Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، 'ویل انبودن' مدیر اجرایی اندیشکده 'ویلیام کلمنت' در یادداشتی با عنوان 'ناپدید شدن جمال خاشقچی، سیلی به صورت آمریکا است' افزود: ««عربستان یکی از مهمترین متحدان ایالات متحده در خاورمیانه است. این کشور دارای نظام سلطنتی ظالمانه ای است که در آن هر منتقد و مخالفی مجازات و سرکوب می شود و همواره در گسترش شکل غیر قابل تحملی از اسلام نقش مهمی ایفا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول تاریخ روابط ایالات متحده و عربستان، همواره بسیاری از اختلافات و بحران ها تحمل شده که مهمترین آن تحریم نفت اوپک در دهه 1970 و حملات 11 سپتامبر است؛ زمانی که اعلام شد 15 نفر از 19 مظنون دخیل در این حملات، شهروند عربستان سعودی هستند. با این حال، رهبران ایالات متحده و عربستان سعودی همواره توانسته اند با مهارت این رابطه را بدون هیچ گونه فراز و فرودی حفظ کنند.

در ادامه یادداشت این تحلیلگر آمریکایی می خوانیم: اما اکنون 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار سعودی ناپدید شده و این امر بر رابطه دو کشور سایه انداخته است. همانطور که گزارش شده خاشقچی از سوی یکی از برجسته ترین خانواده های سعودی تحت تعقیب بوده و به دلیل انتقادهای تند از رژیم حاکم، به عنوان یک روزنامه نگار تبعیدی در ایالات متحده فعالیت می کرد.

این امر تا زمانی که ناپدید شدنش در روز سه شنبه در جریان یک سفر معمولی به کنسولگری سعودی در استانبول اتفاق افتاد، ادامه داشت. گزارش های نگران کننده از منابع ناشناس ترکیه می گوید که عربستان سعودی، خاشقچی را به قتل رسانده است. هرچند هنوز هیچ کدام از این ادعاها ثابت نشده اما هر گونه امید باقی مانده برای پیدا شدن احتمالی او با بالارفتن احتمال دستور قتل وی توسط ولیعهد سعودی کمرنگ شده است.

باید گفت خاشقچی نه تنها طرفدار صلح و اصلاحات در کشورش بود بلکه به عنوان یک شهروند ایالات متحده، تحت حفاظت بالفعل ایالات متحده زندگی می کرد و ربوده شدن او از ترکیه به عنوان یکی از متحدان ناتو تنها به نفع مخالفان برنامه های اصلاحات در عربستان است. 'جان هانا' از اعضای فارن پالیسی ماه گذشته نسبت به خودخواهی و گام های نادرست محمد بن سلمان در مسیر اصلاحات در این کشور هشدار داده بود. نشانه های اخیر نیز نشان می دهد که بن سلمان بیش از آنکه طرفدار اصلاحات باشد، حاکمی ظالم و مستبد است. لذا ناپدید شدن خاشقچی جنایتی بی رحمانه و سیلی تحقیرکننده ای به صورت ایالات متحده است.

بنابراین در این شرایط چالش ایالات متحده این است که چگونه اقدامی تلافی جویانه بکار گیرد بدون آنکه بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد و به منافع منطقه ای واشنگتن آسیبی وارد نشود. متاسفانه، دولت ترامپ پیش از این به دلیل حمایت بی قید و شرط از جمله پشتیبانی از آن در جنگ یمن و بسیاری از اقدامات ضد حقوق بشری عربستان سعودی و عدم حمایت از متحدان کانادایی خود در برابر واکنش هیستریک 'محمد بن سلمان' پس از انتقاد وزارت امور خارجه کانادا نسبت به بازداشت برخی فعالان زن، اهرم های لازم در برابر ریاض را از دست داده است. بنابراین سکوت ایالات متحده در مواجهه با چنین رفتارهایی سبب شد که بن سلمان گمان کند می تواند علیه خاشقجی هر اقدامی بدون در پی داشتن مجازات انجام دهد.

