Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلاتنیک شمالی (ناتو) در سفر به صربستان درباره بمباران سال 1999 گفت: ما شما را بمباران کردیم تا نجات تان بدهیم.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از راشا تودی، استولتنبرگ در بلگراد گفت: هر چند بسیاری از مردم در صربستان خاطرات'ضعیفی' از بمباران سال 1999 کشورشان توسط ناتو دارند ، این کار در حقیقت برای محافظت از مردم در برابر دولت خودشان انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دبیرکل ناتو این مطلب را در دیدار با دانشجویان دانشگاه بلگراد درپاسخ به سوالی درباره کارزار نظامی ناتو علیه دولت 'اسلوبودان میلوشویچ' مطرح کرد. استولتنبرگ بنا به گزارش رسانه های محلی گفت: تاکید کردم که ما این اقدام را برای محافظت از غیرنظامیان و متوقف کردن رژیم میلوشویچ انجام دادیم.
دبیرکل ناتو با بیان اینکه این سازمان رابطه ای عالی با صربستان دارد گفت: ناتو می خواهد که این ائتلاف نظامی و بلگراد به آینده نگاه کنند و ناتو به تصمیم بلگراد برای نپیوستن به این سازمان احترام می گذارد.وی در عین حال خاطرنشان کرد که ناتو می خواهد شریک صربستان باشد.
وی همچنین گفت که ناتو از 'گفت وگو' بین صربستان و منطقه جدایی طلب و خودخوانده 'کوزوو' حمایت می کند و خاطرنشان کرد که این حمایت نه تنها دیپلماتیک بلکه همچنین به شکل نیروی صلح بانی بین المللی تحت رهبری ناتو درکوزوو( KFOR )انجام می شود.
اظهارات دبیرکل ناتو حدود یک هفته پس افزایش تنش بین بلگراد و پریشتینا مطرح شد. علت بروز این تنش ها دیدار رهبر کوزوو از بخش شمالی منطقه جدا شده خودخوانده است که اکثریت جمعیت آن صرب هستند و اقتدار کوزوو را نمی پذیرند. نیروی صلح بانی تحت رهبری ناتو در جریان این رویداد به شکل محسوسی ساکت و غیر فعال بود اما برخی گزارشها حتی حاکی بود که نیروهای ناتو حتی نماینده کوزوو را در این سفر همراهی کرده بودند.
ناتو در مارس 1999حملاتی هوایی به کشوری که در آن زمان یوگسلاوی بود انجام داد که این حملات بدون حمایت شورای امنیت سازمان ملل و پس از آن انجام شد که ناتو بلگراد را به کاربرد شدید و نامتناسب زور علیه آلبانیایی تبارهای مسلمان در منطقه کوزوو متهم کرد. این منطقه 9 سال بعد در سال 2008 اعلام استقلال کرد. ناتو در جریان این بمباران بین 10 تا 15 تن اورانیوم ضعیف شده ریخت که موجب فاجعه بزرگ زیست محیطی شد و موجب شد که صربها علیه ناتو شکایت کنند و بمباران ناتو را به بیماری های مرتبط با سرطان در منطقه مرتبط کردند.
یکی از اعضای تیم حقوقی در سال 2017 به راشا تودی گفت: در صربستان ، 33 هزار نفر هر سال در این ارتباط بیمار می شوند یعنی هر روز یک کودک بیمار می شود. دبیر کل ناتو در سال 2015 در خصوص تلفات غیرانسانی بمباران ناتو ابراز تاسف کرد.
اروپام**1078**1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ناتو صربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۷۰۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانمارک سفارت خود را در بغداد می‌بندد

وزارت امور خارجه دانمارک امروز سه شنبه اعلام کرد که دانمارک سفارت خود در بغداد را پس از تکمیل ماموریت خود در قالب فعالیت‌های ناتو و ائتلاف بین المللی در این کشور خاورمیانه می‌بندد.

پس از پایان فرماندهی دانمارک بر NMI [ماموریت ناتو در عراق]در ماه مه ۲۰۲۲، دانمارک همچنان سهم نظامی قابل توجهی در این ماموریت تا آغاز سال ۲۰۲۴ داشت. بیانیه خوانده شد با برداشته شدن بیشتر کمک‌های نظامی دانمارک، تکمیل شده است.

سفارت رسما در ۳۱ می ۲۰۲۴ بسته خواهد شد. انتظار می‌رود دانمارک کنسولگری افتخاری خود را در اربیل حفظ کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • انجام ۸۵ مورد عملیات امداد و نجات در ۸ استان متأثر از سیل و آبگرفتگی
  • نجات جان بیمار قلبی در روستای عروه در شهرستان لنده
  • انجام ۸۵ مورد عملیات امداد و نجات در ۸ استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از ۱۰ هزار نفر
  • حسین امیرعیداللهیان با دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد
  • گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد
  • مداح: نباید برای کیانی فشار روانی ایجاد شود
  • آماده باش ارتش و سپاه در مناطق سیل زده /۳ سیل‌زده نجات یافتند
  • نجات جان سه نفر از سیل‌زدگان هرمزگانی توسط نیروهای نداجا
  • دلیل اسلواکی برای مخالفت با عضویت اوکراین در ناتو
  • دانمارک سفارت خود را در بغداد می‌بندد