Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در اواسط دهه ۹۰ سبکی نوین میان سبک‌های مختلف موسیقی سر در آورد که گفته می‌شد پیوند میان موسیقی ایرانی و سبک‌های نوین است. وقتی حرف از سبک تلفیقی به میان آمد، بسیاری به استقبال آن رفتند و آن را حرکتی در راستای حفظ موسیقی سنتی دانستند اما برخی هم آن را در تناقض با اصول موسیقی دیدند و دست رد به سینه این سبک تازه وارد زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چه گذشت برخی از هنرمندانی به این عرصه قدم گذاشتند و سعی کردند با پایبندی به موسیقی اصیل ایرانی، ساز‌های الکتریک را به کار گیرند و آنها را با فرمی جوان پسند ارائه کنند. هدف فعالان موسیقی تلفیقی این بود که سبک سنتی فراموش نشود و همچنان بر سر زبان‌ها باشد.

از تنبک نوازی تا گام برداشتن در عرصه موسیقی تلفیقی

منصور بنی عامریان یکی از خوانندگان و نوازندگانی است که ابتدا تنبک و آواز ایرانی را فراگرفته و پس از یک دهه کسب تجربه در هنر اول و موسیقی ایرانی، گام در زمینه تلفیقی گذاشت. او که به تازگی کارهایش شنیده شده و میان جوانان محبوبیت پیدا کرده است در خصوص سبک فعالیت و آخرین آثارش به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: من از سال ۸۱ وارد موسیقی شدم و از ابتدا به سراغ یادگیری تنبک رفتم. در همان زمان برادرم محسن، سه تار را فراگرفته بود. پس از آن که حدود سه سال آموزش تنبک به پایان رسید، سراغ یادگیری سه تار از برادرم رفتم. به همین دلیل روی دو ساز مسلط هستم و با این دو ساز موزیکم را جلو می‌برم؛ ریتم موزیک را با تنبک ارزیابی و جایگاه نت موزیکم را از سه تار دریافت می‌کنم.

استاد علیزاده من را عاشق هنر اول کرد

وی ادامه داد: از ابتدا موسیقی استاد مشکاتیان و استاد شجریان را گوش می‌کردم و با هنرنمایی‌های استاد علیزاده، عاشق موسیقی شدم. سعی می‌کردم بعضی از قطعات این بزرگواران را بنوازم و بخوانم. شروع کار من با موسیقی ایرانی بود چراکه پدر، مادر و تمامی بزرگان ما، موسیقی ایرانی دوست داشتند هر چه جلو رفتیم بیشتر یاد گرفتیم و حتی در عرصه صدابرداری و تنظیم آموزش  تغییر و تحولاتی در موسیقی کشور رخ داد و ذائقه مخاطبان موسیقی به ویژه جوانان تغییر کرد، به فکر این افتادم، سبکی را انتخاب کنم که در عین پایبندی به هارمونی موسیقی ایرانی، نسبت به تغییر ذائقه جوانان بی تفاوت نباشم. به همین دلیل در کنار آواز ایرانی و موسیقی ایرانی، تنظیم با سبک امروزی را در نظر گرفتم.

یک سال اخذ مجوز آلبوم طول کشید

این خواننده تلفیقی کشورمان در خصوص آثارش گفت: در دهه ۸۰ کار تنظیم و صدابرداری در موسیقی را یاد گرفتم و در سال ۹۰ سراغ تولید قطعات و جمع آوری آلبوم، با رویکرد سبک تلفیقی رفتم. در آن دوران برخی از قطعات تلفیقی را شنیده بودم اما از هیچ کدام تقلید نکردم؛ هرچند آن زمان، هنوز سبک تلفیقی مانند امروز بر سر زبان‌ها نیفتاده بود. تولید آلبوم پنج سال زمان برد و سپس در سال ۹۵ به دنبال اخذ مجوز رفتم متاسفانه با وجود اینکه اخذ مجوز هر اثر، حداکثر چند ماه طول می‌کشد، آلبوم من که «عاشقانه عارفانه» نام دارد، یکسال مراحل اخذ مجوز را طی کرد.

پایبند به موسیقی سنتی و مدرن هستم

بنی عامریان در ادامه به تشریح جزئیاتی از آلبومش پرداخت و بیان کرد: این آلبوم هفت قطعه دارد که شعر دو قطعه از آن را خودم سروده ام. یک قطعه با نام «سرگشته» بازخوانی اثری قدیمی است که فرمی نوین را به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه برای نوازندگی ساز‌های این آلبوم، من از نوازندگان برگزیده جشنواره موسیقی فجر بهره گرفتم،گفت: تمام اعضای تیم هم با ذائقه جوانان و هم به اصول قواعد موسیقی ایرانی آشنا و مسلط هستند. هدف گروه ما این است که از نغمه‌های محبوب و تاثیرگذار ایرانی محروم نشویم و با تکیه بر فرکانس ساز‌ها و اشعار بزرگانی چون، حافظ، سعدی، مولوی، فریدون مشیری، هوشنگ ابتهاج و ...، تنظیمی مدرن و پست مدرن را به کار بگیریم و آثاری جوان پسند و اصولی تولید کنیم چرا که سبک تلفیقی سبب می‌شود که سنت‌های موسیقی ایران، همچنان حفظ شود.

در زمان مناسب از آلبوم رونمایی می کنم

بنی عامریان با تاکید بر اینکه تا این لحظه چند تک آهنگ را با نام‌های «بی تو مهتاب»، «تو‌ای پری کجایی» منتشر کردیم، گفت:در میان این قطعات چند قطعه از آلبوم «عاشقانه عارفانه» انتخاب و منتشر شد البته در نظر داریم، ابتدا تک ترک‌ها را منتشر کنیم و در زمانی مناسب، از آلبومان رونمایی کنیم.

انتهای پیام/

آخرین اخبار از آلبوم بنی عامریان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موسیقی سنتی موسیقی پاپ کنسرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۸۴۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 

ایسنا/بوشهر نماینده ولی فقیه وامام جمعه بوشهرگفت: معماری و شهرسازی و بازآفرینی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است و نشان از درجه دانش مدیران و مردم آن منطقه دارد.

 آیت الله صفایی بوشهری امروز در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: می توان هر منطقه و درجه تمدن آن را با معماری و شهرسازی او محاسبه کرد. بدین خاطر است که هر منطقه و هر جغرافیا اولین پدیده ای که از آن به چشم می آید معماری آن است. هوشمندی در ارتباطات بلوکی فی ما بین معماری در عرصه های آن جغرافیا و تناسب معماری با ویژگی جغرافیایی و ژئوپولوتیک آن و عرصه های مختلف رنگ و مواد اولیه و ارتفاع و مهندسی و معماری آن در تناسب با زیست بوم است.

منتخب مردم تهران در مجلس  ششم خبرگان رهبری بیان داشت: اگر در کرانه ساختار معماری و مهندسی سازه همانند زیست بوم کویر باشد این نشان از عدم هوشمندی و کیاست طراحی و معماری در یک جغرافیاست. اگر مواد اولیه که در کویر استفاده می شود، در منطقه کرانه استفاده گردد، نشان از عدم توانمندی در عرصه مهندسی است. در هر زیست بوم معماری و شهرسازی و بازآفرینی سازه زیستی نشان از درجه دانش و هوشمندی و توان مهندسی و تشخیص قوی در عرصه جامع شناسی و روان شناسی آن جامعه دارد.

وی با اشاره به عرصه زیست بوم حیات سازه و ارتباط آن با ساکنین گفت: در منطقه کوهستانی و کویر تمام فرکانس ها و اضلاع حیات به شکل فرکانس عمودی است. بدین جهت است که منطقه کویر از مثلث، مستطیل و مربع در اشکال هندسی بسیار استفاده می شود و حتی در عرصه فرهنگ آیین های مذهبی روش عزاداری آنها هم به همین شکل است و این مساله در سازه دیوار و ساختمان هم کاملا مراعات می شود.
آیت الله صفایی بوشهری بیان داشت: در منطقه کرانه درست بالعکس است. هندسه ای که از آن استفاده می شود نیم دایره و انحنا و اشکالی است که کاملا با فضای محیط همگن باشد و بخاطر شرایط جوی پنجره ها و درب ها بسیار است. اگر این مهندسی سازه تغییر کند، با روح و روان جامعه و محیط سازش نخواهد داشت. در عرصه کرانه مثل کرانه جنوب ایران که همیشه با حملات بیگانگان مواجه بوده و بارها شاهد هجمه های بیگانگان بوده است، بالطبع سازه ای که ساخته می شود غیر از مراعات ابعاد خاص زیستی، باید عرصه پدافند غیرعامل را هم مراعات کند.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان داشت: در کرانه باید رنگ بنا با دریا متفاوت باشد وگرنه دریایی که در کنار هست در متن زندگی قرار می گیرد و یکسان سازی محیط می شود و تناسب رنگی وجود نخواهد داشت به همین خاطر برای اینکه تفاوت باشد تفاوت رنگ وجود دارد و بهترین رنگ به خاطر جذب سرما در فصول گرم رنگ سفید است لذا تمام بناهای شهر بوشهر رنگ سفید دارد و بخاطر تضاد رنگ، پنجره ها رنگ قهوه ای دارند.
امام جمعه بوشهر با بیان اینکه شعار معماری و سازه های بوشهر «سلام» است گفت: اولین چیزی که انسان با ورود به بافت بوشهر متوجه می شود سلام سازه به شخص است. به همین جهت درصد بیماری های روحی در تاریخ استان بوشهر فوق العاده کم و درجه امید بالا است و به همین جهت است که معماری شهری و بازآفرینی آن یک فن آوری جامع و یک دانش وسیع و هوشمندی فوق العاده در آفرینش تمدن و آسایش مردمی نیاز دارد. این کار کوچکی نیست که بخواهیم بنایی که دارای فرسودگی است را با نگاه مدرنیته بازآفرینی کنیم.
آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه معماری و شهرسازی در هر جغرافیا نشانه تمدن و درجه دانش آن جغرافیا است، تصریح کرد: یکی از مواد استفاده در سازه های قدیمی بوشهر چوب است. در حالت عادی چوب در کنار ساحل با رطوبت بالا و بارش در زمستان این چوب را دچار آفت و خوردگی از درون می کند اما بناهای بوشهر اینطور نیست علت آن این است که چوب ها از داخل دریا اخذ شده است. این چوب ها با مواد رنگ ضد آفت رنگ شده اند.
وی با بیان اینکه معماری نشان از هنر یک منطقه است، گفت: هنر زیباترین ارائه داشته و داده انسانی است. هنر معماری و معماری هنرمندانه سازه ایجاد فضای مناسب برای انسان می کند و عرصه سلامت و پزشکی معماری یکی از نکات بزرگ است. در محاسبات عرصه سلامت بسیاری از بیماری های خاص به جهت معماری غیر استاندارد زیست بوم هر منطقه است.

آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: معماری و بازآفرینی و شهرسازی نشان از توانمندی صنعت است و ایجاد امنیت می کند و باید منجر به ارتباط قوی اجتماعی شود در حالیکه معماری امروزی ایجاد ارتباط و سلام نمی کند بلکه ایجاد تفرق می کند. در عرصه معماری و شهرسازی و بازآفرینی باید یک نگاه جامع از حیث تمدن آفرینی باشد چه در خود سازه زیستی شخصی و چه در محله ای که انسان زندگی می کند.
وی با بیان اینکه امروز متاسفانه مشاهده می شود که شهرک هایی که ساخته می شود جامع نیست، گفت: باید به سمت مسجد محوری، دانش محوری، سلامت و امنیت و فرهنگ محوری حرکت کنیم و اگر این کار را نکنیم این زنجیره معماری از هم گسسته خواهد شد.
امام جمعه بوشهر با اشاره به نظام مهندسی تاسیسات گفت: مقدار زیادی از هزینه کرد زندگی مردم و مدیریت عمران، هزینه ترمیم و تعمیر و بازآفرینی پیش از موعد تاسیسات می شود. نظام تاسیسات باید در آن یک تحول فوق العاده باشد، چراکه بسیاری از خرج مردم و مسئولان خرج تعمیر و مرمیم و تجدید تاسیسات می شود.
وی با اشاره به پیشینه و تاریخ شهر بوشهر ابراز داشت: تاریخ شهر بوشهر چند هزار سال قبل از میلاد است؛ این استان پایتخت مقاومت و مبارزات ضد استعماری است. چهار بار انگلیس به این منطقه حمله کردند و هر چهار بار علمای این استان حکم به دفاع دادند و بزرگانی همچون رئیسعلی دلواری و باقرخان تنگستانی حرکت مردمی ایجاد کردند و انگلیس را شکست دادند و اکنون از انگلیسی ها در بوشهر فقط گورستان آنها باقی مانده است.
آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: چند برهه تاریخی کشورهای اروپایی به دنبال تصرف گلوگاه های اقتصادی استان و تسلط بر اقتصاد و گمرک بودند اما باز علمای بزرگ نظیر مجتهد اهرمی و مردم نگذاشتند که اقتصاد اینجا به دست بیگانگان بیفتد. در دفاع مقدس خارگ به اندازه روزهای دفاع مقدس بمباران شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیپلمات ایرانی: فراموش نکنیم جنگ آمریکا علیه ویتنام را جنبش دانشجویی متوقف کرد
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • مربی سرشناس عاشق هندوانه‌های ایران شد | از اینکه ایرانی‌ها کنار غذاهایشان خیارشور می‌گذارند تعجب کردم!
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 
  • یاناس ویچیچ:میلیون‌ها ایرانی عاشق والیبال هستند
  • طارمی خوش به حالش شد! | ستاره ایرانی زیر نظر استاد احیا
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند محقق ایرانی استنفورد
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر