Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-25@11:14:10 GMT

لاتاری ادبیات، کم فروغ تر از همیشه

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۷۲۳۳۴

لاتاری ادبیات، کم فروغ تر از همیشه

به گزارش خبرگزاری تقریب، زمانی بود که بردن جایزه نوبل ادبیات حکم برنده شدن در لاتاری را داشت. این جایزه چنان ابهتی داشت و چنان اعتباری به برنده اش می بخشید که بعد از آن، نه فقط زندگی ادبیِ آن نویسنده، که زندگی اجتماعی و مالی اش هم تغییری اساسی می کرد و دیگر نه آن بود که قبلاً بود. البته از همان ابتدای اهدای جایزه هم حرف و حدیث هایی پیش آمده بود و گاه و بی گاه نقد ها و حتی حرف هایی تند هم درباره آن شنیده می شد، اما شاید برای چند دهه، این نوبل بود که غول های ادبی را تعیین می کرد و تنها با بردن این جایزه بود که می توانستی به کلوپ بزرگان ادبیات وارد شوی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دهه های اولیه ی اهدای جایزه، خصوصاً بعد از مرگِ آخرین غولِ قرن نوزدهمی یعنی لف تولستوی، هیچ کس نبود که بتوان اعتبارش را بزرگ تر از نوبل دانست و تنها از طریق این جایزه بود که نویسنده ای به جرگه اساتید وارد می شد.

اما شاید اولین ضربه به این جایزه را ژان پل سارتر وارد کرد، کسی که تا پیش از این جایزه خود به یکی از غول های ادبی و روشنفکریِ اروپا تبدیل شده بود و به خلاف بسیاری دیگر از برندگانِ این جایزه، به جای این که با برنده شدنِ این جایزه شناخته شود، سال ها دوست دارانش منتظرِ برنده شدن او بودند. اما هنگامی که او برنده این جایزه شد از پذیرفتنِ آن سر باز زد و در مصاحبه های گوناگون ایده اهدای جایزه ای ادبی را «احمقانه» توصیف کرد. این اولین بار بود که کسی در چنان جایگاهی، و البته با چنان شهرتی و پس از این که به عنوان برنده شناخته شده است، چنین حرفی می زد و قاعدتاً این برای «اساتید» عصا قورت داده آکادمی سوئد اصلاً خوشایند نبود، اما به هر حال در بدنه اعتبار این جایزه شکاف ایجاد شده بود و می رفت که حرف و حدیث ها بیشتر شود. از آن به بعد، نه تنها دیگر این جایزه نبود که در تعیین غول های ادبی نقش داشت، بلکه غول هایی سر برآورده بودند که برنده نشدنِ آن ها مایه رسوایی آکادمی نوبل به حساب می آمد. کسانی مانند جیمز جویس، ویرجینیا ولف و خورخه لوییس بورخس کسانی بودند که مستقل از نوبل ادبیات به یکی از ستون های ادبیات مدرن تبدیل شده بودند و تا پایان عمر نیز جایزه نوبل به آنان اهدا نشد و ننگِ این بی خردی تا همین الان هم دامنِ آکادمی نوبل را رها نکرده است. این بدان معنا بود که نه تنها نوبل دیگر نمی تواند قبل از شهرتِ نویسندگانِ با استعداد، بارقه های نبوغِ آن ها کشف کند و آن ها را به جهان معرفی کند، بلکه حتی بعد از شهرت هم به هر دلیل در برابر درخشش آنان کور است و آن را نمی بیند. این ماجرا آن قدر پیش رفت که بعد از سال ها که آکادمی از اهدای جایزه به ماریو وارگاس یوسا امتناع کرد، وقتی در نهایت در سال ۲۰۱۰ این جایزه را به او اهدا کرد، بسیاری از اهالی ادبیات می ‌دانستند و از گفتن آن امتناع نمی کردند که در واقع نوبل بود که توانست خود را از رسوایی دیگری مانند جویس و وولف و بورخس برهاند و گرنه این جایزه هیچ تاثیری در شهرت و محبوبیت و اعتبار یوسا نداشت.

در همین سال ها بود که، زمانی که نوبل بیش از هر وقت دیگر رو به محافظه کاری آورده بود و صداهای مدرن تر در ادبیات را نمی شنید و اگر هم سعی می کرد بشنود به سراغ نویسندگانی می رفت که حتی برنده شدن نوبل هم نمی توانست اعتباری برای آن ها به ارمغان بیاورد، دیگر جایزه ها سر برآوردند و حتی کم کم مدعی رقابت با نوبل شدند. جایزه گنکور در فرانسه که همیشه خود را زیر سایه نوبل حس می کرد یکی دو دهه است که از زیر این سایه بیرون آمده و حتی می توان گفت که اعتبار بخشی اش از نوبل هم بیشتر است. جایزه من بوکر در جهان انگلیسی زبان هم همین وضعیت را دارد و می توان گفت که حتی راه یافتن به فهرست نامزدهایی نهایی هم تاثیری بیش از نوبل دارد. برای درک این نکته کافی است برخی از برندگانِ نوبل سال های اخیر مانند سویتلانا الکسیویچ و توماس ترانسترومر را با کسی مانند آتوسا مشفق مقایسه کنیم و میزان توجه منتقدان و اقبال مخاطبان و اعتباری که مشفق از آن برخوردار است را با آن دو ادیبی که حتی پس از بردن نوبل هم گمنام اند مقایسه کنیم.

به همه این ها، باید این را اضافه کرد که دیگر دهه ها است که اروپا مرکزیت ادبی خود را از دست داده است. اگر از بعد از رنسانس تا اواسط قرن بیستم این اروپا بود که مسیر ادبیات را تعیین می کرد، پس از ظهور غول های امریکای لاتینی مثل مارکز و یوسا و بورخس و بعد بزرگانِ امریکای شمالی مانند سلینجر، دهه ها است که نویسنده ای به بزرگی برادران مان، هاینریش بل، روژه مارتن دو گار از اروپا ظهور نکرده است. انگار که خرد ادبی از قاره سبز رخت بر بسته است و این حقیقت، در کنار بی توجهی سنتی نوبل به ادبیات غیر اروپایی، ضربه دیگری به اعتبار این جایزه وارد کرده است. دهه ها است که دیگر نویسنده ها نه به دنبال برنده شدن در یک جایزه ادبی اروپایی برای شناخته شدن، که به دنبال انتشار داستان در نیویورکر یا آتلانتا هستند تا شناخته شوند و این، نشان دهنده این است که دیگر این جایزه ها نیستند که تعیین کننده است. خصوصاً در عصر اینترنت که وبسایت هایی مانند گودریدز تعیین کننده موفقیت ادبی هستند و نه آکادمی نوبل. اگر زمانی، مشتاقان ادبیات باید منتظر می ماندند تا آکادمی کسی را شایسته توجه بداند، اکنون این خود خواننده ها هستند که در گودریدز و امثال آن به خواننده محبوب خود رای می دهند و یک شبه کسی را به موفق ترین نویسنده تبدیل می کنند.

با همه این اوصاف، عجیب نیست که آکادمی نوبل از «بهانه» رسوایی جنسی «همسر» یکی از اعضایش استفاده کرده و اهدای نوبل ادبیات را یک سال به تاخیر انداخته است. خبر این بود که به بهانه رسوایی جنسیِ همسرِ یکی از اعضای آکادمی سوئد، که عکاسی مشهور است، و البته در دنباله رسوایی های جنسی متعدد مردان قدرتمند از هالیوود گرفته تا سیاست مداران، آکادمی نوبل تصمیم گرفته است تا اهدای این جایزه را یک سال به تاخیر بیندازد و سال بعد دو جایزه اهدا کند. خواندنِ همین خبر باعث تعجب بسیاری شد. مسئله این بود که چرا باید رسوایی جنسیِ همسرِ یکی از اعضا، و نه یکی از اعضایِ آکادمی، آن هم زمانی که رسوایی تنها در حد اتهام است و هنوز چیزی اثبات نشده است، باعث شود تا اهدای جایزه یک سال به تاخیر بیفتند؟ اما جزئیات خبر عجیب تر بود. تقریباً نیمی از اعضای آکادمی استعفا کرده بودند و آن هایی هم که مانده بودند چندان پاسخ گو نبودند و اطلاعیه های رسمی هم جز دو سه خط اعلام خبر چیزی نداشت. اما با همه چیزهایی که گفته شد، می توان حدس زد ماجرای پشت پرده چیست. اعضای آکادمی خوب می دانند که نوبل ادبیات دیگر آن چیزی نیست که دهه ها پیش بود و دیگر هیچ کس، حتی خواننده های تازه کار، با خبر برنده نوبل شدن کسی کنجکاو نمی شوند تا آثار او را بخوانند (نمونه اش همین ناشران وطنی که بلافاصله شروع به چاپ آثار امثال مودیانو و الکسیویچ و ترانسترومر کردند، اما از این نمد کلاهی نصیبشان نشد!). حالا این رسوایی، که به خاطر این که در زنجیره ی رسوایی های متعدد بوده است، توجه زیادی به خود جلب کرده است، فرصت مناسبی است تا آکادمی برای خود حداقل یک سال فرصت بخرد شاید بتواند با تغییر دادن اعضا کمی اعتبار خدشه دار شده خود را تعمیر کند. اما همه چیز مطابق خواسته آکادمی پیش نمی رود و، مثلاً، همین که آکادمی موازی نوبل در سوئد راه افتاده و کسانی می خواهند نوبل موازی اهدا کنند، آن هم در اعتراض مستقیم به آکادمی نوبل، نشان می دهد که حل این مشکلات حداقل در یک سال امکان پذیر نیست.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۷۲۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آکادمی ورزش و تندرستی» دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی شد

«آکادمی ورزش و تندرستی» دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور رئیس دانشگاه و با هدف ارائه خدمات تخصصی ورزشی و تندرستی به کارکنان و دانشجویان در پردیس مرکزی این دانشگاه راه‌اندازی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، «آکادمی ورزش و تندرستی» دانشگاه علامه‌طباطبائی به منظور با لابردن کیفیت خدمات ورزشی و تندرستی و با هدف ارائه خدمات تخصصی ورزشی و تندرستی به کارکنان و دانشجویان و همچنین ایجاد بستری در زمینه توانمندسازی و اشتغال دانشجویان، به کوشش معاونت دانشجویی دانشگاه، در مجموعه ورزشی پردیس مرکزی دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی شد.

دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در آیین افتتاح این آکادمی گفت: برای بنده جالب بود که دانشجویان با چه عشق و علاقه‌ای زمینه راه‌اندازی این آکادمی را فراهم کردند. این مرکز می‌تواند منشا خدمات ارزنده‌ای به جامعه دانشگاهی و عموم مردم باشد.

وی با بیان اینکه سلامت تاجی بر سر ما است، افزود: شروع به کار این آکادمی تجربه بسیار خوبی است. نقشی که این آکادمی می‌تواند در جهت سلامت افراد و تهیه یک برنامه مناسب سلامت ایفا کند، بسیار قابل توجه است.

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: از دست دادن سلامتی که بخشی از آن مربوط به سبک زندگی ما می‌شود را نمی‌توان با هیچ سرمایه‌ای جبران کرد؛ بنابراین وجود چنین مراکزی که بتواند آگاهی ببخشد، اطلاعات دهد و کمک کند تا ما فراموش نکنیم که مواظب سلامتی خود باشیم، بسیار با اهمیت است. 

وی به ضرورت ارائه خدمات تخصصی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه حوزه ورزش اشاره کرد و افزود: افرادی که به دنبال فرصت بیشتر هستند و یا کسانی که در معرض آسیب قرار گرفته‌اند، می‌توانند از شرایط و خدمات این مرکز استفاده کنند؛ بنابراین باید با کمک رسانه، ظرفیت‌های این مجموعه را اطلاع‌رسانی کنیم تا به یک الگو تبدیل شود.

دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در این آیین گفت: در دو سال اخیر، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه، همکاری‌های علمی و اجرایی بسیار خوبی را با مرکز تربیت بدنی داشته است. امیدوار هستم که این همکاری‌ها تدام پیدا کند و ما از علم و تجربه اعضای هیئت علمی، نیروی متخصص، جوانی و انگیزه استادان جوان به نفع ارتقا وضعیت سلامت و ورزش دانشگاه استفاده کنیم.

دکتر محمدرضا قاسمیان مقدم، مدیر تربیت بدنی دانشگاه علامه دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز گفت: حوزه‌های فعالیت آکادمی ورزش و تندرستی شامل «تناسب اندام و تندرستی»، «توانبخشی و حرکات اصلاحی»، «ارتقاء عملکرد ورزشی»، «ورزش کودکان» و «ورزش سالمندان» است. خدمات این حوزه‌ها در چهار بخش اصلی «ارزیابی و پایش تندرستی»، «ارائه مشاوره ورزشی»، «ارائه برنامه‌های تمرینی» و «برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی در رشته‌های ورزشی» ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: مخاطبان استفاده از خدمات در گام نخست، دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه هستند و در گام بعدی، این خدمات قابل ارائه به عموم افراد جامعه نظیر ورزشکاران، کودکان و سالمندان است. نکته قابل توجه این است که ارائه خدمات در این مرکز توسط متخصصان حوزه سلامت و علوم ورزشی و زیر نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • (ویدیو) «نوبل‌پرایز ایران» یا «چهره‌های ماندگار» چرا تعطیل شد؟
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • هوش مصنوعی محل دفن افلاطون را کشف کرد
  • بروزرسانی قوانین اسکار ۲۰۲۵؛ از اهدای جایزه بهترین موسیقی فیلم به ۳ آهنگساز تا تغییر نام برخی از جوایز
  • «آکادمی ورزش و تندرستی» دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی شد
  • برهانی جانشین حاجیلو می‌شود؟!
  • برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال
  • قوانین جوایز اسکار تغییر کرد
  • جهادگر اردبیلی عنوان برگزیده آیین جایزه نوبل ایرانی را کسب کرد
  • جهادگر اردبیلی «جایزه البرز» در سال ۱۴۰۳ را کسب کرد