Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@09:41:11 GMT

چرا معدنی‌ها به سامانه نیما ارز نمی‌دهند؟

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۸۳۶۶۵

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی ( نیما ) از پنجم اسفند سال ۹۶ در دسترس بازرگانان و صرافان قرار گرفت و پس از ابلاغ سیاست‌ها، مقرر شد شرکت‌های دولتی، شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های تحت مدیریت دولت و صادرکنندگان عمده ارزهای صادراتی خود را در این سامانه عرضه و به فروش برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروش در بازار آزاد معدنی‌ها را هوایی کرد

صمدی رئیس کمیسون معدن خانه اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: عرضه نکردن به موقع ارز و پایبند نبودن صنایع معدنی به تعهداتشان در بازار ثانویه، مشکلات بازار فعلی ارز کشور را افزایش داده است.

رئیس کمیسون معدن خانه اقتصاد تصریح کرد: در حال حاضر قیمت دلار در سامانه نیما حدود  8 تا 9 هزار تومان است که نرخ خوبی برای صادر‌کنندگان مواد معدنی محسوب می‌شود. در 6 ماه گذشته تولیدکنندگان محصولات معدنی بدون هیچ تعهد صادراتی اقدام به عرضه محصولات به بازارهای جهانی کردند و ارز حاصل از صادرات را در بازار با قیمت آزاد و سود بالا به فروش رساندند و همین امر موجب هوایی شدن آنها شد و حالا  توقع زیادی است که به سامانه نیما با ارز 8 هزار تومان بازگردند.

صمدی افزود: دولت باید برنامه‌ای را در دستور کار قرار دهد تا معدنی‌ها با توجه به نیاز ارزی برای تأمین تجهیزات و تضمین اعتبار به این صنایع، فضایی را ایجاد کند تا معدنی‌ها ارزهای صادراتی خود را در این سامانه تجاری عرضه کنند.

محمد لاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بیان کرد: زمانی صادرکنندگان غیرنفتی حاضر به تزریق ارز به بازار ثانویه می‌شوند که نرخ بازار آزاد کاهش یابد، اما اگر این اتفاق نیفتد آنها هیچ تمایلی نشان نخواهند داد.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام صادرکنندگان ملزم به واریز ارز به سامانه نیما هستند، گفت: صادرکنندگان غیرنفتی شامل معادن، بخش خصوصی، پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها ملزم به واریز ارز به سامانه نیما می‌شوند اما موارد فوق دلیل عدم عرضه ارز آنها به سامانه نیماست.

لاهوتی بیان کرد: در حال حاضر نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ بازار آزاد متفاوت است که واردات را برای ارز بگیران نیمایی جذاب و بازار آزاد را برای عرضه ارز صادرکنندگان مورد پسند می‌کند.

هزینه تأمین تجهیزات و ماشین آلات مانع عرضه به سامانه نیما می‌شود

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عرضه نشدن ارزهای صادراتی از سوی  سامانه نیما گفت: باتوجه به  مشکلاتی که امروز در بخش معدن وجود دارد خانه معدن به صورت دائمی و به عنوان متولی بخش معدن این موارد را پیگیری می‌کند، برخی از معدنی‌ها معتقدند چون ماشین آلات و تجهیزات معادن را به هزینه خودشان وارد  و تأمین می‌کنند نیاز به ارز‌های به دست آمده از صادرات دارند و همین موضوع موجب شده که تولیدکنندگان این صنایع کمتر ارز وارد سمانه نیما کنند.

رئیس خانه معدن ایران گفت: در حال حاضر  نسبت به قبل شرایط مثبت‌تر شده است و امروز با  یک تعادل قیمت روبه‌رو هستیم و امیدواریم این هیجان‌ها که باعث خوشحالی دلال‌ها می‌شود در کشور متوقف شود و بخش تولید سرجای خودش قرار گیرد، تا ما بتوانیم در جهت اقتصاد مقاومتی قدم مثبتی برداریم.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۸۳۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از کاهش فضای التهاب در منطقه، خریدار نسبتا خوبی برای کلیت بازار در تابلوی معاملات مشاهده و هفته با خوشی و آرامش سپری شد البته نه به شدتی که برخی‌ها منتظر بودند، اما در مجموع قابل توجه بود. بازار برای استمرار رشد منتظر تحولات و اخبار بنیادی، گزارش‌های سالیانه، تغییر دلار نیما و.. است.

او افزود: سهم‌های شاخص ساز شروع هفته پیشرو بودند، فروش خوب در بورس کالا، امید به رشد نرخ دلار نیما نقد شوندگی بالا و.. جذابیت آنها برای پول‌های بزرگ دو چندان می‌کند. در میانه‌ هفته سهامداران این سهم‌ها بخشی، برای اصلاح و بهینه کردن پرتفوی خود دست به جابجایی و شناسایی سود زدند. تا فرصتی برای توجه به سهام کوچک و متوسط و جبران جاماندگی نسبت به شاخص کل ایجاد شود که برآيند تعادل در بازار را به دنبال داشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در مجموع شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود به بازار سرمایه بودیم. ریسک اخیر که مطرح است، مساله اعمال سقف بر روی معافیت مالیاتی بود که برای آن یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسید (قانون سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی معافیت مالیاتی). شنیده‌ها حاکی از آن است که این بند از قانون بودجه حذف خواهد شد!

وفایی گفت: ابلاغیه تغییر فرمول حداقل قیمت پایه مقاطع فولادی در رینگ داخلی بورس کالای ایران که با این ابلاغیه عملا حاشیه سود ناخالص شرکت‌های میلگردی حوالی ۵% بهتر می‌شود. این هفته دلار اسکناس در سامانه نیما با رشد ۶۰۰ تومانی همراه و بالای ۴۱ هزار رسید، نشانگر فضای ذهنی بازارساز به سمت رشد نرخ است.

او گفت: اخیرا بخشی از بدهی صنعت برق پرداخت شدکه در کنار اصلاح نرخ خرید برق می‌تواند صنعت برق را متحول کند با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ۲۸۹ محدوده معدنی استان آذربایجان غربی از طریق مزایده واگذار می‌شود
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان‌غربی
  • واگذاری ۲۸۹ محدوده معدنی در آذربایجان غربی
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان غربی
  • دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد