Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-29@15:40:12 GMT

یک بهایی صاحب سایت مشهور اطلاع رسانی قیمت طلا و ارز!

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۱۲۹۲۶

یک بهایی صاحب سایت مشهور اطلاع رسانی قیمت طلا و ارز!

رکنا: به طور مشخص می‌توان دست چهار گروه رسانه‌ای را در فضای آنلاین فعلی بازار رصد کرد.

به گزارش رکنا، این روز‌ها هر کسی، از خانه‌دار تا تاجر، به دنبال قیمت ارز است. در مراکز خرید و فروش ارز به‌ویژه در میدان فردوسی تهران گویی ولوله‌ای برپاست. هر کسی بنا به منافع خود بالا، پایین شدن قیمت را پی می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگ اصلی، اما جای دیگری است. از سایت‌های اعلام قیمت گرفته تا نرم‌افزار‌های موبایلی و البته صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی. جایی که دست کم بخشی از حاکمیت - از رئیس کل بانک مرکزی سابق تا دادستان فعلی تهران - بر این اعتقادند که نقش چشمگیری در بالا رفتن قیمت ارز و برهم خوردن تعادل بازار Store دارند. پرسش مهم اینجاست که «چه کسی قیمت آنلاین بازار ارز را تعیین می‌کند؟».

به طور مشخص می‌توان دست چهار گروه رسانه‌ای را در فضای آنلاین فعلی بازار رصد کرد. گروه‌هایی که بر حسب اتفاق یا شاید هم به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده، همگی در خارج از مرز‌ها قرار دارند.

**حلقه مثقال

مهم‌ترین گروه یا حلقه را باید حلقه «مثقال» بدانیم؛ حلقه‌ای که این روز‌ها سه سایت «مثقال»، «سبزه میدان» و «گرم» را در اختیار دارد. این حلقه کانال‌هایی به نام «قیمت لحظه‌ای دلار» با حدود ۲۰۰ هزار عضو، «مثقال» با ۱۱۰ هزار عضو در تلگرام Telegram و در اینستاگرام Instagram دو صفحه، یکی با ۱۰۳ هزار و دیگری با ۷۰ هزار دنبال‌کننده دارد. کل این مجموعه منسوب به فردی است به نام «شهنام گلشنی» که نامش برای فعالان بازار ارز آشناست. او و سایتش در جریان التهابات بازار در سال ۹۰ هم در کانون توجه قرار داشتند و حتی خودش بازداشت شد.

نکته جالب در مورد گلشنی این است که او از بیان اینکه یکی از پیروان فرقه بهاییت است ابایی ندارد و گفته در دانشگاه مربوط به بهاییان کامپیوتر خوانده است. در بین فعالان بازار ارز این شنیده نیز وجود دارد که سایت تازه تأسیس «بن‌بست» که آن هم در زمینه اعلام نرخ ارز فعال است، متعلق به همین فرد است؛ هر چند به خاطر پنهان بودن اطلاعات ثبت این سایت نمی‌توان به قطعیت در این مورد نظری داد.

**حلقه دوم

دومین حلقه مهم، حلقه TGJU است؛ سایتی که هنوز هم در میان جمع کثیری از فعالان بازار ارز به اشتباه، به عنوان سایت رسمی اتحادیه طلا و جواهر معروف است، اما در واقع متعلق به فردی به نام «محمود فروغی» است که ظاهرا قبلا کارمند اتحادیه بوده و حالا دارد از دوبی، نرخ ارز و طلا در بازار تهران را تعیین می‌کند. این سایت کانالی با ۷۱ هزار عضو و نیز گروهی با ۳۶ هزار عضو در تلگرام دارد.

**حلقه پرنیان

سومین حلقه مهم که مخصوصا با اپلیکیشن خود که بیش از ۲۰ هزار نصب فعال دارد و نیز با سایت خود، در این حوزه فعال است؛ «بازار ۳۶۰» نام دارد. این اپلیکیشن و سایت متعلق به گروه رسانه‌ای است به نام «پرنیان» که خود این گروه برای یک شرکت مهاجرتی به نام «کنپارس» است که در کانادا فعالیت می‌کند و مدیریت آن به عهده فردی به نام «علی مختاری» است. علی مختاری حقوق خصوصی خوانده و عضو کانون وکلای دادگستری تهران و عضو رسمی انجمن کانادایی نظارت بر مشاورین مهاجرت ICCRC است.

**حلقه جوانمردی

چهارمین حلقه هم با محوریت فردی به نام «علی جوانمردی» شکل گرفته که اهالی رسانه و سیاست می‌دانند مدت‌ها خبرنگار و مجری ارشد صدای آمریکا بود و حالا رسانه‌ای دارد به نام «آواتودی». جالب است که کانال او در تلگرام حدود ۱۸۵ هزار عضو دارد؛ یعنی بیش از همه کانال‌های دیگر در حوزه ارز.

