Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود پیشرفت روزافزون کیفیت و کمیت بازی های کامپیوتری، همچنان آدم هایی هستند که تمایل به انجام بازی های چند نفره و فکری در کنار خانواده و عزیزان شان داشته باشند. 

طرفداری- بازی های فکری از گذشته تا به امروز جایگاه خاص خودشان در بین رده های مختلف سنی را داشته اند. از راز جنگل گرفته تا بازی های جدیدی مثل مکعب روبیک تا جنگا هر کدام در برهه ای، مهمان خانواده ایرانی ها بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب با مرور بازی های فکری قدیم و جدید، بخشی از این بازی ها را که شاید برای همه جذاب تر باشد، با معرفی و ارائه ورژن های مختلف شان برای شما جمع آوری کرده ایم تا انتخاب از بین شان برای تان راحت تر باشد.

جنگا (Jenga)

واژه Jenga  از زبان سواحیلی Swahili گرفته شده و به معنی ساختن می‌باشد. بازی جنگا توسط خانم  Leslie Scott در اوایل دهه ی 1970 ابداع شد بازی جنگا احتیاج به تمرکز زیادی دارد برای شروع بازی، باید بلوک‌های چوبی در 18 ردیف‌ سه‌تایی کنار هم چیده شوند. بعد از چیدن بلوک‌ها، بازی شروع می‌شود؛ روند بازی به این‌گونه است که نباید بلوکی از سه ردیف بالایی  خارج شود، یعنی در ابتدای بازی، هر بازی‌کننده فقط می‌تواند از ردیف 1 تا 15 بلوکی را خارج کند، هنگام خارج کردن بلوک، اصلا مکان قرارگیری یا ردیف آن مهم نیست. البته باید به این نکته توجه کرد که هنگام خارج کردن هر بلوک، برج 18 ردیفی فرو نریزد. هر بازی‌کننده بعد از خارج کردن بلوک موردنظرش، آن را در بالای برج  قرار می‌دهد تا آن بلوک‌ها در کنار هم، ردیف جدیدی را تشکیل دهند. روند بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که یکی از بازی‌کنندگان موجب ریختن برج شود.روند خارج کردن بلوک‌ها باید فقط با یک دست انجام شود.

در بازی‌های حرفه‌ای، بازی‌کنندگان حق امتحان پایداری بلوک را ندارند و باید حتما بلوکی که انتخاب کرده‌اند، را خارج کنند؛ اما در بازی‌های آماتور، بازی‌کننده می‌تواند بلوکی را حرکت دهد و اگر احساس کرد نمی‌تواند آن را خارج کند، بلوک را به محل قبلی خود بازگرداند و اقدام به خارج کردن بلوک دیگری کند.در انتها کسی که باعث فروریختن برج می‌شود، بازنده‌ی بازی است و فرد قبلی که آخرین بلوک را به‌سلامت از برج خارج کرده، برنده‌ی بازی لقب می‌گیرد. این بازی کمتر از یک ساعت وقت شما را می‌گیرد و تعداد بازیکنان آن بالای 2 نفر است.

 

مونوپولی (Monopoly)

منوپولی که در ایران به نام ایروپولی و روپولی هم شناخته می‌شود، نام یک بازی است که توسط شرکت برادران پارکر و به صورت بسته بندی توسط شرکت هزبرو آمریکا منتشر شده است.واژه منوپولی از دو واژ منو (به یونانی: mono، به مفهوم تنها) و پولی (به یونانی: poly، به مفهوم فروش) ساخته شده است؛ منوپولی در واژه به معنای انحصارگری است. سیستم بانکداری الکترونیک مونوپولی، به میلیون‌ها نفر امکان می‌دهد فقط با کشیدنِ یک کارت، پول‌های خود را جابه‌جا کنند! از این به بعد می‌توانید به‌راحتی و با سرعتی باورنکردنی، اجاره‌ی املاک و مستغلّات خود را دریافت کنید، مِلک بخرید و جریمه‌های خود را پرداخت کنید

این بازی جالب را برند «هاسبرو» برای کودکان بالای پنج سال طراحی کرده و با حداکثر چهار مهره  برای دو تا چهار نفر قابل‌اجراست.  در ابتدا 5 تا 10 دقیقه زمان جهت آماده‌سازی صفحه نیاز است. بازی به‌طور متوسط 1 ساعت به طول می‌انجامد و هدف آن تصاحب خانه‌ها و اموال بیشتر است که با استراتژی مدیریت منابع با مهارت مذاکره به دست می‌آید. این بازی دارای یک صفحه است و از چهار مهره‌ی اصلی برای دو تا چهار بازیکن بهره می‌برد. هر بازیکن با استفاده از تاس و کارت‌های بازی شانس‌هایی را به دست می‌آورد تا بتواند پول و خانه‌های بیشتری را ذخیره کند. این بازی باعث نزدیکی افراد خانواده می‌شود؛ می‌توانید در کنار یکدیگر بنشینید و ساعت‌ها بازی کنید و لذت ببرید.

مکعب روبیک (Rubik's Cube)

مکعب روبیک یک جورچین (پازل) مکانیکی است که در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمه‌ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شد. این اسباب بازی در سال ۱۹۸۰ به افتخار سازنده آن به " مکعب روبیک " تغییر نام یافت و برنده جایزه ویژه بهترین پازل جهان در آلمان شد و گفته شده پرفروشترین اسباب بازی جهان با ۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ عدد است.

در هر مکعب روبیک کلاسیک ۶ وجه و در هر وجه ۹ تکه و هر وجه دارای یک رنگ است، در نتیجه کلاً دارای ۶ رنگ (رنگ‌بندی استاندارد: سفید، زرد، نارنجی، قرمز، آبی، و سبز) است. گفته می‌شود این مکعب دارای ۴۳ تریلیون جایگشت (تعداد ترکیب‌های ممکن برای موقعیت رنگ‌ها) است؛ و معمولاً افراد با دو روش مبتدی و حرفه ای آن را حل می‌کنند که روش مبتدی دارای ۸ مرحله است که هر مرحله تقریباً دارای ۱ فرمول است اما روش حرفه ای دارای ۴مرحله و بیش از ۱۰۰ فرمول است[۱]

مکانیزم محوری این پازل به شما این امکان را می‌دهد که در هر وجه به‌طور جداگانه رنگ‌های دیگر را به هم ریخت، و هدف از بازی این است که تمام رنگ‌های آن در وجه خود و به صورت درست در کنار هم قرار گیرند.

در سال‌های بعد این مکعب گسترش یافت و مدل‌های دیگری از آن درست شده‌است، از جمله: ۲×۲×۲ (مکعب جیبی، مینی مکعب یا مکعب یخی)، ۳×۳×۳ (مکعب استاندارد)، ۴×۴×۴ (انتقام روبیک، یا مکعب استاد) و ۵×۵×۵ (روبیک پروفسورها) و به تازگی اندازه‌های بزرگتر نیز درست شده‌اند (وی کیوب ۶ و وی کیوب ۷) و بزرگترین مکعبی که درست شده‌است ۱۷×۱۷×۱۷ می‌باشد. به تازگی مت واک رکورد حل آن را با روبیک واک ۳ و زمان۷۵ /۴ ثانیه زد اما طولی نکشید که SeungBeom Cho رکورد جهان را با زمان ۴٫۵۹ شکانده است.

کوئیکسو (Quixo)

بازی فکری ژیگامیک از یک تخته و 25 مکعب تشکیل شده که این قطعات درون کیفی پارچه‌ای قرار می‌گیرند. بازی فکری Quixo در بسته‌بندی 18 × 4.5 × 18 سانتی‌متری قرار گرفته و هدیه‌ای مناسب و دوست‌داشتنی برای گروه سنی بالای هشت سال است. این مکعب‌ها حرکت می‌کنند و یکدیگر را برای تشکیل دوز روی صفحه حرکت می‌دهند. بازی فکری «Quixo Mini» توسط برند «ژیگامیک» برای کودکان بالای هشت سال طراحی شده است. در این بازی فکری، بیست‌وپنج مکعب روی یک صفحه حبس شده‌اند. بازیکنان به نوبت مکعب‌هایشان را با هل‌دادن دیگر مکعب‌ها حرکت می‌دهند. در بازی فکری Quixo برنده اولین بازیکنی‌ است که یک خط از پنج مکعب را با علامت یکسان ایجاد کند. مشکل اینجاست که اگر هم‌زمان با این کار، یک خط پنج‌تایی از علامت حریف تشکیل شود، شما بازنده‌اید.

 

کوریدور (Quoridor)

در این بازی هدف رسیدن به یکی از خانه‌های سمت مقابل است. اما حریفتان دیواره‌های چوبی را طوری سر راهتان قرار می‌دهد تا مسیرتن کند شود. ولی نگران نباشید همیشه یک راه خروج وجود دارد که می‌توانید از آن عبور کنید اما نکته‌ی مهم اینجاست که چه کسی مسیر کوتاهتر را پیدا می‌کند.

شما باید از میان موانع راه فرار را پیدا کرده و خود را به خانه‌های مقابل در سمت حریف برسانید. هر کدام از بازیکنان که زودتر این کار را انجام دهد برنده‌ی بازی است. بازی با این مجموعه‌ی فکری موجب افزایش دقت و سرعت‌العمل در بین افراد شده و میزان تمرکزشان را در حین بازی افزایش می‌دهد. بازی فکری کوریدور را می‌توان به صورت دو یا چهار نفره انجام داد و ساعت‌ها از بازی با آن لذت برد.

 

کوارتو (Quarto)

یک بازی گروهی است که در آن دو نفر با یکدیگر بازی می‌کنند. در این بازی 16 مهره‌ی چوبی وجود دارد که در هر ردیف 4 مهره باید به‌گونه‌ای روی صفحه‌ی چوبی قرار بگیرند که دو ویژگی مشترک داشته باشند. هدف از این بازی تقویت حافظه، افزایش تمرکز و تیزبینی است. مدت‌زمان این بازی ده تا بیست دقیقه است و حریفتان تصمیم می‌گیرد که شما با چه مهره‌ای بازی کنید. این کار باعث می‌شود شما قدرت انتخاب نداشته باشید؛ ولی تیزبینی و تمرکز و قدرت بصری را در شما افزایش می‌دهد تا سریع تصمیم درست بگیرید. درنهایت بازیکنی برنده است که زودتر بتواند مهره‌ها را در یک ردیف چهارتایی به‌طور مثال کوتاه یا توپر، بلند و... قرار دهد.

فکر بکر (MasterMind)

این بازی به صورت امروزی به همراه چندین میخ در سال ۱۹۷۰ توسط مردخای میرویدز، رئیس دفتر پست و متخصص اسرائیلی، اختراع شد. اما این بازی شبیه یک مداد و کاغذ بازی ابتدایی به نام گاو نر و ماده بود که به بیش از یک قرن پیش بازمی‌گشت. دو بازیکن به صورت از پیش تعیین شده در مورد تعداد دفعات بازی که می‌خواهند طی کند، که باید عددی فرد باشد، تصمیم می‌گیرند. یکی از بازیکنان رمزنگار، و دیگری رمزگشا می‌شود. رمزنگار الگویی از چهار میخ رمزی را انتخاب می‌کند. تکراری‌ها قابل قبول هستند، بنابراین بازیکن می‌تواند حتی چهار میخ رمزی یک رنگ انتخاب کند. الگوی انتخاب شده در چهار سوراخ پوشیده شده توسط حفاظ جای می‌گیرند؛ که برای رمزنگار قابل رویت است و اما برای رمزگشا این‌طور نیست.

رمزگشا سعی می‌کند تا الگو را، هم ترتیب و هم رنگ، در دوازده (یا ده، یا هشت) مرتبه حدس بزند. هر حدس به وسیلهٔ جای‌گذاری یک ردیف از میخ‌های رمزی روی صفحهٔ رمز گشایی انجام می‌شود. هنگامی که قرار گرفتند، رمزنگار، در جواب، از صفر تا چهار میخ راهنما را در سوراخ‌های کوچک ردیف حدس قرار می‌دهد. میخ راهنمای رنگی (معمولاً مشکی) برای هر میخ رمزی از حدس که هم رنگ و هم موقعیت درستی دارد قرار داده می‌شود. میخ سفید وجود میخی با رنگ صحیح که در موقعیت نادرست قرار دارد نشان می‌دهد.

دومینو (Dominos)

نوعی بازی است که به وسیلهٔ قطعه‌های مستطیلی کوچکی انجام می‌شود. یک دست دومینو معمولاً از ۲۸ عدد دومینوی مستطیلی تشکیل شده که هرکدام شامل دو مربع کنار هم هستند. روی هر مربع ۰، ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ ، ۶ نقطه وجود دارد. بازی با یک دومینو شروع می‌شود و برای اضافه کردن یک دومینو جدید باید یکی از مربع‌های آن را با مربعی در یکی از دو انتهای زنجیر موجود جفت کنید (یعنی هر دو مربع تعداد یکسانی نقطه داشته باشند). بازیکنان با تعداد مساوی دومینو شروع می‌کنند و برنده کسی است که زودتر از همهٔ دومینوهایش را مصرف کند. اگر دومینوهای اضافه‌ای وجود داشته باشند، در بانک بازی قرار می‌گیرند. در هر نوبت هر بازیکن یک دومینو به زنجیر اضافه می‌کند و اگر نتوانست، نوبت را به حریف واگذار می‌کند و یک دومینو از بانک برمی‌دارد (اگر بانک خالی نباشد). دومینو یک بازی بسیار خوب و غیرقابل پیش بینی می‌باشد چون احتمال می‌رود که یکی از بازیکنان تنها یک دومینو داشته باشد تا بازی را به انتها برساند اما با بسته شدن راه ممکن است تمام بانک را برای پیدا کردن دومینویی که راه اورا بسته بردارد و دومینوی مورد نطر را پیدا نکند و دست آخر بازی را واگذار کند اما این احتمال هم وجود دارد که باشمردن دومینوها که در دست خود و بر روی زمین وجود دارد بتواند بازی را ببرد که این کار عملی می‌باشد. دومینو را می‌توان ۲ و ۴ نفره بازی کرد.

توئیستر (Twister)

داور اسپینر را می چرخاند تا حرکت دست و پا و رنگ آن مشخص شود. سپس آن را اعلام می‌کند و بازیکن باید سعی کند حرکت را اجرا کند. برای مثال اگر داور دست راست، قرمز را اعلام کند هر بازیکن باید سعی کند که دست راستش را در هر دایره قرمز خالی ای که می تواند قرار دهد. قوانین بازی • اگر دست یا پای بازیکن از قبل در رنگ اعلام شده باشد باید سعی کند تا دست و پای خود را به دایره خالی دیگری با همان رنگ حرکت دهد. • اگر در هنگام بازی چند بازیکن یک رنگ داشته باشند، داور تصمیم می گیرد که چه کسی اول باید وارد دایره خالی شود. بازیکن های دیگر باید دایره خالی دیگری را با همان رنگ پیدا کنند. • اگر 6 دایره از یک رنگ پر شده باشد داور باید دوباره اسپینر را بچرخاند. • هرگز دست و یا پای خود را از دایره برندارید مگر اینکه داور بگوید.

و البته دنیای بازی های فکری آن قدر گسترده است که مسلما نمی توان در تنها یک مطلب تمام بازی های قدیمی و جدید را تشریح و توضیح داد. از دیگر بازی های مورد علاقه این روزهای دنیا می توان به جیگ سا، اتللو و بلوکس اشاره کرد

اگر بازی های فکری جذاب دیگری هم می شناسید که دانستن از آنها ممکن است برای بقیه شنیدنی باشد، آنها را در بخش نظرات، با لینک توضیحات مربوطه در اختیارمان قرار دهید.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۰۷۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟

به گزارش خبرگزاری مهر، کانون پرورش فکری با ۱۰۰۰ عنوان کتاب در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند.

انتشارات کانون پرورش فکری که بیش از ۵۷ سال سابقه فعالیت دارد، در این دوره از نمایشگاه کتاب نیز با کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ مناسب برای گروه‌های سنی نوباوه (بالای ۴ سال)، نوخوان (بالای ۷ سال)، نونهال (بالای ۹ سال)، نونگاه (بالای ۱۲ سال) و نوجوان (بالای ۱۵ سال) حضور دارد.

کانون پرورش فکری در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از کتاب‌های گروه سنی مثبت صفر (کودکان بدو تولد تا ۳ سال) نیز رونمایی می‌کند. همچنین برگزاری مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید کانون از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری در طول برگزاری این دوره از نمایشگاه به شمار می‌رود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی برپا می‌شود، در سه سالن ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی و ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) حضور دارد.

کد خبر 6086450 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • فیلم| لحظاتی از جذاب‌ترین و تکنیکی‌ترین گل‌های تاریخ فوتبال
  • تکنیک‌های طلایی برای سلامت مغز
  • رکورد جذاب: سرمربی اورتون به آنچلوتی رسید
  • وحید شمسایی: بازی با ازبکستان جذاب می‌شود؛ رویای آنها فراتر از آسیاست
  • یک دوئل مرغوب ایرانی در جام حذفی
  • بازی پرسپولیس و سپاهان جذاب است/کار استقلال برابر تراکتور سخت است
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • چرا لپ تاپ‌های گیمینگ از سیستم‌های گیمینگ جذاب‌تر هستند
  • وسواس فکری چیست و چطور درمان می‌شود؟