Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-04@06:28:59 GMT

خانم‌ها دیرتر از آقایان پیر می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۷۹۲۵۴

خانم‌ها دیرتر از آقایان پیر می‌شوند؟

تلومرها، کلاه‌های انتهایی کروموزوم‌ها شاخص کلیدی برای تعیین سن سلول‌های بدن انسان هستند. با گذشت زمان، تکثیر سلول‌های تلومر را از بین می‌برد و به این ترتیب مرگ سلول‌های بدن فرا می‌رسد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند تلومر‌های موجود در DNA بدن بانوان بلند‌تر از بدن مردان است و این سبب کند شدن فرآیند پیری در بدن آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نتیجه‌ها حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برروی داوطلبان زن و مرد است که نشان می‌دهد هورمون زنانه استروژن نقشی کلیدی در جلوگیری از پیر شدن سلول‌های بدن دارد.

مطالعه‌ها نشان می‌دهند، یکی از بهترین شاخص‌ها برای تعیین طول عمر انسان، طول تلومرها، مجموعه اطلاعات ژنتیکی در کروموزوم‌هاست.

استروژن موجود در بدن بانوان سبب جلوگیری از کوتاهی تلومرو افزایش طول عمر انسان می‌شود.

افزون بر این شاخص کلیدی سلامت، تفاوت در سبک زندگی زنان و مردان نیز بر طول عمر آن‌ها اثر می‌گذارد، مردان بیشتر به مصرف مواد دخانی و فست فود می‌پردازند، کم تحرکی و اضافه وزن در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود که در نهایت سبب مستعد شدن آن‌ها به بیماری‌هایی، چون دیابت نوع دو، چربی و فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

البته کارشناسان تخمین می‌زنند تا سال ۲۰۳۲ اختلاف فاصله امید به زندگی بین مردان و زنان به دلیل اصلاح سبک زندگی، کاهش مصرف مواد دخانی، پیشرفت علم پزشکی و آگاهی درباره شیوه‌های خود مراقبتی در جهان کاهش یابد.

در DNA بدن انسان ۲۳ جفت کروموزوم کد گذاری شده است و تلومر‌ها کلاه‌های پایانی این کروموزوم‌ها هستند.

وظیفه تلومر‌ها حفظ و نگهداری اطلاعات ژنتیکی و جلوگیری از آسیب DNA بدن انسان است. به تدریج همزمان با افزایش سن انسان، طول تلومر‌ها کاهش می‌یابد و این باعث پیری و مرگ سلول‌های بدن می‌شود.

افزون بر افزایش سن عامل‌های دیگری، چون استرس، ابتلا به برخی بیماری‌ها، مشکل‌های بهداشتی و سبک نادرست زندگی هم می‌تواند سبب کوتاه شدن پیش از موعد تلومر‌ها و آسیب به آن‌ها شود.

اکنون در کشور‌های مختلف دنیا زنان به طور متوسط ۸۱.۱ سال عمر می‌کنند درحالی که مردان تنها ۷۶.۱ سال عمر می‌کنند.

تاثیر هورمون استروژن در بدن زنان

هورمون استروژن نقشی کلیدی در بدن زنان دارد و سبب ایجاد ظاهر زنانه، پوست لطیف، کم بودن مو‌های زائد درصورت و بدن، صدای زنانه، جلوگیری از طاسی، ایجاد چرخه باروری و قاعدگی دربدن آن‌ها می‌شود.

هرچند که هورمون استروژن مسبب ابتلای بانوان به برخی سرطان‌ها، چون سینه، رحم و تخمدان می‌شود، اما اثر‌های محافظتی در برابر ابتلا به سایر بیماری‌ها دارد.

این هورمون سبب استحکام و جلوگیری از شکستگی استخوان دربدن بانوان می‌شود به همین دلیل عده زیادی از بانوان پس از یائسگی دچار و کاهش شدید ترشح این هورمون دربدنشان دچار پوکی استخوان می‌شوند.

از جمله دیگر اثر‌های این هورمون منحصربه فرد، کمک به سلامت دستگاه قلب و عروق و جلوگیری از گسترش بیماری‌های قلبی در بدن بانوان است.

نتیجه‌های تحقیق درباره اثر‌های هورمون استروژن بر افزایش طول عمر بانوان و جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها در نشست سالانه انجمن روانپزشکی آمریکای شمالی درسن دیگو ارائه شده است.

منبع: رکنا

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پیری هورمون استروژن آمار جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۷۹۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ­دکتر محمدرضا نوروزی در برنامه زنده سلام خبرنگار افزود:­ بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری­ شایع‌ترین بیماری های­ مردان در سنین بالا هست و بسیاری از خانم‌ها در سنین­ ­میانسالی و کهنسالی تجربیاتی از مشکلات ادراری را دارند. وی گفت: بسیاری­ اختلالات باروری و ناباروری به مشکلات اورولوژی مرتبط می‌شود.دکتر نوروزی ادامه داد:­ کشور­ما در چندین حوزه پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته است مانند­ناباروری مردان. وی افزود: در زمینه درمان و تحقیق در رابطه با سلول‌های بنیادی پیشرفت داشته ایم. ­کشت سلول‌های بنیادی­ در زمینه درمان ناباروری­ در مورد آقایان و خانم‌ها پیشرفت‌های خوبی­ حاصل شده است.نوروزی افزود: ما همیشه نگران هستیم با توجه به آلودگی‌های محیطی و صوت و غذای فست فود و غیره، بیماری‌های بدخیم و سرطان‌ها افزایش یابد. ­وی گفت: برخی از­­بیماری‌های کلیوی جزء شایع‌ترین سرطان‌ها هستند. مانند­ سرطان پروستات مردان و سرطان‌های مثانه. وی اظهار کرد: در کشور­ ما درمان‌ها به سمت درمان‌های کمتر تهاجمی پیش می‌رود، ­ درمان‌هایی که فرد نیاز به اعمال جراحی باز نداشته باشد مانند­ استفاده از لیزر و­  مهندسی بافت.وی در پایان گفت:­ جامعه اورولوژی یک جامعه پویا، فعال و همدل هستش و یکی از بخش‌های خیلی خوب ما بخش اورولوژی و جراحی برای متخصصین خانم هستند که ما در دنیا بیشترین تعداد اورولوژیست خانم را نسبت به جمعیت در کشورمان داریم.بیست و هفتمین همایش اورولوژی ایران از ۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • جلوگیری از اجرای نوازنده خانم در مراسم بزرگداشت مرتضی مطهری (فیلم)
  • با معرفی تیم‌های قهرمان؛ مسابقات بین‌المللی تنیس ساحلی به پایان رسید
  • معرفى قهرمانان تنيس بين المللى ساحلى در كيش
  • اولین آزمون استخدامی سال ۱۴۰۳ برگزار شد
  • برنامه دور برگشت لیگ برتر روئینگ و اسلالوم
  • معرفی چند عطر خاص برای آقایان و خانم ها
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • زمان مسابقات دستجات آزاد اسکیت فری استایل مشخص شد