Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ بر چوبی تکیه زده بود و بر افق می نگریست دستان پینه بسته و صورت آفتاب سوخته اش نشان از همت بالایش داشت.

گندمزارش کامل درو شده بود از همین رو لبخند رضایت بر لبانش نشسته و ذکر الهی شکر ؛پی در پی بر زبانش جاری بود.

حالا وقت این بود که به شکرانه  روزی پربرکتشان از حاصل دسترنجش برای خویشاوندان بی بضاعتش و دختر نوعروسش سهمی کنار گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

"خرمن پایی" آیینی که نه تنها در روستای محل زندگی او خان تیمور برگزار می شود بلکه این آیین از کهن ترین آیین های است که در بیشتر مناطق روستایی استان زنجان انجام می شود.

 


حاج سلمان از اهالی روستای خان تیمور زنجان در باره رسم خرمن پایی به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنکاران جوان از زنجان ؛می گوید: هرساله پس از برداشت محصولاتمان به خصوص گندم سهم فرزندانی که تازه راهی خانه بخت شده اند را کنار می گذاریم و آنرا به عنوان خرمن پایی با ذکر سلام و صلوات به خانه های آنها می فرستیم.

حاج سلمان می گوید :مادر خانه با آرد گندم های برداشت شده اقدام به تهیه نان محلی  می کند و آنرا در کنار دیگر محصولات برداشت شده جای داده و راهی منزل دختر نوعروسش می کند.

 
آیین خرمن پایی تنها نمونه ای کوچک از اهمییت دادن ایرانیان به صله رحم است

رفاهی استاد دانشگاه در مورد این آیین به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان می گوید: این آیین نمادی از قدردانی و شکرگزاری به درگاه خداوند و توجه به مسئله خمس و صله رحم است.

 


وی ادامه داد: این آیین در بیشتر روستاهای زنجان برگزار می شود که در آن افراد علاوه بر اینکه از محصولاتی که خداوند روزی آن ها کرده به نوعروسانشان هدیه می دهند بلکه خویشاوندان خود را که از نظر مالی دچار مشکل هستند در این روزی سهیم می کنند.

 


این استاد دانشگاه می گوید: این آیین توسط خانم ها در مناطق مختلف روستایی با رسم و رسوم و تشریفات خاص آن منطقه و با ذکر دعا و نیایش انجام می شود.

 

امسال زمین های گندمکاران زنجانی طلایی تر از سال های قبل بود

  این موضوع نوید از سالی خوب و پر برکت برای گندمکاران استان داشت حالا به پاس این همه خیر و برکت آیین شکرگزاری  در بیشتر روستاهای استان برگزار شد.

 


اینجا همه شاکرند شاکر از این همه نعمت که خداوند به پاس تلاششان بر آنها عنایت کرده است.


رکورد خرید گندم در استان شکسته شد

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان سطح گندم آبی و دیم طی سال زراعی 97 -96 در استان را به ترتیب 18 هزار هکتار و 276 هزار هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: امسال تاکنون با تولید 500 هزار تن گندم و خرید 450 هزار تن، رکورد تولید گندم در تاریخ کشاورزی استان شکسته شد.

 

کرامتی افزود: شهرستان خدابنده با خرید 220 هزار تن بیش ترین سهم تولید و خرید گندم در استان را دارد.

وی ادامه می دهد: آخرین رکورد تولید گندم در استان زنجان با تولید 420 هزار تن و خرید 373 هزار تن مربوط به سال 89 بوده است.

 


این مقام مسئول شکسته شدن رکورد تولیدگندم در استان را علاوه بر بارش ها، مرهون سیاست‌گذاری ها و برنامه ریزی های انجام گرفته در بخش کشاورزی و تلاش کشاورزان دانست .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: سال زراعی97 -96 بیش از 50 هزار تن انواع کود برای محصول گندم اختصاص داده شد.

خرید 454هزارو 300 تن گندم از گندمکاران زنجانی

فنی و سرپرست کمیته خرید گندم و دانه های روغنی شرکت غله و خدمات بازرگانی زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با اشاره به تداوم خرید گندم به خصوص در مناطق سردسیر استان تا 20 مهر گفت:تا کنون 454هزارو 300 تن گندم از کشاورزان زنجانی خریداری شده است که این میزان خرید گندم در استان بی نظیر است.

 

وی ادامه داد:ارزش ریالی این میزان گندم خریداری شده 601 میلیارد تومان است که تا امروز 422 میلیارد تومان آن معادل 70 درصد آن به حساب کشاورزان واریز شده است.

رحمنی با بیان اینکه در سال گذشته کل گندم خریداری شده از کشاورزان؛ حدود 195 هزار تن بود؛ افزود: امسال به جهت بارش های خوب در استان و همت گندم کاران زنجانی رکود خرید گندم در استان شکسته شد.

رحمنی با بیان اینکه امسال کیفیت گندم های خریداری شده نسبت به سال گذشته از کیفیت خوبی برخوردار است ادامه داد:با توجه به میزان گندم خریداری شده گندمکاران استان زنجان جزو 10 استان تولید کننده برتر کشور شدند.

صادرات 51 هزار تن گندم از زنجان به سایر استان های کشور

وی با بیان اینکه مصرف سالانه گندم استان 150 هزار تن است افزود: مازاد گندم استان به سایر استان های دیگر صادر می شود.

مدیر فنی و سرپرست کمیته خرید گندم و دانه های روغنی شرکت غله و خدمات بازرگانی زنجان ادامه داد:تا کنون 51 هزار تن گندم به استان های سیستان و بلوچستان ،یزد و خراسان رضوی ،گیلان ،قزوین ،البرز و تهران صادر شده است.

 


سیلوی زرین پیمان خدابنده آمار بیشترین خرید گندم در کشور را از آن خود کرد

مدیر فنی و سرپرست کمیته خرید گندم و دانه های روغنی شرکت غله و خدمات بازرگانی زنجان ادامه داد : امسال 38 مرکز برای خرید گندم در شهرستان های مختلف استان اختصاص یافته بود که با اتمام خرید گندم در بیشتر مناطق در حال حاضر دو مرکز سیلوی غدیر و ولایت سلطانیه تا 15 مهر همچنان اقدام به خرید گندم می کنند.

 


وی گفت: سیلوی زرین پیمان خدابنده با خرید 97 هزار تن گندم بزرگترین مرکز خرید گندم در سطح کشور است.

رحمنی  خاطر نشان کرد : سیلوهای زنجان ظرفیت 550 هزارتن فضای ذخیره سازی گندم را دارند.

زهرا نصیری

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزان محصول کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۷۹۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی بیش از ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدکاظم موسوی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ مرکز خرید گندم در شبکه تعاون روستایی استان پیش‌بینی شده است تصریح کرد: شبکه تعاون روستایی شهرستان لامرد با خرید تضمینی بیش از سه هزار و ۷۵۰ تن گندم بیشترین میزان تضمینی را در میان شهرستان‌ها داشته است.

مدیر تعاون روستایی استان فارس با بیان اینکه قیمت مصوب خرید تضمینی گندم در کشور ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است اعلام کرد: سال گذشته نرخ خرید تضمینی ۱۵ هزار تومان بود.

موسوی بیان کرد: سال گذشته ۶۱۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان با نرخ تضمینی ۱۵ هزار تومان خریداری شد که حدود ۶۵ درصد این میزان خرید توسط شبکه تعاون روستایی و تولید استان و به صورت مویرگی از کشاورزان در دورترین نقاط استان خریداری شده است.

وی در پایان گفت: شبکه تعاون روستایی فارس تا امروز ۲۱ هزار تن گندم تضمینی از کشاورزان استان فارس خرید کرده است.

کد خبر 6081893

دیگر خبرها

  • روز ملی گندم و نان
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم
  • پیش بینی ذخیره سازی بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم در لرستان
  • خرید تضمینی ۲۱ هزار تن گندم در فارس
  • ظرفیت سازی برای خرید بیش یک میلون تُن گندم در آذربایجان غربی
  • خرید تضمینی بیش از ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • پیش بینی ذخیره ۶۰۰ هزار تن گندم در لرستان
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • پیش بینی برداشت ۷۵ هزار تن گندم در بهبهان
  • آیین گرامیداشت روز ملی گندم و نان در آذربایجان غربی برگزار می شود