Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-20@02:59:47 GMT

«نقد مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع»

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۹۱۵۱۱

«نقد مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع»

به گزارش خبرگزاری تقریب، بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی کتاب «نقدی بر مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع» نوشته سهراب مقدمی شهیدانی را  منتشر کرد.

مدخل «امام خمینی» در دایره المعارف تشیع، به قلم عمادالدین باقی (سیاست‌مدار اصلاح ‌طلب و از اعضای ارشد بیت آیت الله منتظری) نگارش یافته و در سال 1378 انتشار یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدخل که به نظر پژوهشگر منتقد کتاب با رویکردی جهت دار و همراه با تحریف به نگارش درآمده، بعد از 19 سال، برای نخستین بار در قالب اثری مستقل نقد و بررسی علمی شده است.

محتوای کتاب

کتاب «نقدی بر مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع» در هفت فصل و بخش ضمائم، سامان یافته است. در فصل نخست به معرفی «دایره المعارف تشیع» و بیان ویژگی های کلی مدخل امام خمینی(ره) و  در فصل دوم به ارزیابی مباحث مربوط به زندگانی شخصی امام خمینی(ره) پرداخته شده است. موضوع فصل سوّم، نقد مطالب مربوط به وقایع نهضت، از آغاز تا پیروزی است و در فصل چهارم به ارزیابی مطالب مربوط به وقایع پس از پیروزی اشاره شده است. موضوع فصل پنجم نقد مباحث مرتبط با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به همراه نقدهای جدّی و مطالب بسیار مهمی است. در فصل ششم، مدخل آیت اللّه سید مصطفی خمینی ـ به ضمیمه مدخل امام ـ  نقد و بررسی  و در فصل هفتم، بر واکاوی اشکالات ساختاری مدخل پرداخته شده است.

ویژگی های کتاب

در این کتاب برخی شبهات و ابهاماتِ تاریخ انقلاب اسلامی برای نخستین بار به صورت تفصیلی بررسی شده و در کنار نقد گزاره های تاریخی، رویکردی ایجابی و اصلاحی نیز در نظر بوده است، لذا مخاطب با مطالعه این اثر، در واقع با برخی فرازهای مهم تاریخ انقلاب اسلامی و زندگانی امام خمینی(ره) به صورت عمیق و تحقیقی آشنا می شود.

از ویژگی های دیگر این اثر، نقد همزمان برخی منابع تاریخی مرتبط با زندگانی امام خمینی(ره) است که به مناسبت موضوعات، نقد شده است. همچنین نویسنده در این کار به«دایره المعارف بزرگ اسلامی» و «دایره المعارف مصوّر زندگی امام خمینی» (با تحقیق و نگارش جعفر شیرعلی نیا) بیش از سایر منابع توجه داشته است.

بخشی از مقدمه کتاب

«در مطالعه منشورات مرتبط با انقلاب اسلامی و امام خمینی، رویکردهای متفاوتی مشاهده می شود؛ برخی جریانها و شخصیت های علمی به هر دلیل، از ورود جدی در این عرصه پرهیز می کنند. برخی دیگر با جهت گیری خاص به تولید آثار می پردازند و بعضی نیز به دلیل ضعف بنیان های تئوریک و مطالعات تاریخی، در آثارشان ناخواسته راه ناصواب می پیمایند. در این میان، آثاری که عاری از اشتباه یا تحریف باشند، بسیار معدودند. ضمن ارج نهادن به همه کوشش های علمی انجام گرفته، به نظر می رسد بازخوانی انتقادی آثار مرتبط با انقلاب اسلامی، ضرورتی مغفول است که صیانت از تاریخ و هویت نهضت امام خمینی(ره) در گرو آن می باشد.

نگارنده این اثر با اتقاد به تفکر انتقادی، به بازخوانی مدخل «امام خمینی» در «دایره المعارف تشیع» پرداخته است؛ مدخلی که علیرغم نگارش آن توسط یکی از مخالفان جدی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، از هنگام انتشار (19 سال پیش) تاکنون مورد نقد و ارزیابی جدی قرار نگرفته است. تجربه نگارنده در نقد مدخل «خمینی، روح الله» در «دایره المعارف بزرگ اسلامی» که با استقبال طیف های مختلف فکری و سیاسی مواجه شد، زمینه ساز اهتمام جدی برای تدوین نوشتار حاضر گردید. گرچه حجم کم انبوهی از اغلاط و تحریف های تاریخی در معرض دید مخاطب قرار می گیرد، با وجود این، آنچه می خواهید همه نقدهای وارد بر مدخل مزبور نبوده و تنها فتح بابی برای گفتگوی علمی در نقد منشورات انقلاب اسلامی است.»

مشخصات کتاب

بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی کتاب «نقدی بر مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع» را در 368 صفحه، قطع وزیری و شمارگان1000 نسخه به قیمت 20000 تومان منتشر کرده است. مقدمی شهیدانی پیش از این اثر، کتاب «نقدی بر مدخل "خمینی، روح اللّه" در دایره المعارف بزرگ اسلامی» را  در سال 1395 منتشر کرد که در مجامع علمی و رسانه ای کشور بازتاب گسترده ای یافت.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب و دیگر محصولات بنیاد می توانند با شماره 02122579192 تماس گرفته یا به سایت پاتوق کتاب فردا به نشانی www.bookroom  مراجعه کنند.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۹۱۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیق فوری پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره)

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر بر همین اساس پروازهای این بازه زمانی باطل شد.
مسافرین از عزیمت به فرودگاه خودداری کنند.

کد خبر 845453 برچسب‌ها فرودگاه امام خمینی (ره) خبر ویژه

دیگر خبرها

  • تعلیق فوری پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره)
  • ۳۰ دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند
  • چگونه بصیرت امام خمینی (ره) موجب تقویت بنیان ارتش شد؟
  • ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی گرامی باد
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • برگزاری رژه یگان‌های نمونه نیروهای مسلح در تبریز
  • رژه یگان‌های نمونه نیرو‌های مسلح در آذربایجان شرقی
  • بصیرت و آینده نگری امام خمینی (ره) برای برای جلوگیری از انحلال ارتش + فیلم
  • ۲۹ فروردین تاریخی ماندگار برای ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • امام خمینی چطور جلوی انحلال ارتش را گرفت؟