Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب، منصور غلامی روز چهارشنبه 18مهرماه طی پیامی که به مناسبت آیین آغازین سیزدهمین همایش ملی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و نیز نشست علمی یادروز حافظ در شیراز، به این همایش ارسال کرده بود این سخنان را مطرح کرد.
 
در پیام وزیر علوم آمده است:زبان فارسی پیشینه‌ای طولانی دارد و در قلمرو وسیعی رواج داشته که امروز مرز‌های جغرافیایی کشور‌های منطقه و فرامنطقه را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این زبان حامل میراث گرانبهایی از دانش و فرهنگ پرباری است که برای جامعه بشری سرمایه‌‌ای گرانسنگ محسوب می شود.
 
غلامی نوشته است: این آثار ادبی از جهت ساختار لفظی بسیار زیبا و دلنشین و از حیث محتوا بسیار عملی است و موجب اعتلای جامعه می‌شود. حفظ و ارتقای زبان و ادبیات فارسی از مهمترین ضرورت‌ها است و باید همه در این مسیر حرکت کنند.
 
وی افزود: در سیاست‌های کلان به مرتبه رفیع زبان و ادبیات فارسی توجه و جایگاه مناسبی برای زبان فارسی و نیز گسترش و تعمیق ادبیات در نظر گرفته شده است. وزارت علوم به عنوان یکی از نهاد‌های مهم در ترویج زبان و ادبیات فارسی برنامه‌ای جامع و کاربردی تدوین کرده و فعالیت‌های منسجمی را بنیان گذاشته است.
 
وزیر علوم ادامه داد: تدوین سند راهبردی زبان و ادبیات فارسی، تدوین و بازنگری از کارشناسی تا دکتری، طرح بسندگی نگارش دانشگاه به فارسی، انتشار نشریات متنوع علمی و پژوهشی و بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی برای کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور از جمله آن ها است.هم ‌اکنون مجموعه این برنامه‌ها به صورت منسجم در قالب برنامه کلان در حال اجرا است و امید می رود با توجه به شرایط روز، به صورت جدی بازنگری و به نحو مطلوب اجرا شود.
 
غلامی برگزاری چنین همایش‌هایی را فرصت مغتنمی دانست تا زمینه ای برای راهکار‌های اعتلای ادب فارسی و گسترش آن و پاسخگویی به نیاز‌های جامعه در داخل و خارج کشور فراهم شود و راهکارهایی مناسب پیشنهاد شود تا بتوان از آن ها بهره گرفت.
 
وی با تقدیر از از انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دانشگاه شیراز و استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی در داخل و خارج از کشور، یافته‌های علمی آنان را ارزشمند توصیف کرد.
 
** اهداف کنگره
 
از جمله اهداف همزمانی این دو رویداد بازشناسی مطالعات حافظ شناسانه، تشویق پژوهشگران به تولیدات علمی و آشنایی پژوهشگران با پژوهش های جدید دیگران در گستره زبان و ادب فارسی، گفت وگو، تبادل نظر و انتقال تجربه میان استادان، ترغیب پژوهشگران جوان به ژرف اندیشی در پژوهش های فرهنگی، علمی و ادبی عنوان شده است.
 
حدود صد نفر از این استادان و پژوهشگران طی این سه روز در شیراز سخنرانی خواهند کرد که برخی از آنان عبارت اند از: نوش آفرین انصاری، مهدی زرقانی، توفیق سبحانی، تقی پورنامداریان، پروین سلاجقه، علی اشرف صادقی، نصرت الله ضرغام، محمدجعفر یاحقی و ... .
مهمانان خارجی این مراسم نیز از کشور های بوسنی، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بنگلادش، ترکیه و هند در شیراز حضور یافته اند.
 
سیزدهمین همایش ملی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و نیز نشست علمی یادروز حافظ که از 18 مهر آغاز شده اند تا 20 همین ماه در شیراز ادامه دارند.
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۰۱۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سکوت برای کاهش تنش»؛ سیاست اسرائیل در برابر قدرت نظامی ایران

اظهارات سخنگوی فارسی زبان رژیم اشغالگر بیانگر این است صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در مقابل قدرت جمهوری اسلامی راهی جز سکوت و عقب نیشینی ندارند.

به گزارش مشرق، حمله ایران به مواضع اسرائیل و عبور موفق موشک‌های ما از سد گنبد آهنین و سامانه‌های پدافندی رژیم صهونیستی و سامانه‌هایی که آمریکا و انگلیس و فرانسه و... برای دفاع از صهیونیست‌ها مستقر کرده بودند و نقطه‌زنی دقیق اهداف، موجب شد رژیم صهیونیسیتی و حامیان آنها بدانند که جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت کشور و منافع ملی با کسی شوخی ندارد و پاسخ هر تهدید و شرارتی را قاطع و کوبنده خواهد داد.

جمهوری اسلامی در چندین مورد نشان داده که نه تنها هیچ تهدید و شرارتی از سوی دشمنان را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت، برای همین هم هست که وقتی سردار حق‌طلب، فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای می‌گوید که « اگر رژیم جعلی صهیونیستی بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای کشورمان برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدیدنظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران محتمل و قابل تصور خواهد بود.» مقامات رژیم صهیونیستی این سخنان را جدی می‌گیرند و از مواضع خود عقب‌نشینی می کنند.

در همین راستا هم هست که «بن‌سبطی» سخنگوی فارسی زبان رژیم اشغالگر در مصاحبه‌ای می‌گوید که « ما نمی‌خواهیم تنش را با ایران بیشتر از این کنیم چون تهدیدات آن‌ها تا حدی بالا رفت که می‌خواستند فتوای اتمی را تغییر دهند! بیایید هر دو طرف کوتاه بیاییم! بالاخره نتانیاهو کنار خواهد رفت و ارتش زیر و رو خواهد شد!»

به نظر می‌رسد این اظهارات سخنگوی فارسی زبان رژیم اشغالگر بیانگر این است صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در مقابل قدرت جمهوری اسلامی راهی جز سکوت و عقب نیشینی ندارند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم
  • پروژه‌های خُرد محلات کمتر برخوردار را در اولویت قرار دهیم
  • انس عمومی با ادبیات کهن پارسی؛ یکی از مسیر‌های حفظ حافظه‌ی فرهنگی جامعه
  • برنامه ملی گسترش انس عمومی با ادبیات فارسی تصویب می‌شود
  • روند تصویب برنامه ملّی گسترش انس عمومی با ادبیات کهن فارسی در شورای فرهنگی عمومی
  • سکوت برای کاهش تنش؛ سیاست اسرائیل در برابر قدرت نظامی ایران
  • تکامل فرهنگی در بستر جغرافیا شکل می‌گیرد/ اهمیت توریسم در ابعاد محلی، ملی و جهانی
  • «سکوت برای کاهش تنش»؛ سیاست اسرائیل در برابر قدرت نظامی ایران