Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار لوازم خانگی در چند ماه گذشته و همزمان با فاز اول تحریم های ضد ایرانی روزهای پر التهابی را تجریه کرد. هر چند واردات لوازم خانگی با ارز دولتی هم انجام گرفته بود اما با این حال تاثیرپذیری این بازار همپای دیگر بازارها از گرانی نرخ ارز بی نصیب نبود. سارا محقق

نوسانات نرخ ارز قیمت ها را به شدت افزایش داد و همزمان تقاضاهای کاذب در بازارهم شکل گرفت بنابراین قیمت لوازم خانگی هم روزانه تغییر می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کنار افزایش قیمت ها، کمبود عرضه به بازارهم موجب شد تا متقاضیان لوازم خانگی برای تامین وسایل ضروری خود سردرگم شوند.
در این میان برخی نیز به نیت افزایش قیمت ها و کسب سود بیشتر در چند ماه آینده روی به احتکار کالا آوردند به همین خاطر عرضه به بازار به شدت کاهش یافته بود.
افزایش40 تا 60 درصدی قیمت لوازم خانگی موجب کاهش قدرت خرید متقاضیان هم شد بنابراین بیشتر متقاضیان به امید کاهش قیمتها و سروسامان گرفتن بازار، خرید خود را به ماه های آینده موکول کردند.
همچنین گرانی قیمتها موجب شد تا کسانی که به فکر نو کردن لوازم خود بودند هم ترجیح دهند همچنان از همان وسایل قدیمی استفاده کنند. این کاهش قدرت خرید در کنار گرانی و نبود خریدار بازار لوازم خانگی را دچار رکود شدید کرد. 
در این میان هر چند ستاد تنظیم بازار هم برای جلوگیری از آشفتگی بازار لوازم خانگی راهکارهایی مانند مهلت 15 روزه به تولید کنندگان برای بهبود وضعیت بازار و همچنین تعیین مدت محدود گارانتی برای لوازم خانگی ارائه داد اما رشد سرسام آور قیمت ها به حدی بود که این راهکارها هم نتوانست تعادل را به بازار برگرداند.

جزئیات طرح پیش فروش لوازم خانگی 

در این شرایط برخی از تولید کنندگان برای رونق دوباره بازار با موافقت ستاد تنظیم بازار اقدام به اجرای طرح پیش فروش لوازم خانگی کردند. طرح پیش فروش پیش از این برای خودرو سازی هم اجرا شد که با استقبال فراوانی هم همراه بود.
در طرح پیش فروش لوازم خانگی که از روز گذشته از سوی تولیدکنندگان  اجرایی شد فروش به‌صورت قطعی انجام می گیرد.
کاهش نگرانی از کمبود کالا و کمک به واحدهای تولیدی با جذب نقدینگی مورد نیاز و رفع نگرانی از نوسانات قیمتی در چند ماه آینده، خرید تضمینی، بهره مندی از جریمه دیرکرد و تحویل درب منزل از مهم ترین اهداف و مزایای این طرح اعلام شده است.
در این طرح بیش از 160 مدل کالا تا سقف۵۰ هزار دستگاه پیش فروش خواهد شد و متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت و واریز وجه محصول خریداری شده، رنگ، مدل و شرایط زمانی تحویل را تعیین کنند.
در این طرح جریمه هم برای تولید کنندگان در نظرگرفته شده است به این صورت که اگر تولیدکننده نتواند درزمان تعیین شده کالا را تحویل و به تعهد خود عمل کند، مشمول 25 درصد جریمه ماهانه خواهد شد.
بر اساس این طرح که از روز گذشته اجرایی شده است هر کد ملی تنها می تواند یک سبد کالا را ثبت نام کند بنابراین امکان دلالی در این طرح هم وجود نخواهد داشت و کالاها به دست متقاضیان واقعی خواهد رسید.
محدودیت این طرح هم بدین گونه است که هر کالایی که سقف فروش پر شود، سایت بسته شده و مصرف‌کنندگان می‌توانند برای مرحله بعدی، درخواست خود را ثبت کنند.
ثبت نام در این طرح همچنین می تواند از طریق سایت های خود شرکت‌های تولیدکننده هم انجام شود. به طوری که نمایندگی‌های رسمی لوازم خانگی در صورت مراجعه متقاضیان برای خرید باید درخواست آنها را در درگاه اینترنتی ثبت کنند.

---

همچنین تخفیف هایی نیز برای خریداران در نظر گرفته شده است بدین صورت که متقاضیان امکان انتخاب زمان دریافت کالا در فاصله زمانی ماه‌های آبان ۹۷ تا فروردین ۹۸ را دارند و از تخفیف‌های حداقل ۲ درصد تا حداکثر ۱۲ درصدی بهره‌مند خواهند شد. اما اگر متقاضی خواستار تحویل در ماه اول باشد، مشمول دریافت تخفیف نخواهد بود.
در همین زمینه یکی از فعالان صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه طرح پیش فروش لوازم خانگی بر مبنای «هر کد ملی، یک سبد کالایی»  شکل گرفه است، گفت: در این طرح 50 درصد قیمت محصولات اخذمی شود و سود مشارکت 18 درصد است؛ با این تفاوت که در این شیوه قیمت محصول به روز محاسبه خواهد شد.
امین منانی با اشاره به مدت زمان اجرای این طرح تصریح کرد: این طرح تا فروش آخرین واحد کالای موجود ادامه خواهد یافت که با تولید مجدد، این روند فروش تمدید خواهد شد.
وی همچنین افزود:قیمت‌های در نظر گرفته شده برای محصولات با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود و مطابق قیمت مندرج در سامانه 124 قابل کنترل است.
از آنجاییکه 70 درصد از بازار لوازم خانگی ایرانی وارداتی و در دست برندهای خارجی است اجرای این طرح می تواند برای واحدهای تولیدی داخلی فرصتی بسیار مناسب باشد.
این طرح علاوه بر اینکه با جذب نقدینگی سبب رونق کارگاه های تولید لوازم خانگی داخلی خواهد شد اقبال عمومی به تولیدات داخلی را نیزافزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید

قیمت لوازم خانگی در چهار دهه گذشته؛ از یخچال ٢٠ هزار تومانی تا یخچال ٢٠ میلیون تومانی

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۰۰۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجازات قاچاقچی لوازم خانگی در مهاباد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حسین نجف زاده گفت: پرونده قاچاق ۲۵ قلم انواع لواز خانگی شامل سرخ کن، چای ساز و ... به ارزش ۵۲۴ میلیون ریال در شعبه دوم ویژه مبارزه با قاچاق کالا وارز تعزیرات حکومتی شهرستان مهاباد رسیدگی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی افزود:شعبه رسیدگی کننده با بررسی محتویات پرونده و ارائه نکردن اسناد و مدارک معتبر گمرکی، تخلف انتسابی را محرز و علاوه بر ضبط کالا‌های کشف شده متهم را به پرداخت ۵۲۴ میلیون ریال جریمه نقدی معادل ارزش ریالی کالا محکوم کرد.

نجف زاده افزود: همچنین شعبه متهم را به پرداخت ۵۲۴ میلیون ریال معادل ارزش ریالی کالا بابت حمل کالای قاچاق و در مجموع به پرداخت یک میلیارد و ۴۸ میلیون ریال محکوم شد.

نجف زاده گفت: ماموران انتظامی شهرستان مهاباد کالا‌های کشف شده را در بازرسی از یک دستگاه خودروی سواری کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به  تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

دیگر خبرها

  • فروشندگان لوازم خانگی و اداری زیر ذره‌بین بازرسان قرار گرفتند
  • پاکشوما ۴۹ ساله شد
  • حراج لوازم خانگی اموال تملیکی در ۹ استان کشور
  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت +جدول
  • مجازات قاچاقچی لوازم خانگی در مهاباد
  • توزیع اقلام لوازم خانگی بین مددجویان بسطام
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • لوازم‌خانگی ایرانی؛ گران‌تر از برند‌های برتر دنیا