Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، استان سیستان و بلوچستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و برخورداری از یک هزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی، همواره از این موهبت برخوردار بوده است که کانال ارتباطی با شرق آسیا باشد.

اما این مرزهای مشترک علاوه بر یک فرصت ویژه برای توسعه منطقه، استان سیستان و بلوچستان را در معرض خطرات بسیاری از جمله قاچاق مواد مخدر قرار داده و سبب شده است تا این منطقه به عنوان مسیر ترانزیت این مواد خانمان‌سوز همواره مد نظر مافیای بین‌المللی قاچاق مواد ‌مخدر قرار داشته باشد و علاوه بر کاهش ضریب امنیت در استان سیستان و بلوچستان، هویت این منطقه را نیز خدشه‌دار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبعات منفی قاچاق مواد مخدر از استان سیستان و بلوچستان به گونه‌ای است که همواره تصویری منفی در مورد این منطقه در اذهان عمومی ایجاد کرده که جفایی است بر مردمی خونگرم، صبور و مهمانواز سیستان و بلوچستان که همواره در طول تاریخ زبان‌زد خاص و عام بوده‌اند.

تبعات منفی قاچاق مواد مخدر از استان سیستان و بلوچستان به گونه‌ای است که همواره تصویری منفی در مورد این منطقه در اذهان عمومی ایجاد کرده که جفایی است بر مردمی خونگرم، صبور و مهمانواز سیستان و بلوچستان که همواره در طول تاریخ زبان‌زد خاص و عام بوده‌اند.

سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرز بودن با دو کشور افغانستان و پاکستان در خط مقدم مبارزه با موادمخدر قرار دارد و هر ساله بیشترین کشفیات مواد مخدر توسط پلیس این استان کشف و ضبط و ضربات مهلکی به مافیای مواد مخدر وارد می‌شود.

برای آگاهی از جزئیات بیشتر چگونگی کشفیات مواد مخدر و پیدا کردن شگردهای مافیای مواد مخدر در انتقال و جا به جایی آن، گفت‌وگویی با سرهنگ محمدرضا نصیری رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

فارس: جایگاه سیستان و بلوچستان در زمینه کشفیات مواد مخدر در کشور کجاست؟

بحث مواد مخدر یک تهدید علیه امنیت کشور ماست، همجواری سیستان و بلوچستان با افغانستان و پاکستان  باعث شده استان ما در این زمینه خاص باشد و باتوجه به تبعات موادمخدر و آسیب های اجتماعی ناشی از آن، این منطقه در نوک پیکان مقابله با مواد مخدر است و در این راستا نیروی انتظامی توانسته اقدمات بسیار خوبی را در کنار سایر دستگاه‌ها انجام دهد در مجموع در حوزه کشفیات مواد مخدر رتبه اول استانی را در کشور داریم و یکی از استان‌های همجوار با فاصله بسیار زیادی در رتبه دوم قرار دارد.

فارس: در سال‌جاری چه میزان کشفیات داشته‌اید و در انهدام باندها و سرشبکه‌های مواد مخدر تا چه میزان موفق عمل کرده‌اید؟

 در 6 ماهه امسال بیش از 73 تن انواع مواد مخدر کشف شده که نسبت به سال‌ گذشته در همین مدت، 6 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در بحث دستگیری سرشبکه‌ها و باندها نیز موفقیت‌های خوبی داشتیم و باتوجه به اشراف اطلاعاتی نیروی انتظامی، امسال 5 نفر از سرشبکه‌ها و سرباندهای مواد مخدر را در استان دستگیر کردیم که این افراد به سایر جرائم خود نیز اعتراف کرده‌اند.

فارس: آیا نیروی انتظامی فقط در زمینه کشفیات مواد مخدر و دستگیری عاملان تهیه و توزیع این مواد افیونی فعالیت دارد؟

خیر، نیروی انتظامی در بحث مواد مخدر دو رویکرد دارد یکی اقدامات مقابله‌ای که از صفر مرز شروع میشه در بحث دستگیری سرباندها و سرشبکه‌ها و در شهرها دستگیری خرده فروشان، جمع‌آوری معتادین متجاهر و غیره و  رویکرد دوم

تلاش قاچاقچیان برای جا به جایی مواد مخدر از طریق دریا نشان دهنده اقدامات خوبی است که در حوزه زمینی انجام شده و قاچاقچیان ناگزیر هستند از مسیرهای دیگر اقدام کنند.

موضوع پیگیری فرهنگی و آموزشی است که اعزام کارشناسان ما به مساجد محلات و نقاط آلوده است، در بحث مواد مخدر یکی از اولویت‌های ما پیشگیری است که در این راستا در حاشیه شهر زاهدان و نقاط آلوده مراکز مشاوره ایجاد شده است.

فارس: آیا از طریق دریا نیز قاچاق مواد مخدر انجام می‌شود؟

پلیس بهترین اقدمات را در حوزه زمینی در بحث مواد مخدر داشته و تلاش قاچاقچیان برای جابجایی مواد از طریق دریا نشان دهنده اقدامات خوبی است که در حوزه زمینی انجام شده و قاچاقچیان ناگزیر هستند از مسیرهای دیگر اقدام کنند.

میزان کشفیات در استان‌های ساحلی از جمله هرمزگان، بوشهر و خوزستان خود نشانگر همین است که جا به جایی موادمخدر از زمین به سمت دریا کشیده شده است.

 

فارس: اموال و خودروهایی که از قاچاقچیان توقیف می‌شود را در کجا استفاده می‌کنید؟

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر وظیفه اش پیگیری اموال قاچاقچیان است که با هماهنگی دستگاه قضایی اموال شناسایی و در اختیار ستاد  قرار می‌گیرد تا صرف اقدامات مقابله‌ای در استان‌ها شود تجهیزات قاچاقچیان در حال افزایش است و اما ما هم با امکانات و تجهیزات خوبی که داریم توان مقابله با آنان را داریم و تاکنون با قدرت توانسته‌ایم کار را پیش برده و ضربات محکمی به مافیا وارد کنیم، قاچاقچیان به سبب اینکه زیاد ضرر نکنند موادمخدر را به صورت خرده جا به جا می‌کنند تا در صورت دستگیری حجم کمی از مواد را از دست دهند.

فارس: بیشترین کشفیات مواد مخدر از چه نوعی است؟

با توجه به اینکه استان ما در حاشیه کشور افغانستان قرار دارد، تریاک در رتبه نخست کشفیات قرار دارد و با توجه به  سود سرشار ناشی از مواد صنعتی بعد از تریاک هروئین و حشیش و سایر مواد صنعتی بیشترین کشفیات را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

فارس: آیا افراد دستگیر شده در حوزه قاچاق مواد مخدر صرفا بومی هستند؟

خیر، در میان افراد دستگیر شده در این زمینه، بومی و غیربومی و حتی اتباع بیگانه هم وجود دارند و صرفا مختص استان نیستند، البته بسیاری از این افراد مزدور و هستند و مافیا در نقاط دیگری ساکن هستند.

نحوه جاسازی‌های موادمخدر آنقدر پیچیده و حرفه‌ای است که این شگردها به تصور ذهنی هیچ فردی نمی‌رسد که این نشان می‌دهد به هر طریقی می‌خواهند جابه جا کنند اما شگردهای آنان را نمی‌توانیم بگوییم تا افراد سودجو  سوءاستفاده نکنند.

فارس: در مورد نحوه جاسازی‌های مواد مخدر بفرمایید؟

نحوه جاسازی‌های موادمخدر آنقدر پیچیده و حرفه‌ای است که این شگردها به تصور ذهنی هیچ فردی نمی‌رسد که این نشان می‌دهد به هر طریقی می‌خواهند جابه جاکنند، مثلا در تانکرهای قیر، لاستیک‌های زاپاس، تانکرهای سوخت و برخی وسایل دیگر جاساز و تلاش برای جا به جایی آن داشته‌اند.

وی با اشاره به کشف حدود 3 تن مرفین که به طرز ماهرانه‌ای در بونکر گاز جاسازی شده بود، گفت: تیرماه امسال تیم‌های اطلاعاتی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گلستان در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه پس از رد زنی‌های گسترده، به یک دستگاه بونکر گاز رسانی که قصد خارج شدن از استان را داشت مشکوک و برای بررسی این خودرو را متوقف کردند که در بازرسی دقیق از این خودرو ۲ تن و ۹۰۰ کیلو گرم مرفین که به صورت ماهرانه‌ای در بونکر جاساز شده بود کشف و در این رابطه یک قاچاقچی را نیز دستگیر کردند.

فارس: در راستای کشفیات موادمخدر استانهای همجوار و کشورهای همسایه تا چه میزان با شما همکاری دارند؟

عملیات‌های مشترک با استانهای همجوار داریم و بحث و تبادل نظر می‌کنیم همچنین با کشورهای همسایه نیز در زمینه عملیات های مشترک جلسات هماهنگی داریم.

فارس: میزان همکاری مردم و سایر دستگاه‌ها با پلیس مواد مخدر چگونه است؟

بحث اجتماعی شدن مقابله با آسیب‌های ناشی از موادمخدر بسیار مهم است از همه دستگاه‌ها می‌خواهیم کار پیگیری و آموزش را در اولویت قرار دهند، سوق دادن جوانان به سمت اشتغال و ورزش یکی از راهکارهای اساسی است.

همکاری مردم با پلیس موادمخدر بسیار خوب بوده و بعضا نقاطی را که مرکز تهیه و توزیع مواد مخدر بوده را از طریق 110 اطلاع داده‌اند، از مردم می‌خواهیم همچنان هر گونه خبری در بحث تهیه و توزیع موادمخدر داشتند به ما اطلاع داده تا فورا مقابله را انجام دهیم.

فارس: در زمینه کشف داروها و قرص‌های روان گردان چه اقداماتی داشته‌اید؟

یکی از برنامه‌های ویژه ما سخنرانی و توضیح در مورد شناخت مواد است در همه ادارات و دستگاه‌ها و ارگان‌ها و آموزش پرورش و مراکز دانشگاهی همکاران ما حضور دارند و توضیحات لازم را می دهند اما یکی از اولویت‌های ما جمع آوری قرص‌های روان گردان و مقابله با فروشندگان این داروهاست که دانش‌آموزان را هدف قرار داده‌اند، در این راستا پاکسازی اطراف مدارس و مراکز علمی با هدف صیانت از جوانان و نوجوانان در اولویت کار ما قرار دارد.

کشفیات موادمخدر در استان ما با کشف سلاح و مهمات و دستگیری قاچاقچیان همراه است و نوع مقابله در این منطقه فرق می‌کند، همکاران ما واقعا از جان مایه می‌گذارند تا این میزان کشفیات و سلاح و مهمات به دست می آید.

ماموران انتظامی در درگیری‌ها در معرض تیراندازی مستقیم اشرار قرار دارند و با سختی فراوان اقدامات مقابله ای را انجام می‌دهند تا مردم به ویژه جوانان ما از این بلای خانمان سوز در امان باشند.

پلیس با اشرافیت کامل اطلاعاتی و تقویت یگان‌ها و تیم‌های عملیاتی، تمام توان خود را به کار می‌گیرد تا همواره حوزه وسیع و امن استان را برای سوداگران مرگ و برهم زنندگان امنیت ناامن کند و در این زمینه ضروری است شهروندان با جدیت بیشتری پلیس را همراهی کنند.

انتهای پیام/و

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۹۲۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۵۲ تن مواد مخدر در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، سردار علی اکبر جاویدان در نشست خبری افزود: در این مدت ۹۴۶ تن قاچاقچی، دو هزار و ۷۰۰ خرده فروش و یازده هزار و ۲۷۰ معتاد متجاهر دستگیر شدند.
وی گفت: از قاچاقچیان ۱۵۲ باب املاک و مستغلات و ۶۶۲ دستگاه خودرو هم به ارزش دو هزار و ۵۶۰ میلیارد کشف شده است.
فرمانده انتظامی هرمزگان افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۷ میلیون لیتر سوخت قاچاق نیز کشف شد که ۹۵ درصد بیشتر از پارسال است.
سردار علی اکبر جاویدان به قاچاق کالا هم اشاره کرد و گفت: در این مدت انواع کالای قاچاق به ارزش سه هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان هم کشف شده است.
وی افزود: در این زمینه هفت هزار پرونده تشکیل و ۱۴ باند دستگیر شده اند و شش هزار و ۵۸۳ خودرو و ۸۰ فروند شناور از قاچاقچیان کشف شده است.
فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: همچنین در این مدت ۹۳ باند سازمان یافته سارقان دستگیر شده اند و اموال سرقت شده به ارزش پنجاه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کشف شده است.
سردار علی اکبر جاویدان افزود: در این مدت ۴۹۱ تن در تصادفات جاده‌ای جان باختند که این آمار نسبت به پارسال ۴ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید؛ دستگیری ۱۱۴ خرده فروش مواد مخدر در هرمزگان

وی با اشاره به رشد ۵۷ درصدی کشف جرائم سایبری از ابتدای سال تاکنون گفت: در پلیس فتا سه هزار و ۱۲۰ فقره پرونده تشکیل شده است که ۹۸ درصد از آنها به نتیجه رسیده است.
سردار علی اکبر جاویدان با اشاره به اعزام بیش از ۷ هزار نفر به خدمت سربازی افزود: دومین دوره آموزشی سربازان در استان بعلت راحتی در رفت و آمد، دور نبودن از خانواده و هم به درخواست خود نیروی انتظامی، با بکارگیری نیرو‌های بومی صورت می‌گیرد.
وی گفت: هوشمند سازی پلیس، ارتقا توان امنیتی و مقابله با قاچاق مواد مخدر از اولویت‌های فرماندهی نیروی انتظامی در سال جدید است.

دیگر خبرها

  • اتحادیه اروپا بر اساس اصل مسئولیت مشترک به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد
  • تقویت مبارزه ایران با ترانزیت موادمخدر و پولشویی
  • کشف بیش از ۳۰ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان هنگ تایباد
  • نقش شرکت متا در فروش موادمخدر
  • اجرای طرح نوروزی جمع‌آوری خرده‌فروشان موادمخدر در کردستان
  • آمریکا نقش شرکت «متا» در فروش مواد مخدر را بررسی می‌کند
  • کشف ۵۲ تُن انواع مواد مخدر و توقیف ۶۳۰ خودرو در هرمزگان
  • کشف ۵۲ تن انواع مواد مخدر در هرمزگان 
  • کشف ۵۲ تن مواد مخدر در هرمزگان
  • فروش دارو‌های غیرمجاز و مواد مخدر در خیابان‌های فرانسه + فیلم