Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@03:51:22 GMT

نامه مرحوم دبیرسیاقی در سوگ علامه دهخدا

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۹۳۲۹۸

نامه مرحوم دبیرسیاقی در سوگ علامه دهخدا

تهران- ایرناپاس- مرحوم سیدمحمد دبیرسیاقی، پیشکسوت ادبیات و از شاگردان علامه دهخدا، که دیروز در سن 99سالگی درگذشت، در سی و شش سالگی و اولین سالگرد درگذشت مرحوم دهخدا، به یاد استادش نامه ای می نویسد که بخشهایی از آن در ادامه می آید:

ساعت شش و نیم بعد از ظهر روز دوشنبه هفتم اسفندماه 1334 خورشیدی شمع حیات استاد دهخدا از تندباد مرگ فرونشست، خطابه زیرین در مجلس تذکری که بمناسبت نخستین سال درگذشت آن فقید سعید در منزل آن مرحوم برپا شده بود خوانده شد، شاید خوانندگان ارجمند در آن با احساسات شاگردی استاد از دست رفته بیش از همه چیز روبرو باشند:

مرگ هرگز برای ماضی نیست مرگ از بهر حال و آینده است

حال و آینده را توان کشتن لیک بگذشته تا ابد زنده است

اینکه در محضری چنین بزرگوار که به رجال علم و ادب و بزرگمردان فضیلت و حقیقت آکنده است و آزاده مردان و هنری جوانان دهان و گوش به حدیث گذشت یکسال از فقدان سخندانی آزاده و ادیبی فرزانه پر آه و افسوس و دل و دیده اندوهگین و اشکبار دارند، من بنده بی مقدار سخن میگویم، اعتذار را از این موجبی نیافتم که دیری خوشه چین خرمن معرفت و ریزه خوار خوان دانش آن بزرگمرد بوده ام و یا به قول آن حجت قلمرو لغت فارسی دستیاری او میکرده ام، و هم باز بستگی بدان معدن کمال را محملی جز آن نشناختم که گوهرشناسان بصیر را افتد که «در رشته کشند با جواهر شبهی»

دوستداران زبان شیرین فارسی! جویندگان راه حقیقت و آزادگی! و شما ای دوستان دیرین بزرگمردی که سالی است تا در میان ما نیست گوش فرا دهید: بیش از هزار سال بر مهد قول و غزل و ترانه و شعر دلکش فارسی گذشت تا مردی بیامد و چون رودکی پدر شعر فارسی چامه سرود، و اندکی کمتر از سیصد و شصت و پنج هزار بار آن گوی ضیاگستر که خورشید ابانش نامست به تعبیر پیشینیان گرد مرکز خاک بر آمد تا معماری کارآزموده آستین برزد و همانند سخن شناسی چون فردوسی زنده کننده عجم بدان پارسی کاخی از نثر برافراخت و برابر بارگاه با عظمت شاهنامه، که از باد و باران بیم گزندش نیست، بنای قویم ارکان لغت نامه را بنیاد نهاد، کاخی که:

نه پا دیر آید ورا نه ستون نه دیوار خشت و نه زآهن درا

انصاف اینکه این دو بزرگ مرد آزادخوی پاک سرشت، دو حر حقیقت جوی نیک اعتقاد و دو سخندان سخن شناس را گرم روان راه آزادگی و شیفتگان کهن مرز و بوم فارسی و زنده کنندگان پردامنه فارسی و پاسبانان گنجینه سخن دری باید گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



...

دریغ که با مرگ استاد دهخدا، ادب بمرد و فصاحت بمرد و شعر بمرد، سخندانی نماند و نکته پردازی نماند و حدت ذهن و جودت فکر و وسعت حافظه و سرعت انتقال و دقت تا حد وسواس از خدمت مردی واحد باز ایستاد، شما یاران کهن و صرافان سخن و پاکدلان انجمن نیکتر دانید که چه گوهری تابناک روی در نقاب خاک کشیده است و کدامین آزاده تن به زندان گور دارد.

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ايرناپلاس دهخدا شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۹۳۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در محفل شهادت امام صادق در حرم مطهر بانوی کرامت گفت: امام دارای عصمت ذاتی و بدون کوچکترین معصیت، حتی فعل مکروه می باشد که این شان و منزلت از پیامبران رسالت و نبوت هم والا تر است به ویژه امام صادق(ع) که دارای 14هزار شاگرد بودند.

سه چیز باعث حقیقت بندگی می‌شود

وی افزود: امام صادق(ع) مقام عبودیت را در پاسخ به فرد بصری این گونه بیان می کند؛ سه چیز باعث حقیقت بندگی می شود، اول بنده بداند که نسبت به نعمات خدا مالکیت ندارد، دوم بنده دنبال نتیجه و تدبیر امورات خود نباشد زیرا سرانجام کارها را خداوند مشخص می کند و سوم آنکه تمام همّ و غم بنده باید رضایت خدا باشد.

استاد حوزه ادامه داد: دانستن عدم مالکیت باعث انفاق بیشتر و عدم وابستگی به دنیا می شود، سپردن نتیجه امور باعث افزایش ایمان و توکل بر خدا خواهد شد و در نظر گرفتن رضایت خداوند باعث می شود که بنده نسبت به سخن مردم بی توجه باشد و به اخلاص نزدیک تر شود که این موارد اولین درجه افراد متقین است.

منبع:فارس

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • قدرت رسانه‌ای اسرائیل نتوانست مانع دریافت حقیقت در جهان شود
  • مهمترین کار معلم تبیین حقیقت در کنار علم و دانایی است
  • تشییع پیکر مرحوم اسکویی با حضور مسئولان ورزشی
  • «احوال و آثار محمد دبیر سیاقی» به نمایشگاه کتاب خواهد آمد
  • فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس
  • سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود
  • شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ صدای بی بی سی فارسی روی پخش زنده!
  • این دانشگاه مشهور ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا اعلام آمادگی کرد!
  • اعلام آمادگی این دانشگاه ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا
  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا