Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، روزنامه ایران نوشت:  گاهی اقتصاد را مهم دانستند و بابت وجود مشکلات اقتصادی و اینکه برجام تأثیری در رفع این مشکلات ندارد، به دولت انتقاد کردند. اما اندک زمانی بعد که دولت یکی از برنامه‌های کلان خود را برای بهبود شاخص‌های کلان اقتصاد  دنبال کرد، آنان گفتند اقتصاد اهمیت ندارد. در همین زمان که اقتصاد را بی اهمیت جلوه می‌دهند، باز تناقض دیگری بروز دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا وقتی اقتصاد بی اهمیت تلقی می‌شود، انتظار می‌رود آنان به حوزه‌های غیراقتصادی توجه نشان دهند. اما این چهره‌ها به سادگی از کنار دستاوردهای غیراقتصادی دولت هم گذشتند. به همین دلیل نباید تعجب کرد که اتفاقات مهمی چون انزوای ترامپ در شورای امنیت یا حکم دادگاه لاهه به نفع ایران از سوی این جریان دیده و برجسته نشد.
به نظر می‌رسد دماسنج این جریان براساس دمای واقعی محیط عمل نمی‌کند و موضعگیری آنان متأثر از ماهیت آن واقعیت نیست. بلکه  اغلب بسته به این که دولت مستقر از کدام جناح و جریان باشد، مواضع آنان هم متفاوت است. در دولت همسو، کاستی‌ها رفع و واقعیت‌های تلخ برجسته نمی‌شود. اما اگر دولت غیرهمسو باشد، حتی مشکلات خیالی هم بهانه خوبی برای انتقاد از دولت است.
تجمع «نه به گرانی» 7 دی ماه مشهد شاهد خوبی برای این دیدگاه است. این تجمع درحالی برگزار شد که هنوز از گرانی‌ها خبری نبود و دولت هم در آغاز راه بود و  شاخص‌های اقتصادی ثبات داشت. حامیان و تهییج کنندگان چنین تجمعی، کسانی بودند که در دولت همسو و در مواجهه با تحریم‌ها مردم را توصیه به ایستادگی و خوردن «اشکنه» می‌کردند.
تازه ترین تناقض‌ها در این زمینه از سوی آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز شد. وی در واکنش به تصویب لایحه CFT در مجلس، اساساً اقتصاد را مسأله‌ای بی اهمیت دانست و گفت: «می‌گویند اگر FATF را نپذیریم پول به ما نمی‌دهند و ما را محاصره می‌کنند، ارز به ما نمی‌دهند... مگر شما به خاطر این مسائل انقلاب کردید؟!»
انتقاد آیت‌الله اراکی از تلاش دولت و مجلس برای رفع موانع مبادلات بانکی با جهان درحالی است که در دو سال گذشته، یکی از انتقادهای مستمر اصولگرایان و رسانه‌های آنان از دولت، عدم برقراری تمام و کمال این ارتباط پس از برجام بوده است. امروز دو سال پس از اینکه رسانه‌های اصولگرا برای عدم همکاری بانک‌های بزرگ دنیا بعد از برجام، دولت را شماتت می‌کردند، آیت‌الله اراکی اساساً مسأله اقتصاد را بی اهمیت جلوه داد.
تناقض در موضعگیری درباره اقتصاد، بیش از همه از سوی آیت‌الله مصباح یزدی ابراز شد. او که اردیبهشت 92 گفته بود «در جمهوری اسلامی فرهنگ بویژه فرهنگ دینی و اسلامی در اولویت قرار دارد، زیرا مردم ما برای اقتصاد و مادیات انقلاب نکردند» هنگامی که کاهش تورم و مهار گرانی‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی دولت مطرح شد، انتقاد از گرانی‌ها و تورم را آغاز کرد.
آیت‌الله مصباح یزدی خرداد 93 با بیان اینکه «امروز جنس و کالایی می‌خریم به عنوان مثال ۳ هزار تومان، اما این جنس در هفته بعد ۸ هزار تومان می‌شود» پرسید: «پس چگونه گفته می‌شود که تورم کاسته و تحریم‌ها برداشته شده است؟ ا‌ن‌شاءالله که سخن این افراد درست است و عقل ما نمی‌رسد.» وی حتی اضافه کرد که «تنها تأمین آب و نان مردم هنر نیست، آب و نان جنبه حیوانی انسان است، آنچه انسان را سعادتمند می‌کند وجهه ارزشی او به شمار می‌رود.»درحالی آیت‌الله مصباح یزدی تأمین آب و نان را امری بی ثمر و فاقد هنر می‌داند که چهره‌ها و رسانه‌های همسو با او، به صورت مستمر دولت را  بابت کاستی‌ها و مشکلات اقتصادی آماج حملات خود قرار می‌دهند. نکته مهم تر اینکه این طیف از اصولگرایان، همه واقعیت‌های دیگر مانند برجام، بهبود سیاست خارجی، کنسرت و سایر مسائل را با این ادله که مسأله اصلی مردم آب و نان و معیشت و اشتغال است، تخطئه می‌کنند و از دولت می‌خواهند به جای پرداختن به مسائل فرعی، مسائل اصلی را حل کند. گویی این عده در این هنگام سخن زعیم خود را از یاد می‌برند که «تنها تأمین آب و نان مردم هنر نیست، آب و نان جنبه حیوانی انسان است.»معروف‌ترین تناقض در موضعگیری نسبت به اصل مسأله اقتصاد و معیشت، متعلق به آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد است. وی مردادماه 91 که نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها بر سفره مردم اثر گذاشته بود، در خطبه‌های  نمازجمعه مشهد خطاب به مردم گفت: «بنا نیست زندگی شما هر جور که قبلاً می‌گذشته الان هم همان طور باشد. اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید... مشهدی‌ها مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده‌اید؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلاً ‌بوده است.»
امام جمعه مشهد 5 سال بعد، اساساً موضع گذشته خود را از یاد برد، شاید به این دلیل که دیگر آن دولت همسو وجود نداشت که حمایت از آن هم ضرورت داشته باشد.
او دی ماه 96 به جای توصیه مردم به تطبیق زندگی و سفره خود با شرایط جدید اقتصادی، مانند توصیه او در دولت احمدی‌نژاد، بر حق اعتراض و به خیابان آمدن آنان تأکید کرد. وی یک روز پس از تجمع مشهد گفت: «نباید شرایط به گونه‌ای باشد که کارد به استخوان مردم برسد و برای گفتن مشکلات خود وسط خیابان بیایند. متأسفانه امروز برخی مدیران و مسئولان در دستگاه‌های اجرایی حضور دارند که به فکر مشکلات مردم نیستند.»علم‌الهدی حتی در مردادماه امسال هم بار دیگر از مردم خواست به صحنه بیایند: «آنها (مسئولان) نباید تماشاچی وضع مردم باشند که مردم شب بخوابند و صبح ببینند آب خوردن‌شان دو برابر شده است. مردم  در برابر یک عده زالوصفت که سبد کالا را بر محور طلا قرار داده‌اند، پر پر می‌شوند. وقتی اینها تماشاچی شدند، شما مردم باید به صحنه بیایید.»
بوی سیاست در این سخنان مشام‌ها را می‌آزارد. به همین دلیل چنین تضادهایی در موضعگیری بیش از همه برای خود آنان و جمعیت حامی آنان مخاطره آفرین است. زیرا دوگانگی‌های غیراصولی در نهایت سبب ریزش و رنجش نیروها خواهد شد، نیروهایی که با چشم خود واقعیت یک بام و دو هوای این موضعگیری‌ها را در می‌یابند. بنابر این معلوم نیست برای این جریان اقتصاد و معیشت مردم در اولویت هست یا نیست؟

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان بازی های پاراآسیایی 2018 دولت و مجلس دی ماه سیاست خارجی شاخص جماران منع به کارگیری بازنشستگان بازی های پاراآسیایی 2018 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۰۸۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه نخبگان کار و تولید به کمک مردمی سازی اقتصاد بیایند

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالله دارایی با اشاره به شعار ابلاغی مقام معظم رهبری برای سال جدید گفت: برای رسیدن به مردمی سازی اقتصاد و مشارکت مردمی در جهش تولید، به کمک جامعه نخبگان کار و تولید نیازمندیم. توسعه بخش تعاون یکی از سریع‌ترین و دسترس پذیرترین روش‌های مردمی سازی اقتصاد و مشارکت مستقیم مردم در تولید است و سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در بخش اقتصاد با مشارکت مردم محقق می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز مطرح کرد: در مرحله نخست کاهش دخالت دولت به مفهوم عام در بخش تولید و در ادامه آن فراهم کردن فضای رقابتی و دوری از انحصارگرایی در اقتصاد و تولید به عنوان وظیفه اساسی دولت‌ها در تحقق شعار سال نقش مهمی دارد اما مهم‌تر از همه با باور به وجود فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود کشور توسط مردم و جامعه نخبگان کار و تولید و حرکت به این سمت می‌تواند در مردمی سازی واقعی اقتصاد گام برداشت.

وی افزود: دولت سیزدهم از ابتدای کار به مردمی سازی اقتصاد باور داشت، البته بماند که همه اقتصاد در اختیار همه دولت‌ها نیست و مباحثی نیز در این خصوص وجود دارد اما می‌توان با ایجاد زمینه مشارکت گسترده مردم در فعالیت‌های اقتصادی به ویژه توسعه تعاونی‌ها از طریق سرمایه گذاری، تولید، کارآفرینی و مصرف به این سمت حرکت کرد. افزایش بهره وری، کاهش فساد و رانت و توزیع عادلانه درآمد برای کشور از آثار مردمی سازی اقتصاد است.

دارایی گفت: از مردم، تولیدکنندگان و جامعه نخبگان کار و تولید استان دعوت می‌کنم برای تحقق این امر پای کار بیایند. ما در بخش تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای همکاری با مردم و بخش خصوصی همچون گذشته آماده ایم و معتقدیم مردمی سازی اقتصاد به معنای مشارکت گسترده مردم در فعالیت‌های اقتصادی امکان پذیر است و فکر می‌کنیم اگر اجازه دهیم مردم نقش اصلی خود را در این خصوص ایفا کنند، مردمی سازی اقتصاد محقق خواهد شد و این مشارکت به جهش تولید خواهد انجامید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز اظهار کرد: باور دارم دولت‌ها با حمایت‌های مالی و قانونی بیشتر از دانش‌بنیان‌ها و برون‌سپاری شرکت‌های تولیدی دولتی به مردم طبق سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی از یک سو و اعمال سیاست‌های پولی و بانکی در جهت مهار تورم و تثبیت اقتصادی از سوی دیگر و اتخاذ تصمیم‌های امیدآفرین توسط مجلس و دولت در بخش تولید و اقتصاد، می‌توانند به این مهم دستیابی پیدا کنند.

به گفته وی، قرارگاه مردمی سازی اقتصاد در البرز فعال است و کمیته‌های تخصصی مشارکت مردم در جهش تولید و مردمی سازی اقتصاد نیز در این دستگاه در سال جدید فعال می‌شود تا با همکاری شرکای بزرگ اجتماعی این دستگاه که بیش از ۷۰ درصد گروه‌های مختلف مردم را شامل می‌شود، برای این موضوع تلاش کنیم و البته برنامه‌های بسیار خوبی هم پیش بینی شده است که به مرور به استحضار مردم عزیز و شریف استان البرز خواهم رساند.

کد خبر 6064210

دیگر خبرها

  • فرزند آیت‌الله علم‌الهدی شایعه جنجالی را تکذیب کرد
  • یک سوال پر تکرار؛ بالاخره قبل از خواب آب بنوشیم یا نه و چرا؟
  • بالاخره دولت تسلیم شد؛ آپشن طلایی به حقوق کارگران اضافه شد / متناسب‌سازی حقوق‌ها با تورم ۴۵ درصد
  • جامعه نخبگان کار و تولید به کمک مردمی سازی اقتصاد بیایند
  • چرا دردی دوا نمی‌شود؟
  • پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم
  • وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • محرومیت زدایی اقدام اولویت دار سپاه روح‌الله استان مرکزی است
  • پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی جوابیه داد