Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@02:28:17 GMT

جزئیات بدرقه «دبیرسیاقی» به‌سوی جایگاه ابدی

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۸۱۱۷۹

جزئیات بدرقه «دبیرسیاقی» به‌سوی جایگاه ابدی

 

محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اعلام کرد: آیین تشییع و خاک‌سپاری استاد فرزانه دکتر «سیدمحمد دبیرسیاقی» ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه ۱۹ مهرماه ۹۷ از مدرسه تاریخی امید (پژوهشکده دبیر سیاقی) جنب عالی‌قاپوی قزوین به‌سوی آستانه امامزاده حسین (ع) برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: مراسم شام غریبان استاد نیز از ساعت ۱۶ و سی تا ۱۸ همان‌روز و صباح مزار از ساعت ۹ و سی تا ۱۱ صبح جمعه ۲۰ مهرماه در مسجد الغدیر واقع در خیابان شهید بابایی قزوین برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«سیدمحمد دبیرسیاقی» روز گذشته شانزدهم مهرماه در سن 99 سالگی دار فانی را وداع گفت.
«سیدمحمّد دبیرسیاقی» (زاده ۴ اسفند ۱۲۹۸ خورشیدی در قزوین) پژوهشگر، نویسنده، شاعر، مدرس ادبیات فارسی و مصحح متون کهن پارسی و از شاگردان دهخدا بود.
او در سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ در گردآوری لغت‌نامه دهخدا با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت و از نخستین دستیاران دهخدا بود؛ مدت ۹ سال با علامه علی‌اکبر دهخدا در تنظیم مطالب حروف «ظ»، «ض»، «ل» و «پ» و ۱۱ سال با دکتر محمد معین در «لغت‌نامه دهخدا» و در انجمن ایران‌شناسی همکاری داشت.
پس از پایان تألیف لغت‌نامه دهخدا، بنا به وصیت علامه دهخدا در کنار دکتر معین و دکتر سیدجعفر شهیدی به بررسی و تألیف لغت‌نامه پرداخت. دهخدا از او به‌عنوان یک جوان کوشا درزمینهٔ تنظیم لغت‌نامه یادکرده است.
«دبیرسیاقی» نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده است، که از میان آن‌ها می‌توان به «شاهنامه فردوسی»، «دیوان منوچهری»، «نزهةالقلوب»، «فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه» و «تصحیح لغت فرس اسدی طوسی» اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قزوین قرآن میراث فرهنگی دبیرسیاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۸۱۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از وضعیت جامعه

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 21 مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات آمارهای تکان‌دهنده‌ای از میزان بی‌اعتمادی مردم نسبت به همدیگر و سطح بی‌اعتمادی نسبت به مسئولین بر اساس یک پایش مطرح کرد. روایت معین را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • دادگاه‌های «صلح» تا مهرماه ایجاد شوند/ لزوم کاهش پرونده‌های معوق
  • بدرقه خاطرات قهرمانی را فراموش کرد (عکس)
  • بی‌بی‌سی از جنازه نیکا شاکرمی چه می‌خواهد؟
  • امضای تفاهم نامه توسعه رسته کفش دانسفهان
  • دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری ۶۴۸ دانشجو پذیرش خواهد کرد
  • نقش اصحاب رسانه در تبیین حفظ زیست عفیفانه و جایگاه متعالی زن، مادر و خانواده حائز اهمیت است
  • تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین استان‌های بوشهر و قزوین منعقد شد
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از وضعیت جامعه
  • بی بی سی و اعتراف به جعل سند
  • پاسخ کیهان به گزارش بی بی سی در باره نیکا شاه کرمی؛ سند منتشرشده جعلی است