Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار خراسان‌شمالی گفت: چالش سیلاب و رانش زمین در خراسان‌شمالی نیاز به کار اساسی دارد.

به گزارش ایسنا، «محمدرضا خباز» در کمیته استانی مدیریت جامع حوضه آبخیز که با حضور نمایندگان سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برگزار شد، گفت: به علت بروز سیل‌های فصلی مختلف مسیل‌های فراوانی نیز در استان وجود دارد که این سیلاب‌ها را می‌توان با عملیات آبخیز یا آبخوان مورد استفاده قرار داد هم‌چنین به‌علت بروز خشکسالی در سال‌های متمادی مردم جوامع محلی استان همکاری خوب و فراوانی با دستگاه‌های دولتی در حوزه مدیریت منابع آبی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خباز خاطرنشان کرد: موضوع رانش زمین نیز از دیگر چالش‌های مورد طرح است که وقوع آن موجب خسارت‌های مالی و تلفات جانی فراوان می‌شود بنابراین این بحث نیز نیازمند کارهای اساسی است.

وی ادامه داد: فرسایش خاک و وقوع سیلاب های فصلی که بعضاً به مزارع و منازل مردم آسیب می‌زند، از چالش‌های خراسان‌شمالی است که باید با اقدامی مناسب این سیلاب‌ها به وسیله آبخوان مجدداً به زمین تزریق شود هم‌چنین موجب جلوگیری از خشک شدن قنات‌های کم‌آب و یا در آستانه کم‌آبی استان خواهد شد.

وی تصریح کرد: افزایش منابع آبی یکی از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از مهاجرت مردم از روستاها به شهرها و در نتیجه حفظ جوامع محلی است.

استاندار خراسان‌شمالی گفت: این استان می‌تواند پایلوت مناسبی برای انجام فعالیت‌های فائو در حوضه آبخیزداری برای معرفی به دیگر استان‌ها به‌عنوان نمونه‌ای موفق باشد.

خباز افزود: گسترش فعالیت در حوضه آبخیزداری در دیگر استان‌ها از اهداف فائو است بنابراین پیشنهاد بنده به نمایندگان این سازمان به کار بردن تلاش‌ها و ظرفیت‌های خود در خراسان‌شمالی برای معرفی استانی نمونه و موفق با هدف جلب همکاری بیشتر جوامع محلی است.

وی گفت: خراسان‌شمالی به‌علت برخورداری از شمار روستاهای فراوان در نتیجه جوامع محلی بسیار زیادی دارد که از نقاط قوت و انحصاری این استان است و یادآور می‌شوم افزون بر ۴۵ درصد جمعیت خراسان‌شمالی را روستاییان تشکیل می‌دهند.

خباز ادامه داد: سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) می‌تواند از وجود مدیران مجرب و با تجربه استان، شوراها و دهیاران برای پیشبرد اهداف خود بهره‌مند شود، چون وجود همدلی و انسجام در بدنه مدیریت استان و مشارکت حداکثری جوامع محلی میزان ریسک را در استان پائین می‌آورد.

وی افزود: با فراهم‌سازی شرایط مورد نیاز همچنین می‌توانیم اعتبارات دولتی لازم را در بودجه ۹۸ برای این حوزه پیش‌بینی کنیم و یادآور می‌شوم بر اساس بودجه سال ۹۷ ما در خراسان‌شمالی برای توانمندسازی جوامع محلی ۴۷۰ میلیون تومان پیش‌بینی کرده‌ایم که این رقم با افزایش سالانه در سال ۱۴۰۰ به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

نمایندگان سازمان فائو نیز با ابراز خرسندی از فعالیت‌های بین دستگاهی انجام شده سال‌های اخیر در خراسان‌شمالی برای مدیریت جامع حوضه آبخیز این استان، اتخاذ راهکارهایی برای کاهش مخاطرات و مدیریت ریسک، بسط فعالیت‌های جاری به دیگر استان‌های کشور، هم‌چنین گسترش برنامه‌های توانمندسازی جوامع محلی را خواستار شدند.

بر اساس این گزارش، مدیریت جامع حوضه آبخیز شامل مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی است که بر مبنای ویژگی‌های طبیعی حوزه، تهیه و در قالب برنامه زمانبندی و موقعیت مکانی مشخص به اجرا در می‌آید و هدف از انجام آن پایداری و ارتقاء اکوسیستم‌های طبیعی در حوضه آبخیز، هم‌افزایی و همگرایی درون سازمانی و مجموعه سازمان‌ها مؤثر و تأثیرگذار در برنامه‌ریزی جامع حوضه آبخیز و جلب مؤثر مشارکت مردم در تحقق اهداف و ... است.   

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام استاندار منطقه خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۷۴۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد

ایسنا/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ساخت سد کهیر از وارد شدن خسارت و زیر آب رفتن کنارک، کهیر و ۳۰ روستای اطراف آن جلوگیری کرد.

محمد کرمی امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در بازدید از سد کهیر و مناطق سیل‌زده جنوب استان، بیان کرد: ساخت سدهای پیشین، زیردان، شیکلک، خیرآباد، ماشکیل اولیا و کهیر در جنوب سیستان و بلوچستان نقش اساسی در کنترل سیلاب‌ها داشتند.

وی تاکید کرد: سیل‌بندها، بندسارها و هوتک‌هایی که در این مدت ایجاد شد، کمک زیادی در مهار کنترل سیلاب‌ها در جنوب این استان کردند.

او با اشاره به نقش اساسی سدها در کنترل سیلاب‌ها، اظهار کرد: حجم بارندگی بی‌سابقه و بیش از ۲۷۰ میلی‌متر در زمانی کوتاه بود که  البته کمترین مشکلات و خسارت‌ها را در جنوب سیستان و بلوچستان دیدیم.

کرمی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی و جلساتی که با وزیر نیرو داشتیم، بخشی از ظرفیت این سدها تخلیه شده بود و آمادگی لازم را برای کنترل سیلاب داشتیم.

وی با اشاره به ظرفیت ۱۷۵ میلیون مترمکعبی سد پیشین و ۲۱۷ میلیون مترمکعبی سد زیردان، گفت: براساس پیش‌بینی انجام‌شده بخش عمده این سدها تخلیه و در کنار سیل‌بندها و بندسارها آمادگی کنترل سیلاب ایجاد شده بود.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به آبگیری سد کهیر در سال گذشته، ادامه داد: این سد کمترین حجم آب حدود ۵۰ میلیون مترمکعب را دارد و با توجه به ظرفیت ۳۸۰ میلیون مترمکعبی این سد و با شروع و شدت بارندگی و حجم ورودی آب که بیش از ۹۳۰۰ مترمکعب بود کنترل  شد، اما به سرعت ظرفیت سد تکمیل و سرریز شد.

وی افزود: با توجه به حجم سنگین آب بخش‌های کشاورزی، سیل‌بندها و بندسارها دچار مشکل و خسارت‌های سنگینی شدند و اگر سد کهیر نبود این خسارت‌ها چند برابر پیش‌بینی می‌شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حقابۀ لرستان فدای بازی سیاسی شد/ کشاورزان مهاجرت کرده‌اند
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • میانگین بارش در خراسان شمالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است
  • طرح ملی جهاد آبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی
  • طرح ملی جهادآبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی
  • وقوع سیل در افغانستان ۱۰ کشته برجای گذاشت
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • روستای "سویرو" بانه شهری برای لک‌لک‌ها
  • ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد
  • حق‌آبۀ لرستان فدای بازی‌ سیاسی شد/ کشاورزان ‌مهاجرت کرده‌اند