در حالی که برخی بر این باورند آمریکا نمی تواند همزمان داعیه حقوق بشر سر دهد و از سوی دیگر دوستی خود با پادشاهی استبدادی سعودی را ادامه دهد، اما باید گفت راه های دیگری نیز وجود دارد. 'رونالد ریگان' از روسای جمهوری پیشین آمریکا با کشورهایی مانند کره جنوبی، فیلیپین، تایوان و شیلی روابط نزدیکی داشت و در عین حال مخفیانه یا آشکارا آنها را ترغیب به ورود به دموکراسی می کرد.

هنگامی که برای وزارت امور خارجه ایالات متحده در طول دولت 'جورج دبلیو بوش' کار می کردم، این کشور در سال 2004 به دلیل آزار و اذیت های مذهبی و ارائه شکل غیر قابل تحملی از اسلام، 'کشوری با نگرانی های ویژه' معرفی شد. این موضوع منجر به اختلافات درونی در وزارت امور خارجه ایالات متحده شد و 'دفتر امور خاور نزدیک' به گونه ای طوطی وار نتیجه این اقدام را پیامدهای عکس پیش بینی کرد و آن را سبب آسیب به منافع ملی ایالات متحده دانست. اما بوش با این وجود تصمیم خود را گرفت و اقدام وی سبب شد تا مقامات عربستان گام های مثبتی در راستای آزادی مذهبی بردارند و تبلیغات منفی علیه یهودیت و مسیحیت را در کتاب های درسی خود حذف کنند. در عین حال، همکاری های مهم ایالات متحده-عربستان همچنان در زمینه هایی نظیر مبارزه با تروریسم، انرژی و امنیت منطقه ای ادامه یافت.

از سوی دیگر، ناپدید شدن خاشقچی همانقدر که تعجب برانگیز است می تواند فرصتی برای ترمیم روابط ایالات متحده و ترکیه نیز ایجاد کند. ارتباطات واشنگتن با آنکارا، که در سالهای اخیر بدتر شده و در طول چند ماه گذشته به دلیل بازداشت غیرقانونی 'اندرو برونسون' کشیش و شهروند آمریکا این روند تسریع شده است.

صرفنظر از همه این موارد، ایالات متحده باید به دلیل ناپدید شدن خاشقچی اقدامات تلافی جویانه ای که هزینه های واقعی بر ریاض تحمیل کند، بکار گیرد. گزینه هایی همچون اخراج سفیر عربستان برای یک دوره زمانی، ممنوعیت دادن روادید به برخی مقامات بلندپایه سعودی و حتی تعلیق یا کاهش فروش اسلحه و همکاری های امنیتی دیگر با سعودی ها می تواند از جمله این اقدامات باشد. از همه اینها گذشته خاشقچی یک انسان معمولی نیست؛ او بهترین شخص در ارائه راه حل هایی برای اصلاحات در عربستان و بررسی مسئولیت و قدرت شاهزاده گستاخ و بی پروای سعودی است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۸۴۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور به دعوت ولیعهد سعودی برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد عازم ریاض شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای اظهار داشت «محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد پیرامون همکاری جهانی، رشد و انرژی که در ریاض برگزار می‌شود، عازم عربستان شده است.

بر اساس این اطلاعیه، سفر شهباز شریف در پی دعوت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «کلاس شواب» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد صورت می‌گیرد.

نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی قرار است از 28 تا 29 آوریل در ریاض برگزار شود.

اطلاعیه می‌افزاید شهباز شریف را یک هیئت بلندپایه شامل «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه و «محمد اورنگ زیب» وزیر دارایی پاکستان همراهی خواهند کرد.

پاکستان و عربستان: از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نشود/ طالبان به حقوق اسلامی افغان‌ها احترام بگزاردچشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستاناعطای بالاترین نشان پاکستان به وزیر دفاع عربستان سعودی

هیئت پاکستانی در این سفر در مورد موضوعات مربوط به اقدامات تجاری و سرمایه‌گذاری، چارچوب‌های سرمایه‌گذاری جدید، بازسازی زنجیره تأمین، رشد پایدار و چشم‌انداز انرژی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

اطلاعیه افزود در حاشیه نشست اصلی، نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراهش با سران کشورهای جهان از جمله سران عربستان سعودی و سران سازمان‌های بین‌المللی دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است