Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلام حسین دهقانی در حاشیه نشست فرمانده نیروی انتظامی با سفرای کشور‌های خارجی در تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره دیدگاه برخی کارشناسان مبنی بر ضمانت اجرا نداشتن رای اخیر دادگاه لاهه علیه امریکا گفت: اگر کشوری که دیوان بین المللی لاهه از او خواسته است برخی اقدامات را انجام دهد، خواست این دادگاه را انجام ندهد تخلف از تعهداتی است که دارد و گرنه احکام دیوان به عنوان رکن پنجم ملل متحد لازم الاجراست و باید کشور‌ها اجرا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اعلام ترامپ به تمکین نکردن از رای دیوان بین المللی لاهه و تهدید به خروج از آن تصریح کرد: البته این رویه است که ترامپ از ابتدا در پیش گرفته و از بسیاری از معاهدات بین المللی مانند برجام و معاهده آب و هوایی پاریس و نیز از بسیاری معاهدات منطقه دیگر خارج شد و در این موضوع نیز همین برخورد را داشت.
دهقانی افزود: با این رویه، امریکا تا یکی دو سال آینده شاید از همه معاهدات بین المللی و منطقه‌ای خارج شود که این مشکل آنان است.
معاون حقوقی وزیر امور خارجه تاکید کرد:، اما آنچه مسلم است از نظر حقوق بین الملل، دولت امریکا موظف به اجرای قرار دیوان بین المللی لاهه است قراری که به نفع ایران صادر کرد، و امریکایی‌ها موظف هستند اقدامات غیرقانونی خود را علیه کشورمان متوقف کنند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر دولت امریکا به رای دادگاه لاهه توجه نکند، چه تدابیری اندیشه اید؟ گفت: تمام کار‌هایی که می‌توانیم انجام بدهیم در حال بررسی است.
دهقانی افزود: هر اقدامی که بشود در مجامع بین المللی مانند مجمع عمومی ملل متحد بشود انجام داد، بررسی می‌کنیم و مطرح خواهیم کرد که امریکا تعهداتش را انجام نمی‌دهد.
معاون حقوقی وزیر امور خارجه اضافه کرد: شورای حقوق بشر سازمان ملل از دیگر مراجعی است که امکان طرح این دعوا را دارد به نحوی که اعلام کنیم امریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند و از جوانب مختلف می‌توانیم بر این کشور فشار وارد کنیم.
وی تاکید کرد: در هر حوزه‌ای که این امکان باشد که امریکا را در مقابل جامعه بین المللی قرار دهیم که به تعهداتش عمل نمی‌کند، موضوع را در دستور کار و بررسی داریم.
دهقانی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره روند رسیدگی به دعوای حقوقی ما در این مرجع بین المللی در موضوع دستبرد امریکا به دارایی‌های کشورمان اظهار امیدواری کرد که رای صادره در این دعوا نیز به نفع ایران باشد.
وی گفت: این دعوا نیز از جانب مرکز حقوقی ریاست جمهوری مطرح و پیگیری شده است و اکنون همکارانم از ریاست جمهوری در حال پیگیری آن هستند.
دهقانی افزود: وقتی ما طرح دعوا کردیم طبعا امیدواریم به نتیجه برسد و پیرو دستبردی که امریکا به اموال ملت ایران زد، بتوانیم اموال ملت را بازگردانیم.
معاون حقوقی وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا امکان طرح این دعوا در شورای امنیت سازمان ملل متحد هست؟ اظهار داشت: البته از نظر مقررات بین المللی این احتمال وجود دارد که بتوانیم آنجا نیز مطرح کنیم، اما این مسئله‌ای است که باید بررسی شود.
دهقانی گفت: با توجه به حضور امریکا و متحدانش در شورای امنیت سازمان ملل باید بررسی کنیم که آیا این دعوا را در آنجا مطرح کنیم یا نه؛ اما آنچه مسلم است طبق مقررات بین المللی اگر امریکا به تعهداتش در چارچوب رای دادگاه لاهه عمل نکند طرح این موضوع در شورای امنیت ممکن است.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره هدایت اخلالگران اقتصادی از برخی کشور‌های اطراف و نقش وزارت امور خارجه در شناسایی و مقابله با اخلالگران اظهار داشت: این در چارچوب مسئولیت پلیس بین الملل است و پلیس بین الملل ناجا نیز در این باره به طور جدی فعالیت دارد.
معاون حقوقی وزیر امور خارجه افزود: البته این موضوع به دستگاه دیپلماسی هم مرتبط است به همین علت وزارت خارجه با نهاد‌های ذیربط در این باره همکاری دارد و خوشبختانه تاکنون موفقیت‌های خوبی کسب کرده ایم.

انتقاد معاون حقوقی وزیر خارجه از کمک‌های غربی‌ها به گروهک تروریستی منافقین
معاون حقوقی وزیر امور خارجه از کمک‌های امریکا و برخی کشور‌های اروپایی به گروهک تروریستی منافقین به شدت انتقاد کرد.
غلامحسین دهقانی در در نشست فرمانده نیروی انتظامی با سفرا، کارداران و نمایندگان سازمان‌های بین المللی در تهران در هتل هما تصریح کرد: تروریست‌هایی که در امریکا و برخی کشور‌های اروپایی به آنان کمک می‌شود به راحتی تظاهرات می‌کنند. به گروهک تروریستی که ۱۷ هزار نفر از شهروندان ما را ترور کرده اند برای تجمع در مقابل سازمان ملل متحد مجوز می‌دهند و این بی عدالتی است.
وی با تبیین اهمیت موضوع امنیت با عنوان مقوله‌ای چند جانبه گفت: این موضوع لایه‌ها و ابعاد مختلفی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی دارد و عوامل مخل امنیت دارای دو بخش درونی و بیرونی است.
دهقانی عوامل درونی مخل امنیت را شامل عواملی مانند اعتیاد، بیکاری، فقر، نبودن قوانین مناسب، بد اجرا شدن قوانین و نبودن ساختار‌های لازم و عوامل خارجی مخل آن را شامل عواملی مانند دخالت‌های نظامی و غیر نظامی، اشغالگری، نقض حاکمیت ملی کشور‌ها و ایجاد باند‌های بزرگ تروریستی برشمرد.
وی گفت: امنیت جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته به علت منطبق نبودن سیاست هایش با سیاست‌های برخی قدرت‌های بزرگ و مقابله با منافع نامشروع این قدرت‌ها همواره هدف قرار گرفته است.
معاون حقوقی وزیر امور خارجه، دخالت‌های خارجی، تحمیل جنگ هشت ساله، حمایت همه جانبه از صدام، اعمال تحریم‌های اقتصادی ظالمانه، حمایت از گروه‌های تجزیه طلب و اعمال محدودیت‌های شدید بین المللی علیه کشورمان را نمونه‌هایی از دشمنی قدرت‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران برشمرد.
دهقانی گفت: اعمال همزمان جنگ، تحریم، حمایت از تجزیه طلب‌ها و اعمال محدودیت علیه ایران، از زمینه‌های لازم برای به زانو درآوردن کشور‌ها و ایجاد اختلال در امنیت ملی جوامع است که ما در مقابل آن مقاومت کرده ایم.
وی با اشاره به سابقه اقدامات تروریستی گروهک منافقین به ویژه در ترور مقامات عالیرتبه اعم از رئیس جمهور، نخست وزیر و نمایندگان مجلس و نیز ۱۷ هزار نفر از شهروندان کشورمان فقط در ۲ سال، از حمایت امریکا و برخی کشور‌های اروپایی از این گروهک تروریستی به شدت انتقاد کرد و آن را ناعادلانه دانست.
دهقانی همچنین با تبیین نقش مؤثر کشورمان در مقابله با قاچاق مواد مخدر در چهل سال گذشته افزود: این در حالی است که قدرت‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران با حمایت همه جانبه از باند‌های قاچاق مواد مخدر حتی سلاح‌هایی در اختیار آنان قرار می‌دهند که شاید نیرو‌های انتظامی ما نداشته باشند.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به آمار ۳ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز نیروی انتظامی در مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر تصریح کرد: حمایت قدرت‌ها از باند‌های قاچاق مواد مخدر در حالی است که این گروه‌ها درصدد استفاده از مسیر ترانزیتی ایران برای انتقال مواد مخدر به اروپا هستند این در حالی است که در قبال اقدام انسانی و امنیت ساز کشورمان نه فقط از ایران تشکر نمی‌شود بلکه از تروریست‌ها حمایت می‌شود که ناشی از همخوان نبودن سیاست‌های ما با برخی قدرت‌ها به ویژه امریکاست.
وی با اشاره به کشفیات عجیب و بالای مواد مخدر در ایران و مبارزه صادقانه با قاچاقچیان مواد مخدر افزود: در حالی که میزان کشفیات مواد مخدر در برخی کشور‌ها ۱۵ تا ۵۰ گرم است نیروی انتظامی فقط در سال گذشته میلادی ۷۸۵ تن مواد مخدر کشف کرده است.
دهقانی گفت: طبق اذعان سازمان صلیب سرخ جهانی در جنگ تحمیلی نیز، نیرو‌های ما بهترین رفتار را با اسرای عراقی داشتند و در فاجعه بمباران شیمیایی حلبچه نیز دستورالعمل به نیرو‌های ما این بود که مردم این شهر عراقی را خارج کنند و بعد خودشان خارج شوند و بسیاری از مصدومان شیمیایی ما افرادی هستند که با فداکاری، ماسکشان را به مردم حلبچه دادند تا آنان را نجات بدهند.
وی با اشاره به جنایات صدام در هدف قرار دادن غیرنظامیان در شهر‌های کشورمان و حتی بمباران شیمیایی مردم افزود: این در حالی است که ما حتی از مقابله به مثل در بمباران شیمیایی خودداری کردیم.
معاون وزیر امور خارجه گفت: طبق قطعنامه‌های مصوب سازمان ملل متحد برخی گروه‌ها مانند داعش، القاعده و النصرة به عنوان گروه‌های تروریستی شناسایی شدند، اما کدام کشور در جهان بیش از ایران با این گروه‌ها مبارزه کرده است؟
دهقانی افزود: نقش ما در کمک به کشور‌های همسایه در مبارزه با گروه‌های تروریستی به حدی بود که نخست وزیر وقت عراق و رئیس اقلیم کردستان این کشور اذعان کردند که اگر این کمک‌ها نبود کشورشان به اشغال کامل داعش درمی آمد.
وی همچنین با اشاره به هزینه‌های فراوان کشورمان در حمایت چهل ساله از آرمان فلسطین تصریح کرد: برغم این اقدامات و خدماتی که به کشور‌های مختلف جهان در مبارزه با تروریسم کرده ایم و در صدر کشور‌های مبارزه کننده با تروریست‌ها قرار داریم و خود نیز قربانی تروریسم بوده و هستیم، اما ما را به حمایت از تروریسم متهم و به این بهانه تحریم می‌کنند.
دهقانی گفت: نیروی انتظامی با عنوان بخش بزرگی از نیروی حافظ امنیت در کشور و منطقه در چهل سال گذشته در این مسیر حرکت کرده است و بدون ایثار و تلاش آنان بهره مندی جامعه بین المللی از این خدمات ارزنده، ممکن نبوده و نیست.
وی افزود: کشور‌های منطقه نیز اکنون از خدمات نیروی انتظامی به ویژه در جلوگیری از هرج و مرج، مبارزه با مواد مخدر و مقابله با جنایات سازمان یافته و فراملی بهره می‌برند.
معاون وزیر امور خارجه خطاب به سفرای کشور‌های خارجی حاضر در نشست با اظهار این مطلب که ممکن است این پرسش مطرح باشد که چگونه در منطقه پر آشوب غرب آسیا، ایران از امنیت کامل برخوردار است؟ گفت: نخست آنکه نیروی انتظامی در ایران نیرویی است که بدون مزد و بر اساس مبانی عقیدتی و دینی فعالیت می‌کند و دیگر آنکه این نیرو متصل به مردم است.
دهقانی، همکاری‌های خوب نیروی انتظامی با نهاد‌های بین المللی را رو به افزایش دانست و افزود: این آمادگی از جانب ناجا وجود دارد که نیروهایش را در پلیس بین الملل و نیرو‌های حافظ صلح افزایش دهد.
وی حجم عملیات و اقدامات پلیسی ناجا در کشورمان را بسیار بزرگ و گسترده دانست و دستگیری برخی تروریست‌های نشاندار مانند بازداشت تروریست اقتصادی مربوط به پرونده سکه ثامن را نمونه‌ای از این اقدامات برشمرد.
دهقانی گفت: این تروریست‌ها برنامه ریزی کرده بودند که امنیت اقتصادی ایران را از بین ببرند که با اقدام مقتدرانه نیروی انتظامی بازداشت شدند.
فرمانده نیروی انتظامی نیز در این نشست سخنرانی کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: معاون حقوقی وزیر امور خارجه دادگاه رای لاهه قرار موقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۰۵۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه دو تبعه آمریکایی را بازداشت کرد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: دفتر منطقه‌ای وزارت کشور روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک سرباز آمریکایی به اتهام دزدی از سوی دادگاه ولادیووستوک (Vladivostok) در شرق دور روسیه بازداشت شده است.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که این پرونده فاکتور سیاسی نداشته و اتهام جاسوسی در آن مطرح نبوده است.

رویترز نوشت: پرونده‌های جنایی علیه آمریکایی‌ها در روسیه در سال‌های گذشته اهمیت دیپلماتیک یافته‌اند از جمله پرونده مواد مخدر علیه «بریتنی گرینر» ستاره بسکتبال که سال گذشته در تبادل زندانیان آزاد شد و پرونده جاسوسی علیه «ایوان گرشکویچ» خبرنگار وال استریت ژورنال که وی و کارفرمایش آن را رد می‌کنند.

خبرگزاری ریانووستی نیز نوشت که دادگاه روسیه هویت سرباز آمریکایی را «گوردن بلک» معرفی و اعلام کرده وی دست کم تا ۲ ژوئیه (۱۲ تیر) در این کشور بازداشت خواهد بود.

مقام‌های آمریکایی با تائید بازداشت بلک در روسیه گفتند که بازداشت او به اتهام دزدی کردن از یک زن رخ داده است

ارتش آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که از بازداشت این سرباز در خاک روسیه مطلع شده است، اما هویت وی را فاش نکرد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود نیز در این باره گفت که این سرباز در کره جنوبی مستقر بوده و بدون اطلاع به مافوق‌های خود به روسیه سفر کرده است.

دادگاه مسکو همچنین در پرونده جداگانه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی به نام «ویلیام راسل نایکام» را به مدت ۱۰ روز به دلیل «اغتشاش گری‌های کوچک» بازداشت کرده است.

دادگاه مسکو اعلام کرد که فرد مذکور پس از مصرف نوشیدنی‌های الکی در بی احترامی آشکار به جامعه، شهروندان و نظم عمومی شرکت داشته است.

دیگر خبرها

  • آماده‌سازی قوانین احتیاطی در مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقام‌های دیوان کیفری لاهه
  • پیش‌نویس لایحه تحریم مقامات دیوان لاهه در مجلس نمایندگان آمریکا در دست اقدام است
  • دادگاه لاهه و دوراهی حق‌گرایی و غرب‌گرایی
  • روسیه دو تبعه آمریکایی را بازداشت کرد
  • درخواست وکلای هلندی برای بازداشت نتانیاهو
  • تصمیم عجیب آمریکا برای تحریم دیوان بین المللی لاهه
  • هلندی‌ها برای بازداشت نتانیاهو دست به کار شدند
  • نامه تهدیدآمیز 12 سناتور آمریکایی به دیوان بین المللی کیفری/ به مقامات اسرائیل گیر بدهید خدمت تان می رسیم!
  • قاضی دهقانی: میزبانی از اعضای گروهک منافقین جرم محسوب می‌شود
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی