Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@06:13:06 GMT

نمایش آثار تجسمی چهار هنرمند ایرانی در ابوظبی

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۷۰۲۸۴

نمایش آثار تجسمی چهار هنرمند ایرانی در ابوظبی

به گزارش خبرگزاری مهر، یک اثر نقاشی آبستره، ملهم از نگارگری ایرانی و دایره‌ای شکل به قطر ۵۰ سانتی متر از پروانه رزاقی از تهران و سه اثر حجمی از سه هنرمند شهرستانی در آرت‌فر ابوظبی به تماشا در خواهد آمد.

حجم سفالین دورانی از امیرحسین کولیوند از لرستان که نمایی از حروف درهم تنیده و ترکیبی از سفال، سرامیک و خوشنویسی را خلق کرده در کنار مجسمه‌ای از فلز که با حروف فرم گرفته با عنوان «رستاخیز» که برگرفته از شعر محتشم کاشانی با همین عنوان است از حسین اکرمی هنرمند کاشانی به تماشا در خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا بند گلستانی از مشهد نیز هنرمند دیگر حاضر در این آرت‌فر است و حجم آیینه کاری را به شکل هلال ماه در قطع دو متر به ابوظبی می‌برد.

موسسه توسعه هنرهای تجسمی، کتاب جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر سه سال اخیر را در اختیار نمایندگان آرت فر ابوظبی قرار داده و آنها طی بررسی‌های متفاوت و برمبنای هماهنگی با محیط و فضای آرت فر و نمایش هنر ایرانی در قالب آثاری گویا و خلاق، این چهار اثر را که مربوط به نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر است برای حضور در آرت فر ابوظبی ۲۰۱۸ برگزیدند. 

آرت‌فر ابوظبی سکویی است برای هنر معاصر که هنرمندان نامدار و نیز معتبرترین گالری‌های جهان را به علاقه مندان آثار هنری معرفی می‌کند.

نقطه اوج این رویداد فرهنگی ماه نوامبر (آبان ماه) است که زمینه اقتصادی برای گالری‌های شرکت کننده ایجاد می‌کنند. گالری «سلوا زیدان» ابوظبی ۱۴ تا ۱۷ نوامبر مصادف با ۲۳ تا ۲۶ آبان ماه ۹۷ میزبان چهار هنرمند ایرانی خواهد بود.

کد خبر 4424325 محمد صابری

منبع: مهر

کلیدواژه: ابوظبی قطر اربعین ۹۷ تئاتر ایران فیلم سینمایی برنامه تلویزیونی هالیوود فیلم کوتاه سینمای مستند موسیقی ایرانی سریال ایرانی کارگردان تئاتر انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سینمای آمریکا ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۷۰۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنظیم شیوه‌نامه اجرا برای سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی

کاظم نظری،‌ مدیر کل هنرهای نمایشی از تشکیل شورای سیاستگذاری و تنظیم شیوه‌نامه اجرا برای سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی خبر داد.

به گزارش ایسنا، مدیر کل هنرهای نمایشی در گفت‌وگویی از پیگیری برخی طرح‌ها در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌های پیشِ رو در سال ۱۴۰۳ این اداره کل خبر داد.   

کاظم نظری در ابتدای صحبت، از اصحاب رسانه و کسانی که در طول سال، هنر نمایش و هنرمندان نجیب تئاتر را تنها نگذاشتند تشکر کرد و درباره لزوم تشکیل «سازمان تئاتر کشور» گفت: این موضوع جزو خواست‌های انباشت شده سال‌های گذشته است که باید حل می‌شده و با گذشت زمان، افزایش تعداد هنرمندان و فرسودگی سالن‌ها و ... مرکز هنرهای نمایشی، باید توسعه پیدا می‌کرده ولی این اتفاق نیفتاده است. حتی سال ۹۰ این مرکز به اداره کل تبدیل شد و از نظر امکانات و ساختار، کوچک‌تر هم شد.

وی افزود: برای بهره‌مندی ذی‌نفعان حوزه هنرهای نمایشی، باید بستر لازم برای برآورده کردن این خواسته‌ها فراهم شود تا بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم. ولی متاسفانه به خاطر کوچک شدن و بودجه ناچیز، تاکنون نتوانسته‌ایم آن‌چنان که شایسته هنرمندان عزیز است، خدمت لازم را انجام دهیم.

نظری اضافه کرد: چند روز پیش به همراه نخبگان تئاتر در شورای عالی هنر جلسه‌ای برگزار شد و در آنجا «سند تحول هنرهای نمایشی» ارائه شد که محمدمهدی اسماعیلی،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعد از شنیدن نظرات هنرمندان و صاحب‌ نظران، چون تاسیس سازمان تئاتر کشور زمان‌بر است، در جهت حمایت از نمایش ملی و ایرانی، با تاسیس «بنیاد تئاتر ملی» موافقت کرد.

وی خبر داد که به زودی اساسنامه این بنیاد، مصوب خواهد شد و ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج که قرار بود در زمان شهرداری محمدباقر قالیباف در اختیار تماشاخانه قرار بگیرد و معلق مانده بود، به این تماشاخانه واگذار می‌شود. فعلا ساختمان تخلیه شده و قرار است در اختیار این بنیاد قرار گیرد.  

این مدرس دانشگاه درباره تغییر در ساختار و شکل اداره سالن‌ها در صورت تاسیس«سازمان تئاتر کشور» اظهار داشت: قطعا در شکل اداره سالن‌ها تغییراتی اتفاق خواهد افتاد و یک اداره کل برای سیاستگذاری در حوزه مدیریت سالن‌ها باید داشته باشیم و مانند سازمان سینمایی که سالن‌ها و پخش‌کننده‌ها با آن در ارتباط هستند، سالن‌های ما هم به همین شیوه اداره می‌شوند. فعلا در مرحله بررسی این موضوع هستیم.  


مدیر کل هنرهای نمایشی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال آینده شیوه اجرای نمایش در تالارهای تابعه اداره کل هنرهای نمایشی تغییر پیدا خواهد کرد، توضیح داد:‌ قطعاً شیوه اجرای نمایش‌ها تغییر خواهد کرد. در حال بررسی تشکیل یک شورای سیاستگذاری هستیم که مدیر تماشاخانه‌های اداره کل هم عضو آن باشند و مسایل اجرا، همچنین کمبودها و درخواست‌ها در این شورا مطرح شود. کارشناسان شورا هم با توجه به اولویت‌ها، آثاری را انتخاب کنند که اثرگذار باشد. وقتی برای کالای فرهنگی سرمایه گذاری می‌شود، باید خروجی محصول هم باارزش و تاثیرگذار باشد. فعلا درصدد تنظیم «شیوه‌نامه اجرای سالن‌ها»‌ هستیم تا به شکل منسجم و یکسانی دست پیدا کنیم و هنرمند متقاضی هم از آن اولویت‌ها و سیاستگزاری باخبر شود.  


نظری درباره طرح حریم تئاترشهر و پیشرفت آن هم متذکر شد:‌ از وقتی کلنگ طرح حریم، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زده شده تا امروز، ۵ بار از آن و پیشرفت مراحلِ طرح بازدید کرده‌اند، ایشان پیگیر هستند تا طرح حایل به زودی اجرا شود و این دیوار کاذبِ کارگاهی برداشته شود. امیدواریم در بهمن ۱۴۰۳ این طرح، به صورت کامل اجرا شود.  

وی با اشاره به نیاز جدید تئاتر کشور به دیجیتالی‌شدن، از افتتاح دو سایت «گیشه تئاتر» و «سامانه اطلاعات تئاتر کشور» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سایت گیشه تئاتر مدتی است راه‌اندازی شده و در دو جشنواره فجر و کودک و نوجوان هم فروش بلیت داشته است. در واقع این سایت متعلق به انجمن نمایش است و اداره کل دخالتی در شیوه اداره آن ندارد، فقط از ادارات کل در شهرستان‌ها خواسته شده که با انجمن نمایش همکاری کنند. همین الان تبریز، کرمان، زاهدان و چند شهر دیگر فروش بلیت نمایش خود را به این سایت سپرده‌اند. قرار است این سایت تسهیل‌گری کند و از همه مهم‌تر اینکه، پول فروش گیشه به هنرمندان تعلق بگیرد. سایت دیگر به اسم «ساتا» هم به زودی راه‌اندازی می‌شود تا همه اطلاعات نمایش‌ها به شکل مدون برای استفاده آماری و اطلاع، در آن ذخیره شود.   

او درباره پیگیری طرح بازسازی ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر توضیح داد: با حضور محمد مهدی اسماعیلی،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان اداره تئاتر و پیگیری ایشان با قید فوریت، چندین جلسه با حضور کارشناسان، مهندسان و معماران خبره برگزار و طرح‌هایی برای بازسازی ساختمان، ارائه شد. نقشه‌های متفاوت و هزینه‌های متفاوت به وزیر ارائه شد تا درباره بازسازی و یا ساخت مجدد ساختمان و اداره آن، نخبگان تئاتر، نظر دهند. امیدوارم موزه تئاتر در یکی از طبقات این ساختمان ایجاد شود چون همه متریال آن آماده است و این یک سرمایه بزرگ است که اگر سهل‌انگاری شود و جایی برای موزه تئاتر در نظر گرفته نشود، این داده‌ها از بین خواهد رفت.

نظری یادآوری کرد: بسیاری از پلاتوهای تمرین متاسفانه استاندارد نیستند. محل تمرین تئاتر از بهداشت گرفته تا مسایل فنی، امنیت و ... باید از امکاناتِ حداقلی برخوردار باشد چون گاهی یک گروه تا ۶ ساعت در آنجا تمرین می‌کند. از طرف دیگر، پرداخت اجاره همین پلاتوها هم برای گروه‌ها بسیار هزینه‌بر است. گاهی قبل از اینکه نمایش به اجرا برود، چند میلیون،کارگردان یا تهیه‌کننده باید برای این امر،‌ پرداخت کند ولی اگر ساختمان اداره تئاتر دوباره راه اندازی شود و در اختیار هنرمندان قرار گیرد، همین امر، یک حمایت دولتی از گروه‌های نمایش خواهد بود. 

 
مدیر کل هنرهای نمایشی، حمایت از تولید ده اثر نمایشی را پیامد مثبت تصویب بنیاد تئاتر ملی برشمرد و افزود: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ، بودجه‌ای را برای تولید آثار فاخر، پس از تصویب بنیاد تئاتر ملی، اختصاص دادند که قرار شد بنیاد از تولید ده اثر نمایش ملی و ایرانی فاخر حمایت کند. لازم به ذکر است بودجه این بنیاد جدای از بودجه مصوب تئاتر و اختصاصی است. فرهنگ کشور ما بسیار غنی و دارای قدمت است و با بهره‌گیری از آن می‌توانیم فرهنگ‌مان را به رخ دیگر کشورها بکشانیم.

نظری با اشاره به اهمیت تئاتر در هر جامعه‌ای اضافه کرد: جامعه‌شناسان معتقدند اگر جامعه‌ای را می‌خواهید بشناسید، از تئاتر آن کشور دیدن کنید. چون در تئاتر همه چیز وجود دارد؛ لباس، زبان، رفتار اجتماعی، معماری، نظریه‌ها و ... همه اینها در تئاتر می‌تواند فراهم شود و روح انسان را درگیر کند تا مخاطب با آن همذات‌پنداری کند و با یک دانش از تماشاخانه بیرون بیاید که ما به آن «آگاهی و لذت از آگاهی»‌می‌گوییم. این امر، رسالت تئاتر است برای همین از ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد تا امروز،‌ زمان با تئاتر همراه شده است و هیچگاه تئاتر،‌ چراغش خاموش نشده است. نه جنگ، نه بیماری اپیدمی و ... نتوانسته تئاتر را به خاموشی بکشاند. امیدوارم با همت بزرگان و نخبگان تئاتر کشور، هنرمندان، اصحاب رسانه و مخاطب فرهیخته بتوانیم برای تئاتر کشور، شرایط مطلوبی فراهم کنیم و برای آبادانی و پیشرفتش بکوشیم.   

مدیر کل هنرهای نمایشی در پایان ضمن تبریک فرارسیدن ماه رمضان و سال جدید، افزود: از همه هنرمندان عزیز می‌خواهم کاستی‌های ما را ببخشند. همه تلاش‌مان را برای پیش‌برد و شرایطِ بهتر انجام دادیم. من به عنوان عضو کوچک جامعه تئاتر که همه عمرم را در این مسیر طی کرده‌ام، به مسایل و مشکلات واقفم و شبانه روز برای رفع آن تلاش می‌کنم اما تحریم‌های ظالمانه که بر این کشور تحمیل شده است،‌ حل مسایل و تسریع در آن را با اختلال مواجه کرده است. امیدوارم با صبر و پشتکار هنرمندان عزیز و همچنین حمایت ویژه آقای سالاری، معاون محترم هنری و برادر عزیزم آقای اسماعیلی، وزیر محترم بتوانیم به مشکلات فایق شویم و قدمی برای توسعه تئاتر کشور برداریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سالی که مش صفر و نقاش کویرها را برد/هزار اقاقیا در چشم تو هیچ بود
  • سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ نمایش روی صحنه تئاتر رفت
  • ثبت نام۱۰ اثر از هرمزگان در نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی
  • یک گزارش رسمی از تئاتر در سال ۱۴۰۲
  • نشان درجه یک هنری برای حسن روح الامین
  • تنظیم شیوه‌نامه اجرا برای سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی
  • با «موزه هنرهای ملی» آشنا شوید
  • نمای آثار ۵۰ هنرمند با مشارکت بیش از ۵ گالری
  • افتتاح چهارمین جشنواره ملی و نمایشگاه گروهی حکمت فردوسی
  • تجسم هنر