Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-09@09:17:15 GMT

70 سال از رونمایی سیتروئن ژیان گذشت + عکس

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۹۰۸۷۷

70 سال از رونمایی سیتروئن ژیان گذشت + عکس

به گزارش اکوفارس به نقل از ایران جیپ شرکت اتومبیل سازی سیتروئن در آن سال خودروی کوچک دو سیلندری با نام سیتروئن ۲CV (دو اسبه) یا «دودوش» را در نمایشگاه سالانه اتومبیل پاریس به نمایش گذاشته بود؛ خودرویی نسبتا ارزان و کم مصرف که طراحی جالب و یگانه‌ای داشت.

این خودرو با این که دیگر تولید نمی‌شود، هنوز هم طرفداران زیادی دارد و در پاریس به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر در آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژیان در ابتدا چندان مورد اقبال واقع نشد، اما رفته رفته انواع آن اعم از سواری، وانت و مدل «مهاری» آن قدر مورد استفاده قرار گرفت که به عنوان نمادی از نمادهای معاصر فرانسه شناخته شد.

دوستداران این نماد اسطوره‌ای فرانسه انجمن‌ها و باشگاه‌هایی تشکیل داده و هر از گاهی با ژیان‌های خود در شهرهای مختلف این کشور رژه می‌روند. سال گذشته کلکسیونرهای اتومبیل در فرانسه برای یک ژیان تولید ۱۹۶۱ بالغ بر ۱۷۲ هزار یورو پول پرداخت کردند.

نمایشگاه اتومبیل پاریس از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان است. این نمایشگاه هم‌اکنون در پاریس برپاست و تا ۱۴ اکتبر ادامه دارد.

ژیان در ایران

ژیان نیز در ایران از خودروهای محبوب به شمار می‌رفت و خانواده‌های ایرانی خاطرات زیادی از این خودرو دارند.

تولید این خودرو در اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسی در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای کنونی) آغاز شد. ژیان در واقع رقیب پیکان بود که در ایران خودرو تولید می شد. در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش رفت، در حالی که پیکان ۱۷ هزار تومان بود.

ژیان در ایران برای خانواده های کم بضاعت‌تر تولید می‌شد و اگر کسی امکان مالی بیشتری داشت به سمت خرید پیکان می‌رفت چرا که هل دادن ژیان در سربالایی‌ها کار آسانی نبود.

پس از انقلاب اسلامی در سال 57 تولید این خودرو اندک اندک کاهش یافت و شرکت سایپا یک خودروی فرانسوی دیگر یعنی رنو ۵ را جایگزین آن کرد. پس از رنو نیز نوبت به پراید رسید.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۹۰۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشارات راه یار با ۲۱۰ عنوان در نمایشگاه کتاب حضور دارد

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات راه یار با ۲۱۰ عنوان در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد که از این تعداد ۵۰ عنوان چاپ اول هستند.

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» با حضور سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، رضا جهانی راوی کتاب و رئیس هیئت مدیره شرکت آهارف شبنم غفاری حسینی نویسنده کتاب و بهزار دانشگر محقق کتاب امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت و همزمان با روز اول نمایشگاه بین المللی کتاب در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار می شود.

همچنین کتاب سلحضور نیز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور جمال شورجه، معین عارفی و حسین قرایی از ساعت ۱۴ در شبستان اصلی مصلی؛ گوشه نقد رونمایی می شود.

غرفه انتشارات راه یار در راهروی ۲۱ شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) شماره ۵۰۲ قرار دارد.

کد خبر 6100160 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • صنعت فرش ۸ برابر صنعت پتروشیمی توان ارزآوری دارد
  • نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران زمینه‌ را برای تبادل‌نظر ذی‌نفعان فراهم می‌کند
  • بنیاد سینمایی فارابی، ۱۶ عنوان کتاب جدید را در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌کند
  • انتشارات راه یار با ۲۱۰ عنوان در نمایشگاه کتاب حضور دارد
  • محصولات تجاری گروه ‌بهمن در نمایشگاه صنعت‌ پخش ایران معرفی می‌شود
  • چرا تولید خودروسازان در فروردین ۱۴۰۳ کاهش یافت؟
  • رونمایی از لوکس‌ترین خودرو شاسی‌بلند دنیا؛ رولز رویس کالینان (فیلم)
  • رونمایی از اولین محصولات برقی سامانه یکپارچه خودرو
  • ۳۰۷ کالای راهبردی نفتی شناسایی‌ شد/ ۷ پروژه در محله نهایی سازی
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب