Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محمد دبیر سیاقی آخرین بازمانده از شاگردان علامه دهخدا با بیش از ۸۰ کتاب و ۳۰۰ مقاله در نشریات ادبی متولد ۱۲۹۸ محله گلبنه قزوین به کما رفت.

استاد دبیر سیاقی که مدتی است با بیماری دست و پنجه نرم می کند امروز در حالی که در منزل بستری بود دچار وخامت حال شده است و جمعی از مسئولان استانی و ادب دوستان به عیادت وی رفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر سیاقی استاد ادبیات و از دستیاران علامه دهخدا در تالیف لغت نامه و شاهنامه شناس تاکنون بیش از 80 متن ادبی و تاریخی را به تصحیح و نگارش در آورده است که در میان آن ها می توان از دیوان منوچهری، نزهت القلوب فرهنگ سروری و سلطان جلاالدین خوارزمشاه و شاهنامه فردوسی نام برد.

تصحیح ده ها دیوان شعر از جمله تصحیح شاهنامه فردوسی در ۵ جلد وی را به بزرگترین شاهنامه شناس دنیا تبدبل کرده بود.

 

سمینار رشد و توسعه قزوین در سال ۷۱ با اندیشه های دبیر سیاقی نقش چشمگیری در مقدمات استان شدن قزوین داشت.

سید محمد دبیر سیاقی  مدت ۹ سال با علامه علی‌اکبر دهخدا در تنظیم مطالب حروف «ظ»، «ض»، «ل» و «پ» و ۱۱ سال با دکتر محمد معین در لغت‌نامه دهخدا و در انجمن ایران‌شناسی همکاری کرد.

دبیر سیاقی متولد چهارم اسفند ماه 1298 هجری شمسی است.

تنظیم کننده لغت نامه دهخدا

محمد دبیرسیاقی در محله گلبن قزوین دیده به جهان می‌گشاید. پدرش سیدباقر فرزند سیدسیاق از خوشنویس‌های مشهور زمان خود و مادرش، دختر میزا آقاخان مستوفی فرزند میرزا ابوالقاسم ملاباشی از عالمان و مجتهدان دوره ناصری بوده‌است.دبیرسیاقی پس از دوره ابتدایی، دوره اول متوسطه را در دبیرستان شاهپور (امید) قزوین به اتمام رسانید. وی پس از گرفتن دیپلم در سال ۱۳۱۸ وارد دانشگاه تهران شد. ایشان در سال ۱۳۲۴ دکتری ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران دریافت می‌کنند. محمد دبیرسیاقی در سال ۱۳۲۵ به عضویت انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی درآمد. او به تدریس در دانشگاه تهران و نیز دانشگاه‌های چین و مصر پرداخت.دبیرسیاقی تا زمان بازنشستگی در سال ۱۳۵۳، در استخدام وزارت دارایی بوده‌است./مهر 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۷۲۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین سرکوب/گزارش«CNN»ازآمار بازداشت دانشجویان درکمتر از۱۵روز!

به گزارش خبرگزاری مهر، سرکوب تظاهرات کنندگان در دانشگاه کلمبیا در نیویورک موجی از فعالیت را در دانشگاه‌های سراسر آمریکا به راه انداخت، که براساس آخرین گزارش‌ها بیش از ۱۵۰۰ بازداشتی داشته است.

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا: بیش از ۱ هزار و ۵۰۰ نفر در کمتر از ۱۵ روز از آغاز اعتراض‌های دانشجویان حامی فلسطین بازداشت شده‌اند.

بیش از ۴۰۰ معترض روز سه شنبه دستگیر شدند.

از این تعداد، حدود ۳۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا و دانشکده سیتی کالج نیویورک دستگیر شدند.

از سوی دیگر، در ادامه سرکوب شدید دانشجویان و حامیان غزه در دانشگاه‌های مختلف آمریکا، خبرنگار CNN در گزارشی تصویری از یورش پلیس و سرکوب و دستگیری دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا اذعان کرد: «من موارد زیادی را در سراسر جهان پوشش داده‌ام و هرگز این تعداد پلیس را در یک منطقه ندیده‌ام.»

در سرتاسر آمریکا، مقامات اداری دانشگاه‌ها تلاش کرده - و تا حد زیادی ناکام مانده‌نده‌اند - تا تظاهرات اعتراضی دانشجویان حامی غزه را سرکوب کنند، تظاهرات‌هایی که غالب آنها، شاهد مداخله خشونت‌آمیز پلیس بوده‌اند، با گزارش‌های ویدئویی که از ایالت‌های مختلف منتشر شده و نشان می‌دهد که صدها دانشجو - و حتی اعضای هیئت علمی - به زور دستگیر شده‌اند. معترضان خواستار عفو دانشجویان و اعضای هیأت علمی که به دلیل اعتراض تنبیه یا اخراج شده‌اند، هستند.

نیروهای گارد پلیس و مدیران دانشگاه‌ها در روزهای اخیر با معترضان طرفدار فلسطین در تعداد فزاینده‌ای از دانشگاه‌های سراسر کشور درگیر شده‌اند و دانشجویان را بازداشت کرده، اردوگاه‌ها را برچیده و دانشجویان را به عواقب تحصیلی تهدید کرده‌اند.

کد خبر 6094743

دیگر خبرها

  • بزرگترین فرودگاه بین المللی دنیا در اینجا ساخته می شود / ۵ باند فرودگاهی برای جابجایی ۲۶۰ میلیون مسافر
  • آمریکا بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی است
  • میزبانی مهرگان از رقابت‌های آفرود آزاد 
  • دلیل استعفای امام جمعه رفسنجان چه بود؟
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه خیّریه روستایی کشور
  • کشتی‌گیر شیروانی مدال برنز قهرمانی کشور را کسب کرد
  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • افزایش دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین
  • بزرگترین سرکوب/گزارش«CNN»ازآمار بازداشت دانشجویان درکمتر از۱۵روز!
  • برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم