بنی عامریان: پایبند به موسیقی سنتی و مدرن هستم
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۹۴۱۲۰
به گزارش پارس نیوز،
در اواسط دهه ۹۰ سبکی نوین میان سبکهای مختلف موسیقی سر در آورد که گفته میشد پیوند میان موسیقی ایرانی و سبکهای نوین است. وقتی حرف از سبک تلفیقی به میان آمد، بسیاری به استقبال آن رفتند و آن را حرکتی در راستای حفظ موسیقی سنتی دانستند اما برخی هم آن را در تناقض با اصول موسیقی دیدند و دست رد به سینه این سبک تازه وارد زدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
منصور بنی عامریان یکی از خوانندگان و نوازندگانی است که ابتدا تنبک و آواز ایرانی را فراگرفته و پس از یک دهه کسب تجربه در هنر اول و موسیقی ایرانی، گام در زمینه تلفیقی گذاشت. او که به تازگی کارهایش شنیده شده و میان جوانان محبوبیت پیدا کرده است در خصوص سبک فعالیت و آخرین آثارش گفت: من از سال ۸۱ وارد موسیقی شدم و از ابتدا به سراغ یادگیری تنبک رفتم. در همان زمان برادرم محسن، سه تار را فراگرفته بود. پس از آن که حدود سه سال آموزش تنبک به پایان رسید، سراغ یادگیری سه تار از برادرم رفتم. به همین دلیل روی دو ساز مسلط هستم و با این دو ساز موزیکم را جلو میبرم؛ ریتم موزیک را با تنبک ارزیابی و جایگاه نت موزیکم را از سه تار دریافت میکنم.
استاد علیزاده من را عاشق هنر اول کردوی ادامه داد: از ابتدا موسیقی استاد مشکاتیان و استاد شجریان را گوش میکردم و با هنرنماییهای استاد علیزاده، عاشق موسیقی شدم. سعی میکردم بعضی از قطعات این بزرگواران را بنوازم و بخوانم. شروع کار من با موسیقی ایرانی بود چراکه پدر، مادر و تمامی بزرگان ما، موسیقی ایرانی دوست داشتند هر چه جلو رفتیم بیشتر یاد گرفتیم و حتی در عرصه صدابرداری و تنظیم آموزش تغییر و تحولاتی در موسیقی کشور رخ داد و ذائقه مخاطبان موسیقی به ویژه جوانان تغییر کرد، به فکر این افتادم، سبکی را انتخاب کنم که در عین پایبندی به هارمونی موسیقی ایرانی، نسبت به تغییر ذائقه جوانان بی تفاوت نباشم. به همین دلیل در کنار آواز ایرانی و موسیقی ایرانی، تنظیم با سبک امروزی را در نظر گرفتم.
یک سال اخذ مجوز آلبوم طول کشیداین خواننده تلفیقی کشورمان در خصوص آثارش گفت: در دهه ۸۰ کار تنظیم و صدابرداری در موسیقی را یاد گرفتم و در سال ۹۰ سراغ تولید قطعات و جمع آوری آلبوم، با رویکرد سبک تلفیقی رفتم. در آن دوران برخی از قطعات تلفیقی را شنیده بودم اما از هیچ کدام تقلید نکردم؛ هرچند آن زمان، هنوز سبک تلفیقی مانند امروز بر سر زبانها نیفتاده بود. تولید آلبوم پنج سال زمان برد و سپس در سال ۹۵ به دنبال اخذ مجوز رفتم متاسفانه با وجود اینکه اخذ مجوز هر اثر، حداکثر چند ماه طول میکشد، آلبوم من که «عاشقانه عارفانه» نام دارد، یکسال مراحل اخذ مجوز را طی کرد.
پایبند به موسیقی سنتی و مدرن هستمبنی عامریان در ادامه به تشریح جزئیاتی از آلبومش پرداخت و بیان کرد: این آلبوم هفت قطعه دارد که شعر دو قطعه از آن را خودم سروده ام. یک قطعه با نام «سرگشته» بازخوانی اثری قدیمی است که فرمی نوین را به خود گرفته است.
وی با بیان اینکه برای نوازندگی سازهای این آلبوم، من از نوازندگان برگزیده جشنواره موسیقی فجر بهره گرفتم،گفت: تمام اعضای تیم هم با ذائقه جوانان و هم به اصول قواعد موسیقی ایرانی آشنا و مسلط هستند. هدف گروه ما این است که از نغمههای محبوب و تاثیرگذار ایرانی محروم نشویم و با تکیه بر فرکانس سازها و اشعار بزرگانی چون، حافظ، سعدی، مولوی، فریدون مشیری، هوشنگ ابتهاج و ...، تنظیمی مدرن و پست مدرن را به کار بگیریم و آثاری جوان پسند و اصولی تولید کنیم چرا که سبک تلفیقی سبب میشود که سنتهای موسیقی ایران، همچنان حفظ شود.
رونمایی از آلبوم در زمان مناسببنی عامریان با تاکید بر اینکه تا این لحظه چند تک آهنگ را با نامهای «بی تو مهتاب»، «توای پری کجایی» منتشر کردیم، گفت:در میان این قطعات چند قطعه از آلبوم «عاشقانه عارفانه» انتخاب و منتشر شد البته در نظر داریم، ابتدا تک ترکها را منتشر کنیم و در زمانی مناسب، از آلبومان رونمایی کنیم.
انتهای پیام/
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: موسیقی موسیقی سنتی شعر ایران پدر جشنواره موسیقی فجر شعر موسیقی سنتی پارس پارس نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۹۴۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!
دریافت 7 MB
علی سعیدی خواننده و معلم آواز در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره تازه ترین فعالیت هایی که همراه با برادر دوقلوی خود محمد سعیدی در عرصه موسیقی انجام داده است، بیان کرد: به تازگی و پس از انتشار قطعه «بوگو چیطو شد» که با لهجه اصفهانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، تک آهنگ جدیدی به نام «بلندبالا» براساس ترانه فولک شیرازی برای موسیقی الکترونیک و کمانچه تنظیم و منتشر کردیم. در این تک آهنگ که با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تهیه کنندگی مسعود عابدی و شعری از باباطاهر پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، امیرمهدی مقدم تنظیم کننده، شهاب روحانی نوازنده کمانچه و امیرحسین محسنی گرافیست دیگر عوامل اجرایی را تشکیل می دهند.
وی افزود: قطعات فولکلوریک معمولا یک خط ملودی بیشتر ندارند مثل همین قطعه «بلندبالا» که خط ملودی اش یکی است ولی ما آمدیم آن را در اوج اجرا کردیم و ضمن حفظ ساختار ملودی به قطعه پرو بال دادیم. در انتخاب اشعار هم براساس ترجیع بند، دو بیتیها را انتخاب کردیم که «وحدت موضوع» ترجیع بند هم حفظ شود. در این چارچوب تلاش کردیم تا با در کنار هم قراردادن موسیقی الکترونیک در کنار ساز ایرانی، شرایطی را فراهم کنیم که مخاطب جوان و نوجوان موسیقی در این سالها با اتکا به یک قطعه به روز رسانی شده، ترغیب به شنیدن این قطعه موسیقایی مرتبط با موسیقی فولک ایرانی شود.
سعیدی در پایان بیان کرد: آن چه در این قطعه ارایه شده، ادامه همان قطعه قبلی است که براساس لهجه اصفهانی در حوزه فرهنگ عامیانه منتشر شده بود و ما این بار با محوریت شیراز آن را به مخاطب تقدیم کردیم. قطعه ای که به طور کامل محلی نیست اما دربرگیرنده رگه هایی از موسیقی پاپ است که مخاطبان امروزی جامعه را هم هدف گذاری کرده است.
برای شنیدن قطعه «بلند بالا» اینجا را کلیک کنید.
کد خبر 6096895 علیرضا سعیدی