این گونه است که جریان اصلی تعیین نرخ آنلاین دلار در ایران با چهار ضلع «گلشنی، فروغی، مختاری و جوانمردی» در خارج از مرز‌های کشور شکل می‌گیرد که ناگفته پیداست تا چه میزان می‌تواند اطلاعات آن واقعی و پوشش آن بر تحولات بازار از سر دغدغه منافع ملی باشد.

**کف بازار

به این کانال‌ها و سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها باید ۲ کانال دیگر را هم افزود که اگرچه قیمت لحظه‌ای ارز را ارائه می‌کنند، ولی اطلاعاتی در مورد ادمین آن‌ها به صورت آشکار وجود ندارد؛ یکی «قیمت آنی ارز» با ۸۴ هزار عضو و دیگری «دلار کف بازار» با ۶۵ هزار عضو.

ممکن است خواننده این گزارش البته از کانال‌های دیگری مثل «ساعت بازار»، «قیمت لحظه‌ای ارز، سکه و طلا»، «دلار و سکه کارگشا»، «آخرین قیمت» یا «تحلیل تخصصی بازار تهران طلا»، قیمت‌ها را دنبال کند، اما این کانال‌ها چندان روی روند بازار تأثیرگذار نبوده‌اند؛ چراکه یا تعداد اعضای کمتری دارند یا اینکه عملا یک کانال تخصصی اقتصادی هستند، نه کانالی که صرفا قیمت را در بازار تعیین و گزارش کند.

**جنگ پنهان دلاری

این گزارش البته تمام نخواهد شد اگر از جنگ پنهان «دلاری» که در تلگرام برقرار بوده نگوییم؛ جنگی که در سکوت خبری کامل، ظاهرا چند روزی است به آتش‌بس رسیده است. ماجرا این است که ظاهرا کانالی در تلگرام با نام «دلاری» و آدرس Dolari فعال بوده که رویکرد آن دادن قیمت‌های بالا و به هم ریختن تعادل بازار بوده است. در مقابل طیف وفادار به نظام دو کانال به نام‌های مشابه یعنی «دلاری» و آدرس‌های Dolaril و Dolar_il را تأسیس کرده تا بتواند در جنگ خبری مقابل آن طیف بایستد، اما با وجود اینکه گفته می‌شود در این کانال‌ها ۲ میلیون نفر عضو بودند؛ در چند روز گذشته هر سه کانال توسط تلگرام بسته شده و این موضوع حتی مورد اعتراض عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه فیلترینگ هم قرار گرفته است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه یکی دو روز پیش باز هم گفت که ایران بیش از آنکه درگیر جنگ اقتصادی باشد، درگیر جنگ روانی است؛ جنگی که به راحتی در فضای آنلاین تعیین نرخ ارز و طلا در ایران مشهود است.

در این میان باید دید آیا راهکار‌های از قبل تجربه شده که ظاهرا دوباره توسط دادستانی تهران به کار گرفته شده و در آن برخی سایت‌ها از اعلام نرخ دلار منع شدند، کارآمد است؟ و آیا راهکار‌های دیگر را نباید آزمود؟ تاکنون چقدر به ایجاد مراجع آنلاین و معتبر که بتواند اعتماد ایجاد کند و مقابل تعیین نرخ دلار و سکه و طلا از خارج از مرز‌ها و توسط افرادی مثل گلشنی و فروغی و جوانمردی بایستد، اندیشیده‌ایم؟

منبع: ایرنا

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اعدام برج ساز شیراز در کرمانشاه

اظهار نظر جنجالی بازمانده خانواده هیتلر درباره ترامپ! + عکس

این مرد ایرانشهری چند زن و دختر را بی عفت کرد

خودسوزی وحشتناک یک زن 24 ساله بخاطر ازدواج اجباری!

حادثه ای وحشتناک در باند فرودگاه +عکس

21 قانون سخت و عجیب یک دختر برای دوست پسرش+عکس

فیلم اشک ریختن مردی که همه چیزش را در حادثه ای دلخراش از دست داد+ اگر طاقتش را ندارید نگاه نکنید

ماجرای دختری که بعد از ۲۰ سال به طرز معجزه آسایی خانواده‌اش را پیدا کرد

خانم بازیگر زیبا کارگردان بی حیا را رسوا کرد + عکس

دستگیری مرد سرشناس ایرانی در بلژیک + عکس

این 5 مرد با روش تیرباران اعدام شدند!

نقشه زن موقت برای برج ساز مشهور تهرانی + عکس

تجاوز پزشک سرشناس به خانم خبرنگار + عکس

داداش همینجوریش با این جهش خشتک شلوارم پاره شده!

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا بهروز از مرد قصاب فیلم و عکس های وحشتناک گرفت / او عاشق زن قصاب شده بود ! + تصاویر نقشه زن موقت برای برج ساز مشهور تهرانی / او مرا باردار کرد و ناپدید شد !+ عکس سرنوشت تلخ عروس 12 ساله زاهدان / افشین نمی آمد و من عروس پدر شوهرم بودم! حرکت خلاقانه در زدن ضربه ی پنالتی+ فیلم دختر 17 ساله در دام شوم مسعود و دایی اش راهی برای فرار نداشت+ عکس تصادف وحشتناک کودک دانش آموز جلوی چشم مادر + فیلم پزشکان آماتور در تهران جراحی زیبایی می‌کنند! / آمار تکان دهنده قتل مرد پولدار تهرانی به خاطر شیر طلایی این 5 مرد با روش تیرباران اعدام شدند! زردچوبه، قاتل سریع سرماخوردگی شلیک مرگ به وکیل دادگستری در گردنه نور آباد انتشار اولین عکس و نام 15 فرد مشکوک در پرونده قتل خبرنگار معروف مرگ مشکوک گورخرها در مسیر انتقال به گرمسار رفتار هتاکانه آقای کارگردان در پشت صحنه / بازیگر مشهور زن لو داد + عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه قیمت ارز بازار Store تلگرام Telegram اینستاگرام Instagram نرخ ارز نرخ ارز خواننده اقتصادی ارز رسانه اطلاع رسانی مشهور طلا عکس فیلم پرونده تجاوز قتل دختر زن مرگ مرد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۱۲۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد

همزمان با ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته و آنطور که فعالان بازار می گویند احتمال بازگشت قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان امروز تقویت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت دلار که در روزهای نخست امسال و مخصوصاً پایان تعطیلات نوروز به دلیل بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای و حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق به اوج خود رسیده بود این روزها به شدت در حال ریزش است.

قیمت دلار در آن ایام به دلیل تشدید تنش‌های منطقه‌ای و نگرانی از شدت درگیری‌ها بین ایران و اسرائیل به ۷۰ هزار تومان هم رسید؛ دلال‌های خیابان فردوسی همان موقع اذعان می‌کردند که منتظر دلار ۷۵ هزار تومانی بودیم!

اما با پاسخ قاطع ایران و ناتوانی صهیونیست‌ها از ادامه درگیری، ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد. قیمت دلار که در معاملات اول صبح ۲۶ فروردین ماه (فردای پاسخ قاطع ایران به اسرائیل) در بازار غیررسمی به ۷۰ هزار تومان رسیده بود در معاملات نخست صبح امروز ۹ اردیبهشت ماه به کانال ۶۰ هزار تومان برگشته است. به عبارتی دلار در دو هفته ۱۰ هزار تومان کاهش داشته است و آنطور که فعالان حاضر در بازار ارز پیش بینی می‌کنند در روزهای آینده نیز بازهم شاهد ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

مشاهدات میدان از بازار ارز در صبح روز بعد از پاسخ ایران به اسرائیل بیانگر نگرانی دلال‌ها از عقب ماندن از بازار و فرار از ضررهای سنگین به دلیل ریزش قیمت‌ها بود. این وضعیت در دو هفته گذشته همچنان در بازار منوچهری و فردوسی و سبزه میدان حاکم است و دلال‌ها برای اینکه بیشتر از این ضرر نکنند دلارهایی را که قبلاً در قیمت‌های بالا خریده بودند فروختند و فعلاً هم قصد خرید ندارند.

بازار کاملاً در این ۱۴ روز فروشنده بوده و کمتر خریداری حاضر به خرید ارز شده است چراکه همه چشم انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند؛ فعالان بازار ارز می‌گویند بعد از کاهش تنش‌های سیاسی، هیجانات کاذب و جو منفی بازار تخلیه شد و همین امر به ادامه دار شدن سیر نزولی قیمت‌ها کمک کرد.

برخی دیگر البته می‌گویند علاوه بر کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و اخبار مثبت درآمدهای نفتی هم به ریزش قیمت‌ها در بازار دامن زده است در عین حال سفر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به عربستان نیز به عنوان عامل اثرگذار دیگری در روند نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز عنوان می‌شود.

قیمت دلار صبح امروز در بازار آزاد تهران به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته است؛ قیمت دلار هرات نیز که اهمیت بالایی در بازار ارز دارد و کاهش و افزایش قیمت آن بر بازار تأثیرگذار است از عصر دیروز به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته بود و هم اکنون به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشته و با قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. علاوه بر این قیمت درهم امارات هم به عنوان یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نرخ ارز در بازار داخلی شیب نزولی را در پیش گرفت و در کانال ۱۶ هزار تومان عقب‌گرد قابل توجهی را تجربه کرد.

سیگنال قیمتی از هرات و امارات باعث شده تا فعالان بازار ارز احتمال بازگشت قیمت دلار در بازار تهران را به کانال ۵۰ هزار تومان طی امروز و فردا بسیار جدی بدانند؛ علاوه بر این گفته می‌شود حضور جدی بازار ساز و تزریق‌های سنگین درهم امارات موجب شده تا اکثر بازارها این روزها فروشنده شوند چراکه احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها تصویب شده است.

ریزش قیمت‌ها در حالی در بازار ارز ادامه دارد که کارشناسان و فعالان اقتصادی متعددی از همان روزهای پرتنش بازار و ثبت رکوردهای نجومی به مردم هشدار می‌دادند که عوامل بنیادی بازار از این افزایش‌های هیجانی حمایت نمی‌کند و با کاهش التهابات سیاسی، تب دلار هم به‌زودی فروکش می‌کند.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفته است: اگر شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد.

جهانبخش سنجابی شیرازی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز با تأکید بر اینکه روند افزایش نرخ ارز قطعاً در میان‌مدت متوقف خواهد شد؛ گفت: با هر شدتی که هیجانات موجب شده است نرخ ارز افزایش یابد، با همان شدت هم تخلیه خواهد شد و نرخ ارز به قیمت‌های قبلی بازمی‌گردد.

وی تأکید کرد: به‌طور قطع نوسانات چند هفته اخیر بازار ارز بیش از این که ریشه اقتصادی داشته باشد، ریشه سیاسی امنیتی دارد و با همان شدتی که رشد کرده است با همان شدت نیز سقوط خواهد کرد، بنابراین مردم باید دقت کنند که حتی برای کسب سود در دام سفته‌بازها نیفتند تا آسیبی متوجه سرمایه‌هایشان نشود.

حسینی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق زمانی نیز گفته بود: شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز، بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد. از گذشته تاکنون بازار سازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سوءاستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند. اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

سید کمال سیدعلی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نیز گفته بود: عملیات مقتدرانه نظامی ایران در وعده صادق باعث شد شاهد تأثیر آن‌چنانی بر افزایش نرخ ارز نباشیم و حتی روند قیمتی نیز به‌خلاف فضاسازی‌ها و پیش‌بینی‌ها نزولی شد.

وی بیان داشت: زمانی که در چند روز نرخ ارز به‌مقدار زیادی افزایش می‌یابد، نشان می‌دهد که این نوع بالا رفتن نرخ ارز ناشی از شوک‌های غیراقتصادی است، در این زمان همه به عملکرد بانک مرکزی حساس می‌شوند زیرا این بانک موفق شده بود ۱۱ ماه ۱۴۰۲ نرخ ارز را در کانال مشخصی ثابت نگه‌دارد. زمانی که تنش‌های سیاسی کاهش می‌یابد، پرش نرخ ارزی که در زمان بحران سیاسی به وجود آمده بود، تخلیه می‌شود و در این زمان است که نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایمنا، همانطور که در روزهای پرتلاطم بازار ارز و طلا در هفته‌های قبل به دفعات از سوی کارشناسان اقتصادی و مسئولان اقتصادی هشدار ریزش قیمت‌ها به محض فروکش کردن تنش‌ها داده می‌شد، این ایام شاهد ثبت قیمت‌های لحظه‌ای و البته کاهشی از طلا، سکه و انواع ارز هستیم.

قیمت دلار هم اکنون (در لحظه انتشار این گزارش) در بازار آزاد تهران ۶۰ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت دلار هرات ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است. سکه بهار آزادی طرح جدید نیز بازهم روند کاهشی داشته و به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشته است؛ هم اکنون سکه طرح جدید با قیمت ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز که در هفته‌های گذشته برای ساعتی به ۴ میلیون تومان هم رسیده بود هم اکنون به کانال ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بازگشته است.

منبع: تسنیم

کد خبر 748742

دیگر خبرها

  • ۴ دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و نقره داغ شدن خریداران
  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • بیمارستان محب مهر پلمب نشده است
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل حجاب یا اختلاف ملکی؟
  • تکذیب پلمب یک بیمارستان به دلیل کشف حجاب در شمال تهران
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب؟
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود