Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-04@23:30:30 GMT

بلایی که احمدی‌نژاد سر خودروسازی آورد

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۰۰۳۲۱

بلایی که احمدی‌نژاد سر خودروسازی آورد

بخش «۶ سال پیش در چنین روزی» را بیش از یک سال پیش راه‌اندازی و تلاش کردیم بخشی از اتفاقات مهم سال‌های گذشته را به علاقه‌مندان این حوزه یادآوری کنیم اما آنچه از همان موقع به چشم آمد، اشتراک در مشکلاتی بود که همان موقع بود و همچنان ادامه دارد. گاهی حتی اگر زمان خبر را نگاه نمی‌کردیم تصور می‌کردیم خبر مربوط به همین روزهاست؛ مواردی مانند چالش قیمت‌گذاری خودرو و چالش وضعیت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی اسدی با این مقدمه در «عصر خودرو» نوشت: اینها مشتی نمونه خروار است در تایید اینکه در طول این سال‌ها بخش زیادی از مشکلات همچنان پابرجاست و تغییر مدیران و حتی دولت‌ها نتوانسته دردی را از صنعت خودرو دوا کند. به راستی چرا در طول این همه سال نتوانستیم حتی بخش کوچکی از مشکلات را رفع کنیم؟ همچنان می‌بینیم که خودروسازها در پیش‌فروش‌های اینترنتی مشکل دارند یا همچنان به دنبال راضی‌کردن شورای رقابت برای افزایش قیمت‌ها هستند.

اما این مشکلات از کجا پیش آمد؟ در دوره‌هایی امور مربوط به صنعت خودرو توسط یک مدیرکل در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شد و مشکل خاصی از قبیل قیمت‌گذاری و مواردی از این دست وجود نداشت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌داد و وزارتخانه تنها نظارت بر این اقدامات را بر عهده داشت اما پس از آن و در دولت نهم، رئیس‌جمهوری به صورت مستقیم وارد حوزه صنعت خودرو شد و اعلام کرد که در این صنعت دخالت خواهد کرد. از آن پس رئیس‌جمهوری به موضوع صنعت خودرو و انتصاب مدیران خودروسازی وارد شد و از این نقطه بود که سراشیبی صنعت خودرو آغاز شد؛ به گونه‌ای که اگر با انتخاب مدیران جدید این صنعت نفسی تازه می‌کرد، دوباره نگرش‌های سیاسی وارد موضوع شده و این صنعت را به روز سیاه می‌نشاند.

مشکل عمده این است که در این مدت از گذشته تجربه کسب نکردیم و هر مدیر قوی‌ای که از صنعت خودرو می‌رود، اطلاعات و تجربیات را با خود می‌برد و مدیر جدید نیز حاضر نیست از این تجربیات استفاده کند. بارها مدیرانی بوده‌اند که شرکت‌ها را از بحران خارج کردند اما در بحران‌های تکراری از تجربیات آنها استفاده نشد زیرا مدیران تنها به دنبال منافع سیاسی خود هستند و به طور قطع مشکلات یک بنگاه اقتصادی را نمی‌توان با نگرش سیاسی رفع کرد.

آنچه به نظر می‌رسد این است که استفاده نکردن از تجربیات گذشته و ذهن فراموشکار، مشکل فعلی صنعت خودرو است. ریشه این قضایا در نبود استراتژی کلی و نبود نظام برنامه‌ریزی است و بر همین اساس در چنین شرایطی جای خالی یک سازمان برنامه‌ریز احساس می‌شود. نباید این تصور که گفته می‌شود «چو فردا شود فکر فردا کنیم» در کشور اجرایی شود و هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات نداشته باشیم.

منبع: فرارو

کلیدواژه: احمدی نژاد خودروسازی صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۰۰۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست وزارت اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد: باجناقم از من شاکی است که چرا برای او وام جور نکردم

حسین صمصامی، در برنامه‌ای تلویزیونی از ماجرای انتظاراتی که اقوام و فامیل بخاطر حضورش در وزارت اقتصاد از او داشتند روایت کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، حسین صمصامی، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، با حضور در برنامه بهارستان دوازدهم، تاکید کرد: در حال حاضر اقوام، از جمله باجناق بنده از من شاکی هستند و می‌گویند «زمانی که وزارت اقتصاد بودی یک وام برای ما جور نکردی.»

وی که در دولت محمود احمدی‌نژاد مدتی به عنوان سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول به فعالیت بود، می‌گوید: برای خیلی‌ها که مستحق بودند دستور دادم که وام بدهند، ولی به ناحق برای کسی که کاری انجام نمی‌دهد و حق او نیست، هیچ وقت چنین کاری انجام ندادم.

دیگر خبرها

  • بلایی که یک ایرانی بر سر سوپر خودروی میلیون دلاری آورد! | فیلم
  • ثبت بیشترین بارش باران در ایستگاه در روستای انجیره آبدانان
  • ادعای علیرضابیگی از مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد
  • مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد / دولت به وزرا می‌گوید استیضاح نشو، استعفا بده!
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • ادعای علیرضا بیگی از مخالفت احمدی نژاد با گشت ارشاد
  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • سرپرست وزارت اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد: باجناقم از من شاکی است که چرا برای او وام جور نکردم
  • عکس احمدی‌نژاد و سعید جلیلی ۲۰ سال قبل