Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: تولیدات باغی استان همدان ۶۶۹   هزار تن بوده که از  این میزان حدود ۱۲۱ هزار تن خسارت دیده است.

حجت‌اله شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اواخر سال گذشته و اوایل سالجاری به علت بر و باران شاهد سرمازدگی سردرختی‌ها بوده‌ایم، افزود: ۱۲۱ هزار تن از محصول باغات استان همدان به علت سرمازدگی خسارت و آسیب دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در استان همدان ۲۲ هزار هکتار زیرکشت انگور است، تصریح کرد: تا کنون حدود ۱۹ هزار هکتار انگور از باغات استان برداشت شده است.

شهبازی با بیان اینکه تولید  ۴۶ هزار تن کشمش در استان پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: از این مقدار پیش‌بینی شده شده تا کنون ۳۰ هزار تن تولید شده است.

وی درباره میزان تولید گردو در استان نیز افزود: پیش‌بینی ما از برداشت محصول گردو ۱۴۶ هزار هکتار بوده است و حدود ۱۹ هزار هکتار برداشت گردو در همدان و تویسرکان را داشته‌ایم.

شهبازی تأکید کرد: استان همدان با وجود پاره‌ای محدودیت‌های اقلیمی، از دیرباز به‌علت بهره‌مندی نسبی از پتانسیل‌های آب و خاک و همچنین موقعیت جغرافیایی استقرار آن از جمله قدیمی‌ترین کانون‌های شکل‌گیری جوامع کشاورزی و نیز از جمله مناطق مستعد گسترش فعالیت‌های زراعی، باغی و دامی کشور محسوب می‌شود.   

وی تأکید کرد: زیربخش باغبانی به عنوان یکی از زیربخش‌های کشاورزی با انواع تولیدات تازه‌خوری، انباری، فرآوری، خشکباری و صنعتی نقش قابل‌توجهی در الگوی تغذیه‌ای مردم و سبد سلامتی آنها دارد از سوی دیگر به میزان قابل‌توجهی در اشتغال و ایجاد درآمد در بسیاری از شهرستان‌های استان تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: استان همدان به برکت موقعیت ممتاز جغرافیایی، کیفیت مناسب آب و هوا، خاک و وجود نیروی خلاق و فعال، دارای قابلیت‌های تولیدی فراوان در زمینه محصولات باغبانی بوده به گونه‌ای که می‌تواند علاوه بر تأمین نیازهای داخلی استان، بخشی از نیازهای سایر مناطق را در زمینه محصولات باغی برطرف کند.

استان همدان دارای پتانسیل توسعه باغبانی است

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان افزود: همچنین با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی همه ساله بخشی از میوه‌جات تولیدی استان به خارج ازکشور صادر می‌شود که این موضوع در شکوفایی اقتصادی بخش کشاورزی استان حائز اهمیت فراوان است.

وی با بیان اینکه روند توسعه این بخش در 10 سال گذشته نشان می‌دهد با وجود تمام موانع اکولوژیکی، محیطی و اقتصادی استان همدان دارای پتانسیل توسعه باغبانی است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون استان همدان با داشتن رتبه اول در تولید گردو و کشمش رتبه سوم در تولید گیاهان دارویی، رتبه هفتم در تولید قارچ خوراکی و رتبه هفتم در سطح گلخانه‌های سبزی و صیفی و بسیاری دیگر از محصولات از استان‌های سرآمد در این زیربخش است.

تولید 400 هزار تن انگور در همدان

شهبازی با بیان اینکه مساحت باغات استان همدان افزون بر 74 هزار و 500 هکتار است که تولید 690 هزار تنی انواع محصولات باغبانی را در پی دارد،  تصریح کرد: عمده محصولات باغی استان همدان شامل انگور با تولید 400 هزار تن، سیب درختی با تولید 115 هزار تن، هلو و شلیل با تولید 73هزار تن و گردو با تولید 53 هزار تن   است.

وی با تأکید بر اینکه نگاهی به سطوح زیرکشت و میزان تولید محصولات باغی استان نشان می‌دهد عملکرد در هکتار اکثر محصولات باغی همدان بیشتر از متوسط کشوری است، یادآور شد: این موضوع جدا از شرایط مناسب اقلیمی نشان از سخت‌کوشی باغداران و بهره‌وری بالای در زیر بخش باغات استان دارد؛ برای نمونه می‌توان به تولید 400 هزار تنی انگور استان اشاره کرد که در سطح 21 هزار هکتار انجام شده و عملکردی برابر 19 هزار و 174 کیلوگرم در هکتار دارد به طوریکه این رقم در شهرستان ملایر که قطب تولید انگور استان است، 23 هزار و 217 کیلوگرم در هکتار و متوسط کشوری آن حدود 13 هزار و 500 کیلوگرم بوده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان عنوان کرد: در سال گذشته بیش از 44 هزار تن کشمش در استان تولید شده که 21 درصد از تولید کشور و رتبه دوم تولید در کشور است.

انجام بیش از 4000 پیوند سرشاخه گردو در استان

شهبازی با بیان اینکه سطح باغات گردوی استان همدان بیش از 19 هزار هکتار است، اظهار کرد: با توجه به تولید 53 هزار تنی گردو در استان، عملکردی معادل 2975 کیلوگرم در هکتار را پدید آورده این درحالیست که متوسط عملکرد کشوری در این محصول حدود 1900 کیلوگرم بوده که قابل مقایسه با عملکرد باغات گردوی استان نیست. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: این توانمندی‌ها موجب شده تا استان همدان بتواند در محصول گردو رتبه اول تولید، در محصول انگور رتبه سوم تولید، در تولید گیاهان دارویی رتبه سوم تولید، رتبه چهارم در تولید شلیل و رتبه ششم در تولید هلو و آلبالو  را داشته باشد و این موضوع جدا از کیفیت محصولات تولیدی است که بسیاری از تولیدات باغبانی استان کم‌نظیر یا بی‌نظیر است.

وی با اشاره به طرح اصلاح باغات گردو از طریق سرشاخه‌کاری در استان، بیان کرد: این طرح در سال 1395 در شهرستان تویسرکان با اجرای 494 پیوند سرشاخه عملیاتی شد که در ادامه با پیگیری‌های مجدانه در هفت شهرستان تویسرکان، همدان، نهاوند، ملایر، اسدآباد، رزن و فامنین در سال 1396 نیز اجرا شد که تا پایان خرداد افزون بر 21 هزار پیوند سرشاخه اجرا و از اواسط مرداد نیز پیوند وصله‌ای گردو بر روی سرشاخه‌های گردو آغاز شده و تا کنون بیش از 4000 پیوند سرشاخه وصله‌ای گردو انجام یافته است.

تولید بیش از 35 هزار تن سبزی و صیفی گلخانه‌ای در همدان

شهبازی با بیان اینکه  گلخانه‌ها با کاهش چمشگیر مصرف آب در تولید محصول و ظرفیت ایجاد اشتغال مداوم در طول سال در بخش باغبانی نقش چشمگیری داشنه،  گفت: درباره محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی در سال 1396 بیش از 35 هزار تن انواع محصولات خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل‌رنگی و توت‌فرنگی در سطح بیش از 95 هکتار تولید شده که بیش از 80 درصد محصول گوجه‌فرنگی و فلفل رنگی به سایر کشورها از جمله روسیه صادر شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به سطح زیرکشت طلای سرخ در همدان، یادآور شد: زعفران در استان همدان اقتصاد خانواده‌ها را متحول کرد به‌طوریکه در سال گذشته ۱۳۰ هکتار از مزارع  همدان زیر کشت این محصول قرار گرفته است.

شهبازی با بیان اینکه سطح زیرکشت زعفران ۱۴۰ هکتار پیش‌بینی شده بود، اظهار کرد: در سال گذشته از سطح کشت پیش‌بینی شده ۱۳۰ هکتاری زعفران، ۳۶۶ کیلوگرم تولید طلای سرخ برداشت شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سرمازدگی محصولات باغی منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۰۷۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، سید اسماعیل علوی در جلسه کمیسیون رفع تداخلات اراضی شهرستان ساری گفت: برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به برخی اراضی، با حضور مسوولین ثبت اسناد و املاک، منابع طبیعی و آبخیزداری و اعضای کارگروه تاکنون ۲۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان رفع تداخلات شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری به رفع تداخلات ۱۰۳ هزارمتر مربع اراضی کشاورزی این شهرستان در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: پرونده‌های مورد پیگیری سال گذشته برای ۷۲ روستای این شهرستان است.

علوی با بیان اینکه این کارگروه برای رفع همپوشانی قوانین و مقررات موازی و اصلاح سوابق، نقشه ها، تمامی دفاتر و اسناد از جمله اسناد مالکیت در عرصه‌های مورد تداخل برگزار می‌شود، افزود: این جلسه برای رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی جدید جهت پلاک‌های ثبتی ۶ پلاک در یک بلوک برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی ساری گفت: تعیین حقوق متقابل دولت و مردم، تثبیت مالکیت اشخاص بر مستثنیات، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی، کاهش پرونده‌های قضایی حوزه زمین، صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و کاهش دغدغه کشاورزان و بهبود تولید کشاورزی از جمله دستاورد‌های مورد انتظار برای نظام رفع تداخلات اراضی است.

علوی افزود: با ابلاغ شیوه نامه اجرای آیین نامه ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور برای رفع موانع تولید و اجرای سیاست‌های جهاد کشاورزی، رفع تداخلات ارضی اجرا میشود.

دیگر خبرها

  • افتتاح ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در زرند
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد
  • ۸ نکته مهم برای تهیه یک زیتون پرورده گیلانی اصل + طرز تهیه
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • ۶ قرارداد برای صادرات محصولات تولیدی همدان در نمایشگاه ایران اکسپو امضاء شد