Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-03-29@15:00:23 GMT

محمد جواد حق شناس

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۸۴۸۷۲

به گزارش پارس نیوز، 

محمّدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملّی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری نشست رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان، گفت: رئیس‌جمهور وقت مناسبی را صرف این جلسه کردند و اصلاح‌طلبان دغدغه‌هایشان را راجع به اداره کشور و مشکلات مردم، مخصوصاً وضعیت معیشتی و کاهش سرمایه اجتماعی که  می‌تواند برای اداره کشور، نگرانی ایجاد کند، مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره تأثیر نشست مزبور، بر روابط اصلاح‌طلبان و دولت، گفت: باور من این است که این جلسه با تأخیر ۴ ساله برگزار شد. انتظار می‌رفت از همان سال اوّل انتخاب روحانی، این جلسات با تمام جریانات سیاسی برگزار می‌شد، نه فقط با حامیان ایشان در جریان اصلاحات.

حق‌شناس با بیان اینکه رئیس‌جمهور برآیند قدرت سیاسی تمام آحاد جامعه و حتی کسانی است که به او رأی نداده‌اند، تصریح کرد: بنابراین، رئیس‌جمهور باید نشست‌هایی را به طور مستمر با احزاب داشته باشد و انتظار می‌رود با احزاب حامی خودشان جلسات بیشتری داشته باشند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملّی، تأثیر نشست و برخاست احزاب با رئیس‌جمهور را انتقال مسائل جامعه به وی و رسیدن به راه‌حل‌هایی برای حل نابه‌سامانی‌ها دانست.

حق‌شناس با بیان اینکه اگر نشست رئیس‌جمهور با احزاب را بازی برد- برد تلقی کنیم، برد اصلی نصیب دولتمردان می‌شود تا احزاب، افزود: امیدواریم رئیس‌جمهور، این نشست مثبت را با احزاب اصول‌گرا هم داشته باشند و علاوه بر آن، با نخبگان اقتصادی، هنری و رسانه‌ای هم جلسه داشته باشند تا هم با حوزه‌های مختلف مرتبط شوند و هم اینکه انتظارات و مشکلات آن‌ها را دریافت کنند.

وی افزود: امیدواریم با این جلسات، بتوانیم پیوند وثیق‌تری را بین دولتمردان و آحاد جامعه داشته باشیم.

عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران با بیان اینکه الان در موقعیتی هستیم که قبل از دغدغه جریان اصلاحات، دغدغه ملّی را باید تقویت کنیم و اولویت اوّل ما باشد، تصریح کرد: قطعاً بخشی از این موضوع، در گرو توجه به کارآمدی کابینه و توانمندی برگرداندن اعتماد اجتماعی است.

حق‌شناس ادامه داد: امروز با مشکلاتی از جمله فساد در حوزه‌های مختلف روبه‌رو هستیم و آحاد جامعه را نسبت به مدیریت عالی نظام سیاسی، دولتمردان مجلس و ساختار قضائی- که به شدت فرسوده است- بدبین کرده است و این نیازمند عزم ملّی است که دوباره اعتماد را ایجاد کنند.

وی درباره گام‌هایی که رئیس‌جمهور نیاز است برای تقویت رابطه خود با اصلاح‌‌طلبان بردارد، گفت: کابینه فعلی، کابینه‌ای نیست که بتواند مشکلات جامعه را حل کند. باید حلقه انتخاباتی خود را از محدودیت خارج کنیم و افرادی که دارای توانمندی بیشتر و قدرت تصمیم‌گیری مناسب هستند و عملکرد مناسب تری در سابقه آن‌ها وجود دارد را به کار بگیریم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملّی با بیان اینکه باید خون جدید و چهره‌های جدیدتری به کابینه اضافه شود، تصریح کرد: قطعاً اصلاح‌طلبان هم انتظار دارند تا متناسب با وزنی که در جامعه و در مجلس دارند و برای حمایت از رئیس‌جمهور صرف کرده‌اند، در کابینه نماینده داشته باشند.

حق‌شناس افزود: یکی از رویکردهایی که باید مورد توجه قرار گیرد، تقویت جایگاه حزبی در کابینه است؛ یعنی احزاب در قدرت کابینه مشارکت داشته باشند تا یک کابینه انقلابی و پر قدرت را شکل بدهیم تا در این مقطع، دولت احساس تنهایی نکند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این جمله روحانی خطاب به اصلاح‌طلبان که شما شریک دولت هستید، به معنای انتقاد وی از فاصله‌گیری اصلاح‌طلبان از دولت است؟ گفت: به نظر می‌رسد ایشان به این جمع‌بندی رسیده که رویکردی که حداقل از آغاز دور دوم ریاست‌جمهور خود داشته‌اند طوری بوده که عملاً در چینش کابینه، خیلی به پشتوانه رأی خودشان توجه نکرده‌اند و این جرء مشکلاتی است که بروز کرده و امروز این فضا، فرصتی فراهم می‌کند که ایشان بتواند از آن پشتوانه استفاده کند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: اعتماد ملی حزب اعتماد ملی محمدجواد حق شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۸۴۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت سازگار عید و عزا در جامعه ایرانی/ جوادی یگانه، جامعه شناس: «دستکاری» جامعه نه به این سادگی ممکن است و نه مطلوب/ حوزه اجتماع به خانواده و مسجد و هیات و نهادهای مدنی سپرده شود

به گزارش جماران؛ محمدرضا جوادی یگانه، جامعه شناس در کانال تلگرامی خود نوشت:

جامعه ایران قرن‌هاست توانسته میان اسلامیت و ایرانیت سازگاری ایجاد کند و همین سازگاری علت «دوام» ایران شده است. 

در زمان غزنویان، بودند کسانی که سلاطین را از دنبال کردن جشن‌های ملی منع می‌کردند. عنصری بلخی در مدح سلطان محمود غزنوی، او را از جشن سده پرهیز می‌دارد: «خدایگان بزرگ، آفتاب ملک زمن/ امام عصر، خداوند خسرو ذوالمن.... تو مرد دینی و این رسم ، رسم گبرانست/ روا نداری بر رسم گبرکان رفتن.»

در مقابل، اسدالله علم، وزیر دربار محمدرضا پهلوی در یادداشت‌هایش آورده که: «اول فروردین ۱۳۴۸ مصادف با دوم محرم بوده است و عده‌ای از شاه خواسته بودند «چون دهه عاشورا است، خوب است سلام منعقد نشود». و علم به شاه گفته بود «البته چنین اجازه‌ای نخواهید فرمود. مراسم ملی را که نمی‌توان فدای این حرف‌ها کرد.»‌ فرمودند «درست می‌گویی». آخوندها را هم دعوت کردیم، آمدند و اول صبح آنها تهنیت عرض کردند.» در یادداشت ۱۳ فرودین ۱۳۴۹ هم ناخرسند است که «چون سلام عید را به علت تصادف با چهارده محرم موقوف کردیم، که هیچ دلیلی نداشت -و حتی من عقیده داشتم که اگر در روز عاشورا هم بود باید مراسم ملی را ترک نمی‌کردیم- آخوندها چسبیدند که امروز مصادف با رحلت امام زین‌العابدین است، باید موسیقی رادیو موقوف باشد!»

غزنویان به توصیه امثال عنصری گوش ندادند و تمدن ایرانی-اسلامی را رونق بخشیدند، جشن سده را هم برگزار کردند ولی نه به آداب گبرکان! 

اما محمدرضا پهلوی به توصیه امثال علم گوش داد و تقویم هجری شمسی را هم تغییر داد و حکومتش یک دهه نشده بود که ساقط شد.

ایرانیان سده‌هاست که توانسته‌اند غم و شادی، عید و عزا، و اسلامیت و ایرانیت را با هم مدیریت کنند. علم‌ها و عنصری‌ها را رها کنید و نترسید از چند اظهارنظر و رفتار در فضای مجازی و واقعی.  

جامعه ایران بزرگ است و عاقل. تجربه تاریخی می‌گوید در مواردی از این دست، اعتماد به تجربه و عقلانیت تاریخی جامعه ایرانی، کم‌هزینه‌ترین  راه است. «دستکاری» جامعه نه به این سادگی ممکن است و نه مطلوب. لذا بهتر آن است که حوزه اجتماع به خانواده و مسجد و هیات و نهادهای مدنی سپرده شود.

دیگر خبرها

  • نخست‌ وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی شد
  • نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی شد
  • نخست‌وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی شد
  • محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد
  • «محمد مصطفی» نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد
  • پاسخ شنیدنی یک جامعه شناس به افرادی که فکر می‌کنند «حمله نظامی» هم راه‌حلی برای بهبود شرایط است!
  • مدیریت سازگار عید و عزا در جامعه ایرانی/ جوادی یگانه، جامعه شناس: «دستکاری» جامعه نه به این سادگی ممکن است و نه مطلوب/ حوزه اجتماع به خانواده و مسجد و هیات و نهادهای مدنی سپرده شود
  • پاسخی به درخواست یک روزنامه در مورد کاظم صدیقی! - یک جامعه شناس: توصیه به «برخورد مؤمنانه» زمانی اعتباری داشت؛ اکنون آن‌که توصیه می‌کند، بیشتر به چوپان دروغگو می‌ماند!
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود