Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نهادهاي سياسي و حقوقي بين‌المللي و کشورهاي مختلف جهان در واکنش به‌خبر احتمال کشته‌شدن «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار مخالف سعودي در کنسولگري عربستان در استانبول، خواستار روشنگري و پاسخ صريح رياض در اين رابطه شدند.
به گزارش پارس‌تودي؛ «استفان دوجاريک» Stephane Dujarric سخنگوي دبيرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در واکنش به اخبار منتشر شده مبني بر قتل «جمال خاشقجي» در استانبول تصريح کرد سازمان ملل به دقت پرونده خاشقجي را دنبال مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«ديويد کاي» David Kai گزارشگر ويژه آزادي‌بيان سازمان ملل هم در واکنش به خبر قتل جمال خاشقجي گفت، در کنار اخبار و اطلاعاتي که حکايت از قتل جمال خاشقجي دارد، بايد تحقيقاتي مستقل و بين‌المللي در اين باره آغاز شود.
«مارکو روبيو» Marco Rubio سناتور جمهوري‌خواه ايالت فلوريداي آمريکا هم در صفحه رسمي خود در توئيتر خواستار آن شد که واشنگتن به قتل جمال خاشقجي واکنش قوي نشان دهد.
روبيو در عين حال وعده داد که موضوع را در سنا پيگيري کند.
«کريس مورفي» Chris Murphy ديگر سناتور آمريکايي پاسخگويي رژيم عربستان را درخصوص مرگ روزنامه‌نگار منتقد اين کشور خواستار شد و گفت، رياض بايد هرچه زودتر توضيح دهد که چه بر سر جمال خاشقجي آمده است.
وزارتخانه‌هاي خارجه بريتانيا و فرانسه نيز در بيانيه‌هايي جداگانه، ضمن ابراز نگراني از قتل جمال خاشقجي اعلام کردند، همچنان اين موضوع نگران کننده را از طُرق مختلف و با اشراف کامل پيگيري مي‌کنند.
سازمان امنيت و همکاري اروپا هم اعلام کرد، قتل روزنامه‌نگار مخالف سعودي در استانبول توسط عربستان به حيثيت جامعه جهاني لطمه زد و اگر خبر اين جنايت تاييد شود، جرمي بي‌سابقه عليه روزنامه نگاران اتفاق افتاده است.
کميسيون اروپا نيز در بيانيه اي اعلام کرد، همانند همه اعضاي جامعه جهاني از عربستان ميخواهيم درباره سرنوشت خاشقجي توضيح دهد.
سازمان عفوبين الملل، خبرنگاران بدون‌مرز و سازمان ديدبان حقوق بشر نيز پيش از اين به طور جداگانه و در واکنش به قتل نويسنده و روزنامه‌نگار منتقد سعودي، تاييد مرگ خاشقجي توسط رژيم رياض را به مثابه قتل خودسرانه و اعدام بدون محاکمه دانستند.
نهادهاي سياسي و حقوقي بين‌المللي و همچنين دولت‌ها و مقامات سياسي کشورهاي مختلف جهان درحالي درباره قتل جمال خاشقجي واکنش نشان دادند که دولت آمريکا بي‌توجه به موارد بي‌شمار نقض حقوق بشر و آزادي بيان در عربستان ضمن حمايت از اين رژيم، تاکنون از موضع‌گيري درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستاني خودداري کرده است.
جمال خاشقجي سه‌شنبه، دوم اکتبر، پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شد.
رسانه‌ها گزارش دادند که جسد خاشقجي به صورت مثله شده و با آثار فراوان شکنجه در استانبول پيدا شده است. نام خاشقجي در فهرست افراد بازداشتي و تحت تعقيب رژيم آل سعود قرار داشت و وي از بيم بازداشت شدن، در خارج از عربستان زندگي مي‌کرد.
يک منبع در دولت ترکيه گفته است که پليس اين کشور معتقد است خاشقجي را تيم ويژه اعزام شده از عربستان به استانبول، در کنسولگري کشته شده است.
کليدواژه عربستان جمال خاشقجي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۸۳۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان

آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار‌های خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

آخرین دیدار امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند ۱۴۰۲ در جده و در جریان اجلاس فوق العاده OIC به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در اولین دیدار خود صبح امروز به وقت بانجول با سامح شکری وزیر امور خارجه مصر دیدار و گفتگو کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اعتراض به شهردار استانبول در مترو برای تروریستی خواندن حماس
  • واکنش حماس به جنگ اشغالگران علیه خبرنگاران و رسانه‌ها
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • موضع تازه و متفاوت یک روزنامه درباره گشت ارشاد
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه در نشست گامبیا
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • واکنش روسیه به بازداشت گسترده دانشجویان در آمریکا