Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ افتتاحیه بیست‌وهفتمین دوره مسابقه تلویزیونی و تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده برنامه «درس‌هایی از قرآن» با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش و معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌ها و نهادهای قرآنی کشور صبح امروز، ۱۶مهرماه در تالار شیخ صدوق(ره) آستان مقدس حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جلسه با قرائت قرآن قاری دانش‌آموز فرید یزدانی و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در ادامه حجت‌الااسلام‌ والمسلمین موحدی‌نژاد، مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی گزارشی از عملکرد مؤسسه بیان کرد و گفت: خداوند در قرآن بارها فرموده است: دین اسلام همه جهان را فرامی‌گیرد، این وعده خداوند است و خلافی در آن نیست. ما برای تحقق این وعده باید آمادگی داشته باشیم؛ زیراکه مسئول هستیم تا زمینه تحقق این وعده الهی را فراهم کنیم.

وی با اشاره به حدیث نبوی ادامه داد: شرط تحقق این وعده دو چیز است که پیامبر(ص) در حدیث «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي» دو وظیفه در ترویج فرهنگ قرآن و سیره عصمت و طهارت(ع) را برعهده ما گذاشته است. اولین وظیفه، توجه به قوانین الهی و رعایت آن در جامعه اسلامی است و دوم توجه، شناخت و حمایت از مقام معظم رهبری است. اگر قرآن و امام باشند، اما مردم در صحنه نباشند، امام زمان(عج) همانند حضرت علی(ع) مظلوم واقع می‌شوند.

موحدی‌نژاد بیان کرد: قرآن، مسیر را برای تحقق این آرمان مشخص کرده است که چگونه در برابر دشمنان اسلام قرآن را حمایت و ترویج کنیم. جامعه اسلامی از هر جهت باید آماده باشد. البته آمادگی برای امت اسلام فقط در بعد نظامی نیست، بلکه با توجه به تفسیر آیات منظور از آمادگی، آمادگی در تمام مسائل مانند فرهنگی، اقتصادی، علمی و نظامی است.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در حدیثی فرمودند: مثل حسین با مثل یزید بیعت نمی‌کند. یعنی در هر زمانی امام حسین(ع) و یزید وجود دارد که حسینیان زمان با یزدیان بیعت نمی‌کنند و این خط تا جایی ادامه پیدا می‌کند که دین ما جهانی شود و زمینه برای ظهور حضرت مهدی(عج) مهیا ‌شود.

موحدی‌نژاد در ادامه سخنانش آماری از شرکت‌کنندگان ششمین دوره داد و گفت: از کل ۴۰ هزار مدارس مقاطع متوسطه سراسر کشور حدود ۷۱ درصد از کل دانش‌آموزان کشور که بالغ بر پنج‌میلیون و دویست‌هزار نفر هستند، حدود ۲میلیون و پانصد هزار دانش‌آموز و از میان دوهزار و ۲۸۰ مدرسه شهر تهران، ۳۵۹ مدرسه یعنی ۵۹ درصد تحت پوشش این طرح هستند.

وی ادامه داد: از حدود ۴۹۶ هزار دانش‌آموز تهران و شهرستان‌های اطراف، حدود ۲۰۰ هزار دانش‌آموز و از 1615 مدرسه شهرستان‌های استان تهران 70 درصد در این طرح فعالیت می‌کنند که امیدواریم با کمک کارشناسان آموزش‌ و پرورش و وزارتخانه این برنامه‌ها بهتر برگزار شود.

موحدی‌نژاد گفت: این جلسه به مناسبت پایان بیست‌وششمین دوره و افتتاحیه بیست‌وهفتمین دوره مسابقات تلویزیونی است که از پنجشنبه ۱۹ مهرماه با پخش تلویزیونی این جلسه آغاز می‌شود.

موسس موسسه ترویج فرهنگ قرآنی تصریح کرد: تاکنون در مقطع ابتدایی مسابقه نداشتیم، اما برخی از مدارس که مدیرانشان فکر می‌کنند این مسابقات می‌تواند بر روی دانش‌آموزان اثرگذار باشد این مسابقات را در مدارس اجرا می‌کنند. البته کارشناسان آموزش و پرورش در جلسات مختلف اظهار کردند تا مقطع ابتدایی نیز این مسابقات برگزار شود، لذا امسال اعلام کردیم تا این طرح به‌صورت آزمایشی در برخی از مدارس ابتدایی اجرا شود که اگر اثرگذار بود و بازخورد داشت در بیست‌وهشتمین دوره این طرح در مقطع پنجم و ششم ابتدایی نیز در مدارس کشورعملیاتی شود.

در ادامه این همایش محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: خداوند را شاکریم تا در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب، گرد هم آمده‌ایم تا بهترین و ارزشمندترین برنامه‌های قرآنی در حوزه آموزش و پرورش را پاس بداریم و از فعالان این فعالیت ارزشمند تجلیل کنیم، امیدواریم که این جلسه، آغازی سبز برای یک حرکت مداوم باشد.

مسیب‌زاده گفت: وسایل کار استاد قرائتی چندین سال است که همین تخته سیاه، چند گچ و این قرآن عظیم است. اما سال‌های سال است که این فعالیت خودجوش با عشق وعلاقه به‌واسطه فردی که خود را وقف قرآن کرده، به‌خاطر لطف خداوند و شما در حال برگزاری است. این لطفی است که شامل دانش‌‌آموزان تهرانی شده که توسط خود استاد تجلیل می‌شوند، اما ما آمادگی داریم که در سطح کشوری نیز این موقعیت را فراهم کنیم تا همه دانش‌آموزان هدایا و جوایزشان را از دست خود استاد قرائتی بگیرند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در وزارت آموزش و پرورش در حوزه دینی و ارزشی، سه اصل جدی وجود دارد. اول اینکه همه محوریت فعالیت‌های ما مدرسه است که همه برنامه‌ها باید در مدرسه شکل بگیرد که اگر در مدرسه نباشد، همه فعالیت‌ها ابتر است، فراگیری در عین اثربخشی، دومین اصل است که امسال بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز در مدارس هستند، لذا طرحی فراگیر برای این ۱۴ میلیون را لازم داریم و کارهای مقطعی اثرگذار نیستند. اصل توسعه، مشارکت است که وزیر بارها در مجلس به این نکته اشاره کرده است. آموزش و پرورش به‌تنهایی نه می‌خواهد و نه می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای دانش‌آموزان باشد و ما نیازمند کمک و مساعدت بخش‌های دیگر نیز هستیم ما یک دولت، یک رهبر و یک ایران داریم که همه با هم باید برای آنها تلاش کنیم.

مسیب‌زاده گفت: برنامه درس‌هایی از قرآن که بیش از سی‌سال سابقه دارد هر سه این اصل را با هم دارد؛ چراکه هم در مدارس، فراگیر است و امسال نیز قرار است در سطح ابتدایی اجرا شود و همه این فعالیت‌ها توسط موسسه‌ای کاملاً خصوصی و مشارکتی اداره می‌شود که جمعی با علاقه و به عشق قرآن و شخص استاد قرائتی جمع شده‌اند و این موسسه را راه‌اندازی کردند.

وی بیان کرد: امسال نهضت حفظ جزء سی به عنوان مدخل معارف الهی بعد از تأکید مقام معظم رهبری مدنظر قرار گرفته شده است که از استاد می‌‌خواهیم بحث‌های امسالش پیرامون حفظ و مفاهیم جزء سی باشد تا دانش‌آموزان را با راهنمای‌هایشان به قرآن علاقه‌مند کنند. تا هر کدام از ما خصوصاً دانش‌آموزان، سفیرانی برای این برنامه باشیم و فعالیت‌های قرآنی و درس‌هایی از قرآن را نشر دهیم.

یادآور می‌شود، تجلیل از دانش‌آموزان برتر بیست‌وششمین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن و عکس یادگاری با استاد قرائتی از دیگر برنامه‌های این همایش بود که این همایش ضبط و به‌زودی از شبکه اول سیما پخش می‌شود.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی گروه فعالیت های قرآنی حرم عبدالعظیم استاد قرائتی ایکنا قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۷۴۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ میلیون دانش آموز حافظ قرآن هستند

فرهادی، سخنگوی آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر ۲ میلیون دانش آموز حافظ کل قرآن هستند.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش هم گفت: طرح ملی اتقان که مخفف «ارتقای توانمندی‌های قرآنی آموزگاران، مدیران و معاونان مدارس دوره ابتدایی» است از مصوبات کمیسیون آموزش قرآن کریم است.
وی افزود: این طرح در پنج استان ایلام، قم، خراسان شمالی،  بوشهر ‌و شهرستان‌های استان تهران برگزار شد.

گفته شده تعداد شرکت کنندگان طرح اتقان در استان ایلام هزار و ۶۹۱ نفر، خراسان شمالی هزار و ۴۵۸ نفر، قم سه هزار و ۱۸۱ نفر، تهران هفت هزار و ۴۳ نفر، بوشهر چهار هزار و ۹۷۳ نفر بوده و در مجموع ۱۸ هزار و ۳۴۶  در این طرح شرکت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • ورود بیش از ۳۸۰۰ معلم به مدارس ابتدایی در استان
  • روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود
  • سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی اثرگذار است
  • ۲ میلیون دانش آموز حافظ قرآن هستند
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • مدارس ابتدایی کیش غیرحضوری است
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • مدارس ابتدایی کیش امروز غیرحضوری است
  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه