Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:
یک ادیولوژیست، نسبت به عوارض شیوع اختلال «بدشنوایی» هشدار داد و گفت: بدشنوایی یک اختلال پنهان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید ملایری در خصوص بدشنوایی، اظهار داشت: زمینه درمان و توانبخشی بدشنوایی گسترش پیدا کرده و امروزه نیاز جدی جامعه است و باید برای مخاطبی که نیاز جدی دارد، اطلاع‌رسانی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در مورد بدشنوایی باید گفت فراوانی و شیوع این اختلال به مراتب از اختلال کم شنوایی بیشتر است و باید بیشتر مورد توجه و اهمیت قرار گیرد زیرا بدشنوایی یک اختلال پنهان است.

ملایری ادامه داد: تعریف ساده بدشنوایی به نقص عملکرد دستگاه شنوایی گفته می‌شود که فرد در شنیدن صدا دچار مشکل نیست بلکه در گوش دادن به صداها دچار مشکل است پس می‌توان گفت که کم شنوایی ضعف شنیدن و بدشنوایی ضعف گوش دادن است.

این ادیولوژیست، تاکید کرد: بدشنوایی یک اختلال عملکردی است نه ساختاری، به همین دلیل این اختلال به راحتی تشخیص داده نمی‌شود، بطوریکه برآورد می‌شود ۲۰ درصد بچه‌های مدرسه رو به نوعی دچار اختلال عملکردی دستگاه شنوایی هستند.

ملایری در ارتباط با علائم شایع در بدشنوایی، گفت: شایع‌ترین علائم این اختلال، حساسیت بیش از حد به صدا یا پرشنوایی است.

وی در همین زمینه افزود: کودکانی که دچار این اختلال هستند با مشکلاتی همچون خستگی در کلاس درس، خطاهای زیاد دیکته‌ای، ضعف در حل مسائل ریاضی، فراموش کردن صحبت‌های معلم در کلاس درس، تماشا کردن تلویزیون با صدای بلند، مواجه‌اند.

این ادیولوژیست در ارتباط با علت ایجاد اختلال بدشنوایی، گفت: اختلال بدشنوایی نام دیگری به نام تنبلی گوش (آمبلیودی) دارد. بدشنوایی علل ژنتیکی و اکتسابی دارد و یکی از مهم‌ترین علت اکتسابی آن، ابتلا به عفونت‌های مکرر گوش میانی در نوزادان و خردسالان است.

ملایری افزود: طبق آمارهای جهانی تا سن ۳ سالگی بیش از ۹۵ درصد کودکان حداقل یک بار دچار عفونت گوش میانی می‌شوند.

این ادیولوژیست اظهار داشت: عفونت‌های گوش میانی باعث می‌شود ضعف عملکرد دستگاه شنوایی یا تنبلی گوش اتفاق بیافتد و این عارضه بیشتر خودش را در زمان مدرسه رفتن کودک نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه تشخیص این اختلال دشوار است چون آثار عفونت‌ها در طولانی مدت باعث تخریب زیاد می‌شود و وقتی کودک وارد مدرسه می‌شود و نیاز به گوش دادن در کلاس درس جدی‌تر می‌شود، ضعف عملکرد گوش دادن، خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

ملایری گفت: یکی از علل افت تحصیلی در کودکان اختلال بدشنوایی است که با مراجعه به کلینیک‌های شنوایی می‌توانند راه‌گشای تشخیص و درمان‌های بدشنوایی باشند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های بدشنوایی این است که همراه با یک اختلال دیگر دیده می‌شود مانند اوتیسم، بیش فعالی و کودکان با تاخیر گفتار. خبر خوب این هست که اگر بدشنوایی به موقع تشخیص داده شود، درمان آن طی یک دوره سه تا ۶ ماهه به آسانی قابل انجام است. در حال حاضر تنها کلینیکی که در تهران خدمات درمان و توانبخشی بدشنوایی به بیماران ارائه می‌دهد کلینیک توانبخشی نیوشا است.

در همین زمینه: هشدار نسبت به روند رو به رشد کم‌شنوایی و ناشنوایی در ایران | خطرات استفاده از هندزفری سوءتغذیه عامل بروز ناشنوایی در کودکان ۲۰ درصد تهرانی‌ها مشکل وزوز گوش دارند تشدید وز وز گوش با مصرف داروی افسردگی زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی در کودکان چه وقت است؟ جرم گوش سلامت گوش را حفظ می‌کند کم شنوایی، شایع‌ترین معلولیت مادرزادی|تولد سالانه ۵هزار نوزاد کم شنوا در ایران حد صدای مطلوب برای گوش شما چقدر است؟

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۹۷۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد ایرانی ها از بیماری های دهان و دندان رنج می برند

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی، در همایش پویش ملی سلامت دهان و دندان، گفت: بسیاری از بیماری‌ها از جمله فراموشی و سرطان بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

وی افزود: باید به سبک زندگی سالم برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیر در زمینه بیماری‌های دهان و دندان توجه شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: نباید فقط به شناسایی بیماری‌های غیر واگیر و درمان آن اکتفا کرد بلکه باید از ابتلای دیگر هم‌وطنان به این بیماری‌ها از جمله بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری کرد.

فرشیدی افزود: باید همانند غربالگری فشار خون و دیابت که پارسال در کشور انجام شد بیماری‌های دهان و دندان نیز در شبکه نظام سلامت غربالگری شود تا توجه مردم به این بیماری و روش‌های پیشگیری از آن جلب شود.

وی گفت: هزینه درمان بیماری‌های دهان و دندان بالاست زیرا در طول سال‌ها این بیماری‌ها ایجاد شده و درمان نشده باقی مانده است، از این رو باید به خود مراقبتی و توجه به سلامت دهان و دندان در برنامه سلامت خانواده توجه شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت در تأمین تجهیزات و پشتیبانی از ارتقای سلامت خانواده و افزایش سلامت دهان و دندان با هدف پیشگیری از ابتلاء به این نوع بیماری‌ها آماده همکاری است.

فرشیدی افزود: استفاده از هوش مصنوعی به ویژه برای تشخیص عکس‌های پزشکی در ارتقای سلامت دهان و دندان کشور مفید خواهد بود.

کد خبر 6100313 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد ایرانی‌ها از بیماری‌های دهان و دندان رنج می‌برند
  • دلیل اصلی پرخاشگری در کودکان چیست؟
  • ۵۰ درصد ایرانی ها از بیماری های دهان و دندان رنج می برند
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان کودکان و دانش آموزان در کاشان
  • معجزه آب سیب‌زمینی برای سلامت کلیه و کبد
  • «کودکان اُتیسمی» روی مرز باریک مرگ و زندگی
  • بودجه مورد نیاز برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
  • ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال
  • آمادگی جسمانی با سلامت روان بهتر در جوانان مرتبط است
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید