Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا شکیبایی سردبیر روزنامه وطن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، درباره برخورد هیات نظارت بر مطبوعات با روزنامه وطن امروز و ارسال پرونده این روزنامه به دادسرا به‌خاطر تیتر گزارش تصویب CFT در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از تصویب یک لایحه خلاف امنیت ملی در مجلس، حالا رسانه‌‌های منتقد نیز در دستور کار برخورد و تنبیه قرار گرفته‌‌‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در واقع به نظر می‌رسد نه‌تنها توصیه‌‌های دلسوزانه علما، مراجع تقلید، کارشناسان و اقتصاددانان درباره تبعات ضدامنیتی این لایحه شنیده نشد و CFT به تصویب رسید، بلکه حالا مشخص شده این جماعت حق انتقاد و اعتراض را نیز برای جامعه گسترده منتقدان به رسمیت نمی‌شناسند و صرفاً به‌خاطر استنباط از «استتار» یک مفهوم در تیتر «عابرباج» علیه رئیس مجلس، این گونه به خیال خود یک رسانه منتقد را تحت فشار قرار داده‌‌‌اند.

شکیبایی با اشاره به اینکه آستانه صبر حامیان دولت در هیات نظارت بر مطبوعات پس از آبروریزی‌‌های اخیر دولت بویژه در حوزه سیاست خارجی، بسیار پایین آمده است گفت: حتی مواردی مانند تیتر یک روزنامه را نیز که در انتقاد به رویه امتیازدهی به غرب از برجام تا CFT بوده تاب نمی‌آورند و با آن برخورد قهرآمیز و گازانبری می‌کنند.

وی افزود: با توجه به سابقه هیات نظارت در برخوردهای گزینشی و تضییق رسانه‌‌های منتقد دولت، اقدام هیات نظارت بر مطبوعات علیه روزنامه‌‌های «وطن‌امروز» و کیهان، به‌واسطه ترکیب اعضای آن، یک رفتار کاملا سیاسی و جناحی است.

سردبیر روزنامه وطن امروز گفت: تیتر «وطن‌امروز» درباره تصویب لایحه CFT در مجلس، در واقع اشاره به یک فرآیند و شبکه تصمیم‌‌‌گیری در کشور بوده است که محصول آن امتیازدهی یا به قول عامیانه‌تر باج‌دهی به غرب با هدف رفع بهانه‌های آنهاست.

وی تصریح کرد: این البته موضوع پنهانی نیست. رویکرد و راهبرد مشترک دولت و اکثریت مجلس در اعتماد به غرب و به دنبال آن دادن امتیازهای بی‌شمار هم در ماجرای برجام و تصویب 20 دقیقه‌ای آن در مجلس و همین‌طور درباره لوایح مربوط به FATF کاملاً آشکار شده است.

سردبیر روزنامه وطن امروز گفت: در عکس منتشرشده در صفحه یک «وطن‌امروز» مورخ دوشنبه 16 مهرماه نیز هم علی لاریجانی و هم محمدجواد ظریف به تصویر کشیده شده بودند تا مشخص شود منظور یک شخص نیست، بلکه یک رویه است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از عبارت «عابر» در تیتر روزنامه، به واسطه ماهیت لایحه CFT بوده است. آنگونه که حامیان این لوایح تبلیغ می‌کردند این لایحه منجر به عادی شدن مناسبات بانکی ایران و اتصال ایران به شبکه جهانی بانکی می‌شود. با این حال، اما به اعتقاد «وطن‌امروز»، این لایحه صرفاً کانال و مجرای امتیازدهی ایران را بزرگ‌تر و عمیق‌‌‌‌‌‌تر کرده است.

شکیبایی گفت: به عبارتی مفهوم و منظور «عابرباج» آن است که ایران به شبکه شتابی وصل شده که خروجی آن دادن امتیاز یا به به قول عامیانه‌‌‌‌‌‌تر باج است. «وطن‌امروز» برای آنکه نشان دهد تصویب CFT منجر به روان شدن مناسبات بین‌المللی بانکی ایران نمی‌شود، جمله محمدجواد ظریف را که گفته بود نه او نه حسن روحانی تضمینی نمی‌دهند الحاق ایران به CFT مشکلات بانکی را حل کند به عنوان تیتر دوم خود و در کنار تصویر ظریف منتشر کرد.

وی عنوان داشت: تیتر «ظریف: تضمین نمی‌دهیم» در واقع تاییدی است بر منطق و استدلال «عابرباج». یعنی آنکه خود وزیر امور خارجه نیز اذعان دارد تصویب CFT منجر به گشایش‌‌های اقتصادی نمی‌شود. اینها تکنیک‌‌های اولیه فعالیت ژورنالیستی است و به نظر می‌رسد اعضای هیات نظارت باید نسبت به این بدیهیات ژورنالیسم احاطه داشته باشند.

سردبیر روزنامه وطن امروز گفت: البته برخی اعضای هیات نظارت بر مطبوعات خود فعالیت و سابقه رسانه‌ای دارند و قاعدتاً با این بدیهیات آشنا هستند. پس دلیل رفتارهایشان در مجازات رسانه‌‌های منتقد چیست؟ آیا «استتار توهین به رئیس مجلس» صرفاً توجیهی برای فشار قضایی به رسانه منتقد دولت است؟

وی ادامه داد: اقدامات خصمانه هیات نظارت با «وطن‌امروز» پیش از این نیز بارها مورد اشاره قرار گرفته بود. شاید ماجرای شکایت هیات نظارت بر مطبوعات از روزنامه «وطن‌امروز» به‌خاطر انتشار مطلبی درباره ابوموسی اشعری نمونه واضحی از نحوه نگرش اکثریت دولتی این هیات نسبت به «وطن‌امروز» باشد. اسفندماه 1395 «وطن‌امروز» در یکی از صفحات داخلی خود گزارشی درباره خیانت‌های ابوموسی اشعری در دوران حکومت حضرت علی(ع) منتشر کرد و این گزارش با شکایت هیات نظارت بر مطبوعات مواجه شد!

شکیبایی گفت: شکایت هیات نظارت بر مطبوعات از «وطن‌امروز» به‌خاطر تیترهای «خبر مرگش» و «بیمار سعودی» که در واقع گزاره‌‌های خبری درباره شاهان سعودی بود نیز از مواردی است که با شکایت هیات نظارت مواجه شد و در واقع برنامه اکثریت دولتی این هیات برای رسانه‌‌های منتقد را فاش کرد.

وی تصریح کرد: مطالب «وطن‌امروز» درباره شاهان سعودی در اوج خصومت سعودی‌ها علیه ایران منتشر شد و این در حالی بود که رهبر انقلاب در همان برهه زمانی ادبیات صریحی درباره آل‌سعود مانند «شجره خبیثه ملعونه» به کار بردند. با این حال اما هیات نظارت که اکثریت آن را نزدیکان دولت تشکیل می‌دهند و سیاست دولت نیز تعامل و مماشات با سعودی بوده است، همچنان شکایت خود از «وطن‌امروز» را پیگیری کرد.

سردبیر روزنامه وطن امروز گفت: شکایت‌‌های عجیب دیگری نیز از سوی این هیات علیه «وطن‌امروز» ثبت شده که قاعدتا در آینده درس‌آموز خواهد بود. یکی دیگر از شکایت‌‌های محیرالعقول این هیات از «وطن‌امروز» نوشته‌ای با عنوان «روحانی فقط طالقانی، روشنفکر فقط جلال!» بود که صرفاً به دلیل حضور عبارت روحانی در این یادداشت، هیات نظارت بر مطبوعات آن را علیه حسن روحانی برداشت کرده و از «وطن‌امروز» به دادگاه شکایت برد! البته رویه و سیاست اکثریت دولتی حاضر در هیات نظارت علیه «وطن‌امروز» همچنان ادامه دارد.

وی افزود: به غیر از شکایت‌‌های مستمر و روتین هیات نظارت بر مطبوعات که در دادگاه تعیین‌تکلیف شده، در حال حاضر 9 پرونده جاری در دادسرای فرهنگ و رسانه علیه «وطن‌امروز» وجود دارد که هر 9 پرونده با شکایت هیات نظارت بر مطبوعات مطرح شده است. از سوی دیگر در حال حاضر 4 مورد از این شکایت‌ها از دادسرای فرهنگ و رسانه به دادگاه ارسال شده است.

شکیبایی گفت: این اقدامات هیات نظارت بر مطبوعات در حالی است که ترکیب فعلی این هیات در واقع موجب شده فضای رسانه‌ای فعلی به عنوان «بهشت فتنه‌گری» برای رسانه‌های حامی دولت و اصلاح‌طلب تلقی شود، به عنوان نمونه، در ماجرای اخیر فتنه‌گری برخی رسانه‌ها میان ملت‌‌های ایران و عراق که یک اقدام خلاف امنیت ملی بود و مورد تذکر شدید رئیس قوه‌قضائیه نیز قرار گرفت؛ چرا هیات نظارت بر مطبوعات با این رسانه‌ها برخوردی انجام نداد؟

وی بیان داشت: جالب است بدانید از جمله اولین رسانه‌هایی که فتنه علیه زوار عراقی را کلید زد سایت خبرآنلاین بود که در محافل رسانه‌ای آن را منتسب و نزدیک به حسین انتظامی (نماینده مدیران مسؤول در هیات نظارت بر مطبوعات و قائم‌مقام وزیر ارشاد) می‌دانند.

سردبیر روزنامه وطن امروز گفت: یا مثلاً روزنامه محمدعلی وکیلی نماینده مجلس به بهانه حمایت FATF   کاریکاتوری موهن و ضد ملی منتشر کرد، اما چرا از سوی هیات نظارت بر مطبوعات با این روزنامه برخوردی صورت نگرفت؟ آیا حضور مدیرمسؤول این روزنامه در هیات نظارت بر مطبوعات دلیل فراغ بال این روزنامه در اقدامات توهین‌آمیز است؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۰۸۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، جلسات هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و با ارتقا مرتبه علمی ۱۰ عضو هیأت علمی به استادی موافقت شد.

در این جلسات با ارتقا مرتبه علمی دکتر مژگان امتیازجو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دکتر سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، دکتر مهدی شمسایی مهرجان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر شهرام صداقت حور عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دکتر صدیقه میرابوطالبی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دکتر سعید کامیابی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، دکتر مریم قراچورلو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر نادر جعفرنیا دابانلو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر علی خادمی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و دکتر زهره مشکاتی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان به مرتبه استادی موافقت شد.

مژگان امتیاز جو با مدرک دکتری تخصصی زیست شناسی دریا، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که دارای بیش از ۱۶۰ مقاله، ۳ کتاب و سه اختراع «پکیج ها و ستون های میکروبی تثبیت شده حدف آلاینده فلز سنگین جیوه ( فیلتر زیستی) از صنایع»، «مکمل غذایی پرورش ماهی قزل الای رنگین کمان جهت از بین بردن سلول های سرطانی پوست با استفاده از اسپیرولینا» و «شیرغنی شده با نانوحامل های لیپیدی حاوی ترکیبات زیست فعال دریایی» است.

سید مسلم سیدالحسینی دارای مدرک دکتری تخصصی شهرسازی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد است که دارای ۲ ایده ثبت شده، ۱۳ طرح پژوهشی،۱۲۷ مقاله ISI ، علمی پژوهشی است.

مهدی شمسایی مهرجان با مدرک دکتری تخصصی شیلات، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای بیش از ۱۸۰ مقاله ISI، علمی ـ پژوهشی و است. وی همچنین ۷ کتاب و بیش از ۶ اختراع است.

شهرام صداقت‌حور با مدرک دکتری باغبانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت است که دارای ۵ جلد کتاب، بیش از ۱۰۰ مقاله علمی پژوهشی، ISI و ۹ طرح پژوهشی است.

صدیقه میرابوطالبی با مدرک دکتری فیزیک عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که دارای ۴۴ مقاله ISI، ۱۴ مقاله علمی پژوهشی، ۷ طرح و یک کتاب است.

سعید کامیابی با مدرک دکتری جغرافیای طبیعی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی، ۶ کتاب و ۱۰ طرح پژوهشی است.

مریم قراچورلو با مدرک دکتری مهندسی کشاورزی ـ علوم و صنایع غذایی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای ۵۴ مقاله ISI، بیش از ۷۰ مقاله علمی پژوهشی، ۵ کتاب و ۳ طرح پژوهشی است.

نادر جعفرنیا دابانلو با مدرک دکتری برق عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی، ۱۶ کتاب و ۶ اختراع در زمینه مهندسی پزشکی است.

علی خادمی با مدرک دکتری تخصصی روان‌شناسی عمومی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه است که دارای بیش از ۱۷۰ مقاله ISI و علمی پژوهشی، ۱۹ طرح پژوهشی و ۸ کتاب است.

زهره مشکاتی با مدرک دکتری تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی و ۱۰ طرح پژوهشی درون و برون دانشگاهی و ۷ جلد کتاب است.

کد خبر 6091928

دیگر خبرها

  • کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ابهامات بر سر مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۱۰ اردیبهشت
  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران
  • فیلم| دانشجویان آمریکایی در کدام دانشگاه‌ها تحصن کردند؟ -۲
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۹ اردیبهشت