Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کانون تفکر و نهاد سیاستگذاری در نامه ای به دکتر روحانی رئیس جمهور، تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات کشاورزان و همچنین عدم افزایش این نرخ متناسب با هزینه های تولید و قیمت های منطقه را عامل تضعیف امنیت غذایی دانست. ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ اقتصادی اقتصاد ایران صنعت و تجارت نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در نامه ای به دکتر روحانی رئیس جمهور، وضعیت تولید گندم و امنیت غذایی کشور در این محصول راهبردی را مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس این نامه، یکی از اقدامات مهم دولت در تحقق خودکفایی در تولید گندم، خرید تضمینی این محصول از کشاورزان بود که به افزایش تولید گندم از 9.3 میلیون تن در سال 1392 به 14.5 میلیون تن در سال 1395 انجامید.

با این وجود، به دلیل عدم رعایت ارکان اساسی و قانونی خرید تضمینی در سال های اخیر، تولید گندم در سال زراعی 1396 به 11.5 میلیون تن کاهش یافت و پیش بینی می‌شود ادامه این روند، کاهش مجدد تولید گندم را نیز به همراه داشته باشد.

بررسی های این کانون تفکر و نهاد سیاستگذاری نشان می دهد که نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری باید حداقل 1600 تومان تعیین شود تا علاوه بر ایجاد انگیزه در کشاورزان، از صادرات قاچاقی این محصول جلوگیری نماید و زمینه را برای استمرار امنیت غذایی در کشور فراهم کند.

متن نامه مذکور به شرح زیر است:

همانطور که مستحضر هستید؛ تامین امنیت غذایی یکی از راهبردی ترین برنامه های دولت یازدهم و دوازدهم بود که با اقدامات هوشمندانه وزارت جهاد کشاورزی همراه گردید. این اقدامات منجر به افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن در سال 1392 به بیش از 120 میلیون تن در سال 1397 گردید که در سال‌های اخیر بی سابقه بوده و شایسته تقدیر است.

گندم از جمله محصولاتی بود که با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی طی این مدت، خودکفایی در تولید آن حاصل گردید و در نتیجه، نیاز کشور به این محصول راهبردی مرتفع شد.

یکی از اقدامات مهم دولت در تحقق خودکفایی در تولید گندم، خرید تضمینی این محصول از کشاورزان بود که به افزایش تولید گندم از 9.3 میلیون تن در سال 1392 به 14.5 میلیون تن در سال 1395 انجامید. با این وجود، به دلیل عدم رعایت ارکان اساسی و قانونی خرید تضمینی در سال های اخیر، تولید گندم در سال زراعی 1396 به 11.5 میلیون تن کاهش یافت و پیش بینی می‌شود ادامه این روند، کاهش مجدد تولید گندم را نیز به همراه داشته باشد.

تاخیر بیش از 3 ماه در پرداخت مطالبات کشاورزان، عدم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم متناسب با هزینه های تولید و قیمت های منطقه و تاخیر بیش از 6 ماه در اعلام نرخ طی سال های اخیر، از جمله عواملی بوده است که در این کاهش نقش کلیدی دارد و علاوه بر اینکه برنامه کشاورزان را با مشکل مواجه می کند، منجر به قاچاق گندم نیز می شود.

بنابراین با توجه به آغاز فصل زراعی جدید و گذشت یک ماه از زمان اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، ضروری است دولت محترم هرچه سریعتر این نرخ را متناسب با هزینه های کشاورزان اعلام نموده تا این قشر زحمت کش بتوانند برای تولید سال جاری و آتی خود برنامه ریزی نمایند.

بررسی های شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی طبق قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی و همچنین هزینه های تولید و قیمت های منطقه، نشان می دهد که نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری باید حداقل 1600 تومان تعیین شود تا علاوه بر ایجاد انگیزه در کشاورزان، از صادرات قاچاقی این محصول جلوگیری نماید و زمینه را برای استمرار امنیت غذایی در کشور فراهم کند.

انتهای پیام/

R1012122/P1012122/S7,77,78,83/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۸۸۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به ۸۵۵ هزارتن رسید

سید سعید راد مدیرعامل بازرگانی دولتی گفت: خرید تضمینی گندم از ۲۰ فروردین آغاز شد و تا صبح جمعه ۱۵ اردیبهشت، بالغ بر ۸۵۵ هزارتُن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شده است.

وی با اعلام اینکه با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی، نسبت به اتخاذ و اجرای تدابیر و تمهیدات لازم از جمله به‌کارگیری کامل ناوگان حمل و نقل جاده‌ای برای انتقال گندم‌های خریداری شده استان خوزستان به انبارها و سیلوها اقدام شد، افزود: از ۵۰ هزارتُن گندم باقی‌مانده در مراکز روباز با پوشش‌دهی دقیق و چادرکشی سریع بر رویِ گندم‌ها اقدام شد.

راد با تأکید بر اینکه صیانت از گندم‌هایی که حاصل دسترنج کشاورزان است را وظیفه خود می‌دانیم و با استفاده از تمام امکانات موجود، پایِ کار جمع‌آوری گندم‌های خریداری شده در استان خوزستان آمدیم، افزود: تلاش می‌کنیم تا یکی دو روز آینده، نسبت به انتقال گندم‌های باقی ‌مانده به انبارها و سیلوها اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تقدیر و تشکر از تمامی تلاشگرانی که به صورت شبانه‌روزی برای انتقال گندم‌های استان خوزستان به میدان آمدند، گفت: جا دارد از تدابیر و پیگیری‌های رئیس‌جمهور و معاون اول و وزیر جهاد کشاورزی و مساعدت‌های استاندار خوزستان و همه ادارات استان خوزستان در جریان عملیات جهادی صیانت از گندم‌های خریداری شده قدردانی کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • آغاز خرید گندم با نرخ هر کیلو ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از هفته آینده
  • قیمت گندم مشخص شد
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • پیش‌بینی تولید ۱۶۰ هزار تن گندم در بیله‌سوار
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • خرید تضمینی گندم به ۸۵۵ هزارتن رسید
  • وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز
  • گندم‌کاران نسبت‌به آفات غافل نباشند/هرکیلو گندم دوروم ۱۸هزارتومان
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم