمزمه‌های ادامه این طرح را قوت می بخشد در حالی که که دولتمردان هنوز درباره این موضوع اظهارنظر شفاف و صریح نداشتند.

بدون شک تأمین سبد غذایی مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد و ضعیف یکی از مهم‌ترین اهداف تمامی دولت‌ها در کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران است که این مهم با درایت هوشمندانه مسئولان کشورمان به بهترین شکل ممکن و بارعایت تمام پروتکل‌ها و اصول اقتصادی اجرایی شده که این روند قابل تقدیر است و امیدواریم به بهترین شکل ممکن تداوم یابد.

کد خبر 6090363 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز/ استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