Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب، محمد عارف به خبرنگار مهر گفت: «حبیب: انسان‌شناسی دفاع مقدس» کتابی درباره شهید حبیب‌الله جواهری است که اصالتا اهل خمینِ استان مرکزی بود. او چوپان بود و هیچگاه در دوران تحصیلش موفقیتی کسب نکرد و در نمرات خوبی در دوران تحصیل نمی‌گرفت. یک انسان کاملا معمولی بود و بعدها در شرکت نفت اهواز مشغول به کار شد و از طریق همین نهاد نیز به جبهه رفت و پس از مدتی شهید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: مطالعاتی که روی این انسان داشتم نشان داد که اگر او شهید هم نمی‌شد، شهید زنده بود. نامه‌هایش از جبهه به خانواده، دوستان و همشهریانش، نامه‌هایی آکادمیک و علمی است. بسیار انسانی معمولی و در عین حال فرهیخته بود. من در این کتاب به تحلیل شخصیت او بر اساس نظریات برانیسلاو مالینوفسکی، از مشهورترین انسان‌شناسان قرن بیستم، پرداختم. همچنین در این کتاب به اثبات این نکته پرداختم که دفاع مقدس با جنگ تفاوت دارد.

عارف ادامه داد: من برای تالیف این کتاب با ۲۰ نفر از نزدیکان این شهید گفت‌وگو کرده و درباره کنش‌های معمول روزانه او پرسیدم. به عنوان مثال یکی از سوالاتم این بود که معمولا لباس‌هایش را از چه رنگ‌هایی انتخاب می‌کرد؟ بعد نظریات مالینوفسکی را روی این داده‌ها پیاده کرده و جواب گرفتم. نتایجم از تحلیل شخصیت او را وقتی خانواده‌اش خواندند، تصدیق و تایید کردند. از دیگر داده‌های من برای تحلیل شخصیت او آنالیز وصیتنامه و نامه‌هایش به دیگران بودند. به طور کل در تحقیقم اسناد زیادی از این شهید برجسته و در عین حال معمولی به دست آمد. او به یک شناخت‌شناسی خاصی رسید که بر مبنای آن توانست خوب زندگی کند. زندگی متفاوت و نگاهی عالی به جهان داشت.

این انسان‌شناس و مدرس دانشگاه همچنین به برخی از نامه‌های شهید حبیب‌الله جواهری اشاره کرد و گفت: در شبی حبیب نامه‌ای به خدا نوشته و درخواست می‌کند که خدا شهادت را نصیبش کند. در این نامه از نکات منفی شخصیتش و بدبختی خود می‌گوید. در همان شب نامه‌ای نیز به برادرش نوشته و در آن از فروش موتور شخصیش توسط برادر به قیمت ۱۳ هزار تومان اظهار خوشحالی می‌کند و به برادر تاکید می‌کند که با این پول برای خرید یک موتور هوندا ثبت‌نام کند. این تناقض دارد، اما وقتی آن را با کلام خدا مقایسه کنیم، تناقضش حل می‌شود. خدا در قرآن می‌گوید که جوری زندگی کنید که هر آن ممکن است مرگ به سراغ شما بیاید و همچنین زندگی شما به‌گونه‌ای باشد که انگار ۱۰۰ سال دیگر هم زنده هستید.

عارف در پایان گفت: کتاب سه بخش دارد. بخش اول «درآمدی بر انسان‌شناسی دفاع مقدس» نام دارد. در بخش دوم ۲۰ خاطره از شهید حبیب‌الله جواهری درج شده و در بخش سوم تحلیل من از شخصیت این شهید ارائه شده است. با توجه به اینکه با رویکردم توانستم به شناخت و تحلیل درستی از این شخصیت برسم، می‌توان این ضرورت را مطرح کرد که ما در تحلیل دفاع مقدس می‌توانیم از رویکردهای انسان‌شناسانه غربی‌ها بهره ببریم.

«حبیب: انسان‌شناسی دفاع مقدس» نوشته دکتر محمد عارف با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۲۰۰ صفحه و بهای ۲۵ هزار تومان از سوی نشر طهوری روانه کتابفروشی‌ها شده است.

محمد عارف، نویسنده این کتاب دکترای تخصصی انسان‌شناسی هنر از کشور ارمنستان دارد و هم‌اکنون در دانشکده صدا و سیما، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و دانشگاه اراک تدریس می‌کند. او همچنین ریاست انجمن مردم‌شناسی ایران را در سابقه فرهنگی خود دارد. 

عارف در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ موفق به دریافت تندیس بلورین پژوهشگر برتر رشته هنر و معماری از دانشگاه آزاد اسلامی و در سال ۱۳۹۱ نیز به عنوان پژوهشگر برتر هنر و معماری در سراسر دانشگاه‌های ایران شناخته شده است. 

از دیگر تالیفات منتشر شده عارف می‌توان به «کمیجان سرزمین شگفت انگیز مادها و تات‌ها: انسان‌شناسی نمایش»، «درخت گیان»، «باران و بوران»، «شب واقعه»، «پشت درهای خاکی»، «شور شیرین»، «شب بوهای هویزه» و «جریره» اشاره کرد

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۷۸۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افخمی: بعید نبود شهید آوینی سراغ تولید سینمای داستانی برود/ ویژگی‌های دفاع مقدس موجب شد «سید مرتضی» فرم مستند را انتخاب کند+فیلم

برنده سیمرغ بلورین فجر ۴۲ : آوینی در فرم مستند خیلی مسلط شده بود و شیوه‌ای که به کار می‌گرفت، بسیار کارآمد بود. اما هیچ بعید نبود که بعد از جنگ، سراغ سینمای داستانی برود

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- علی حامدین، در حاشیه مراسم یادبود سی و یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی در تالار وحدت، بهروز افخمی نویسنده و کارگردان پیرامون سبک مستندسازی شهید آوینی اظهار داشت: شیوه‌ای که او پیدا کرده بود، همین روش ترکیب گفتار متن شاعرانه و داستان‌گو با تصویر مستند بود.

وی در پاسخ به سوال دانشجو در مورد علت استفاده شهید آوینی از فرم مستند خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که سید مرتضی بهترین و بیشترین مستندهای خود را ساخت، جنگ ایران و عراق برقرار بود؛ جنگی که دیگر تکرار شدنی هم نبود و این نیاز وجود داشت که در همان زمان ثبت اتفاق بیفتد. در نتیجه آن جنبه از دست رفتنی‌ای که جنگ داشت، باعث می‌شد که بروی، فیلمبرداری کنی و مستند بسازی.

افخمی ادامه داد: به همین دلیل است که من با اطمینان نمی‌توان بگویم که اگر جنگ تمام می‌شد، آوینی همچنان به ساخت مستند ادامه می‌داد. البته او در فرم مستند خیلی مسلط شده بود و شیوه‌ای که به کار می‌گرفت، بسیار کارآمد بود. اما هیچ بعید نبود که بعد از جنگ، سراغ سینمای داستانی برود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تست شخصیت شناسی شانس: یک خورشید را انتخاب کنید و ببینید چقدر خوش شانس هستید
  • تست شخصیت شناسی: با انتخاب یک سگ ببینید که چه زخم عاطفی مانع شادی شما می‌شود
  • تدوین دانشنامه دفاع مقدس در دانشگاه آزاد استان فارس
  • شهید آوینی با زبان هنر به نسل‌ آتی جامعه معرفی شود
  • حمایت از تولید آثار فاخر انقلاب اسلامی در مرکزی
  • پیکر رزمنده دوران دفاع مقدس فردا تشییع و خاکسپاری می‌شود
  • تشییع پیکر پدر ۳ شهید دفاع مقدس در حرم مطهر رضوی
  • افخمی: بعید نبود شهید آوینی سراغ تولید سینمای داستانی برود/ ویژگی‌های دفاع مقدس موجب شد «سید مرتضی» فرم مستند را انتخاب کند+فیلم
  • خاطرات رزمندگان دفاع مقدس از شهید چراغی + فیلم
  • (عکس) تصویری از حضور فرزند رهبر انقلاب در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله شیخ حبیب الله احمدی