Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@00:58:38 GMT

خانم هاي باردار مراقب سرخجه باشند

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۷۸۹۴۹

خانم هاي باردار مراقب سرخجه باشند

خبرگزاري آريا -

به دنبال انتقال ويروس سرخجه از بيمار به خانم باردار، ويروس مي تواند از جفت عبور کرده و به جنين منتقل شود. در اين صورت سرخجه مادرزادي پديد مي آيد. سرخجه به دليل ايجاد ناهنجاري هاي جنيني از بيماري هاي بسيار مهم محسوب مي شود. 90 درصد نوزادان مادراني که در سه ماهه اول حاملگي به سرخجه مبتلا شده اند، به "سندرم سرخجه جنيني" مبتلا مي گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بايد توجه داشت احتمال اين بيماري در ماه هاي آخر بارداري بسيار ضعيف تر از ماه هاي نخست است. جنين هايي که در ماه هاي اول بارداري مبتلا مي شوند، بيش از همه در معرض خطر مرگ داخل رحمي، سقط جنين خودبخود و ناهنجاري هاي اندام هاي مهم بدن قرار مي گيرند. اين ناهنجاري ها شامل ناشنوايي ، آب مرواريد ، کوچکي چشم ها، آب سياه جنيني، کوچکي جمجمه، عقب ماندگي ذهني، ارتباط بين سرخرگ ششي و آئورت، نقص ديواره بين بطني يا بين دهليزي در قلب، ضايعات پوستي، بزرگي هم زمان کبد و طحال ، يرقان و نقايص استخواني مي باشد.
تازه عروس ها گوش کنند
در صورتي که زن بارداري با بيمار مبتلا به سرخجه تماس داشته باشد، اگر پيش از آن واکسينه شده يا مبتلا گرديده باشد، به اقدام خاصي نياز ندارد. در صورتي که بعد از تماس، معلوم شود که پادتن سرخجه در سرم زن باردار موجود نيست، بايد او را به مدت يک ماه از نظر بروز تب، بثورات جلدي و لنفادنوپاتي(بيماري هاي غدد لنفاوي)، تحت نظر قرار داده و در صورت بروز اين علائم به بررسي ترشحات بيني(از نظر وجود پادتن ضد سرخجه) پرداخت و در صورت بروز علائم منطبق بر سرخجه، بررسي پادتن بايد به فاصله دو هفته بعد از ظهور علائم صورت گيرد.
در صورتي که بعد از تماس زن باردار با بيمار مبتلا به سرخجه مشخص شود که پادتن سرخجه در بدن او موجود نبوده و طي چهار هفته بعد نيز علائم سرخجه در او ظاهر نشود، لازم است 8 – 6 هفته بعد از تماس، دوباره آنتي بادي سرخجه در سرم بررسي و در صورت مثبت بودن جواب، احتمال آلودگي جنين بايد در نظر گرفته شود. در اين گونه موارد، در کشورهايي که قوانين آنها اجازه مي دهد ،سقط جنين مانعي ندارد.
ده فرمان سرخ
1- از تماس کودک خود با کودک يا فرد بالغي که دانه هاي قرمز رنگ پوستي دارد، جلوگيري کنيد، زيرا ممکن است سرخجه داشته باشد.
2- در صورت مشاهده دانه هاي قرمز رنگ روي پوست کودک، مانع رفتن او به مدرسه شويد.
3- در صورت مبتلا شدن کودک به سرخجه، از تماس او با خانم هاي باردار جلوگيري کنيد.
4- اگر کودک شما گرفتار سرخجه است، تنها با کودکاني مي تواند ارتباط داشته باشد که عليه سرخجه واکسينه شده يا پيش از اين دچار بيماري شده باشند.
5- واکسن سرخجه براي همه خوب است، به جز براي افراد زير:
کساني که سرطان دارند؛ در حال حاضر کورتن مصرف مي کنند؛ شيمي درماني مي شوند؛ تحت اشعه درماني هستند؛ بيماري حاد تب داري دارند يا سيستم ايمني شان به هر دليلي ضعيف است.
6- در صورتي که نمي دانيد قبلاً سرخجه گرفته ايد يا نه، و يا واکسن آن را زده ايد يا نه، مي توانيد به راحتي با يک آزمايش به اين نکته پي ببريد.
7- در طول بيماري از مصرف هر نوع داروي اضافي بدون مشورت با پزشک خودداري کنيد.
8- در اين بيماري رژيم غذايي خاصي نياز نيست.
9- اگر به سرخجه مبتلا شديد و علائمي همچون قرمزي چشم ، تب بالا، سرفه هاي شديد، سردرد ، خواب آلودگي زياد يا بروز خونريزي غير معمول يک هفته پس از بيماري(به صورت خونريزي لثه، بيني، رحم يا لکه هاي خوني پراکنده در سراسر پوست) را داشتيد، سريعا به پزشک مراجعه کنيد، زيرا اين ها علائم خطرناکي هستند و پزشک بايد حتماً از آن ها با خبر شود.
10- نکته آخر اين که خود درماني نکنيد. دانه هاي قرمز روي پوست علل فراواني دارد که تشخيص علت آن فقط به عهده پزشک است.منبع: دنياي سلامت


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۷۸۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ذبیحی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: شعار هفته سلامت به‌عنوان سلامت خانواده با مشارکت مردم نامیده شده و اهمیت این شعار این است که مردم در امر سلامت، مشارکت داشته باشند تا سلامت جامعه و یک شهرستان تأمین شود.

وی افزود: سطح سواد سلامت مردم در جامعه باید افزایش یابد و از منابع جدید و معتبر شبکه بهداشت استفاده کنند که اگر این امر مهم محقق شود، در پیشگیری از بیماری مؤثر خواهد بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تصریح کرد: پرونده سلامت الکترونیک مهم است، شهروندان می‌توانند با مراجعه به شبکه بهداشت از خدمات رایگان این عنوان استفاده کنند و به سلامت خود اهمیت دهند.

ذبیحی بیان کرد: ۹ هزار سالمند در شهرستان اردستان وجود دارد و از این حیث به عنوان شهرهای پیر استان محسوب می‌شود، در سال گذشته سالمندان شهرستان بیش از ۳۶۰ هزار قرص کلیسم دریافت کردند.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر در شهرستان اردستان آزمایش قند خون انجام دادند و نزدیک به چهار هزار نفر در این شهرستان مبتلا به بیماری دیابت هستند که ضرورت دارد به این مهم توجه شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار نفر بالای ۱۸ سال از نظر بیماری‌های فشارخون و قندخون بررسی شدند که از این مجموع ۳۰ هزار نفر از شهر اردستان بودند و ۹۱ درصد مردم بالای ۱۸ سال در این زمینه بررسی شدند.

ذبیحی اضافه کرد: در این بررسی‌ها، حدود ۱۸۲ نفر مشکوک به بیماری دیابت و ۹۹۶ نفر نیز مشکوک به بیماری فشارخون شناسایی شدند همچنین بیش از دوهزار نفر بیماری پیش‌دیابت دارند.

وی تصریح کرد: بیش از چهار هزار خانم میانسال در اردستان از نظر سرطان سینه غربالگری شدند و حدود یک‌هزار نفر از این‌ها حداقل یک مشکل در سینه داشتند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان ادامه داد: بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ مورد بازرسی توسط کارشناسان بهداشت محیط شهرستان از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی صورت گرفته که ۲۵۸ مورد اخطاریه دریافت کرده، ۶۱ مورد ارجاع به مراجع قضائی و در ۱۱ مورد نیز پلمب انجام شد.

ذبیحی یادآور شد: سال گذشته بیش از دوهزار کیلوگرم موادغذایی تاریخ گذشته در شهرستان جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه شدت بیماری سالک در شهرستان اردستان نسبت به گذشته کاهش یافته، گفت: عملیات مبارزه با مخزن بیماری سالک در مناطق آلوده انجام می‌شود، شهر زواره و مهاباد همراه با روستاهای اطراف آن‌ها کانون بیشتر بیماری سالک هستند که عملیات مبارزه در این مناطق نیز انجام شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تاکید کرد: گزارشاتی به شبکه بهداشت شهرستان رسیده است که متأسفانه عده‌ای واکسن گریز هستند و خانواده‌ها را به عدم واکسیناسیون فرزندان ترغیب می‌کنند که این بسیار خطرناک بوده و موجب شیوع مجدد بیماری‌هایی می‌شود که صدها سال قبل کنترل شدند.

کد خبر 6089374

دیگر خبرها

  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند