رویا تیموریان عضو هیات انتخاب جشنواره تئاتر فجر شد/روز پزشک به تالار مولوی میرود
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۰۷۳۶۱
خبرگزاری میزان- پاییز تئاتر ایران با اجرای آثاری متعدد از کارگردانان مختلف جانی دوباره گرفته است. آثاری که با روی صحنه رفتن علاوه بر چشم امید داشتن به حضور در جشنواره تئاتر فجر مخاطبان را راهی سالن های نمایشی می نمایند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پاییز تئاتر ایران با اجرای آثاری متعدد از کارگردانان مختلف جانی دوباره گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اجرای آثار نمایشی با قدرت هر چه تمام تر در تهران و شهرستان در حالی روی صحنه می روند که گروه های متقاضی برای حضور در جشنواره تئاتر فجر تنها تا پایان مهر ماه فرصت دارند آثار نمایشی خود را روی صحنه ببرند.
حافظ خلوت نشین به تالار حافظ میآید
نمایشنامهخوانی «حافظ خلوت نشین» به کارگردانی مهدی صفار بیستم مهرماه در تالار حافظ اجرا میشود.
همزمان با زادروز شاعر و عارف بلند آوازده کشور حافظ شیرازی، نمایشنامهخوانی «حافظ خلوت نشین» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صفار ۲۰ مهر ماه ۹۷ ساعت ۱۳:۳۰ در تالار حافط اجرا میشود.
در این اجرا به مدت ۱۰۰ دقیقه، گوشههایی از زندگی حافظ شیرازی توسط هنرمندان گروه؛ غلام علی صابری، فیروزه بهجت محمدی، رویا دانشجو، فرزاد بوعلی، منیره رئیسی، سیامک گل سرخ، سجاد عغلیزاده، مهدی صفار، محمد حبیبی، راد، حسینی، علی سرانجامی، سپهر سرانجامی، سیامک گل سرخ و ... باز خوانی میشود.
نمایشنامهخوانی «حافظ خلوت نشین» ۲۰ مهر ماه ساعت ۱۳:۳۰ در تالار حافظ اجرا می شود و ورود برای عموم آزاد است.
نمایش نزدیک و نزدیکتر به سالن انتظامی میآید
همزمان با رونمایی از پوستر نمایش «نزدیک و نزدیکتر» که با استفاده از نقاشی «انهدام نهایی» اثر استاد آیدین آغداشلو طراحی شده، پیشفروش ۳ روز نخست اجرا آغاز شد.
نمایش «نزدیک و نزدیکتر» به نویسندگی و کارگردانی امیر عطا جولایی از یکشنبه بیست ودوم مهر ماه، هر شب به جز شنبهها، در ساعت ۱۸:۳۰ در تالار استاد انتظامی خانهی هنرمندان به روی صحنه خواهد رفت.
بازیگران این نمایش که در جشنوارهی تئاتر دانشجویی سوره هم برندهی جوایزی شده است، ایوب آقاخانی، امیر عطا جولایی، مصطفی لطیفیخواه، نگین یراقیفرد و سحر طاهرخانی هستند. علاقهمندان میتوانند برای تهیهی بلیت روزهای نخست نمایش، به سایت تیوال مراجعه کنند.
فرزام رنجبر، نمایش روز پزشک را در مرکز تئاتر مولوی اجرا می کند
نمایش «روز پزشک» به نویسندگى و کارگردانى فرزام رنجبر از جمعه ۲۰ مهر ماه ساعت ۱۹ در این مرکز به روى صحنه خواهد رفت. گفتنی ست امیر نوروزی، مهناز ذبیحی و غزل شجاعی در این نمایش به ایفای نقش میپردازند.
علاوه بر این، امید اکبری (طراح صحنه و لباس)، فرزین رنجبر (طراح صدا)، محمد دارایی (طراح گرافیک و تیزر)، رومینا داوری (روابط عمومی و تبلیغات)، فرناز مرادی، امیرعلی سمیعی (دستیاران کارگردان) در این نمایش همکاری میکنند.
همچنین در خلاصه نمایش این اثر دانشگاهی آمده است: زوج پزشکی که در روز پزشک درگیر مسائل شخصیشان هستند، با ورود یکی از بیمارانشان وارد بحران تازهای میشوند و...
علاقهمندان برای دیدن نمایش «روز پزشک» که از ۲۰ مهرماه هر روز در ساعت ۱۹ به صحنه میرود، میتوانند به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به آدرس خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.
اسامی گروه انتخاب مسابقهٔ تئاتر ایران_دو در بخش صحنهای
از سوی دبیرخانهٔ سی و هفتمین جشنوارهٔ بینالمللی تئاتر فجر اسامی گروه انتخاب مسابقهٔ تئاتر ایران_دو در بخش تئاتر صحنهای اعلام شد.
رؤیا تیموریان (مدرس و بازیگر)، کوروش نریمانی (مدرس، نمایشنامهنویس و کارگردان) و رضا مهدی زاده (مدرس و طراح صحنه) بهعنوان اعضای گروه انتخاب مسابقهٔ تئاتر ایران_دو، در بخش تئاتر صحنهای معرفی شدند.
لازم به ذکر است بر اساس فراخوان جشنواره، بخش مسابقهٔ تئاتر ایران_دو، ظرفیتی برای حضور هنرمندان باتجربه و شناختهشدهای است که تمایل دارند مهارت و دستاوردهای فکری و هنری جدید خود را در عرصهٔ رقابت به محک داوری بسپارند.
گفتنی است سی و هفتمین جشنوارهٔ بینالمللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از 22 بهمن تا 4 اسفند 1397 برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: جشنواره بین المللی تئاتر فجر رؤیا تیموریان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۰۷۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنهای خود را کسب میکرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.
وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار میشد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.
جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر میانگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر میشود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن مینشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیدهاند و کنجکاویشان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح میکند و چه حال و هوایی دارد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرینهای خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلیها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین مینشستند. من مجبور شدم در برخی شبها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش میتوانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه میگفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آنها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمعکردن ایدهها و ایدههایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفتوگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.
جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.
وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعهای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار میکند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک میبینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» میتواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.
این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه میکنم، این متن برایم خاصتر میشود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن میبینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کمنظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روشهای مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمیآید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسیشده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بیعلت نیست. من نه از سر یک سادهانگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیههای بکت بسیار توصیههای دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.
جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژههای بکت میبینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش میکنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.
کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر میتواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.
کد خبر 6086660 فریبرز دارایی